Den här metoden används fortfarande. Har man nyslipade skidor så väljer man ibland just denna metod för att få igång skidorna.Har hört talas om elitskidåkare från förr (Innan strukturer och stenslipar kom in i bilden) som när de hade nya skidor körde med dem på isiga sjöar. De gjorde det för att skidorna skulle gå bättre! Förmodligen revs det väl upp någon struktur i belaget. Ganska ojämn, men bättre än ingen alls. Har hört rykten om att Wassberg var en som gjorde så! Man skulle kunna säga att Kuzmins metod är något av en vidare-utveckling av det!?
SKIDSLIPNING GENOM ÅKNING PÅ ISIGA UNDERLAG
1. Genom slipeffekten på det hårda underlaget så blir det en bra nötning, borsteffekt för att kunna lägga fiberhåret.
2. Genom att åka på snökristaller får du en perfekt struktur i skidan. (Egen teori). Du skapar genom detta en rak struktur som passar perfekt för just den snökristall den bearbetats av. Använder su sedan denna perfekta struktur med de lena fina belaget så får du snabba skidor.
Kommentar
Denna struktur kan man kalla mikrostruktur. Jag är idag övertygad om att just sådana här typer av mikrostrukturer är mycket funktionella. Jag tror vi bara har sett början av mycket fina strukturer i skidornas belag. Är helt övertygad om att vi de närmaste åren kommer att åka på finare och finare strukturer. Kanske ibland tom med på bara stålsicklade skidor (vilka enl. mig har en struktur i sig från sickeln)