Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4518 svar till detta ämne

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Har hört talas om elitskidåkare från förr (Innan strukturer och stenslipar kom in i bilden) som när de hade nya skidor körde med dem på isiga sjöar. De gjorde det för att skidorna skulle gå bättre! Förmodligen revs det väl upp någon struktur i belaget. Ganska ojämn, men bättre än ingen alls. Har hört rykten om att Wassberg var en som gjorde så! Man skulle kunna säga att Kuzmins metod är något av en vidare-utveckling av det!?

Den här metoden används fortfarande. Har man nyslipade skidor så väljer man ibland just denna metod för att få igång skidorna.

SKIDSLIPNING GENOM ÅKNING PÅ ISIGA UNDERLAG

1. Genom slipeffekten på det hårda underlaget så blir det en bra nötning, borsteffekt för att kunna lägga fiberhåret.

2. Genom att åka på snökristaller får du en perfekt struktur i skidan. (Egen teori). Du skapar genom detta en rak struktur som passar perfekt för just den snökristall den bearbetats av. Använder su sedan denna perfekta struktur med de lena fina belaget så får du snabba skidor.

Kommentar
Denna struktur kan man kalla mikrostruktur. Jag är idag övertygad om att just sådana här typer av mikrostrukturer är mycket funktionella. Jag tror vi bara har sett början av mycket fina strukturer i skidornas belag. Är helt övertygad om att vi de närmaste åren kommer att åka på finare och finare strukturer. Kanske ibland tom med på bara stålsicklade skidor (vilka enl. mig har en struktur i sig från sickeln)

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

kan tillverkningskostnaden vara 50 kr? 1300% vinst då alltså...

Redigerat av finn2, 29 mars 2006 - 13:53 .

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
är finn2 för eller emot?
;)

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Tyvärr grabbar! Det kostar helt säkert mer att framställa K's sickel. Kollade lite själv hur mycket det skulle kosta och att göra 4-5 stycken skulle gå på ca: 1000kr/st. Det som kostar är: bearbetning och härdning av stålet materialet är i stort sett gratis 10kr/kg. Givetvis blir det mycket billigare vid stora volymer men knappast 50kr/st.

Är det någon på detta forum som har en Kuzminsickel. Jag är lite nyfiken på hur eggen känns. Känns den helt slät när man drar nageln över eggen eller är den lite taggig som Lars_P tror? Om den är helt slät så tror jag man kan uppnå samma resultat med den billigare sickeln som finns på skistart eller någon liknande den.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Tyvärr grabbar! Det kostar helt säkert mer att framställa K's sickel. Kollade lite själv hur mycket det skulle kosta och att göra 4-5 stycken skulle gå på ca: 1000kr/st. Det som kostar är: bearbetning och härdning av stålet materialet är i stort sett gratis 10kr/kg. Givetvis blir det mycket billigare vid stora volymer men knappast 50kr/st.

Är det någon på detta forum som har en Kuzminsickel. Jag är lite nyfiken på hur eggen känns. Känns den helt slät när man drar nageln över eggen eller är den lite taggig som Lars_P tror? Om den är helt slät så tror jag man kan uppnå samma resultat med den billigare sickeln som finns på skistart eller någon liknande den.

jag har en typ rode http://www.rodeskiwa...essori/ar64.gif är väl 3-4mm tjock tror ja betala runt 400 för min för länge sen.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Köpte en "Stabil" Stålsickel på Skistart för 299 kr. Tycker den är fruktansvärt slö eller så har jag dålig teknik, precis som jag har på skidorna;-). Får försöka hitta ngn som kan vässa den.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Köpte en "Stabil" Stålsickel på Skistart för 299 kr. Tycker den är fruktansvärt slö eller så har jag dålig teknik, precis som jag har på skidorna;-). Får försöka hitta ngn som kan vässa den.

Försök hitta ett stort diamantbryne!

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

Eller du kanske föredrar år av forskning som resulterar i publikationer som "Genusforskning inom arkeologin" från Nationella sekretariatet för genusforskning.

Ja, faktiskt. Om staten öht skall avtvinga mig och dig pengar till forskning, så är det bättre att en mindre summa går till rena dumheter än att stora summor används för att ge vissa bärkraftiga projekt fördelar gentemot andra. Ericssons telefoner kan vi betala när vi köper dem.

Och vill vi ha stålsicklat i stället för dyra pulvervallor så skulle vi ha väntat på att Swix, Toko, Ski-Go eller någon annan pulvervallatillverkare lanserat den idén?

Bortsett från den anmärkningen håller jag med om att det är bra att det finns plats även för uppenbart "ickekommersiell" forskning (vill inte kalla det dumheter, dock. =) ) Men även för statsfinanserna är det ju bara bra när skattebetald forskning betalar av sig (ger ju pengar tillbak i form av arbetsgivaravgifter, moms, skatter o s v, och om vissa forskare startar eget och blir självförsörjande, så blir det ju mer pengar över till andra.

Ja det var i alla fall mina spontana tankar i ämnet utan att ha funderat så länge (så jag kan ju ha missat någon viktig detalj).

(Själv har jag mer eller mindre bestämt mig för att lägga en helg på ett skarpt test av stålsicklade skidor i Marcialonga nästa vinter, samt lite kortare tester i seedningslopp hemma, och blir jag övertygad då, så blir det en till i Vasaloppet. Det är ju svårare våga pröva nytt om man bara åker ett riktigt långt lopp på säsongen, men kör man flera så har man ju råd att experimentera lite mer.)

/ Niklas

Redigerat av Niklas, 30 mars 2006 - 12:52 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 125 inlägg

Eller du kanske föredrar år av forskning som resulterar i publikationer som "Genusforskning inom arkeologin" från Nationella sekretariatet för genusforskning. (Vassegó å ladda ner, den är jättegratis: http://www.genus.gu....arkeologi.pdf).

Det kan säkert finnas bra argument för den forskningen också (även om jag är för oinsatt för att ha någon åsikt i just det här fallet).

Och ibland skall man inte underskatta det rena underhållningsvärdet heller. =)
http://www.meyer-roc.../penguinpoo.htm
http://www.meyer-roc...com/penguin.pdf
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

Jag har en Kuzminsickel och det är mycket lätt och snabbt att sickla skidorna med denna.

Den har fyra vassa eggar och jag har numrerat dem så att när den första blivit slö så tar jag nästa.

Jag har själv bara sicklat en gång hittills och det är absolut inte svårt. De skidor jag åkte tre Vasalopp på sicklade ju Kuzmin själv åt mig (i samband med att han försvarde sin avhandling).Jag har senare åkt c:a 10 mil på dem .så det går ju i alla fall att åka upp emot 40 mil på samma skrapning (Kuzmin själv påstår ju 100 mil)

Jag har bara träffat Kuzmin denna enda gång så jag vet egentligen inte så mycket mer än det ni nu vet. Det jag vet är ju att hans fru är Antonina Ordina och att hon åkte med
denna preparering av skidorna vid några av hennes främsta lopp (med Kuzmin som vallare eller "icke-vallare")

Efter sicklingen ser det ut att vara en grund fin struktur men jag vet inte om detta är viktigt.Det tyder ju på att den inte är helt slät, jag skall kolla detta mera noga när jag
kommer tillbaka till Luleå (just nu är jag ute och reser)

Vid mitt "idiottest" jag beskrivit i mitt först inlägg (9 mil på sicklade och 9 mil på vallade)
använde jag en helt vanlig (nyinköpt för c:a 50 kr.) sickel men hade Vallaklossen som stöd
när jag sicklade så att den skulle bli styvare. Och även i detta "test" fick jag ju att
de sicklade gick i storst sett lika bra som de vallade (vilket överaskade mig mycket och gjorde att jag vågade köra skarpt på Vasaloppen)

Min slutsats är att man därför kan testa OM det fungerar även genom att använda en
vanlig sickel (även om det EVENTUELLT blir bättre med Kuzminsickeln).

Jag är MYCKET INTRESSERAD att höra era synpunkter och erfarenheter speciellt när ni
själva prövar på olika sätt.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Jag har en Kuzminsickel och det är mycket lätt och snabbt att sickla skidorna med denna.

Den har fyra vassa eggar och jag har numrerat dem så att när den första blivit slö så tar jag nästa.

Jag har själv bara sicklat en gång hittills och det är absolut inte svårt. De skidor jag åkte tre Vasalopp på sicklade ju Kuzmin själv åt mig (i samband med att han försvarde sin avhandling).Jag har senare åkt c:a 10 mil på dem .så det går ju i alla fall att åka upp emot 40 mil på samma skrapning (Kuzmin själv påstår ju 100 mil)

Jag har bara träffat Kuzmin denna enda gång så jag vet egentligen inte så mycket mer än det ni nu vet. Det jag vet är ju att hans fru är Antonina Ordina och att hon åkte med
denna preparering av skidorna vid några av hennes främsta lopp (med Kuzmin som vallare eller "icke-vallare")

Efter sicklingen ser det ut att vara en grund fin struktur men jag vet inte om detta är viktigt.Det tyder ju på att den inte är helt slät, jag skall kolla detta mera noga när jag

Vid mitt "idiottest" jag beskrivit i mitt först inlägg (9 mil på sicklade och 9 mil på vallade)
använde jag en helt vanlig (nyinköpt för c:a 50 kr.) sickel men hade Vallaklossen som stöd
när jag sicklade så att den skulle bli styvare. Och även i detta "test" fick jag ju att
de sicklade gick i storst sett lika bra som de vallade (vilket överaskade mig mycket och gjorde att jag vågade köra skarpt på Vasaloppen)

Min slutsats är att man därför kan testa OM det fungerar även genom att använda en

Jag är MYCKET INTRESSERAD att höra era synpunkter och erfarenheter speciellt när ni

vet inte om du skrivit de innan men va va de för skidor? för ja är säker på att Dåligt skötta vallade slipade dåliga skidor går sämre än stålsiklat. iaf det jag testat.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg
Jag har också funderat på det där med vad det är för skidor. Har inte skrivit om det förrut men mina erfarenheter från när jag sålt skidor som jag själv inte tävlar på längre är att dom som köpt skidorna (typ bra motionärer och absolut vallakunniga) har provar dom mot sina gamla skidor och alla gånger har mina skidor glidit bra mycket bättre. Detta kan ju bero på en mängd orsaker men jag har märkt det ofta när jag provat andras (bra motionärer) skidor att skidorna inte är i närheten av ett riktigt bra par, i glidhänseend. Ändå är inte det här med glidvallning någonting alltför komplext och som sagt dom jag lånat skidor av är absolut kunniga vallare. Hårt arbete och lite stenslipning brukar vara det som behövs. Skall också sägas att jag inte står så högt i hierarkin när det gäller att få(köpa) skidor från fabrik. Kanske skiljer det så mycket mellan skidorna men samtidigt så tycker jag man kan plocka hyfsade (ibland mycket bra) skidor i butik.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Försök hitta ett stort diamantbryne!

Tack för tipset, "hittade" ett diamantbryne i vallaboxen;-) Använder diamantbrynet för att vässa stavspetsarna med. Ibland ser man inte skogen för att träden står ivägen. Fast sickeln borde väl ändå vara vass vid leveransen, ngn mer som köpt samma pryl?

Sen har ju Kuzmin en annan slipning på sin sickel också med en något vassare egg som gör att den har potential att vara vassare.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

vet inte om du skrivit de innan men va va de för skidor? för ja är säker på att Dåligt skötta vallade slipade dåliga skidor går sämre än stålsiklat. iaf det jag testat.

Svar: De två par jag testa mot varandra (ett sicklat och ett vallat) vardera 9 mil var båda Fischerskidor som jag betraktar som välskötta och likvärdiga. De senaste åren har jag alternerat mellan dessa par på öppet spår och Vasalopp. Det par jag sicklade sicklades ju senare av Kuzmin själv i samband med att han presenterade sin licavhandling och det var precis det paret jag åkte 27 mil detta år i fädrens spår utan att röra glidytorna mellan loppen.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Svar: De två par jag testa mot varandra (ett sicklat och ett vallat) vardera 9 mil var båda Fischerskidor som jag betraktar som välskötta och likvärdiga. De senaste åren har jag alternerat mellan dessa par på öppet spår och Vasalopp. Det par jag sicklade sicklades ju senare av Kuzmin själv i samband med att han presenterade sin licavhandling och det var precis det paret jag åkte 27 mil detta år i fädrens spår utan att röra glidytorna mellan loppen.

Ja men villken typ av fischer skida RCS ?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

Ja men villken typ av fischer skida RCS ?

Ja precis. Båda paren har beteckningen RCS classic +

Anm: Din fundering att det kan bero på vilka skidor man sicklar kan givetvis vara riktig. Jag har även ett äldre par Madsus som jag åkt 7 Vasalopp på. Jag skall sickla även dem och se om jag märker någon skillnad.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Sen har ju Kuzmin en annan slipning på sin sickel också med en något vassare egg som gör att den har potential att vara vassare.

Jag har samma sickel. Den var oxå slö när jag fick den. Först tänkte jag reklamera den men jag behövde ju sickeln till helgens tävling så jag lämnade in den hos en verkstad som är specialister på slipning av snabbstål. Efter det var den vass som en knivegg. Vilken skillnad på resultatet. Mycket lättera att sickla med och en finare yta som resultat.

Sickeln som jag köpte var snedslipad, var inte din det? Två av kanterna är ju spetsigare än 90 grader och dom andra trubbigare. Med dom två vassare kanterna kan du sickla med samma anläggningsvinkel som med Kuzmins sickel. Enligt instruktion ska man enligt K luta sickeln någon frammåt. Om du håller din sickel rakare så möter ju sickeln belaget med samma vinkel som när K sicklar.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Jag är lite nyfiken på hur eggen känns. Känns den helt slät när man drar nageln över eggen eller är den lite taggig som Lars_P tror?

Undersök den noga jag väntar spänt på svar!

Roller

Roller

Medlem

• Members
  • Pip
  • 146 inlägg
Det var roligt att läsa inlägget från Lars-Erik, som verkligen varit i elden när det gäller den kul debatten om Kuzmin. Efter att ha läst rapporten ganska ytligt, så tycker jag att resonemanget om porstorlekar kontra molekylstorlekar låter (i alla fall för mig som lekman) övertygande. När det gäller själva datamaterialet (smutsabsorptionen och glidtesterna) så är jag inte spontant lika övertygad. Som statistiker tycker jag att antalet observationer verkar ganska litet och man kan inte se någon information om slumpmässighet i resultatet.
En annan bestickande aspekt, som jag är osäker på om han tar upp i avhandlingen, men som jag tror jag sett någonstans är varför man skall mätta belaget genom att upprepade gånger smälta in och sickla av paraffin. Detta låter för mig helt oförklarligt. varför är det inte bättre att smälta in en gång och ta god tid på sig att värma...?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

Jag är lite nyfiken på hur eggen känns. Känns den helt slät när man drar nageln över eggen eller är den lite taggig som Lars_P tror?

Undersök den noga jag väntar spänt på svar!

Din fråga är så intressant att jag faktiskt ringt Kuzmin själv i Östersund och frågat.
Det är tydligen så att sickeln inte bara är vass utan har fina "tänder" som ger den fina struktur jag observerat. Det kan du tydligen se med blotta ögat vilket jag skall kolla på
på min egen sickel när jag är tillbaka i Luleå på tisdag.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar