Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Även om jag i början ansattes hört av olika "Pöldrar" både i media och här på skidforum, ibland som rena hot tom på mobilen, så är jag stolt att jag stod på mig och FÖRSVARADE SANNINGEN om glidvallans betydelse t.ex. på Vasaloppet och då speciellt för oss motionärer. Men även rena eller nästan rena elitåkare vet GIVETVIS hur detta fungerar, dvs att glidvalla bara har marginell betydelse på Vasaloppet (och absolut inte som Pölders oslagbara världsrekord påstående : "Du åker si så där en timma fortare med pulver under skidorna").  Se t.ex. artikel av forskaren i ämnet Nina Lintzen, som bland annat varit trea på Vasaloppet, vunnit Nordenskiöldsloppet två gånger och blev tvåa i årets upplaga (trots barafödande relativt nära inpå)https://www.nyteknik.se/innovation/glidvallan-har-marginell-betydelse-i-vasaloppet-6335712

Eftersom jag tyckte att ditt inlägg ovan andades lite mer religion än fakta så tänkte jag lägga in ett skämt om  att inte rubba Lars-Eriks cirklar men jag är osäker Arkimedes är på samma nivå som dig? Jag har inte så bra koll på matematiken!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Just denna speciella dag vill jag säga: Tack Lejonet för dina som vanligt "uppskattande" ord att sättet att framhålla mig och mina insatser och denna gång även som vetenskapsman. De flesta här känner ju till mina insatser som typisk motionär inom skidåkningens område med bland annat 72 genomförda Vasalopp/öppna spår. Eftersom du nu väcker ämnet Lejonet om att jag kanske tom är "proffs" inom vetenskapens område så vill jag hjälpa dig genom att informera mina skidforumvänner även på detta område genom att hänvisa till min internationella hemsida https://www.larserikpersson.se/, där bland annat några av mina främsta insatser beskrivits. Det som brukar framhållas som mina främsta meriter är nog mina många vetenskapliga uppsatser och böcker, att jag varit ordförade i Svenska Matematikersamfundet och Vetenskasrådet och att jag varit en handledare för 64 elever med doktorsexamen. Det sista sägs vara svenskt rekord alla ämnen inräknade. De flesta av dessa doktorer är givetvis inom ämnet matematik men några få är inom andra ämnen och en tom. inom skidrelaterad forskning nämligen Nina Lintzén (hon som även skrev tidningsartikeln jag refererade till).

Link to comment
Share on other sites

Just denna speciella dag vill jag säga: Tack Lejonet för dina som vanligt "uppskattande" ord att sättet att framhålla mig och mina insatser och denna gång även som vetenskapsman. De flesta här känner ju till mina insatser som typisk motionär inom skidåkningens område med bland annat 72 genomförda Vasalopp/öppna spår. Eftersom du nu väcker ämnet Lejonet om att jag kanske tom är "proffs" inom vetenskapens område så vill jag hjälpa dig genom att informera mina skidforumvänner även på detta område genom att hänvisa till min internationella hemsida https://www.larserikpersson.se/, där bland annat några av mina främsta insatser beskrivits. Det som brukar framhållas som mina främsta meriter är nog mina många vetenskapliga uppsatser och böcker, att jag varit ordförade i Svenska Matematikersamfundet och Vetenskasrådet och att jag varit en handledare för 64 elever med doktorsexamen. Det sista sägs vara svenskt rekord alla ämnen inräknade. De flesta av dessa doktorer är givetvis inom ämnet matematik men några få är inom andra ämnen och en tom. inom skidrelaterad forskning nämligen Nina Lintzén (hon som även skrev tidningsartikeln jag refererade till).

Blir man "veteran" efter att ha handlett 30 doktorander?!

Link to comment
Share on other sites

hej (igen!), är 7 år sen jag senast var inne på skidforum.se. är faktiskt pga denna tråd jag loggade in igen.

 

hade tänkt att se om det kommit fram ngt mer eller skapats ngn form av konsensus baserat på vederhäftiga tester i ämnet. men bläddrade några sidor bakåt och ser att precis samma diskussioner / tester görs som när jag följde den för 7 år sedan.

jag får logga in om 7 år igen och se om det rört sig framåt då. inte optimistisk dock. 

Link to comment
Share on other sites

hej (igen!), är 7 år sen jag senast var inne på skidforum.se. är faktiskt pga denna tråd jag loggade in igen.

 

hade tänkt att se om det kommit fram ngt mer eller skapats ngn form av konsensus baserat på vederhäftiga tester i ämnet. men bläddrade några sidor bakåt och ser att precis samma diskussioner / tester görs som när jag följde den för 7 år sedan.

jag får logga in om 7 år igen och se om det rört sig framåt då. inte optimistisk dock.

 

Definitionen på idioti är väl att göra samma sak gång på gång och förvänta sig olika resultat? :D
Link to comment
Share on other sites

hej (igen!), är 7 år sen jag senast var inne på skidforum.se. är faktiskt pga denna tråd jag loggade in igen.

 

hade tänkt att se om det kommit fram ngt mer eller skapats ngn form av konsensus baserat på vederhäftiga tester i ämnet. men bläddrade några sidor bakåt och ser att precis samma diskussioner / tester görs som när jag följde den för 7 år sedan.

jag får logga in om 7 år igen och se om det rört sig framåt då. inte optimistisk dock. 

Fanns stålsicklar med struktur då ?

Link to comment
Share on other sites

Nån som provar skidpropagandas sickel? Verkar vara en kille som slipar stålbitar i källaren i Borås. Han har även en riller.

 

Dom jag känner till

 

Kuzmin

Skimateria

skidpropaganda

Multicut

Ja swix o Skigo har ju med men dom är primärt inte tänkta använda till hyvla belag för glid

Morakniv (pölders favorit)

Link to comment
Share on other sites

Håller fullständigt med skogsvakt, och även Lejonet ;)

Även jag håller fullsttändigt med skogsvakt och Lejonet.  skogsvakt  ser ju ut att vara denna ende som riktigt förstått "djupet" i mitt inlägg just denna speciella dag då jag brukar medverka med "kluriga" inlägg. Och lejonet bidrog ju till att sättas fokus på det fatum att jag även har en vetenskaplig sida.  Och det var kul att när du  Wille tog kontakt med mig mig irl. Jag uppfattade dig som en hyvens och positv "kille" vilket jag inte alltid förstod från dina inlägg. Och kul att "vår" tråd nu uppnått 1.5 miljoner visningar, ett rekord som nog aldrig kommer att slås på skidforum. Varför kan man fråga sig ? Det kan ju inte bara bero på att jag är en intressant Pers(s)on att hacka på eller beundra. Det måste ju bero på att ämnet är speciellt intressant och kontroversiellt, eller ? Anm: Volevodin brukar ju altid "upptäcka" mina skrivningar just denna speciella dag men inte denna gång vilket väl tyder på arr jag denna gång prickat mera rätt nivå. Och stålsicklar har ALLTID gett struktur. Det är nog just därför de alltid fungerat så bra.

Link to comment
Share on other sites

Situation när stålsickling är helt perfekt:

 

Kompisens belag ser för trötta ut. Hon gillar åka skidor men skulle aldrig få för sig att skicka iväg dom till nån som stenslipar.

Jag lånar med dom hem och stålsicklar upp dom. Lägger sen ett lager violett paraffin på. Vips och hon har ett enormt mycket bättre glid som dessutom kommer hålla längre än stenslipad dito.

 

Och för att balansera upp det hela så har jag själv både stenslipade skidor och stålsicklade :) Det enda jag mer säkerhet kan säga är att belagen blir gråa på stenslipade belag och dom blir INTE gråa av stålsicklade belag. Punkt slut.

Link to comment
Share on other sites

Situation när stålsickling är helt perfekt:

 

Kompisens belag ser för trötta ut. Hon gillar åka skidor men skulle aldrig få för sig att skicka iväg dom till nån som stenslipar.

Jag lånar med dom hem och stålsicklar upp dom. Lägger sen ett lager violett paraffin på. Vips och hon har ett enormt mycket bättre glid som dessutom kommer hålla längre än stenslipad dito.

 

Och för att balansera upp det hela så har jag själv både stenslipade skidor och stålsicklade :) Det enda jag mer säkerhet kan säga är att belagen blir gråa på stenslipade belag och dom blir INTE gråa av stålsicklade belag. Punkt slut.

Härligt skogsvakt. JAG tror att din kompis skulle ha lika bra glid om du avstog det violetta men istället BORSTAR supernoga. Men givetvis fungerar det även med det violetta OM (och endast om) du noggrannt borstar tills du inte ser något paraffin lämna skidorna. Det gråa bakom klacken på stenslipade skidor ger sämre glid men även det kan minimeras om du borstar ordentligt efter stenslipning. OM man renodlar allt resonemang till att se stålsickling som främst ett alternativ till stenslipning så kanske det är lättare att få fler att förstå t.ex. det du och jag (i än högre grad) kommit underfund om. 

Link to comment
Share on other sites

Härligt skogsvakt. JAG tror att din kompis skulle ha lika bra glid om du avstog det violetta men istället BORSTAR supernoga. Men givetvis fungerar det även med det violetta OM (och endast om) du noggrannt borstar tills du inte ser något paraffin lämna skidorna. Det gråa bakom klacken på stenslipade skidor ger sämre glid men även det kan minimeras om du borstar ordentligt efter stenslipning. OM man renodlar allt resonemang till att se stålsickling som främst ett alternativ till stenslipning så kanske det är lättare att få fler att förstå t.ex. det du och jag (i än högre grad) kommit underfund om.

 

Det är intressant det här med paraffin och borstning. Själv borstar jag mig blå om händerna och det vet jag garanterat att kretiopleti inte gör. Jag är mer skidnörd än vad som är hälsosamt. Men tex så hörde jag på lager 157 podden. Dom sa att borstning ska gå till så :

 

5 drag stål

5 drag tagel

Klart.

Aldrig i livet att mina belag skulle bli urborstade på det sättet. Jag skulle säga nåt sånt här :

30 drag tagel

5 drag fin stål

15 drag stiff nylon.

Obs med tageln kan man gärna dra 300 drag istället)

Link to comment
Share on other sites

Härligt skogsvakt. JAG tror att din kompis skulle ha lika bra glid om du avstog det violetta men istället BORSTAR supernoga. Men givetvis fungerar det även med det violetta OM (och endast om) du noggrannt borstar tills du inte ser något paraffin lämna skidorna. Det gråa bakom klacken på stenslipade skidor ger sämre glid men även det kan minimeras om du borstar ordentligt efter stenslipning. OM man renodlar allt resonemang till att se stålsickling som främst ett alternativ till stenslipning så kanske det är lättare att få fler att förstå t.ex. det du och jag (i än högre grad) kommit underfund om.

 

Jag sicklar hellre än stenslipar när belagen behöver lite kärlek för det är enkelt.

Jag har många timmar bakom sickeln men ibland slarvar jag och råkar slinta och skära sönder belaget. När det blivit för mycket skador lämnat jag in dem på stenslipning.

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant det här med paraffin och borstning. Själv borstar jag mig blå om händerna och det vet jag garanterat att kretiopleti inte gör. Jag är mer skidnörd än vad som är hälsosamt. Men tex så hörde jag på lager 157 podden. Dom sa att borstning ska gå till så :

 

5 drag stål

5 drag tagel

Klart.

Aldrig i livet att mina belag skulle bli urborstade på det sättet. Jag skulle säga nåt sånt här :

30 drag tagel

5 drag fin stål

15 drag stiff nylon.

Obs med tageln kan man gärna dra 300 drag istället)

Inför tävling kör jag nog 200 tagel efter kanske 100 grov nylon, mässing säkert 15-20 drag. Sedan så mycket fin nyon jag orkar, den är mjuk så jag ser ju inget resultat mer än polering. Något mindre inför träning åsklart och ingen polernylon.

Link to comment
Share on other sites

Inför tävling kör jag nog 200 tagel efter kanske 100 grov nylon, mässing säkert 15-20 drag. Sedan så mycket fin nyon jag orkar, den är mjuk så jag ser ju inget resultat mer än polering. Något mindre inför träning åsklart och ingen polernylon.

Du borstar bort orken för att avancera flera led.

Link to comment
Share on other sites

Det extrema med detta är ju att man först borstar t ex framdelen på första skidan, låt oss säga 20 drag, sedan 20 drag på bakdelen. Byt skida och gör samma procedur för andra skidan. Dvs 20 drag blev helt plötsligt 80!

Men räknas bara som 20 i mitt fall (bara 20 per yta).

 

Menar du att det skulle vara kingkong att hoppa över borstningen eller skaffa roterande borste?

Då kör jag på det för jag skulle vilja avancera några led ;)

Link to comment
Share on other sites

Det extrema med detta är ju att man först borstar t ex framdelen på första skidan, låt oss säga 20 drag, sedan 20 drag på bakdelen. Byt skida och gör samma procedur för andra skidan. Dvs 20 drag blev helt plötsligt 80!

Men räknas bara som 20 i mitt fall (bara 20 per yta).

 

Menar du att det skulle vara kingkong att hoppa över borstningen eller skaffa roterande borste?

Då kör jag på det för jag skulle vilja avancera några led ;)

Dammsug borstarna innan du borstar, då ser du bättre när det inte kommer något mer och slipper veva runt på allt som släpper från borstarna.  ;)

Kör man med Makita så har ju de fina dammsugare att ha med i vallaboxen. De har även kaffebryggare. Vet inte hur det ser ut med andra system.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Det framgick inte. Det låter bättre. Oavsett så borstar garanterat motionären för lite.

Håller med Skogsvakt. JAG tror detta är en starkt bidragande orsak till att så många motionärer där jag håller till i Vasaloppsfältet har så dåligt glid. Många tror nog tom att det glider på själva parafinet och borstar medvetet inte noga bort vad de lagt dit, även om de lagt lågfluor. Och dessutom inte förstår att själva strukturen under är viktigare för glidet.

Link to comment
Share on other sites

Dammsug borstarna innan du borstar, då ser du bättre när det inte kommer något mer och slipper veva runt på allt som släpper från borstarna.  ;)

Kör man med Makita så har ju de fina dammsugare att ha med i vallaboxen. De har även kaffebryggare. Vet inte hur det ser ut med andra system.

Coolt med batteridriven kaffebryggare. Men jag har bara ryobi och festool.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...