Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tips är att beta olika fällor med olika beten. Även bra att ställa ut olika modeller av fällor. Allt för att lura och förvirra dom små kräken lite. Biltemas är faktiskt bra. Jag brukar även modifiera avlösaren för att lättare få dom att lösa ut. Tex fila bort grader, även smörja in en tunn film med olivolja på osv osv.

 

Ps kan säga att min gård är numer fri från fyrbenta små kräk. Även att Wassberg är en idol. Han var den sista riktiga skidlöparen.

Tack för tipset! Har du fler ?? Jag har kört nutella ett tag.

 

(musfällor alltså)

Tips är att beta olika fällor med olika beten. Även bra att ställa ut olika modeller av fällor. Allt för att lura och förvirra dom små liven
Link to comment
Share on other sites

Off topic Skogsvakt...

41.57.63

 

Vad är detta? Ledtrådar tas tacksamt emot

Första vikt? Knappast med din dammsugargenomgång... du har väl provat grundligt?

Hattnummer sedan? Födelseår sist?

 

Nu fick L-E ett nytt inlägg

Tusen tack knappen för att dedikera detta historiska och uppenbarligen skidrelaterade tal till min ära. Och tack även för dina kompletterande väl genomtänkta kommentarer  :P  För att bidra till underhållningen i likartad anda men med "historiska" siffror med garanterat stark anknyning till denna tråd ger jag följande: 37 och 5.29.40. Ledtråd: se sidan om sport på min hemsida: https://www.larserikpersson.se/startpage/sport/ :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tips är att beta olika fällor med olika beten. Även bra att ställa ut olika modeller av fällor. Allt för att lura och förvirra dom små liven

Proffsen betar kolsyredrivna fällor med japp. Ju kletigare desto bättre så håller de länge.

Link to comment
Share on other sites

Proffsen betar kolsyredrivna fällor med japp. Ju kletigare desto bättre så håller de länge.

JAPP då var det äntligen klart. Den sista stålsickelmotståndaren oxberg (och även artur) har inte längre något sakligt argument mot mina slutsatser om Vasalopp och stålsickling utan föll istället i skogsvaks listrigt gillrade fälla för att förhoppningsvis få stopp på det hela. Jag och andra motionärer använder ju en mycket enkel variant men för er som vill pröva lite mer avancerade varianter kan jag rekommendera att googla på Ronnie Lööf, Skistart etc Ronnie Lööf har varit bland de 100 bästa på vasaloppet minst 10 år (som bäst 34 tror jag) och skistart har väl visst ansvar för detta forum, eller ?

Link to comment
Share on other sites

JAPP då var det äntligen klart. Den sista stålsickelmotståndaren oxberg (och även artur) har inte längre något sakligt argument mot mina slutsatser om Vasalopp och stålsickling utan föll istället i skogsvaks listrigt gillrade fälla för att förhoppningsvis få stopp på det hela. Jag och andra motionärer använder ju en mycket enkel variant men för er som vill pröva lite mer avancerade varianter kan jag rekommendera att googla på Ronnie Lööf, Skistart etc Ronnie Lööf har varit bland de 100 bästa på vasaloppet minst 10 år (som bäst 34 tror jag) och skistart har väl visst ansvar för detta forum, eller ?

Ursäkta att vi kom utanför ämnet men stålsicklar fungerar säkert också bra med rottefellor...;)

Link to comment
Share on other sites

Rottefellor och Chola är väl helt inom ramen?

Ja det är det ju. Men vi missade faktiskt att berätta vid upprepade tillfällen hur många gånger vi faktiskt använt rottefella både totalt och med chola och vilka som tog bort oss som vän på facebook efter upptäckten att chola och rottefella är en oslagbar kombo. Så där föll det ändå utanför ramen tyvärr...;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är det ju. Men vi missade faktiskt att berätta vid upprepade tillfällen hur många gånger vi faktiskt använt rottefella både totalt och med chola och vilka som tog bort oss som vän på facebook efter upptäckten att chola och rottefella är en oslagbar kombo. Så där föll det ändå utanför ramen tyvärr... ;)

Eller som en skidkompis uttryckte det; "när det är nollgradigt och nysnö gäller det att smyga sig på skidorna bakifrån och få råttefällorna att slå igen om pjäxorna"

Link to comment
Share on other sites

Eller som en skidkompis uttryckte det; "när det är nollgradigt och nysnö gäller det att smyga sig på skidorna bakifrån och få råttefällorna att slå igen om pjäxorna"

Jag tycker mig ana att det här finns gott underlag för lite skidpoesi?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mig ana att det här finns gott underlag för lite skidpoesi?

Skogsvakt gillrade en fälla

både för oss galna och snälla

vissa lurades däri

så det fick bli

listiga glidningar med råtta

för att sätta oss på potta

men så gled han in

våran egen Volevodin

bakifrån med sin vän

och riktiga råttefällan slog igen

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt gillrade en fälla

både för oss galna och snälla

vissa lurades däri

så det fick bli

listiga glidningar med råtta

för att sätta oss på potta

men så gled han in

våran egen Volevodin

bakifrån med sin vän

och riktiga råttefällan slog igen

Mycket imponerande! Det känns som pandemin är ett minne blott efter detta mästerverk! Tankarna svindlar. Jag hade gissat på ett omnämnande av Råttfångaren i Hameln (eller kanske sprintfällan i Dresden) men som Shakespear sa ”Du må vara så kysk som is, så ren som snön i Dresden – du skall ändå icke undgå förtal.”

 

Gundemössan av! Vi saluterar er, poeter av det vita pulvret! Tuggen undantagen.

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt gillrade en fälla

både för oss galna och snälla

vissa lurades däri

så det fick bli

listiga glidningar med råtta

för att sätta oss på potta

men så gled han in

våran egen Volevodin

bakifrån med sin vän

och riktiga råttefällan slog igen

http://forum.odla.nu/style_emoticons/default/bravo.gif

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för alla dessa uppskattande ord om mitt poetiska inslag inspirerat av inlägg av Volevodin, skogsvakt och oxberg (som även antydde att det var läge får sådan dikt :P) . Det är roligt att jag fått leva så länge att jag själv fått se att numera så många kommit underfund med och anammat samma som jag tidigt pläderade för dvs att stålsickling är ett mycket vasst alternativ för oss motionäer t.ex. på Vasaloppet. I landslagskretsar har man ju alltid insett struktureringens betydelse och att stålsickling då givetvis är ett alternaticv.  Dessutom är de givetvis medvetna att man inte kan resonera på samma sätt beträffande "elitpreparering" och vad som är rimligt för oss motionäer.Se t.ex. förra landslagsvallaren Ove Åströms tips (https://megafonen.se/2014/01/vallakungen-fran-bergsbyn)

 

Oves bästa tips till motionsåkaren:

Glidytan: ”Stålsickla eller stenslipa en gång per år. Det ger en struktur på ytan. Som motionär märker du ingen skillnad mot alla dyra vallor, det är bättre att du åker 20 minuter längre än att hålla på med paraffin, borsta och gnugga i garaget”

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja slå ett slag för; Var inte rädd att vaska skidan! Vaska vaska vaska. I den ordningen.

Jag förstår att detta väl genomtänkta ( :D ) inlägg av skogsvakt hör till sommarsäsongen och snarare för rullskidor för att hedra mina somriga Vasalopp och Nordenskiöldslopp runt kvarteret som givetvis kan genomföras utan stålsickling utan lätt vaskning av skidorna duger absolut . Du hittar båda genom att googla på mitt namn och Vasalopp runt kvarteret eller Nordenskiöldslopp runt kvarteret.  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att detta väl genomtänkta ( :D ) inlägg av skogsvakt hör till sommarsäsongen och snarare för rullskidor för att hedra mina somriga Vasalopp och Nordenskiöldslopp runt kvarteret som givetvis kan genomföras utan stålsickling utan lätt vaskning av skidorna duger absolut . Du hittar båda genom att googla på mitt namn och Vasalopp runt kvarteret eller Nordenskiöldslopp runt kvarteret.  :rolleyes:

Jag har sett dina videos. Jag skrattar hjärtligt. Helt klart en sympatisk gubbtjyv.

Link to comment
Share on other sites

Ved steinsliping planeres skia først og deretter settes en struktur.

Kan en bruke samme "metode" hjemme?

Dvs.

  • Planere skia med diamantslipekloss av ulike grovhet (Feks 60 - 200 - 800)
  • Sikle uten riller helt til slutt
  • Deretter sette struktur med valser som skjærer i den plane og glatte sålen

Grunnen blir å kunne bruke rimeligere siklinger og evt kunne vedlikeholde siklingene selv,

https://gjoerdetselv.com/verktoey/handverktoy/siklingen-det-ukjente-superverktoeyet.

Link to comment
Share on other sites

Ved steinsliping planeres skia først og deretter settes en struktur.

Kan en bruke samme "metode" hjemme?

Dvs.

  • Planere skia med diamantslipekloss av ulike grovhet (Feks 60 - 200 - 800)
  • Sikle uten riller helt til slutt
  • Deretter sette struktur med valser som skjærer i den plane og glatte sålen

Grunnen blir å kunne bruke rimeligere siklinger og evt kunne vedlikeholde siklingene selv,

https://gjoerdetselv.com/verktoey/handverktoy/siklingen-det-ukjente-superverktoeyet.

Varför skall man planslipa före sickling, det  kan inte vara någon nackdel om glidsulan har lite "vågor", så att det blir olika tryckpunkter mot underlaget och skidan inte suger fast lika lätt i blött före.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...