Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Även jag har en teori om att värme ger ytpåverkan som kan ge grå yta snabbare... Men fördelarna med glidvallningen vill jag inte hoppa över även om stålsicklat fortfarande är ett alternativ till stenslipning med eller utan glidvalla.

Jag har också en känsla av att det gråa bromsar och att det, efter ett tag, uppträder så snabbt att glidvallningen inte hjälper så mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag upplever på mina 3 par så är det endast 2 par där fenomenet uppstår. de mjukaste är vitningen betydligt längre än på burk skidan och obefintlig på klister skidan. Trycket från min kropp är mer koncentrerat på de mjukare paren på en liten yta nära fästzonen vilket innebär att denna ytan ligger i snön.

Ju längre ut från kroppen som glidytorna finns ju mindre tryck och inte alls samma belastning på skidan (lite som snöskor).

Värmen från ett valla järn bör inte ha någon betydelse på belagt så länge man inte misshandar det.

 

om man utsätter 2 ytor för tryck och nötning med olika tryck nivåer så kommer de slitas olika mycket och fort på samma antalet drag.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack McHammer för gratulationer. Ja, det är korrekt att jag åkte båda öppna spåren på tiderna 6.46 och 7. 06. Detta är givetvis kanonmtider för mig i 72 års ålder. Men det var ju idealiska förhållanden så det kanske inte säger allt, men försök själva åka två dar i rad så ser ni vad det innebär. Och jag körde UTAN GLIDVALLA givetvis och hade superglid speciellt i slutet. Jag rörde inte glidytorna melllan loppen utom att torka bort en gelfläck

Jag tycker det har blivit alldeles för mycket diskussion om att man kan förbättra glidet genom att lägga glidvalla på stålsicklingen. Min absoluta övertygelse är att på Vasaloppet/öppet spår behövs inte detta för oss motionärer/TLN. Snarare får du nackdel i slutet av loppen av detta. Vallade skidor tappar i glid ganska snabbt vilket bevisas av att eliten anser sig ha tid att tom byta skidor ibland redan efter 7.5 km.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever på mina 3 par så är det endast 2 par där fenomenet uppstår. de mjukaste är vitningen betydligt längre än på burk skidan och obefintlig på klister skidan. Trycket från min kropp är mer koncentrerat på de mjukare paren på en liten yta nära fästzonen vilket innebär att denna ytan ligger i snön.

Ju längre ut från kroppen som glidytorna finns ju mindre tryck och inte alls samma belastning på skidan (lite som snöskor).

Värmen från ett valla järn bör inte ha någon betydelse på belagt så länge man inte misshandar det.

 

om man utsätter 2 ytor för tryck och nötning med olika tryck nivåer så kommer de slitas olika mycket och fort på samma antalet drag.

Jag är också inne på samma tankegång vad gäller uppkomsten av det gråa dvs att det händer något på de ställen trycket är som störst, oftast bakom klacken.

 

En fundering i det här sammanhanget är om de som enbart stakar också får gråa områden och i så fall var.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också inne på samma tankegång vad gäller uppkomsten av det gråa dvs att det händer något på de ställen trycket är som störst, oftast bakom klacken.

 

En fundering i det här sammanhanget är om de som enbart stakar också får gråa områden och i så fall var.

 

Jag stakar enbart men får gråa områden på exakt samma ställen som när jag tidigare även diagonalade.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd detta, bra engagemang. jag är inte helt såld men har gett mig på att prova. p och r cut hyvlar nu skidorna.

 

försöker hitta lite om riskerna, typ saker att undvika när hyveln kommer fram.

tex Finns det risk att man förstör kanterna när man stålsicklar? tycker mina blir lite trasiga och fransiga. kanske var de så före.

 

en första tur efter pcut på stenslip kändes ovetenskapligt bra. nu jobbar jag mig igenom stenslipen med rcut

Link to comment
Share on other sites

Jag läste precis den här texten om Lina Litzéns forskning http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3964111.ece Jag tycker att den här meningen är ganska talande för hur mycket forskning som ligger bakom glidvallorna

"Exakt vad som händer i belaget när man vallar är oklart, men enligt Nina Lintzén kan högfluorvalla i vissa snöförhållande vara fördelaktigt för att förbättra hydrofobiciteten och minska risken för att få en för tjock vätskefilm under skidorna."

 

Man vet inte vad som händer med belaget och i vissa förhållanden kan det vara fördelaktigt. Det känns som att ju mera forskning som görs desto mindre inverkan visar sig vallan ha. Om man då drar ifrån den med åksträckan minskade effekten så blir det som sagt inte mycket kvar. 

 

Att det glider bättre en stund blir dock tydligt när någon hoppar över skidbytet i WC. Lika tydligt att den effekten är kortvarig.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag läste precis den här texten om Lina Litzéns forskning http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3964111.ece Jag tycker att den här meningen är ganska talande för hur mycket forskning som ligger bakom glidvallorna

"Exakt vad som händer i belaget när man vallar är oklart, men enligt Nina Lintzén kan högfluorvalla i vissa snöförhållande vara fördelaktigt för att förbättra hydrofobiciteten och minska risken för att få en för tjock vätskefilm under skidorna."

 

Man vet inte vad som händer med belaget och i vissa förhållanden kan det vara fördelaktigt. Det känns som att ju mera forskning som görs desto mindre inverkan visar sig vallan ha. Om man då drar ifrån den med åksträckan minskade effekten så blir det som sagt inte mycket kvar. 

 

Att det glider bättre en stund blir dock tydligt när någon hoppar över skidbytet i WC. Lika tydligt att den effekten är kortvarig.

 

/Mats

 

Snart behöver vi inte ens fundera över detta med fluorvallor om man ska tro Vetenskapens Värld från i går kväll. Och det vore ju det bästa. 

 

Själv har jag omvänt en hel del vallare i vinter. Bara att glida ifrån dem och fråga varför de inte stålsicklar :):):)

 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/popular-skidvalla-ska-forbjudas?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

Link to comment
Share on other sites

Men nu mats redovisar du enbart den raden som tilltaltar dig i artikeln.

Hon säger att ner mot -15 så finns det inget behov av HF.

Om du kollar Swix sortiment så finns det enbart 1 pulver som går ner mot kallare och de andra ligger i varmare spann.

Hon säger även att vallan fyller en funktion som ger bättre glid, så i fortsättningen kan vi väl skippa dessa löpsedel inlägg??

 

Sen angående WC så är det fler parameterar som jag tycker artikeln pekar på, förändrade förhållanden i snön(glidzoner), temp skillnad, fästet osv så att enbart säga att det är pga glidet är nog inte helt rätt.

 

Tycker också det är roligt att de jag fått tag på säger att det lägger glid.

Jag som glad amatör tolkar mångas resonemang som att man vet bättre än de som livnärar sig på sporten, Elitåkare.

 

Ang stakning så är tryckzonerna lite annorlunda tror jag och där med belastar man inte hälen lika mycket och får då inte heller uppkomsten. Detta är vad jag tror. 

Link to comment
Share on other sites

Fast Kjellj ovan får grått på samma ställenvid ren stakning?

 

Det har också tidigare sagts att stålsicklare slipper det gråa och därmed är det glidvallans fel eller glidvallningen (värmen).

Men grått verkar uppkomma oavsett glidbehandling så jag fortsätter att tro att det finns en annan förklaring. Jag tror dessutom att MC Hammer sitter inne med rätt baskunskaper för att spekulera bättre än mig

Min teori, som mycket väl kan vara fel, är att ytan åldras och att åldrandet kan påskyndas med glidvallningen och resulterar i en yta som "lossnar" som grått "ludd", det de flesta av oss testat att skrapa av med nageln. Påverkar glidet negativt?

Link to comment
Share on other sites

Härlig inställning av många som är villiga att SJÄLVA PRÖVA ATT STÅLSICKLA /STRUKTURERA. Min absoluta uppfattning är att i stort sett alla som själva prövar inser hur fantastiskt bra detta ALTERNATIV fungerar åtminstone för oss vanliga motionärer /TLN. Själv åkte jag ju nu två nya öppna spår på tiderna 6.46 och 7.06 utan att ändra något på glidytorna mellan dagarna. Som ni vet är jag 72 år och inte speciellt bra tränad så uppenbarligen måste jag ha hyggligt bra skidor. Tusen tack till er alla som kände igen mig någon av dagarna och i samtliga fall gav mig positiva tillrop. :wub:

Min sammanfattning är att det inte bara är forskning utan även erfarenhet som ganska entydigt pekar åt ett visst håll. Det är nog dags att erkänna att  de enda som inte insett storheten i detta ALTERNATIV är

a)  vallatillverkare eller andra som har som viktig inkomst att sälja glidvallor :ph34r:

B)

b)de som inte själva prövat att stålsickla (ett par av de flitigaste aktörerna på denna tråd erkänner ju att de tillhör denna kategori, och man kan ju fråga sig varför de inte själva prövar och därmed ge sig själva chansen att inse det många av oss andra insett?) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Årets ÖSS

 

Årets ÖSS blev mitt sjätte eller sjunde år med stålsicklade och ovallade skidor. Det två sista åren har dom även varit rillade med Swix julgran. Vet inte om det varit den optimala rillningen men man tager vad man haver.

 

Dom första fem (fyra?) åren gjorde jag exakt samma iakttagelse, jag blev lite ifrångliden från början men hade bättre glid än de flesta jag kunde jämföra med andra halvan av loppet. I fjol med rillade skidor hade jag jämförbart med de flesta från början men lite bättre på slutet. I år hade jag jämförbart eller lite bättre glid jämfört med de omgivande hela vägen. Möjligen att två personer som åkte tillsammans hade lite bättre glid. Naturligtvis helt subjektiva erfarenheter men under 9 mil får man ganska många tillfällen att jämföra. Står man i var sitt spår bredvid varandra med samma hastighet i början ser man ganska tydligt om någon glider ifrån. Jag väger endast 60 kg så de flesta torde ha fördel av vikten jämfört med mig. I år var nog också skillnaden mellan spåren försumbar.

 

Om jag nu ska dra någon slutsats av dessa år med stålsicklat så är det väl som många andra har konstaterat. Glidvalla kan ibland ge en fördel under en viss sträcka. Det verkar också som att det är just i dessa fören som stålsickade skidor ger en fördel gentemot vallade skidor efter en några/någon mils åkning. Jag har en känsla av att i torr ren snö eller i fallande ny våt men ren snö så är det jämnt skägg. I lite äldre fuktig snö så ger vallan en fördel i början men förlorar efter någon mils åkning.

 

Fuktig gammal snö är utifrån min erfarenhet ofta smutsig samt grovkornig och mer nötande. Om det är så skulle möjligen en toppvallad skida fungera bättre tills den först samlat mer smuts och sedan att vallan helt enkelt nöts bort. Jag tror att den smuts som gör skillnad är den som lägger sig ovanpå snön när det töar. Det som blåser ner från träden fastnar nog inte i vallan på samma sätt.

 

Min gissning är att många på högre nivå inte törs avstå en skida som nyvallad glider bättre i förhoppning om att man skulle ha igen det över tid. Man vill vara med i början. Med en superbra vallning så skiljer det säkert mer i början jämfört med de åkare jag har runt omkring mig. 

 

/Mats

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades ju i år igen genomföra att åka båda öppna spåren och Vasaloppet på mina stålsicklade skidor, Så numera har jag åkt 11 Vasalopp och 17 öppna spår, dvs totalt 28 lopp i fädrens spår för framtida segrar,  på stålsicklade skidor och med utmärkt glid. Ni får dra vilka slutsatser ni vill ur detta. Här är i varje fall mina resultat:

 Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 11 genomförda Vasalopp och 17 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 10 gånger på):
Teståkare: Lätt överviktig gubbe (se senaste Vasalöparen) numera 72 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media.

"Test": 11 Vasalopp och 17 öppna spår 2006-2016
Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppet spåren: söndag 6.56 och 7.06; Vasaloppet 8.12
Anm: Jag har nu totalt åkt 43 Vasalopp och 21 öppna spår, totalt 64 lopp (ungefär lika många med stålsicklade och pulvervallade skidor) så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer/TLN, kanske det allra bästa på just Vasaloppet.
 

Link to comment
Share on other sites

Även den som bara har sju ÖS att redovisa kan stämma in i samma erfarenhet. När man knappast blir omgliden av någon enda åkare får hur många elitåkare som helst hävda att det alltid finns något som glider bättre. Det verkar i alla fall vara extremt få om ens några motionärer som har tillgång till detta bättre. Det är möjligt att det är så om man skulle jämföra med tätklungans glid.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklade mina för första gången och hade bra glid hela VL. Bäst på slutet men det är ju inte en särskillt vetenskaplig slutsats. Man jämför Hur andra glider som förutom glid-preppareringen tex påverkas av spårval, fäste vs glid, utgångsfart mm mm.

 

Min slutsats är dock att kan jag få så här bra glid med sickling så är jag nöjd och uppskattar att jag enkelt kan göra det billigt själv nu när grundinvesteringen är gjord.

 

Körde rejält med r-cut, sen p-cut, flytande flour f6l från swix och 1mm rak Rc rill.

Link to comment
Share on other sites

Vetenskaplig eller inte men att under 9 mil kunna jämföra glid i varenda liten backe är inte något dåligt test. Om den ene efter den andre kommer med liknande erfarenhet så säger det ju en del. Nu hade du vallat dina skidor och det man skulle vilja veta men aldrig får veta är hur dina skidor glidit utan valla och även hur mina glidit med valla.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Andra gången för i år som jag vallade min skidor. Skigo HF lila parafin. Gled väldigt bra och upplevde aldrig att det avtog. Inga vita fläckar under skidorna och inget klabb från blåbärsoppa heller.

 

Träffade på 1 person som hade bättre glid och han åkte på något pulver. skulle tippa på att hans kroppstyngd var mer utslagsgivande på glidet. 

 

Som jag sagt tidigare så tror jag allt handlar om tryckpunkter på dina skidor mer än om du sicklat dem eller inte.

Ni som nu åkt på rena sicklade skidor hade ni någon klocka på er? skulle vara intressant att se topfarten.

Min högsta notering är 46,7km/h

Link to comment
Share on other sites

Härlig inställning av många som är villiga att SJÄLVA PRÖVA ATT STÅLSICKLA /STRUKTURERA. Min absoluta uppfattning är att i stort sett alla som själva prövar inser hur fantastiskt bra detta ALTERNATIV fungerar åtminstone för oss vanliga motionärer /TLN. Själv åkte jag ju nu två nya öppna spår på tiderna 6.46 och 7.06 utan att ändra något på glidytorna mellan dagarna. Som ni vet är jag 72 år och inte speciellt bra tränad så uppenbarligen måste jag ha hyggligt bra skidor. Tusen tack till er alla som kände igen mig någon av dagarna och i samtliga fall gav mig positiva tillrop. :wub:

Min sammanfattning är att det inte bara är forskning utan även erfarenhet som ganska entydigt pekar åt ett visst håll. Det är nog dags att erkänna att  de enda som inte insett storheten i detta ALTERNATIV är

a)  vallatillverkare eller andra som har som viktig inkomst att sälja glidvallor :ph34r:

B)

b)de som inte själva prövat att stålsickla (ett par av de flitigaste aktörerna på denna tråd erkänner ju att de tillhör denna kategori, och man kan ju fråga sig varför de inte själva prövar och därmed ge sig själva chansen att inse det många av oss andra insett?) :rolleyes:

Jag tillhör ingen av dessa kategorier och jag har ännu inte insett storheten i detta ALTERNATIV.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör ingen av dessa kategorier och jag har ännu inte insett storheten i detta ALTERNATIV.

Hur är det med kategori c)? De som har testat stålsicklade skidor mot stenslipade skidor upprepade gånger och som har kommit fram till att åka på rent stålsicklade skidor inte alls är ett bra/konkurranskraftigt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med kategori c)? De som har testat stålsicklade skidor mot stenslipade skidor upprepade gånger och som har kommit fram till att åka på rent stålsicklade skidor inte alls är ett bra/konkurranskraftigt alternativ.

Jag tillhör den kategorin, och verkar dessutom vara en av få som testat med skejtskidor, där det inte finns någon fästvallning som påverkar glidet. Jag har lagt rätt mycket tid på att testa, och har haft stora förhoppningar, men har inte fått till en tillräckligt bra yta utan valla. Jag är händig och tycker inte att det är speciellt svårt att sickla, och jag får till väl så bra ytor som de som visats i foto-tråden. Ibland sicklar jag träningsskidor, men de behöver ändå aldrig glidvallas (jmf 3:or på rullskidor).

Link to comment
Share on other sites

Hade ingen GPS. Men toppfart hade jag nog rätt bra med min vikt, hårda skidor och -3 på bindningen. Men generellt var det ett sugande före som jag tror krävde en inte för slät yta. Dvs antingen en ganska grov stenslip eller stålsicklat med skärande rill. Kanske rentav 2 och 1 mm kombinerat. Lr 2 mm i kombination med 1 mm tryckande. Lr hur man nu vill lägga upp det med rill. Rasp på högkant hade säkert gått det med.
Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör den kategorin, och verkar dessutom vara en av få som testat med skejtskidor, där det inte finns någon fästvallning som påverkar glidet. Jag har lagt rätt mycket tid på att testa, och har haft stora förhoppningar, men har inte fått till en tillräckligt bra yta utan valla. Jag är händig och tycker inte att det är speciellt svårt att sickla, och jag får till väl så bra ytor som de som visats i foto-tråden. Ibland sicklar jag träningsskidor, men de behöver ändå aldrig glidvallas (jmf 3:or på rullskidor).

Jag tillhör också kategorin som testat stålsicklat (med Kuzmins första generations sicklar) på skateskidor utan jättebra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...