Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Toppfart to VL????

Toppfart säger ganska lite om glidet eftersom vindmotståndet blir det primärt begränsande faktorn i den farten. Eller mest primärt är väl antalet pluggande gubbar som inte kan åka utför som bromsar upp en :). Dessutom är det inte högfartsglidet som är viktigast utan glidet i 15-20 km/h.

 

Vi hade en bra tråd om det för några år sedan, skulle vara intressant igen om man kunde lokalisera ett par backar på banan där yttre påverkan (bromsande gubbar) är minimal och farten inte alltför mycket över 20.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vet inte om toppfartsjämförelse är så klockren metod, hade själv lite problem med 'spåren' och framförvarande i utförslöporna efter hökberg och fick bromsa vilket höll min toppfart till 42 km/h. i de farterna så handlar det ju en del om åkarens teknik också, speciellt som det inte var räls direkt. och Det beror ju på hur man fästvallat också.

i nån brytpunkt 50 km i min tabell nedan så kommer bästa delen av utförsläpan mitt i brytpunkten, så där kanske det diffar lite beroende på vilken startgrupp man står i.

 

men visst vore det intressant att jämföra davidssoneddie

 

toppfarter

10 km -> 26.8 km/h

20 km -> 27.2 km/h

30 km -> 34.3 km/h

40 km -> 38.9 km/h

50 km -> 33.1 km/h ; här kommer brytpunkten mitt i utförslöpor har sedan 34 strax efter

60 km -> 35.4 km/h

70 km -> 40.0 km/h

80 km -> 42.0 km/h ; har problem med framförvarande och spåren i den snabba utförslöpan efter hökberg och fick bromsa

90 km -> 39.4 km/h

Link to comment
Share on other sites

Får ta mig samman och testa glid snart, kanske kan bli ett litet test i helgen... problemet är en något begränsad skidpark och ovilja att sätta sickeln i tävlingsskidorna alt. slipa träningsskidorna för att nolla.

 

Har kört ganska mycket skate på sicklat i år, och känslan är att det går bra men inte riktigt lika bra som för klassiskt. Har kört både på ren R-cut sickling och nu på slutet några olika strukturer gjorda med skimaterias rillers och S-cut. Har också gjort tester där jag vallat upp ena skidan (LF) och kört den andra skidan ren. Gav en liten förbättring i glid som höll i sig om än något avtagande över ett 30km pass.

 

Sen håller jag absolut med Lars-Erik om att stålsicklat är ett utmärkt alternativ för motionärer oavsett nivå. Gissar att det glider bättre på ett par ovallade men fräscha belag (läs nysicklade), än att i panik pulvervalla ett par slitna skidor dagarna innan Vasan.

 

Så för den som vill ha ett bra glid med minimal ansträning är sickling ett utmärkt alternativ. Sen om man vill optimera sina förutsättnignar, oavsett om man är motionär eller elit så bör man nog ha en större variation i struktur (skimateria eller slip) och komplettera med vallning.

Link to comment
Share on other sites

Jämfört våra toppar och tycker det är intressant data.

Vet ej om du sicklat eller vallat men det är rätt jämt skägg om man kollar totalt sätt.

Mitt snitt är 36,24 och Scottriders snitt är 35,23.

 

Kollar man närmare ser man att mitt snitt på första hälft ligger på 34,42 och Scottriders på 31,8

Andra hälft ligger jag på 37,7 och Scottrider på 37,98.

 

Jag startade i Led4, vet ej var du stod?

 

Jag tycker nog Thorrez att om man mätertopparna på sträcka om 10km så får vi nog ut den just nu mest tillförlitliga informationen gällande glidet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har under ett par säsonger kört stålsicklat på mina och frugans skejtskidor. Tycker att det funkar alldeles utmärkt och om man rent amatörmässigt jämför glidet med de som vi åker i samma spår och slingor som, glider det mycket bra. Nu har jag i och för sig ingen aning om vad de gjort med sina skidor. De senaste två inköpta paren (ett par åt mig och ett par åt frugan) har jag inte ens stålsicklat utan åker på en uppborstad fabriksslip. Även detta ger bra glid. Har skrivit det förut och gör det gärna igen. Personligen tror jag att man kan få ett något bättre glid om man hittar den perfekta kombinationen av traditionell vallning, men stålsickling är ett alldeles utmärkt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör också kategorin som testat stålsicklat (med Kuzmins första generations sicklar) på skateskidor utan jättebra resultat.

Även jag har testat på skateskidor. Fått till riktigt bra glid en gång på riktigt våt snö med stålsicklat och ovallat. Aldrig annars. Numera stålsicklar och vallar jag ett par träningsskidor som jag experimenterar med strukturer på. Praktiskt att Sickla bort skärande rillerspår. Alla mina övriga skidor stenslipas. Och vallas i olika grad.

Link to comment
Share on other sites

Jämfört våra toppar och tycker det är intressant data.

Vet ej om du sicklat eller vallat men det är rätt jämt skägg om man kollar totalt sätt.

Mitt snitt är 36,24 och Scottriders snitt är 35,23.

 

Kollar man närmare ser man att mitt snitt på första hälft ligger på 34,42 och Scottriders på 31,8

Andra hälft ligger jag på 37,7 och Scottrider på 37,98.

 

Jag startade i Led4, vet ej var du stod?

 

Jag tycker nog Thorrez att om man mätertopparna på sträcka om 10km så får vi nog ut den just nu mest tillförlitliga informationen gällande glidet.

 

Jag tror inte denna metod säger särskilt mycket om glidet eftersom du inte vet utgångsfarten i backen vilket är väldigt avgörande. Jag hade jämförbart glid med i stort sett alla jag stod jämsides med men lika fullt kom en och annan åkare och blåste förbi. Det tror jag inte hade något med glidet att göra utan med utgångsfarten. Har man 17 km/h över krönet blir det ju en helt annan fart än om man har 10 km/h. Sedan har olika åkare olika förmåga att stå rätt på skidorna. Om du lutar dig kraftig bakåt på hälarna går det i regel väsentligt snabbare då du får upp fästvallan från snön. Alla törs inte det. Sedan påverkar ju fartställningen och att man lyckas stå mitt i spåret och inte släpar skorna i kanterna o.s.v.

 

Ska du dessutom kunna få fram en jämförelse mellan olika prepareringar måste du här som i alla andra test ta hänsyn till alla andra faktorer. Vikt på åkaren skidans i egenskapet o.s.v.

 

Jag tror att de jämförelser du gör under loppet med andra åkare där du har koll på utgångsfart och kan stå jämsides utför en längre backe är de bästa sättet. Detta bygger ju då på att spåren är lika då det gäller glidet men det gäller ju även om man jämför topphastighet. Men även där är det ju svårt att veta vad som är orsaken till skillnaden.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Min maxfart var 47,2 km/h, enbart Marathon valla. Glidet bättre och bättre relativt omgivningen, ingen fästvalla eller blåbärssoppa på glidytorna.

Visst spelar det roll vilken utgångsfart man har i backen men när man jämför så är det med andra som kommer i liknande fart, faktum är att det är många gånger samma personer man jämför med under längre tid...

Link to comment
Share on other sites

Ingångshastigheten spelar stor roll på farten.

Men eftersom vi aldrig kommer fram till något i tråden och att många hävdar att man tappar glidet efter X mil så tycker jag det är intressant att jämföra topparna. Sen hoppas jag att de flesta åtminstone gör sitt yttersta för att komma in med så hög ingångsfart som möjligt för att dra nytta av utförslöpan.

Fästvallan från snön?? Ligger vallan i så har du vallat fel eller förmjuka skidor och det kan man inte använda som argument mot att jämföra topp hastighetsnoteringar.

Om samtliga försöker få data från VL så ser vi ju snart ett mönster och kan då även dra slutsatser, även om de inte är vetenskapligt fastställda.

Link to comment
Share on other sites

Toppfart: 47,1 någonstans vid Gopshus (efter ca 67 km). Körde på stålsicklat + Swix Maraton HF+ rill. Kände inte att jag blev omgliden på slutet trots min valla (startade i led 3).

 

Jag tror dock att det är vanskligt att jämföra toppfarter. Det var mycket hindrande folk i spåret, svårt att ladda på utför.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det vara vanskligt??? Hindrande folk har man ju knappast i alla utförslöpor och dessa ser man ju förmodligen en lägre hastighet mot de andra som man jämför mot.

Ta och ange samtliga toppar inom varje 10km spann så får vi samma data men från olika individer och då kan vi dra slutsatser mot vad som funkat bäst. De som stenslipade med glider bör ha en fart minskning ju längre in i loppet man kommer och de som stålsicklat med glider bör ha ett minimalt av tapp och de som kör med rena sicklade skidor bör hålla ett jämt snitt om jag tolkat tråden rätt.

Redovisa nu istället så får vi se hur resultatet blir.

Link to comment
Share on other sites

Själv fick jag ställa in Vasan pga sjukdom men fick ett glatt mess från Jens Kirk som skrev "Sjukt bra skidor". Sen kom även ett mess som jag fick använda på skidforum.

 

"Lägg ut denna på skidforumet på Lars-Eriks tråd det är nån som frågar efter toppfart på sicklade skidor. Det finns ett par nötter (host, inte mina ord) som påstår att de inte får något glid"

 

Jag kan tyvärr inte lägga ut bilden men länkar till FB-sidan, där jag lade ut bilden. Hoppas det funkar. Och jag skall även fråga om toppfarter mellan varje mil. Toppfarten dock 49,6 km/h! :-0 Och han åkte på 5.44. Första gången på medaljtid. 

 

Jag har grundsicklat men sedan har han skött rillningen själv med Kuzmin XRiller, som han är väldigt nöjd med, och kanske borstade han med FP-brush också. Tror han sade att han skulle det. 

 

https://www.facebook.com/168015993239073/photos/a.168452723195400.40427.168015993239073/1214165035290825/?type=3&theater

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det vara vanskligt??? Hindrande folk har man ju knappast i alla utförslöpor och dessa ser man ju förmodligen en lägre hastighet mot de andra som man jämför mot.

 

Jo, jag tror faktiskt att jag hade hindrande folk i varje rejäl uförslöpa. Kan inte komma ihåg ett ende krön i hela loppet där jag kunde ladda på för fullt. Tvärt om, tog det ofta lugnt över krönen och släppte en lucka till framförvarande. Gled ändå ikapp de flesta.

Link to comment
Share on other sites

jag hade sicklat skidorna ordentligt men sedan också lagt på en enkel flytande glidvalla, f7l (violett liquid glide), det var ju lite synd för jämförelsens skull att jag hade flytande glidvalla på, men vallade ju främst för loppet :-) sen har jaf svårt att se att den flytande glidvallan var med i nio mil.

 

min prepparering var således;

Körde rejält med r-cut, sen p-cut, flytande flour f7l från swix och 1mm rak RC tryckande Rill

 

startade i led 8

 

tycker det är intressant att se att mina skidor gick bra in i mål (kanske till och med bättre), jämförde förra året då skidorna utan sickling, blev sämre och sämre. sen var det 2015 en massa skräp under dem som nog får skylla mer på klister plus skräp än vallan.

Link to comment
Share on other sites

Så ett första trevande försök till glidtest på sicklade skate skidor. Jämförde två ej nollade par så tryckzoner kan defenitivt spela in. 

 

Fischer RCS Carbonlite 186 - Primatera R-cut + skiimatera 0.1 rill lagd i korta drag med låst rulle, ovallat

Fischer Speedmax 185 - Fabriksstruktur och LF8 

 

Ganska kall och torr snö trots varmt i luften. Troligen ner mot -10 under natten men nära nollan eller strax över när jag testade. 

 

Test av glidlängd: Mindre nerförsbacke med total glidlängd ca 50m Gjorde fyra set med båda paren. Alternerade mellan varje åkning. Carbonlite med Skimateria gled i genomsnitt en meter längre. 

 

Känsla: Här upplevde jag en större fördel för de ovallade skidorna än i glidtestet. Bra släpp, kändes helt enkelt snabba. Speedmaxen kändes däremot trög speciellt i låga farter vilket troligen beror på den grövre strukturen. Vaknade lite i högre farter men aldrig bättre känsla än den ovallade Carbonliten. 

 

Blev själv ganska förvånad så Carbonliten är använd som träningsskida och har en del repor, strukturen ganska färskt lagd dock. Tog egentligen bara med dem ut för att bekräfta att Speedmaxen som jag tänkte tävla på skulle vara snabbare =) Nu blir det att tävla på Carbonliten istället, dock med valla...

 

Slutsaten man kan dra är nog att Fischers fabriksslip inte är super bra samt att den nog var lite för grov. R-cut + 0.1 rill gick dock riktigt bra. Och att som många säger att struktur och skida är viktigt för glidet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur lättjobbad är R-cut i jämförelse med Kuzmin U när det gäller att plana en ojämn skida??

 

Jag har ett par nanosonic, aldrig stenslipade förutom fabriksslipen, som var rejält ondulerde (dvs konvexa).

 

Trodde att jag skulle kunna sickla dem schyssta men det var innan jag insåg hur illa utgångsläget var. Fick dem lite bättre men lyckades inte få dem plana ända ut till kanterna innan jag gav upp. Då hade jag bara Kuzmin U att jobba med och jag har förstått att det är inte bästa verktyget för det jobbet.

 

Fixar man det lätt om man kör med en R-cut istället eller ska man leja bort det till en stenslipare att plana skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det vara vanskligt??? Hindrande folk har man ju knappast i alla utförslöpor och dessa ser man ju förmodligen en lägre hastighet mot de andra som man jämför mot.

Ta och ange samtliga toppar inom varje 10km spann så får vi samma data men från olika individer och då kan vi dra slutsatser mot vad som funkat bäst. De som stenslipade med glider bör ha en fart minskning ju längre in i loppet man kommer och de som stålsicklat med glider bör ha ett minimalt av tapp och de som kör med rena sicklade skidor bör hålla ett jämt snitt om jag tolkat tråden rätt.

Redovisa nu istället så får vi se hur resultatet blir.

 

Att jämföra toppfarter tror jag är ett direkt dåligt sätt att jämföra av ovan anförda anledningar. Antalet som bar med sig utrustning för att mäta hastighet är förmodligen alldeles för litet. Dessutom torde det bara vara en bråkdel som läser tråden och ännu färre som orkar redovisa. Sedan gäller det ju att de som redovisar också har lämplig preparering för att det ska bli relevant. Du nämner tre olika prepareringar, Slipade skidor med glider, sicklade skidor med glider och sicklade rena skidor. Frågan är om ens en av varje kommer att redovisas? I alla undersökningar gäller att man bör göra ett så stort antal tester som möjligt. I det här fallet vore det väl rimligt med åtminstone tre av varje och att dessa visar på samma resultat. Om du lyckas med det ska jag lyfta på hatten.

 

Att det skulle ge någon ytterligare eller bättre kunskap än den vi redan har är knappast att vänta i en tråd som är över 3500 inlägg lång. Om det nu skulle visa sig att stålsicklade skidor inte glider bättre på slutet så kommer det att finnas andra erfarenheter som säger att det faktiskt är så. Dom som har den erfarenheten kommer inte att bli övertygade och diskussionen går vidare. 

 

Jag är helt övertygad om att de bästa resultatet få vi av den samlade erfarenhet som hela tiden byggs upp här och då är jämförelsen med dom man har runt omkring sig under nio mil den allra bästa vi kan åstadkomma. Om flera åkare dessutom har åkt ett flertal VL med liknande erfarenhet så kommer vi nog så nära sanningen vi kan komma. Sedan har alla inte samma erfarenhet p.g.a det är så väldigt många variabler utöver prepareringen som spelar in men dessa har vi att ta hänsyn till oavsett metod. Du kan helt enkelt inte testa samma par skidor med samma åkare exakt samtidigt och med två olika prepareringar.

 

 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte som omväxling lägga in en liten frågetävling.
Två frågor varav den ena kanske hjälper till att ge svaret på den andra.
På bilden i länken syns en graf.

https://www.dropbox.com/s/yia68qtv1qomw5b/quiz.jpg?dl=0
1. Vilka data visar kurvan?
2. När började en känd matematikprofessor köra sina vasalopp och Ö.S. på stålsicklade skidor utan glidvalla?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte som omväxling lägga in en liten frågetävling.

Två frågor varav den ena kanske hjälper till att ge svaret på den andra.

På bilden i länken syns en graf.

https://www.dropbox.com/s/yia68qtv1qomw5b/quiz.jpg?dl=0

1. Vilka data visar kurvan?

2. När började en känd matematikprofessor köra sina vasalopp och Ö.S. på stålsicklade skidor utan glidvalla?

Jag gissar det är dina placeringar på vasloppet. Syns ju tydligt när du började stålsickla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...