Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4344 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Helt klart är delicatos dammsugare godast. Gilles funkar, ICAs egna duger att beta råttfällor med
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg
Off topic Skogsvakt...
41.57.63

Vad är detta? Ledtrådar tas tacksamt emot
Första vikt? Knappast med din dammsugargenomgång... du har väl provat grundligt?
Hattnummer sedan? Födelseår sist?

Nu fick L-E ett nytt inlägg

jonnyg

jonnyg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 80 inlägg
Lake Placid

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 414 inlägg

Off topic Skogsvakt...
41.57.63

Första vikt? Knappast med din dammsugargenomgång... du har väl provat grundligt?

Mieto hade 41:57:64...

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 818 inlägg

Helt klart är delicatos dammsugare godast. Gilles funkar, ICAs egna duger att beta råttfällor med

Tack för tipset! Har du fler ?? Jag har kört nutella ett tag.

(musfällor alltså)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg

Tips är att beta olika fällor med olika beten. Även bra att ställa ut olika modeller av fällor. Allt för att lura och förvirra dom små kräken lite. Biltemas är faktiskt bra. Jag brukar även modifiera avlösaren för att lättare få dom att lösa ut. Tex fila bort grader, även smörja in en tunn film med olivolja på osv osv.

Ps kan säga att min gård är numer fri från fyrbenta små kräk. Även att Wassberg är en idol. Han var den sista riktiga skidlöparen.

Tack för tipset! Har du fler ?? Jag har kört nutella ett tag.

(musfällor alltså)

Tips är att beta olika fällor med olika beten. Även bra att ställa ut olika modeller av fällor. Allt för att lura och förvirra dom små liven
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 208 inlägg

Off topic Skogsvakt...
41.57.63

Tusen tack knappen för att dedikera detta historiska och uppenbarligen skidrelaterade tal till min ära. Och tack även för dina kompletterande väl genomtänkta kommentarer  :P  För att bidra till underhållningen i likartad anda men med "historiska" siffror med garanterat stark anknyning till denna tråd ger jag följande: 37 och 5.29.40. Ledtråd: se sidan om sport på min hemsida: https://www.larserik...tartpage/sport/ :rolleyes:

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

Tips är att beta olika fällor med olika beten. Även bra att ställa ut olika modeller av fällor. Allt för att lura och förvirra dom små liven

Proffsen betar kolsyredrivna fällor med japp. Ju kletigare desto bättre så håller de länge.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 414 inlägg

Proffsen betar kolsyredrivna fällor med japp. Ju kletigare desto bättre så håller de länge.

Dumle-kola funkar också bra.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 208 inlägg

JAPP då var det äntligen klart. Den sista stålsickelmotståndaren oxberg (och även artur) har inte längre något sakligt argument mot mina slutsatser om Vasalopp och stålsickling utan föll istället i skogsvaks listrigt gillrade fälla för att förhoppningsvis få stopp på det hela. Jag och andra motionärer använder ju en mycket enkel variant men för er som vill pröva lite mer avancerade varianter kan jag rekommendera att googla på Ronnie Lööf, Skistart etc Ronnie Lööf har varit bland de 100 bästa på vasaloppet minst 10 år (som bäst 34 tror jag) och skistart har väl visst ansvar för detta forum, eller ?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 414 inlägg

JAPP då var det äntligen klart. Den sista stålsickelmotståndaren oxberg (och även artur) har inte längre något sakligt argument mot mina slutsatser om Vasalopp och stålsickling utan föll istället i skogsvaks listrigt gillrade fälla för att förhoppningsvis få stopp på det hela. Jag och andra motionärer använder ju en mycket enkel variant men för er som vill pröva lite mer avancerade varianter kan jag rekommendera att googla på Ronnie Lööf, Skistart etc Ronnie Lööf har varit bland de 100 bästa på vasaloppet minst 10 år (som bäst 34 tror jag) och skistart har väl visst ansvar för detta forum, eller ?

Ursäkta att vi kom utanför ämnet men stålsicklar fungerar säkert också bra med rottefellor...;)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

Ursäkta att vi kom utanför ämnet men stålsicklar fungerar säkert också bra med rottefellor... ;)

Rottefellor och Chola är väl helt inom ramen?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 414 inlägg

Rottefellor och Chola är väl helt inom ramen?

Ja det är det ju. Men vi missade faktiskt att berätta vid upprepade tillfällen hur många gånger vi faktiskt använt rottefella både totalt och med chola och vilka som tog bort oss som vän på facebook efter upptäckten att chola och rottefella är en oslagbar kombo. Så där föll det ändå utanför ramen tyvärr...;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Ja det är det ju. Men vi missade faktiskt att berätta vid upprepade tillfällen hur många gånger vi faktiskt använt rottefella både totalt och med chola och vilka som tog bort oss som vän på facebook efter upptäckten att chola och rottefella är en oslagbar kombo. Så där föll det ändå utanför ramen tyvärr... ;)

Eller som en skidkompis uttryckte det; "när det är nollgradigt och nysnö gäller det att smyga sig på skidorna bakifrån och få råttefällorna att slå igen om pjäxorna"

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

Eller som en skidkompis uttryckte det; "när det är nollgradigt och nysnö gäller det att smyga sig på skidorna bakifrån och få råttefällorna att slå igen om pjäxorna"

Jag tycker mig ana att det här finns gott underlag för lite skidpoesi?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 208 inlägg

Jag tycker mig ana att det här finns gott underlag för lite skidpoesi?

Skogsvakt gillrade en fälla

både för oss galna och snälla

vissa lurades däri

så det fick bli

listiga glidningar med råtta

för att sätta oss på potta

men så gled han in

våran egen Volevodin

bakifrån med sin vän

och riktiga råttefällan slog igen

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg

vissa lurades däri
så det fick bli
men så gled han in
våran egen Volevodin
bakifrån med sin vän

Uppskattat!
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

vissa lurades däri
så det fick bli
men så gled han in
våran egen Volevodin
bakifrån med sin vän

Mycket imponerande! Det känns som pandemin är ett minne blott efter detta mästerverk! Tankarna svindlar. Jag hade gissat på ett omnämnande av Råttfångaren i Hameln (eller kanske sprintfällan i Dresden) men som Shakespear sa ”Du må vara så kysk som is, så ren som snön i Dresden – du skall ändå icke undgå förtal.”

Gundemössan av! Vi saluterar er, poeter av det vita pulvret! Tuggen undantagen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

vissa lurades däri
så det fick bli
men så gled han in
våran egen Volevodin
bakifrån med sin vän

bravo.gif

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 208 inlägg

Tusen tack för alla dessa uppskattande ord om mitt poetiska inslag inspirerat av inlägg av Volevodin, skogsvakt och oxberg (som även antydde att det var läge får sådan dikt :P) . Det är roligt att jag fått leva så länge att jag själv fått se att numera så många kommit underfund med och anammat samma som jag tidigt pläderade för dvs att stålsickling är ett mycket vasst alternativ för oss motionäer t.ex. på Vasaloppet. I landslagskretsar har man ju alltid insett struktureringens betydelse och att stålsickling då givetvis är ett alternaticv.  Dessutom är de givetvis medvetna att man inte kan resonera på samma sätt beträffande "elitpreparering" och vad som är rimligt för oss motionäer.Se t.ex. förra landslagsvallaren Ove Åströms tips (https://megafonen.se...n-fran-bergsbyn)

Oves bästa tips till motionsåkaren:

Glidytan: ”Stålsickla eller stenslipa en gång per år. Det ger en struktur på ytan. Som motionär märker du ingen skillnad mot alla dyra vallor, det är bättre att du åker 20 minuter längre än att hålla på med paraffin, borsta och gnugga i garaget”

6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar