Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

tre Vasalopp på samma sicklade skidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
4520 svar till detta ämne

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Alla är dessutom rörande överens om att sulorna inte bör glidvallas. Här har vi en plattform för gemenskap och kommunikation!

Jag tror på någon gul mjuk glidvalla för att undvika uttorkning av sulorna innan sommarförvaring.

snabber

snabber

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 526 inlägg

Så kvickt som det plötsligt blev i tråden så undrar man om tangenterna har stålsicklats.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Så kvickt som det plötsligt blev i tråden så undrar man om tangenterna har stålsicklats.

Det förefaller rimligt då den blivit kvickare mot slutet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 341 inlägg

Jag som person är ganska ointressant i sammanhanget och om man håller diskussionen som från b och neråt tycker jag man ligger på rätt nivå dvs den rör sig kring huvudfrågan. :rolleyes:

Jag vill dock påpeka en sak och det är att jag absolut inte har något emot stålsicklar tvärtom så har jag använt Sandviks Nr 475 stålsickel  i mer än 40 år, så man skulle kunna säga att jag också är en "stålsicklare". :)

Ett varmt tack för din uppskattning av att åtminstone det jag skriver från B) och framåt är OK. Med dina goda råd i minne vill jag framföra följande min Pers(s)onliga  åsikt: Var och en som preparerar sina skidor genom att plansickla skidorna med en plan sickel av stål eller plast, och inte ens provat att stålsickla med en sickel som ger struktur,  är inte stålsicklare i denna tråds mening. Stålsickling i denna tråds mening och motsvarande tester utförs med sicklar som ger struktur. Först då kan du jämföra med det som kan åstadkommas med stenslipade skidor, Se t.ex. min ursprungliga uppsats från 2007 (med Niklas Grip och Stefan Sand) med titel "Stålsicklat eller stenslipat", där totalt 69 mil av tester redovisades, https://docplayer.se...stenslipat.html

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg

Det er vel ingen sickler som gir en 100% plan flate. Alle gir en struktur. Er det noen som vet hvilken Ra verdie en vanlig tresikling fra fabrikk gir? Og evt en kuzmin eller skimateria med kald finish eller medium finish?

Det er snakk om Ra verdier på 2 til 5 micrometer for steinslipene. Mao 2 til 5 tusendels millimeter ruhet i snitt

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg

http://snowstorm-gli...ing32020_EN.pdf

Vallevodins test likner litt på "MD fine slip" testen i artikkelen over. (Dvs altfor fin slip/sikling i forhold til at snøen er grovkornet)

Mener det er voks og ikke pulver det er snakk om i testen.

Men, jeg tror innendørsløyper er spesielt egnet for å gå på voksfritt/rensede ski.

Eksempel på uttalselse fra Rex

"After treatment, Rex Glide Cleaner leaves a very hard and thin layer of Rex UHW hard wax, ........ Glides well even on its own on dirty and artificial snow, that is usually found in ski tunnels."

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Det er vel ingen sickler som gir en 100% plan flate. Alle gir en struktur. Er det noen som vet hvilken Ra verdie en vanlig tresikling fra fabrikk gir? Og evt en kuzmin eller skimateria med kald finish eller medium finish?

Det er snakk om Ra verdier på 2 til 5 micrometer for steinslipene. Mao 2 til 5 tusendels millimeter ruhet i snitt

En sak måste man komma ihåg och det har hänt mycket på vallafronten sedan ovan hänvisade test från 2007, då vallor och pulver numera kan åstadkomma en mycket hård yta, vilket minskar smutsupptaget väsentligt. Därför kan man inte generellt säga att stålsickling ger ett mindre smutsupptag utan det krävs nya tester för jämförelse utifrån dagens vallasortiment.

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

En sak måste man komma ihåg och det har hänt mycket på vallafronten sedan ovan hänvisade test från 2007, då vallor och pulver numera kan åstadkomma en mycket hård yta, vilket minskar smutsupptaget väsentligt. Därför kan man inte generellt säga att stålsickling ger ett mindre smutsupptag utan det krävs nya tester för jämförelse utifrån dagens vallasortiment.

Har testet en del mht smussopptak på møkkete snø denne våren. 

'Rene' fluorprodukter har holdt skisålen renest. Hardere høy- og mellomfluorprodukter kommer dernest. Så kommer mellommyke høyfluorglidere. Så blank såle, og til slutt alt av mykere glidere. 

Har også testet nye fluorfrie glidere mot blank såle. Generelt liten forskjell både mht glid og smussopptak på våt vårsnø. 

Torgeirs

Torgeirs

Medlem

• Members
  • Pip
  • 150 inlägg

Tenkte på testen du gjorde i vår og som Lars-Erik kritiserer fordi skiene ble plansiklet. (Jeg mener at selv en tresikkel gir struktur, men veldig fin)

Den tyske testen jeg linket til er fra 2020 og jeg mistenker at det er brukt Toko sin HF serie. (gul, rød, blå)

Ut fra det jeg leser fra Skitester og den tyske testen (+ egen og andres erfaring) så glir gul HF voks veldig bra i starten, men blir etterhvert treg pga møkk i vårsnøen.

En hard HF glider (som feks marathon) vil gli bedre gjennom hele turen sett under ett.

Så ser det ut som om blank såle lider litt av samme skjebne som myk glider.

Dvs glir bra i starten, men tar opp mer møkk enn hard HF.

Og så er rent fluorpulver i en egen klasse både i starten og på slutten av turen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Har testet en del mht smussopptak på møkkete snø denne våren. 

'Rene' fluorprodukter har holdt skisålen renest. Hardere høy- og mellomfluorprodukter kommer dernest. Så kommer mellommyke høyfluorglidere. Så blank såle, og til slutt alt av mykere glidere. 

Har også testet nye fluorfrie glidere mot blank såle. Generelt liten forskjell både mht glid og smussopptak på våt vårsnø. 

Vilka nya flourfrie glider har du testat och vad blev resultatet vad gäller smutsupptag ? (mjuk. mellanmjuk och hård glider)

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 341 inlägg

Härligt drag i tråden med stort T så vi får fram dess enkla huvudbudskap: 

* Glidvalla behövs helt enkelt inte för oss vanliga motionärer för träning och för att kunna genomföra Vasalopp på ett enkelt och överraskande bra sätt (i mitt fall 38 gånger)

som uppenbarligen tagits så väl emot av många motionärer och Vasaloppsåkare

Liten fråga till två av mina främsta medhjälpare Skitester och Torgeirs:

Har ni själva prövat att stålsickla ett par skidor ? (jag frågar eftersom det ni mest pratar är olika aspekter på plansicklade skidor)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Vad är en motionär enligt dig Lars-Erik? Jag är ju en motionär med lite ambitioner, låt oss säga led 4 och uppåt. I de kretsarna är ju ett led ca 10 min på ett 4 mils lopp. Det motsvarar ca 15 sekunder per kilometer (glöm Reistadlöpet för tillfället Magnus1969). Det är ju ganska klart att mycket av de 15s kunde komma från flourvallning i blötare före. På vissa lopp ännu mer faktiskt.

Jag tror att skins och stålsickling är tillräckligt bra preparering från led 7 och uppåt om man har bra slidor för föret.

EDIT: Man ska aldrig betygsätta slidor, jag menar naturligtvis bra skidor. Föret i slidor är inte relevant.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Ett varmt tack för din uppskattning av att åtminstone det jag skriver från B) och framåt är OK. Med dina goda råd i minne vill jag framföra följande min Pers(s)onliga  åsikt: Var och en som preparerar sina skidor genom att planhyvla skidorna med en plan sickel av stål eller plast, och inte ens provat att stålsickla med en sickel som ger struktur,  är inte stålsicklare i denna tråds mening. Stålsickling i denna tråds mening och motsvarande tester utförs med sicklar som ger struktur. Först då kan du jämföra med det som kan åstadkommas med stenslipade skidor, Se t.ex. min ursprungliga uppsats från 2007 (med Niklas Grip och Stefan Sand) med titel "Stålsicklat eller stenslipat", där totalt 69 mil av tester redovisades, https://docplayer.se...stenslipat.html

Ett vetenskapligt team tänkte göra en viktig vetenskaplig uppföljning av det vetenskapliga läget i struktursickel vetenskapen. För meta-analysen valde de en underliggande halv-vetenskaplig studie. Av dessa studies (0.5) valde de bort (0.5) för att den var ”highly biased” dvs genomförarna hade ett kliniskt intresse av resultatet. Av de återstående 0 studies kunde teamet dra noll slutsatser. Vilket skulle vara bevisat på mattespråk.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Borttaget

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Härligt drag i tråden med stort T så vi får fram dess enkla huvudbudskap: 

* Glidvalla behövs helt enkelt inte för oss vanliga motionärer för träning och för att kunna genomföra Vasalopp på ett enkelt och överraskande bra sätt (i mitt fall 38 gånger)

som uppenbarligen tagits så väl emot av många motionärer och Vasaloppsåkare

Liten fråga till två av mina främsta medhjälpare Skitester och Torgeirs:

Har ni själva prövat att stålsickla ett par skidor ? (jag frågar eftersom det ni mest pratar är olika aspekter på plansicklade skidor)

Jeg har testet og brukt stålsikling, og kommer til å teste mer ifm fluorfri sesong neste år.

Brukte mye blanke stålsiklede ski på utøvere for 4-5 sesonger siden, men siste årene har de trent på blanke steinslipte ski siden steinslip i dag er glatt og fin. Så stålsikling blir faktisk mer arbeid for meg.

Testene våre vise at fluor på stålsiklede ski var betydelig bedre enn blanke ski. Snakker da om renn og for å få best mulig sluttid. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Jeg har testet og brukt stålsikling, og kommer til å teste mer ifm fluorfri sesong neste år.

Brukte mye blanke stålsiklede ski på utøvere for 4-5 sesonger siden, men siste årene har de trent på blanke steinslipte ski siden steinslip i dag er glatt og fin. Så stålsikling blir faktisk mer arbeid for meg.

Testene våre vise at fluor på stålsiklede ski var betydelig bedre enn blanke ski. Snakker da om renn og for å få best mulig sluttid. 

tummenupp.gif

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 341 inlägg

Hammaren rådde mig att inte ta det så allvarligt utan se det här pennfäkteriet lite mer komiskt. Här kommer en liten historia, som går i den andan;

I vintras var jag uppe i Luleå och åkte skidor vid Ormberget. Då kom det fram en gubbe till mig och frågade;

"Har du vallade skidor ?"

"Ja, hurså"

" Det är förbjudet att åka med vallade skidor här"

Han tog upp en plåtbit från fickan och sa;

"Skrapa genast bort all valla med den här"

Jag visste inte vad det var för konstig mojäng, så jag svarade Nej

Då blev han arg och kastade mojängen mot mig. Jag tänkte att det är bäst att inte reta upp gubben mer, så

jag vände mig om och åkte iväg i spåret. Men han följde efter mig, men som tur var hade jag glidvallade skidor, så

jag gled ifrån honom och sen såg jag inte honom mer. :D

Käre Veteranbroder. Du missförstod det McHammer rådde dig till. Han menade att om du vill få stopp på denna tråd och dess eländiga budskap så är bästa medicinen att ignorera tråden. Men kul att du nu erkänner att du ser det får humoristiska sidan. Då blir det ju lättare att förstå att du försöker stoppa stålsicklingseländet genom att plansickla skidorna. Det går helt enkelt inte. Om du skall förstå hur bra glid du får på stålsicklade så måste du ju stålsickla (se t.ex . Kuzmins doktorsavhandling och Licedntiatavhandling). Att du fått ett par supporters som påstår att man får (jämförbar) struktur genom att plansickla hjälper inte. Det får man helt enkelt inte.

Men kul att du prövat de fina åkförhållanden vi fortfarande har på Ormbergesspåren i Luleå. Jag beklagar att du träffade på den förfärliga gubbe som kastar plåtbitar omkring sig, Trots mina 47 år i Luleå har jag inte stött på honom ännu. Nästa gång du kommer till Luleå bjuder jag in dig på småbåtsgatan på en kopp kaffe och för att ventilera livets problem och där kommer du garanterat att bli vänligt mottagen av en ovanligt positiv "yngling" i +25 klubben dit du också kommer att inbjudas, se https://www.larserikpersson.se/

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 612 inlägg

Käre Veteranbroder. Du missförstod det McHammer rådde dig till. Han menade att om du vill få stopp på denna tråd och dess eländiga budskap så är bästa medicinen att ignorera tråden. Men kul att du nu erkänner att du ser det får humoristiska sidan. Då blir det ju lättare att förstå att du försöker stoppa stålsicklingseländet genom att planhyvla skidorna. Det går helt enkelt inte. Om du skall förstå hur bra glid du får på stålsicklade så måste du ju stålsickla (se t.ex . Kuzmins doktorsavhandling och Licedntiatavhandling). Att du fått ett par supporters som påstår att man får (jämförbar) struktur genom att plansickla hjälper inte. Det får man helt enkelt inte.

Jag noterar att du gärna vill få det till att Volevodin planhyvlat skidorna vilket han inte gjort. Det är rätt stor skillnad på att hyvla och sickla som du säkert också redan vet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 341 inlägg

Jag noterar att du gärna vill få det till att Volevodin planhyvlat skidorna vilket han inte gjort. Det är rätt stor skillnad på att hyvla och sickla som du säkert också redan vet.

Nej Artur, det var inte min mening. Ursäkta. Jag har nu ändrat "planhyvla" till "plansickla" på enda stället jag hade detta skrivfel.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Jag har inget mer att tillägga, det spelar ingen roll vad jag skriver, då det inte ändrar herr Persson inställning det minsta. Jag hänvisar till Skitesters sista inlägg, som på ett bra sätt placerar stålsickling i sitt rätta sammanhang, men också påvisar att skall man få optimalt glid krävs glidvalla, det räcker inte med "blanke skidor".

3 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

snabber, Jonne-J