Vad är en motionär enligt dig Lars-Erik? Jag är ju en motionär med lite ambitioner, låt oss säga led 4 och uppåt. I de kretsarna är ju ett led ca 10 min på ett 4 mils lopp. Det motsvarar ca 15 sekunder per kilometer (glöm Reistadlöpet för tillfället Magnus1969). Det är ju ganska klart att mycket av de 15s kunde komma från flourvallning i blötare före. På vissa lopp ännu mer faktiskt.
Jag tror att skins och stålsickling är tillräckligt bra preparering från led 7 och uppåt om man har bra slidor för föret.
EDIT: Man ska aldrig betygsätta slidor, jag menar naturligtvis bra skidor. Föret i slidor är inte relevant.
Bra fråga som jag tror ingen av oss har något bra svar på. Det finns en gammal tråd 2015 om detta ämne men jag vet inte om jag blev klokare av att läsa den. Hur vi än klassificerar så menar jag att större delen av de som åker skidor i vårt land är rena motionärer, låt oss kalla dem grupp M. T.ex. de som bara åker med familjen eller själva några gånger per vinter för att må bra, inte tävlar utom möjligen motionslopp på jobbet etc. För de relativt färre som åker Vasaloppet tror jag, som du, att vi nog utan dåligt samvete kan kalla c.a halva fältet för motionärer. För de flesta som startar gäller nog:
A. främsta målet är att ta sig i mål
Men för en något mindre del gäller
B. främsta målet är att få en bra placering och tid
Men GIVETVIS är det som du säger att det finns de som har ambitioner i både A. och B, dvs
C. du tillhör både A och B i varierande grad (här finns det nog en kontinuerlig skala som skulle kunna graderas på något vis så du t.ex är 10 % A och 90 procent
.
På det sättet att se det skulle ju du som "motionär med lite ambitioner" hamna i C. I gamla tråden myntades termen "tävlingsåkare på lägre nivå" vilka också skulle hamna där
Jag tycker dock inte att det hela är så lätt att dra gränsen vid ett speciellt led, t.ex. led 7. Jag håller dock med om din bedömning;"Jag tror att skins och stålsickling är tillräckligt bra preparering från led 7 och uppåt om man har bra skidor för föret" (jag föredrar dock att fästvalla eftersom skins tar för mycket på glidet)
Så vilka tycker jag skall omfattas av mitt enkla budskap ?: Jag tycker det kan vara intressant att värdera för alla men detta alternativ har jag nog främst tänkt för grupperna M och A, men även för många i C . Jag känner Pers(s)onligen många i kategori C som använder "mitt" alternativ och även enstaka i grupp A. Men GIVETVIS skall alla änvända det alternativ de föredrar. Jag försöker bara ge ett vasst alternativ, som uppenbarligen många numera använder i en eller annan form, Jag vet även flera i kategori A, ja även rena tävlingsåkare, som gör så på sina träningsskidor,