Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickling för nybörjare


Hilding

Recommended Posts

Enligt dessa tester får du valla var 4-5 kilomter med lågfluorvallor för att ha bättre glid än med sicklade skidor.

Skulle nog innebära mer tid i vallaboden än i spåren för mig, om vallningen skall göras ordentligt. ;)

 

I världscupen tycker jag sprintstafetter och längre lopp där de får byta skidor ger en fin en vink om att även superglid på elitnivå är en extrem färskvara. De skulle ju knappast stå där och putsa med sina högfluorklossar om det inte gav lite extra glid (oavsett hur många timmar de mättat, vallat och polerat skidorna enligt konstens alla regler före), och de skulle väl knappast göra det igen vid varje växling om inte det där extraglidet som glidvallan kan ge försämras märkbart redan på 1-2 km åkning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Om man bara kan köpa en stålsickel, ska man då köpa en +2 - -8? Är för närvarande lite fattig student.

Jo det låter rätt.

 

Enklaresport eller någon kan kanske komplettera med färskare råd vid behov, men när jag körde första Vasaloppet stålsicklat var det då "mellansickeln" (+2 till -8) av Kuzmins sicklar som verkade vara mest allround. Fanns ju en för kallare före (-) och en för varmare före (+) också och jag kollade vad Kuzmin gjorde i Mora och han började med varmsickeln eftersom den tog bort mer belag så om han började med en stenslipad skida så gick första grundsicklingen snabbast med den (men även det hade ju gått med allrounsdickeln också, lite långsamare bara), och sen gick han över till kallföressickeln, för det var kallt väder i prognosen, men sedan avslutade ändå med "mellansickeln" och när jag frågade varför så var det för att den var mest utprovad då, så den var säkraste kortet även i kallföre då, så skulle jag ha köpt EN sickel då så skulle det ha varit mellansickeln. Nästa gång jag fick pengar över skulle jag ha kompletterat med en fin stålborste, och nästa gång efter det jag haft lite pengar över så hade det blivit en riller för att rilla in lite grövre struktur i varmföre. Det hade räckt för Kuzmins "standardrecept" som (om han inte korrigerat det under det senaste året) varit att först sickla, sedan stålborste och vid varmföre toppa med rillning.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! Det verkar ju onekligen smidigt att bara kunna stålsickla en gång och sedan borsta lite då och då, det är ett jäkla bök med att lägga lager med glidvalla hit och dit.

 

Om man bara kan köpa en stålsickel, ska man då köpa en +2 - -8? Är för närvarande lite fattig student.

Vet inte riktigt vad som gäller ute. Kolla på "Glidtester Hovfjället" så kanske du kan få lite info vad gäller blötare fören. Skistart har ju sommarrea på sicklar nu 479:-.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så har det premiäråkts på stålsicklade skidor. Köpte Kuzmin Universal av EnkareSport och gick loss på mina 4 åriga Atomic. Inga problem även om jag inte är helt klart på hur länge jag borde hålla påoch sickla..... Nåväl, teståkning på Lugnets skidstadium i morse, inte optimalt men testas skullde det.

Resultat: Vurpa direkt i backen ner mot hästskon. Skyller på att skidorna gled för bra! Så, verkar som om sicklingsfalangen på Skidforum fått en ny supporter i undertecknad.

Behåller dock Pölderköpta Peltonen Infra osicklade som referens så länge...

Ser fram emot nästa tur!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är lite av en nybörjare på det här med längdskidåkning och köpte givetvis på mig glidvalla när skidorna skaffades.

Jag är dock väldigt intresserad av det här med stålsickling som ni skriver om men har inte riktigt koll på vad det är, man köper alltså en stålsickel från Kuzmin och börjar slipa skidorna. På filmen som finns på kuzmin.se ser man att en hel del av belaget slipas bort, hur länge kan man hålla på och stålsickla skidorna innan belaget är borta och man måste köpa nya skidor?

 

Skulle även vara extremt tacksam om någon kunde slänga upp en guide for dummies på hur man steg för steg går tillväga vid sickling. Som jag förstått det är det:

1. Stålsickla (exakt hur man gör är jag lite osäker på men såg ju filmen)

2. Borsta med stålborste (har en kombiborste med mässing/nylon, funkar det)

3. Ut och åk!

 

Om så är fallet verkar det grymt! =)

 

Sen undrar jag även lite kring om jag första ska glidvalla skidorna nån gång innan jag börjar sickla, dom fischer RCR jag köpte kom förparaffinerade.

 

Sökt på forumet/google men inte hittat de svar jag söker riktigt men om ni har en länk är jag tacksam.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag är lite av en nybörjare på det här med längdskidåkning och köpte givetvis på mig glidvalla när skidorna skaffades.

Jag är dock väldigt intresserad av det här med stålsickling som ni skriver om men har inte riktigt koll på vad det är, man köper alltså en stålsickel från Kuzmin och börjar slipa skidorna. På filmen som finns på kuzmin.se ser man att en hel del av belaget slipas bort, hur länge kan man hålla på och stålsickla skidorna innan belaget är borta och man måste köpa nya skidor?

 

Skulle även vara extremt tacksam om någon kunde slänga upp en guide for dummies på hur man steg för steg går tillväga vid sickling. Som jag förstått det är det:

1. Stålsickla (exakt hur man gör är jag lite osäker på men såg ju filmen)

2. Borsta med stålborste (har en kombiborste med mässing/nylon, funkar det)

3. Ut och åk!

 

Om så är fallet verkar det grymt! =)

 

Sen undrar jag även lite kring om jag första ska glidvalla skidorna nån gång innan jag börjar sickla, dom fischer RCR jag köpte kom förparaffinerade.

 

Sökt på forumet/google men inte hittat de svar jag söker riktigt men om ni har en länk är jag tacksam.

Tja! Vi har gjort den här: www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

Den tror jag är ganska uppskattad.

Link to comment
Share on other sites

Tja! Vi har gjort den här: www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

Den tror jag är ganska uppskattad.

Perfekt! Då tror jag att jag kör någon gång med glidvallan (har ju ändå köpt en kloss) och testar stålsickling sen' date=' så man har något att jämföra med!

Guiden var mycket bra, nu ska jag bara ta reda på vad rillning är ;)[/quote']

Tack! Jag såg dock en massa slarvfel så jag har varit inne och gjort om den nu. Säg gärna till om Ni ser ngt konstigt eller har tips på hur man kan förbättra guiden.

Link to comment
Share on other sites

Om man har rillat en stålsicklad yta och det sedan blir kallt så man vill åka orillat. Hur gör man då?

Går rillorna ur av sig självt efter en tid eller värmer man in lite valla som man sedan sicklar bort?

Först och främst så skiljer det på skärande och pressande rillers. Skär du in spåren så försvinner inte spåren förrän du sicklat/stenslipat belagen. Pressar du in spåren så försvinner de med tiden eller tills du sicklar igen. Du kan även värma belagen lite så försvinner spåren snabbare. En grov pressande riller som du lagt på stor kraft lär dock inte försvinna helt hur länge du än väntar! :-) Men det räcker med att dra några drag så är ytan som ny.

Link to comment
Share on other sites

Om man har rillat en stålsicklad yta och det sedan blir kallt så man vill åka orillat. Hur gör man då?

Går rillorna ur av sig självt efter en tid eller värmer man in lite valla som man sedan sicklar bort?

Först och främst så skiljer det på skärande och pressande rillers. Skär du in spåren så försvinner inte spåren förrän du sicklat/stenslipat belagen. Pressar du in spåren så försvinner de med tiden eller tills du sicklar igen. Du kan även värma belagen lite så försvinner spåren snabbare. En grov pressande riller som du lagt på stor kraft lär dock inte försvinna helt hur länge du än väntar! :-) Men det räcker med att dra några drag så är ytan som ny.

Hur vet man om en rillar är skärande eller pressande? (Jag har Tokos "gamla" riller, den ser likadan ut som den nya men tror rullarna är annorlunda, vet du hur det är med den)?

Link to comment
Share on other sites

Om man har rillat en stålsicklad yta och det sedan blir kallt så man vill åka orillat. Hur gör man då?

Går rillorna ur av sig självt efter en tid eller värmer man in lite valla som man sedan sicklar bort?

Först och främst så skiljer det på skärande och pressande rillers. Skär du in spåren så försvinner inte spåren förrän du sicklat/stenslipat belagen. Pressar du in spåren så försvinner de med tiden eller tills du sicklar igen. Du kan även värma belagen lite så försvinner spåren snabbare. En grov pressande riller som du lagt på stor kraft lär dock inte försvinna helt hur länge du än väntar! :-) Men det räcker med att dra några drag så är ytan som ny.

Hur vet man om en rillar är skärande eller pressande? (Jag har Tokos "gamla" riller' date=' den ser likadan ut som den nya men tror rullarna är annorlunda, vet du hur det är med den)?[/quote']

Jag har ju ingen erfarenhet av skärande rillers så jag vågade inte svara först utan att få det konfirmerat med en riktig expert. Btw så konfirmerade han mina tankar, typ! :-)

Rullar det lätt samtidigt som man inte kan se att det försvinner något belag, då är det pressande. Försvinner det något från belaget då man rillar, då är det skärande.

Sen menade min kontakt att allting där emellan är lite svårdefinierbart. En del rillers ser skärande ut men efter några dagar i rumstemperatur så är strukturen borta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har jag då vågat ge mig på även finskidorna. Var inte så marigt som jag trodde, hoppas jag har sicklat tillräckligt.

 

Vad som slog mig var att det kändes mer trögsicklat precis bakom fästzonen än på resten av skidan. Sickeln fick jobba lite hårdare där även efter ett flertal drag. Tror att jag höll en konstant vinkel men visst kan det vara handhavandet som brister.

 

Någon som har liknande erfarenhet eller teori om vad det kan bero på?

Link to comment
Share on other sites

Om man har rillat en stålsicklad yta och det sedan blir kallt så man vill åka orillat. Hur gör man då?

Går rillorna ur av sig självt efter en tid eller värmer man in lite valla som man sedan sicklar bort?

Först och främst så skiljer det på skärande och pressande rillers. Skär du in spåren så försvinner inte spåren förrän du sicklat/stenslipat belagen. Pressar du in spåren så försvinner de med tiden eller tills du sicklar igen. Du kan även värma belagen lite så försvinner spåren snabbare. En grov pressande riller som du lagt på stor kraft lär dock inte försvinna helt hur länge du än väntar! :-) Men det räcker med att dra några drag så är ytan som ny.

Hur vet man om en rillar är skärande eller pressande? (Jag har Tokos "gamla" riller' date=' den ser likadan ut som den nya men tror rullarna är annorlunda, vet du hur det är med den)?[/quote']

Jag har en gammal skärande riller. Den kan mer liknas vid en fil, vars kant man drar över belaget för att "repa" in en struktur. Pressande rillers brukar ha rullar som rullar över belaget.

Link to comment
Share on other sites

hallå hallå! Har kuzminsicklat mina träningsskidor och måste säga att jag är nöjd. ! tankarna går nu i att kanske även kuzminsickla tävlingsskidorna. borde inte man få det bästa av världarna om man då efter sickling kanske lägger på HF valla samt Pulver? alltså kanonglid första 10 km och sedan när vallan slitits bort fortsättningsvis väldigt bra glid i ett långlopp tack vare kuzminsicklingen?

 

För min del tycker jag mättningen av belag och grafit vallning är döden. Så hade gärna bara behövt toppa med tävlingsvalla på kuzminsickling om det gav bra resultat :)

 

Gör man så på en stenslipad skida vet man ju att man blir utan valla direkt eftersom belaget är omättat och sedan har man större delen av tävlingen halv kasst glid.

Link to comment
Share on other sites

.... borde inte man få det bästa av världarna om man då efter sickling kanske lägger på HF valla samt Pulver? alltså kanonglid första 10 km och sedan när vallan slitits bort fortsättningsvis väldigt bra glid i ett långlopp tack vare kuzminsicklingen?

Eller kanske gnid med en HF-kloss och borsta och polera med nylonborste. Då behöver man åtminstone inte vara rädd för att överhetta belaget med valljärnet. Har själv testat i kallföre, gildet blev bättre, men vet inte hur många mil den positiv effekten kvarstår.

Rimligtvis bör det finnas många på forumet som testat. Vi vill höra era erfarenheter!

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det bli intressant!

 

Har själv åkt i två säsonger med kuzmin original (+RS Riller vid behov) och har varit nöjd för det mesta. Har nu köpt två par finskidor som jag är osäker på hur jag ska preparera.

 

Funderar på att lägga en grund med kuzmins olika sicklar och sedan eventuellt köra med paraffin+pulver vid gynnsamma fören och speciellt lopp runt 40 km. Vad tror ni om det? Någon som tom provat och jämfört?

 

En relevant fråga är givetvis hur den struktur som man får av sicklingen står sig mot en stenslipad struktur?

Link to comment
Share on other sites

hallå hallå! Har kuzminsicklat mina träningsskidor och måste säga att jag är nöjd. ! tankarna går nu i att kanske även kuzminsickla tävlingsskidorna. borde inte man få det bästa av världarna om man då efter sickling kanske lägger på HF valla samt Pulver? alltså kanonglid första 10 km och sedan när vallan slitits bort fortsättningsvis väldigt bra glid i ett långlopp tack vare kuzminsicklingen?

 

För min del tycker jag mättningen av belag och grafit vallning är döden. Så hade gärna bara behövt toppa med tävlingsvalla på kuzminsickling om det gav bra resultat :)

 

Gör man så på en stenslipad skida vet man ju att man blir utan valla direkt eftersom belaget är omättat och sedan har man större delen av tävlingen halv kasst glid.

Nja, Bjärns test från 28 nov visar att även om man har Kuzmin i botten så glider skidorna med valla ovanpå sicklingen sämre efter några kilometer. Men det är vad jag vet bara testat en gång så det är väl inte "avgjort" efter detta.

 

Bara att hoppas på att Värmland förblir snölöst så att vi får mer av dessa utmärkta tester ;)

Link to comment
Share on other sites

hallå hallå! Har kuzminsicklat mina träningsskidor och måste säga att jag är nöjd. ! tankarna går nu i att kanske även kuzminsickla tävlingsskidorna. borde inte man få det bästa av världarna om man då efter sickling kanske lägger på HF valla samt Pulver? alltså kanonglid första 10 km och sedan när vallan slitits bort fortsättningsvis väldigt bra glid i ett långlopp tack vare kuzminsicklingen?

 

För min del tycker jag mättningen av belag och grafit vallning är döden. Så hade gärna bara behövt toppa med tävlingsvalla på kuzminsickling om det gav bra resultat :)

 

Gör man så på en stenslipad skida vet man ju att man blir utan valla direkt eftersom belaget är omättat och sedan har man större delen av tävlingen halv kasst glid.

Nja' date=' Bjärns test från 28 nov visar att även om man har Kuzmin i botten så glider skidorna med valla ovanpå sicklingen sämre efter några kilometer. Men det är vad jag vet bara testat en gång så det är väl inte "avgjort" efter detta.

 

Bara att hoppas på att Värmland förblir snölöst så att vi får mer av dessa utmärkta tester ;)[/quote']

Jag har gjort några fler tester med sicklat/vallat nu och det ser lite bättre ut för denna kombination. Vi har fått några cm snö nu och det ska komma lite mer. Men att det kommer snö ute behöver inte betyda att man slutar göra tester. ;) Jag har hört att det går att skidor ute också även om jag mer och mer börjat betrakta detta som en inomhussport.

Link to comment
Share on other sites

hallå hallå! Har kuzminsicklat mina träningsskidor och måste säga att jag är nöjd. ! tankarna går nu i att kanske även kuzminsickla tävlingsskidorna. borde inte man få det bästa av världarna om man då efter sickling kanske lägger på HF valla samt Pulver? alltså kanonglid första 10 km och sedan när vallan slitits bort fortsättningsvis väldigt bra glid i ett långlopp tack vare kuzminsicklingen?

 

För min del tycker jag mättningen av belag och grafit vallning är döden. Så hade gärna bara behövt toppa med tävlingsvalla på kuzminsickling om det gav bra resultat :)

 

Gör man så på en stenslipad skida vet man ju att man blir utan valla direkt eftersom belaget är omättat och sedan har man större delen av tävlingen halv kasst glid.

Nja' date=' Bjärns test från 28 nov visar att även om man har Kuzmin i botten så glider skidorna med valla ovanpå sicklingen sämre efter några kilometer. Men det är vad jag vet bara testat en gång så det är väl inte "avgjort" efter detta.

 

Bara att hoppas på att Värmland förblir snölöst så att vi får mer av dessa utmärkta tester ;)[/quote']

Jag har gjort några fler tester med sicklat/vallat nu och det ser lite bättre ut för denna kombination. Vi har fått några cm snö nu och det ska komma lite mer. Men att det kommer snö ute behöver inte betyda att man slutar göra tester. ;) Jag har hört att det går att skidor ute också även om jag mer och mer börjat betrakta detta som en inomhussport.

kom gärna med dina resultat :D ska nog lägga en beställning på kuzmins sicklar! även om man ser sig själv som en duktig elitmotionär är man ju ändå inte på den nivån att jag tror att en vallad skida gör "alltihop" mot en kuzminsicklad. jag skulle tro att även om jag förlorade 20 sek på ett 10 km lopp med kuzmin mot pulver (i värsta fall enligt min teori) vet jag inte om jag ens skulle kunna skylla det på skidorna. det lär ju ändå skilja någon minut upp till toppen :)

Link to comment
Share on other sites

Nja' date=' Bjärns test från 28 nov visar att även om man har Kuzmin i botten så glider skidorna med valla ovanpå sicklingen sämre efter några kilometer. Men det är vad jag vet bara testat en gång så det är väl inte "avgjort" efter detta.

 

Bara att hoppas på att Värmland förblir snölöst så att vi får mer av dessa utmärkta tester ;)[/quote']

Jag har gjort några fler tester med sicklat/vallat nu och det ser lite bättre ut för denna kombination. Vi har fått några cm snö nu och det ska komma lite mer. Men att det kommer snö ute behöver inte betyda att man slutar göra tester. ;) Jag har hört att det går att skidor ute också även om jag mer och mer börjat betrakta detta som en inomhussport.

kom gärna med dina resultat :D ska nog lägga en beställning på kuzmins sicklar! även om man ser sig själv som en duktig elitmotionär är man ju ändå inte på den nivån att jag tror att en vallad skida gör "alltihop" mot en kuzminsicklad. jag skulle tro att även om jag förlorade 20 sek på ett 10 km lopp med kuzmin mot pulver (i värsta fall enligt min teori) vet jag inte om jag ens skulle kunna skylla det på skidorna. det lär ju ändå skilja någon minut upp till toppen :)

Har lagt ut resultaten på "Björnglid i tunneln".

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort några fler tester med sicklat/vallat nu och det ser lite bättre ut för denna kombination. Vi har fått några cm snö nu och det ska komma lite mer. Men att det kommer snö ute behöver inte betyda att man slutar göra tester. ;) Jag har hört att det går att skidor ute också även om jag mer och mer börjat betrakta detta som en inomhussport.

kom gärna med dina resultat :D ska nog lägga en beställning på kuzmins sicklar! även om man ser sig själv som en duktig elitmotionär är man ju ändå inte på den nivån att jag tror att en vallad skida gör "alltihop" mot en kuzminsicklad. jag skulle tro att även om jag förlorade 20 sek på ett 10 km lopp med kuzmin mot pulver (i värsta fall enligt min teori) vet jag inte om jag ens skulle kunna skylla det på skidorna. det lär ju ändå skilja någon minut upp till toppen :)

Har lagt ut resultaten på "Björnglid i tunneln".

jag såg det, intressant. Vilken slutsats drar du? Att valla stållsicklade skidor kan öka glidet de första kilometerna men sedan bli sämre än vad ovallade stålsicklade efter en viss sträcka? Typ som stenskipade skidor med traditionell valla? Du körde aldrig någon hf eller pulver vallning?

Link to comment
Share on other sites

Hej alla vallagurus!

 

Är i starten av min skidkarriär och inhandlade ett par Atomic World Cup Classic inför säsongen, målet är att åka vasaloppet(är anmäld) och några seedningslopp innan dess för att försöka komma upp några startgrupper. Hitills så har jag då vallat enligt "konstens alla regler" (finns ju ganska så många regler i vallabranschen). Till dagens datum så har jag under snösäsongen hunnit med ungefär 10 mil här på Bisslinge och Jarlabanke här i Stockholm.

 

Nu är det så att jag blivit nyfiken på den här stålsickel historien men vet inte om jag vill testa själv första gången man ska göra det eftersom att det vore väldigt förargligt att göra fel, detta trots att det finns fina instruktioner som http://www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf. Därför tänkte jag höra om det finns det någon vänlig själv i norra Stockholm (bor i Ursvik) som har tid och lust att visa / lära ut tekniken på mina skidor? Kanske finns fler skidnördar som vill testa och att man kan då kanske göra flera på samma gång? Jag är flexibel och kan även ta mig till någon annans "vallabod".

 

Väl mött

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...