Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickling för nybörjare


Hilding

Recommended Posts

Ja, det skrivs om både random structure och repeterbarhet. Lite motsägelsefullt tycker jag bara. Och fortfarande undrar jag över vinklingen höger/vänster som förespråkas för att undvika vågor i belaget. Hur mycket höger/vänster ska man vinkla? I den video som Lars-Erik hänvisar till så ser inte jag att Kuzmin vinklar sickeln höger/vänster? Jag tror det skulle vara bra med ett klarläggande och kanske tydligare instruktioner. Jag förstår folk som är osäkra på hur de ska göra, även om de tror på själva resultatet.

Har för mig att det syns/beskrivs i en av Skistarts instruktionsvideos.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply
Ja, det skrivs om både random structure och repeterbarhet. Lite motsägelsefullt tycker jag bara. Och fortfarande undrar jag över vinklingen höger/vänster som förespråkas för att undvika vågor i belaget. Hur mycket höger/vänster ska man vinkla? I den video som Lars-Erik hänvisar till så ser inte jag att Kuzmin vinklar sickeln höger/vänster? Jag tror det skulle vara bra med ett klarläggande och kanske tydligare instruktioner. Jag förstår folk som är osäkra på hur de ska göra, även om de tror på själva resultatet.

Jag tycker din fråga är mycket viktig. Jag har tagit till mig att vissa fortfarande är osäkra hur de skall göra så jag ställde frågan i email till kung Kuzmin själv och han svarar som följer:

Gott Nytt År!

Video om sickling

Andra videos http://www.youtube.com/user/kuzminskitech

Om han menar "Med den nya eggs geometri för ett mer effektivt och repeterbart resultat", då menar jag precis som jag skriver "repeterbart resultat". Jag menar inte "repeterbart mönster", mönster är random men resultat av stålsickling är repeterbart.

Vinkling syns, men inte så tydligt. Den är ca 30°. Och med vinklingen menas inte, att sickeln ska dras i vinklad direktion, man drar sickeln alltid parallellt med skidornas sidor.

 

Jag hoppas detta är användbart för er som fortfarande är lite osäkra.

Link to comment
Share on other sites

Tack, det ljusnade på vissa punkter. Dock kvarstår två saker:

1) Menar han 30 grader räknat från lodrätt? Det förstår jag. Det som var min fundering är det som syns tydligt på Skistarts video där de även vinklar sickeln höger och vänster omväxlande. Det syns inte alls på Kuzmins video. Min poäng är, eftersom sicklarna har ett mönster så måste både den "tiltade" vinklingen men även höger/vänstervridningen vara viktig.

2) jag ser att Kuzmin och Skistart på sina videos många ggr påbörjar draget mitt på glidzonen. För mig är det ren fysik. Antingen så borde du få hack i belaget eller ett vågigt belag. Jag ska utveckla. Antingen trycker du hårt från början med jämnt tryck hela vägen, detta borde innebära ett hack i belaget. Eller så börjar du draget i luften och landar på belaget med hårdare och hårdare tryck vilket borde innebära risk för vågigt belag? Det är väl det andra har vittnat om i andra trådar? Min fundering om detta är: Är det inte bättre att dra ett helt drag på den främre glidzonen d vs från skidtoppen tills du kommer in på fästavallazonen. Sedan kan du ju sickla fästzonen lite "slarvigare" och därefter så utgår du från fästzonen och drar hela draget mot skidans slut. Tror att detta skulle undvika vågigt/hackigt belag för många amatörsicklare. Hoppas du förstår vad jag menar.

 

Jag är nog som väldigt många amatörer väldigt osäker på vad som ger bäst glid. Men min egen övertygelse är att mekaniskt manipulera belaget (sickling, rill, borstning) ger mest för glidet. Men jag har för lite erfarenhet och dessvärre i år, för lite snö att öva på.

Link to comment
Share on other sites

Tack, det ljusnade på vissa punkter. Dock kvarstår två saker:

1) Menar han 30 grader räknat från lodrätt? Det förstår jag. Det som var min fundering är det som syns tydligt på Skistarts video där de även vinklar sickeln höger och vänster omväxlande. Det syns inte alls på Kuzmins video. Min poäng är, eftersom sicklarna har ett mönster så måste både den "tiltade" vinklingen men även höger/vänstervridningen vara viktig.

Sickeln ska ligga plant på skidan och skära lika mycket över hela skidan. (Om nu skidan är plan dvs.)

Den enda du ska vinkla är 30 grader höger, rakt, 30 grader vänster.

Link to comment
Share on other sites

Den tar så lite på varje tag så om man bara startar varje drag på olika ställen på skidan så anser jag att det ska mycket till om det ska bli vågigt.

När det gäller vänster- högervridning av sickeln så ska man nog inte fundera så mycket om man har rätt vinkel. Jag blandar vänster, höger och rak vinkel lite hursomhelst, men alltid samma lutning(ungefär så samma det kan bli i detta fallet) Det är lättare att grundsickla en skida med hack i om man vrider sickeln vänster/höger.

Jag har gärna tunna handskar på mig, fingrarna glider bättre utmed kanterna på belaget och så skyddar man fingertopparna mot eggen. Särskilt om man ska sickla en längre stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Efter diverse inköp så har jag också testat sickling nu, först på gamla paret skidor och sen satte jag igång med de nyinköpta och stenslipade så nu hoppas jag bara det fungerar, lite svårt att veta när man är färdig, måste nog spänna fast vallastället nästa gång inte kul då det börjar hoppa på golvet när man kommer bak på skidan... En fördel jag redan märkt är att laminatgolvet blir betydligt mindre halt än effter glidvallning och det luktar inte så jäkligt i lägenheten. Kanske får hitta nån i Pite /Lule som kan avgöra om jag sicklat nog mycket eller om det skall skäras mer i belaget.
Link to comment
Share on other sites

Har precis testat senaste kuzminsickeln(U14) och har en fundering. Bör man kontrollera fästzonerna efter att man sicklat? (skidorna krävde en del sicklande för att bli fina då det var ett par trista repor i dom) Eller kan man utgå från att fästzonerna är som tidigare(längden och markeringarna syftar jag på)?

 

Ska testa imorgon och se om glidet fortfarande är grymt efter 2 mils åkning.

Link to comment
Share on other sites

Den tar så lite även fast man sicklar länge och så sicklade du väl hela skidan? Då tror jag inte att du ska behöva mäta om dom.

Har precis testat senaste kuzminsickeln(U14) och har en fundering. Bör man kontrollera fästzonerna efter att man sicklat? (skidorna krävde en del sicklande för att bli fina då det var ett par trista repor i dom) Eller kan man utgå från att fästzonerna är som tidigare(längden och markeringarna syftar jag på)?

 

Ska testa imorgon och se om glidet fortfarande är grymt efter 2 mils åkning.

Link to comment
Share on other sites

Åkte 2.5 mil i lite nysnö igår och kunde notera att min polare som vallat glid med LF hade lite bättre lågfartsglid initialt men jag hade betydligt bättre högfartsglid i dom två längre utförsbackarna som vi kunde testa i. Efter första milen hade jag även bättre glid på plattstakning. Trots nysnö så gled jag ifrån honom när jag åkte först i längre backen, sjukt häftigt. Inget vitt under tryckzonerna efter passet.

 

Temp -11, lite nysnö i annars fina hårda spår. Har någon annan upplevt denna skillnad, dvs att stålsicklat glider lite trögt i lågfart men betydligt bättre i högfart?

Link to comment
Share on other sites

Kan vara tryckzonerna. I kyla så ger skidor med korta tryckzoner initialt en bra vattenfilm och pga koncentration av trycket och glider relativt bra. Men med tilltagande fart går det trögare. Om det beror på att vattenfilmen då lättare bryts pga av samma höga tryckkoncentration eller något annat är jag inte nog kompetent att bedöma. Det jag vet är att mina skidor med kortare tryckzoner som går bra i milda temperaturer har en tydlig nedförs-broms när det är kallare. Jag tror att dina skidor har längre tryckzoner än polarens.

 

Strukturen har så klart också en inverkan om än inte lika dramtisk. Vad har polaren för struktur under skidorna? Vilken sickel har du sicklat med?

 

Inget av förhållandena är så klart lätt att veta bara så där utan det måste man mäta och kontrollera :)

Link to comment
Share on other sites

Rillning spelar så klart också roll. Det gör ju sitt till för den totala kontaktytan såväl som för strukturen som ska hålla vattenfilmen.

 

Men i det här fallet, när det är så pass kallt, tror jag att tryckzonerna kommer först. Det är bara mätning som kan avgöra. Eller avgöra och avgöra, men det kan ge en indikation.

 

Om du har tid och lust kan du tvinga ihop skidorna 15 cm bakom balanspunkten och dra ihop tills du kan föra ett 0,2mm bladmått mellan fästzonens 0,1 markeringar. För sedan ett 0,1 eller 0,05mm bladmått från skidans ändar inåt tills det tar stopp. Mät avståndet från det stället till respetkive 0,1 markering för fästzonen. Då vet du i alla fall om dina skidor har långa eller korta kontaktzoner. Får du sedan polaren att göra samma sak, ja då har du än mer att gå på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...