Jag åker mest på grus- och promenadvägar...finns det någon mer därute som känner igen sig i följande?
- Det är mycket mera omväxlande och oförutsägbart än på asfalt - här kan vi diskutera före men utan vallning! Efter regn är det riktigt tungt före, lagom fukt bakar ihop underlaget till superföre, lång torka gör det slirigt med lösa ytskikten -
Grusstorleken och tjockleken på grus-/sandskicktet ovanför det fasta underlaget påverkar föret (det finns en kille på funbeat som kan allt om grusvägar yrkesvägen - ska locka hit honom) -
När gruset lades och vem som har åkt sedan dess (bilar, cyklar, skogsmaskiner) - allt påverkar föret -
På vintern när det är barmark och halkigt på vägarna har jag alltid fäste -
Jag har en ohämmad muskeltillväxt i armarna - nåt måste vara rätt med att åka på grus -
Motståndet i gruset har gett mig en grov konditionsförbättring på en sommar - nu åker jag 2 tim i sträck, i våras fick jag stanna var tionde minut - även kortare pass verka ge nåt-
Jag ska erkänna att jag än åker på offroad skates med luftfyllda däck. Jag kanske inte ens få vara med här bland rullskidåkarna... Vem åker på vanliga rullskidor på grus? Jag har tröttnad på punka och på att behöva pumpa däck innan varje pass och fundera på att kompletterar med vanliga när jag har ont om tid.
Jag avslöjer gärna mina natursköna favoritrundor - 10 km utmed vattnet, 5 km i skogen - allt helt bilfritt
I Tyskland är det en folkrörelse.., ska vi starta något liknande här?
Redigerat av ulrkaa, 21 september 2010 - 21:29 .