Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

grusvägarnas lovsång


  • Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

#21
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Antingen är du urstark, då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...

Nej, stark är jag nog inte men tror jag ska försöka med ett vanligt kopparrör och få till ett "utskjut" i framkant och se om det biter bättre.

#22
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 040 inlägg

Antingen är du urstark, då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...

Nej, stark är jag nog inte men tror jag ska försöka med ett vanligt kopparrör och få till ett "utskjut" i framkant och se om det biter bättre.

För mig är det också obegripligt hur du lyckas slinta mer i grus än på asfalt Vasa. Det är kanske det finaste med att åka på grusvägar, mjukt och fint, behöver aldrig hugga fast stavar och slinter aldrig (inte jag i alla fall med vanliga asfaltsspetsar). Själv gillar jag att åka på grusvägar och motionsspår med vanliga rullskidor, men det får inte vara för nygrusat eller för blött. Blir klart trögare än asfalt, skulle gissa på tröghet 3,5 på en normalgrusväg med 2 or. Med mina Everest hamnar jag på medelhastigheter under 10km/h på Järvafältsgruset eller Vibyspåret....., blir lite för trögt för min klena kropp :)

#23
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg
Rotebrostakaren, jag provade med vanliga asfaltspetsar först och de försvinner ju bara ner i gruset. :D
Dock slinter de inte.

Det är när jag packat på med koppargrejer runt som det slinter.

Men ska prova med ett kopparrör nu och behålla en rak del som kan gå ner i gruset i framkant och böja in på baksidan så det håller emot i nederkant.

Hoppas det fungerar. :)

#24
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 040 inlägg

Rotebrostakaren, jag provade med vanliga asfaltspetsar först och de försvinner ju bara ner i gruset. :D
Dock slinter de inte.

Det är när jag packat på med koppargrejer runt som det slinter.

Men ska prova med ett kopparrör nu och behålla en rak del som kan gå ner i gruset i framkant och böja in på baksidan så det håller emot i nederkant.

Hoppas det fungerar. :)

Stavarna sjunker ju aldrig längre ner i grus än på "normalsnö". Är gruset så löst att du verkligen sjunker ner djupt tror jag inte att det finns något förutom typ en MTB med riktigt feta däck som kan rulla, defenetivt meningslöst att ha hjul på rullskidorna, bara hasa fram, säkert bra träning ändå, men kanske mer skidgång än rullskidåkning..., ditt problem är helt begripligt för mig Vasa. Men om det verkligen är så som du säger, kör med biltemas spetsar, de har en liten truga, i värsta fall är det väll bara sätta på snötrugor..., är det riktigt löst får du köra med Rex stora lössnötruga för Gustaf Vasa-före- :) Förstår inte kopparrör.

#25
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg
Jo då det gör de eller så är det så att stavarna blir för korta eftersom man kommer högt upp mot vanliga skidor.
Jag bor efter en enskild väg som är relativt mjuk (skrapas ganska ofta) men ytan är ändå slät där bilarna kört (förutom lite rullgrus här och var) och åkbar med typ Skikes.
Rullskidor går inte pga. rullgrus och lite potthål. Har provat med tvärstopp som följd.

Nu har jag inte provat med Biltema-spetsarna på vägen här men trugan lär väl ryka fortare än man hinner starta?
Gäller väl alla snötrugor på hårt underlag? Eller har någon/du offrat ett par och testat med annan utgång?

Många verkar köra med kopparrör runt rulltrugan och då tänkte jag spara en bit som sticker ner i framkant för att hindra att det slinter.
Återkommer nog med bild om det fungerar.

Redigerat av Vasa, 24 september 2010 - 20:55 .


#26
Everest

Everest

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Antingen är du urstark, då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...

Nej, stark är jag nog inte men tror jag ska försöka med ett vanligt kopparrör och få till ett "utskjut" i framkant och se om det biter bättre.

Kör en del på grusväg iof mest som några km transportsträckor. Men slinter gör det aldrig, är det möjligt även o spetsen gått av? Däremot så går väl spetsen ner ngn cm extra eller två ner i gruset och plasten slits definitivt fortare utan extra åtgärder.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

#27
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Kör en del på grusväg iof mest som några km transportsträckor. Men slinter gör det aldrig, är det möjligt även o spetsen gått av? Däremot så går väl spetsen ner ngn cm extra eller två ner i gruset och plasten slits definitivt fortare utan extra åtgärder.

Nej utan koppargrejer så slinter det inte men då kommer stavarna för djupt.

#28
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 040 inlägg

Jo då det gör de eller så är det så att stavarna blir för korta eftersom man kommer högt upp mot vanliga skidor.
Jag bor efter en enskild väg som är relativt mjuk (skrapas ganska ofta) men ytan är ändå slät där bilarna kört (förutom lite rullgrus här och var) och åkbar med typ Skikes.
Rullskidor går inte pga. rullgrus och lite potthål. Har provat med tvärstopp som följd.

Nu har jag inte provat med Biltema-spetsarna på vägen här men trugan lär väl ryka fortare än man hinner starta?
Gäller väl alla snötrugor på hårt underlag? Eller har någon/du offrat ett par och testat med annan utgång?

Många verkar köra med kopparrör runt rulltrugan och då tänkte jag spara en bit som sticker ner i framkant för att hindra att det slinter.
Återkommer nog med bild om det fungerar.

Biltemaspetsar har ojämn kvalitet, vissa håller länge andra väldigt kort. Har kört rullskidor med snötrugor, eller närmare exakt exells "race"-trugor som sitter på black-feather och de dyrare stavarna. Funkar utmärkt till rullskidor med den "snötrugan", tycker själv den är för liten för att köra med på snö. Håller bra för mig. Men den ser iofs nästan ut som en rullskidspets i uppbyggnad med massiv infästning. Förstår fortfarande inte vitsen med kopparrör.

#29
Hilding

Hilding

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 381 inlägg
Enda vitsen med kopparrör är att skydda nedersta delen av plasten som gruset annars äter upp så metallspetsen lossnar. Jag har aldrig märkt någon förändring i stavfäste med eller utan kopparrör på. Däremot håller stavspetsarna väldigt kort tid utan kopparhylsan när man åker på grusväg.

Kopparhylsan slits också ned efter ett tag men kostar ju nästan inget att byta. Ramlar den av under färd så påverkar det inget jämfört med att tappa stavspetsen.

#30
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Min lösning med aluminiumrör/gammal tältstång har jag nu förevigad intill....

Vasa, som du ser finns plats för en liten truga ovanför - det är nog Rex spetsar - är det lösningen? Men jag förstår ändå inte dina problem - jag slinter aldrig när jag trycker av med staven mer horisontellt än vertikalt - är det det som är skillnaden? Och hamnar du för djupt pga grus med för löst undergrund?

Km/tim på grus med mina Streetfeet (liknar Skike, men utan broms och med integrerat softboot) - nu gör jag nog bort mig - är mellan 8 och i bästa fall 12 km, på asfalt ca 15 km.

8 km/tim: våt/helt ny/sugande grus och/eller mycket grovkornigt grus/nästan stenar, jag stannar nästan mellan varje stavtag och att skata är inte att tänka på då - men det ger utdelning!

12 km/tim: himmelriket - ett tunnt sandskikt på fast grund - skönare än asfalt för att det har snöns känsla: en härlig balans mellan styrsel och glid även i sidled. Äschhhh ingen idé att förklara - måste upplevas.

Jag tror att jag är mer i början av min karriär än många av er - men jag har kul oavbrutet. Väl på grund av det är så omväxlande och definitivt krävande med gruset upplever jag inte att det går långsamt alls. Asfaltledan från Inlinesperioden är ett minne blott. Möjligtvis saknar jag fartvinden....

#31
Everest

Everest

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Kör en del på grusväg iof mest som några km transportsträckor. Men slinter gör det aldrig, är det möjligt även o spetsen gått av? Däremot så går väl spetsen ner ngn cm extra eller två ner i gruset och plasten slits definitivt fortare utan extra åtgärder.

Nej utan koppargrejer så slinter det inte men då kommer stavarna för djupt.

Ett alternativ kan ju i så fall vara att köra med längre stavar, till träning duger det ju med billiga stavar. Eller att acceptera att stavarna blir lite "kortare". Har börjat fundera på om det inte är bra att köra med olika längder ibland dels för att snötrugor åker ner olika mkt beroende på föret och dels för att belasta olika muskler. Men jag skall testa rörmetoden också.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

#32
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Ett alternativ kan ju i så fall vara att köra med längre stavar, till träning duger det ju med billiga stavar. Eller att acceptera att stavarna blir lite "kortare". Har börjat fundera på om det inte är bra att köra med olika längder ibland dels för att snötrugor åker ner olika mkt beroende på föret och dels för att belasta olika muskler. Men jag skall testa rörmetoden också.

Jag ska försöka testa lite under den kommande veckan så får vi se om jag får bukt med mina problem. Grejen är den att jag vill kunna träna "för fullt" utan att behöva irritera mig på att det slinter osv. Annars är det lika bra att åka iväg en bit och åka med de vanliga rullskidorna.

Men det är nog så att vägen är väldigt lös då den är ganska nyskrapad, lite trafik och inga lastbilar.
Och på det relativt "grusig", alltså liten andel lera som pressats upp i ytlagret.

#33
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
För de grusfrälsta, eller om du vill åka bahagligt också på hemsk asfalt: Powerslides med luftfyllda däck, både som cross inlines med boots och fast häl samt som skaterullskidor. Vissa modeller finns redan nu andra kommer 2011.

http://www.skate-ser...nordic_2011.pdf

Redigerat av ulrkaa, 26 september 2010 - 09:24 .


#34
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg
ulrkaa, nu gjorde jag som på din avatar i spetsen och bockade på ett vanligt kopparrör och det fungerar nog.

Men det kändes som man behöver en 10 cm längre stavar än vanligt.
Dels för att Skikesen är högre och dels att trugorna försvinner ner i gruset.

Och helt klart måste man trycka på något fruktansvärt med stavarna så det går inte som du skrev Everest med billiga extrastavar.
Provade nu med Oneway 920 och de stod som bågar när det lutade lite uppför.

Alternativet är att skata uppför men det är inte så lätt när det är grus i mitten på vägen där hjulen inte tryckt till vägbanan.

Får se om man ids investera i extrastavar eller inte...

#35
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg
Bonusfråga:
Vad kör ni med för tryck i däcken på Skikarna?

#36
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Jag tar 6,3 bar som rekommenderat för att mindre tryck ökar risken för punktering. Har du däremot Roadstar/Black Amarda kan du köra med mindre (hårdare träning) eller högre (upp till 7,3 enl tillverkaren - feltryck på däcken!, eller ännu högre på egen risk - som många gör som vill har lättåkta)

#37
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Jag tar 6,3 bar som rekommenderat för att mindre tryck ökar risken för punktering. Har du däremot Roadstar/Black Amarda kan du köra med mindre (hårdare träning) eller högre (upp till 7,3 enl tillverkaren - feltryck på däcken!, eller ännu högre på egen risk - som många gör som vill har lättåkta)

Ska kolla trycket med kompressorn då, har bara pumpat med handpumpen och har nog för lite.
Kan ju vara en orsak att det går lite trögt. :P

#38
ulrkaa

ulrkaa

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Det kan nog vara idé att köpa en handpump med manometer - finns mycket stabila i cykelaffärer för Mountainbikernas gasdämpade gafflar (eller vad de heter). Det tar lite tid att pumpa upp helt tomma däck, men de håller bra och man slipper att dra med kompressorn till skogen och leta eluttag där...

#39
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Det kan nog vara idé att köpa en handpump med manometer - finns mycket stabila i cykelaffärer för Mountainbikernas gasdämpade gafflar (eller vad de heter). Det tar lite tid att pumpa upp helt tomma däck, men de håller bra och man slipper att dra med kompressorn till skogen och leta eluttag där...

Jo men det är inga problem.
Jag bor i skogen så det blir att åka fram och tillbaka förbi.
Då kan jag ställa både kompressorn och svetsen i diket ifall något havererar. :D

#40
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg
ulrkaa = grusprofessorn ? ;)

Övning ger färdighet...

Jag skatade faktiskt hela 15 km idag på grusvägen med Skikesen och höll då 13,8 km/h i snitt. Verkar enligt terminologin vara 3e växeln som jag kör med.

Men jag får nog skaffa längre stavar eftersom de jag har nu blir korta även om jag bara stakar vanligt.
Är det 0,9x kroppslängd som gäller? Borde väl också lägga på 5 cm för grus och att skikesen är lite högre?




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar