Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

grusvägarnas lovsång

• Vänligen logga in för att kunna svara
51 svar till detta ämne

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg
om professor är lika med att har läst på massor utan att kunna själv... får jag väl acceptera utnämningen...

13,8 km/h gör mig avundsjuk och träningssugen - det är fort på grus. Frågan är om jag nånsin kommer ikapp. Kanske med 75, när du har kört slut på dig i allt krigande med globe, professorn mfl

Jag kör på 0,92 dvs - 14 cm, men tycker att även - 19 fungerar väl pga att tempot är lägre än på något annat underlag.

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Rotebrostakaren, jag provade med vanliga asfaltspetsar först och de försvinner ju bara ner i gruset. :D
Dock slinter de inte.

Det är när jag packat på med koppargrejer runt som det slinter.

Men ska prova med ett kopparrör nu och behålla en rak del som kan gå ner i gruset i framkant och böja in på baksidan så det håller emot i nederkant.

Hoppas det fungerar. :)

Såg du aldrig mina reservstavar när vi åkte klarälvsbanan, Vasa? Dem har jag tryckt på ett rör i någon metall över plasten, inte koppar, utan metallen som brukar vara i vattenkranar (nickel?). Den är hårdare än koppar och om man låter metallspetsen sticka ut utanför metallskoningen så får man fäste samtidigt som stavarna inte sjunker ner. Det är samma stavspetsar som jag hade på mina röda Madshusstavar.
Det här med att du inte är urstark, stämmer väl inte riktigt! Det visade du i söndags på klarälvsbanan. Jag tror att ditt problem snarast borde vara att du kör ner stavarna för djupt i vägbanan och kanske fastnar.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 225 inlägg

Såg du aldrig mina reservstavar när vi åkte klarälvsbanan, Vasa? Dem har jag tryckt på ett rör i någon metall över plasten, inte koppar, utan metallen som brukar vara i vattenkranar (nickel?). Den är hårdare än koppar och om man låter metallspetsen sticka ut utanför metallskoningen så får man fäste samtidigt som stavarna inte sjunker ner. Det är samma stavspetsar som jag hade på mina röda Madshusstavar.
Det här med att du inte är urstark, stämmer väl inte riktigt! Det visade du i söndags på klarälvsbanan. Jag tror att ditt problem snarast borde vara att du kör ner stavarna för djupt i vägbanan och kanske fastnar.

Nja, jag börjar väl få lite muskler trots allt. ;)
Nu blir det att lära sig som du gör, staka med bara ena armen och samtidigt titta på klockan. :)

Jo jag såg det förra gången och det var den jag försökte härma men det slant för mig, kanske beroende på att jag tog ett par slitna spetsar som då inte stack ut så mycket.
Men skaffar jag lite längre stavar så spelar det inte så stor roll om jag kommer djupt i gruset, huvudsaken då med fästet som jag fick till bättre när jag bara klämde fast kopparbiten så som på ulrkaas avatar. Då får ju spetsen lite bättre möjlighet att "arbeta".

Nu blir det stavjakt fast jag tror det får bli ett billigare par eftersom risken är relativt stor att man vurpar eller sätter staven mellan och i skidorna.

Redigerat av Vasa, 09 oktober 2010 - 10:05 .

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Nu har jag provat rullskidor swenor fiber 2.or på elljusspår !!! Helt sjukt va tungt de gick !! Men satan måste va bra träning! Låg på puls över 190 konstant! maxpuls "197".. Va upp och nosa på 197 en gång men 2 sekunder efter det vart de en liten paus ser jag enligt pulskurvan hehe..

Nu har ja hittat min intervall träning på rullisar i alla fall! Blev riktigt skidlikt tycker jag! Helt annat än asfalt!

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 443 inlägg
Är en avatar verkligen det enda sättet att få in en bild här? Hoppas att den syns. Det är min lösning på grusproblemet, även om jag bara kör stavgång på grus. En tjock (1-2 mm) rostfri plåt böjd runt nedersta delen av plasten på trugan. Sedan ett hål rakt igenom och en bit cykeleker som nit.

Det har hållit i ett par år nu. Det som sakta äts upp av gruset är själva trugan.

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg

Är en avatar verkligen det enda sättet att få in en bild här? Hoppas att den syns. Det är min lösning på grusproblemet, även om jag bara kör stavgång på grus. En tjock (1-2 mm) rostfri plåt böjd runt nedersta delen av plasten på trugan. Sedan ett hål rakt igenom och en bit cykeleker som nit.

Det har hållit i ett par år nu. Det som sakta äts upp av gruset är själva trugan.

Molto elegante - en fin lösning, svensk injenörskonst. Men det ser ut som om du använder vanliga ej härdade spetsar på trugorna?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 443 inlägg

Molto elegante - en fin lösning, svensk injenörskonst. Men det ser ut som om du använder vanliga ej härdade spetsar på trugorna?

Vet faktiskt inte vad spetsen är gjord av. Det är ett par Swix-trugor, förmodligen original från ett par CT5. Spetsen har blivit lite trubbigare av slitage, men om man bara kör skidgång så spelar det mindre roll. Fäste får man ändå.

Jag har testat att köra skidgång med rullholkar utan truga, men går inte så bra på de grusstigar där jag håller till. Man får inget fäste. Man måste ha riktigt hårdpackat grus för att kunna köra med rullholkar.

Olsson

Olsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Nån som kan posta bild på "koppar-rörs" varianten?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 463 inlägg

Jag har aldrig hört Grusvägarnas lovsång, kanske den har den här texten;

Jag säger grus, grus, grus

då hörs ett sus, sus, sus

i granars och tallars toppar

när tjädrar där hoppar

genom skogen plöjer han

med klappande stavar en stålskodd man

han njuter av grusets frasande

när han kommer asande

ty det kräver ett viss moud

att rulla fram off-roud

han nynnar hela dagen lång

på sin kära Grusvägarnas sång

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 701 inlägg
Otroligt vackert. Du lyckades till och med få in en liten göteborsk gobit! Jag är närmare maxpuls nu efter att ha läst detta mästerverk än efter det senaste intervallpasset.

Jag känner att du bär Georges Batailles ande vidare, eller som han så träffsäkert uttryckte det ”Jag skriver för den som när han faller ner i min bok skall falla som i ett hål och aldrig mer komma upp.”

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 405 inlägg

Jag har aldrig hört Grusvägarnas lovsång, kanske den har den här texten;

Jag säger grus, grus, grus

då hörs ett sus, sus, sus

i granars och tallars toppar

när tjädrar där hoppar

genom skogen plöjer han

med klappande stavar en stålskodd man

han njuter av grusets frasande

när han kommer asande

ty det kräver ett viss moud

att rulla fram off-roud

han nynnar hela dagen lång

på sin kära Grusvägarnas sång

Två fågelreferenser också, tjädrar och grus grus (latin för trana) :)

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Härlig gammal tråd, lantliga grusvägar känns mer som riktig skidåkning.

Funkar kanon med Powerslide lufthjul. 

Dock kan sandgrus bli ganska tungt vid regn. 

Idag gick pulsklockans autopaus på i en backe, lite tufft för självförtroendet:)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar