Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

grusvägarnas lovsång


ulrkaa

Recommended Posts

Var är ni som har samma böjelse som jag?

 

Jag åker mest på grus- och promenadvägar...finns det någon mer därute som känner igen sig i följande?

 

- Det är mycket mera omväxlande och oförutsägbart än på asfalt - här kan vi diskutera före men utan vallning! Efter regn är det riktigt tungt före, lagom fukt bakar ihop underlaget till superföre, lång torka gör det slirigt med lösa ytskikten -

 

Grusstorleken och tjockleken på grus-/sandskicktet ovanför det fasta underlaget påverkar föret (det finns en kille på funbeat som kan allt om grusvägar yrkesvägen - ska locka hit honom) -

 

När gruset lades och vem som har åkt sedan dess (bilar, cyklar, skogsmaskiner) - allt påverkar föret -

 

På vintern när det är barmark och halkigt på vägarna har jag alltid fäste -

 

Jag har en ohämmad muskeltillväxt i armarna - nåt måste vara rätt med att åka på grus -

 

Motståndet i gruset har gett mig en grov konditionsförbättring på en sommar - nu åker jag 2 tim i sträck, i våras fick jag stanna var tionde minut - även kortare pass verka ge nåt-

 

Jag ska erkänna att jag än åker på offroad skates med luftfyllda däck. Jag kanske inte ens få vara med här bland rullskidåkarna... Vem åker på vanliga rullskidor på grus? Jag har tröttnad på punka och på att behöva pumpa däck innan varje pass och fundera på att kompletterar med vanliga när jag har ont om tid.

 

Jag avslöjer gärna mina natursköna favoritrundor - 10 km utmed vattnet, 5 km i skogen - allt helt bilfritt

 

I Tyskland är det en folkrörelse.., ska vi starta något liknande här?

Edited by ulrkaa
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag håller med dig till 100%.

Köpte ett par Skikes för några veckor sen och är överförtjust i mångsidigheten. Har även kört hem från jobbet två gånger dom senaste veckorna och det är blandad asfaltskvalitet och en del gång och cykelvägar, fungerar utmärkt. I närheten av där jag bor finns det väldigt gott om kuperade grusvägar som det är lite biltrafik på så där har jag kört en del också.

Vetskapen om att man även kan stanna om det skulle dyka upp något framför mig känns också tryggt.

Slutsats: Supernöjd (även fast det såklart inte är något substitut till rullskidor men en skön motionsform, det är det.)

/Magnus

Edited by Kronekull
Link to comment
Share on other sites

Väntar på mina Skikes, skall bli riktigt intressant. Åker jag på grus med mina Pro-Ski så blir det tvärstopp. Ulrkaa, Kronekull: - Har ni haft mycket problem med punkteringar?

Jag hoppades att det skulle finnas helgjutna gummidäck så att man slapp det problemet.

Vitsen med luftfyllda är att de ändra form när kroppstyngden pressar dem på marken och på så sätt skapa en mycket större yta än helgummidäck som ej ändra form. Men på fast grus går det bra att åka med vanliga rullskidor enl expertisen.

 

Tyvärr har jag haft mycket punka med billiga däck, dock ej med Roadstardäck som kan beställas extra till Skike (drygt 120 kr var) och som även sitter originalt på Powerslides offroad Inlines. Även Roadstar efterföljaren Black Armada minskar punkteringsrisken.

Edited by ulrkaa
Link to comment
Share on other sites

En efterhängsen skada har gjort att löpning inte varit möjlig för mig på länge. Jag har dessutom inte varit lockad av att nöta asfalt på rullskidor. Skikes har därför blivit min räddning. Det är riktigt kul och fantastiskt bra träning samt mentalt befriande då man kan komma ut i skogen. Jag kör både på motionsspår och grusvägar. Det bästa (mest skidlika) rullet (glidet) får man på grusvägar.

 

Håller inte riktigt med Kronekull om att det inte är ett substitut till rullskidor. För en halvhyfsad motionär tror jag skikes absolut duger. Du kan i och för sig inte köra frånskjut, diagonal och gå upp på tå men jag överlever utan det. Jag kör mest dubbelstak och 3:ans skateväxel uppför.

 

Det ”pulsproblem” (=svårt att få upp pulsen på rullskidor) som diskuteras i andra trådar har jag aldrig upplevt på mina skikes. Min puls ligger stadigt i nivå med eller över min löppuls på motionsspår och något under på grusvägar. Detta varierar i och för sig med ”föret”. Nu när det regnat en del får man ju bita i lite extra. Längre pass försöker jag lägga på grusvägar så man får lite bättre rull och inte blir tvärslut.

 

Jag har haft några punkteringar men de inträffade när däcken började bli slitna (ca 60-70 mil tror jag). Utrustningen är annars väldigt stryktålig.

 

Om någon har hittat någon lång fin grusväg i norra Stockholm får ni gärna skrika till.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte ens få vara med här bland rullskidåkarna...

Fortsätt att informera oss oinvigda! Har sett lite offroadåkning på Youtube och det ser härligt ut.

Själv har jag redan 4 par rullskidor och det skulle bli ett jävla hallå på frugan ifall jag släpade hem ännu mer leksaker, annars hade jag gärna testat. :)

Edited by MrT
Link to comment
Share on other sites

Om någon har hittat någon lång fin grusväg i norra Stockholm får ni gärna skrika till.

Inför VL 2008, när det var noll snö, körde jag en hel del runt Råstasjön i Solna. Jag misstänker att det är tungt att åka där nu men då när promenadstigen var hård och lite halvfrusen så var det ett suveränt underlag för att åka med vanliga rullisar.

Några broar med träribbor där man får undvika att sätta ned stavarna (om man vill behålla dem hela)

 

Finns fler cykelbanor och grusstigar i närområdet som man kan kombinera med.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte ens få vara med här bland rullskidåkarna...

Fortsätt att informera oss oinvigda! Har sett lite offroadåkning på Youtube och det ser härligt ut.

Själv har jag redan 4 par rullskidor och det skulle bli ett jävla hallå på frugan ifall jag släpade hem ännu mer leksaker' date=' annars hade jag gärna testat. :)[/quote']

Det finns en skike med superbromsar på blocket för 1500, sök på rullskidor. Om du tar dem till jobbet kan du snabbt tjäna ihop kostnaden. Samt drar av som för cykel. Du kanske går plus i slutändan???

Det borde övertyga din käraste med...

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte ens få vara med här bland rullskidåkarna...

Fortsätt att informera oss oinvigda! Har sett lite offroadåkning på Youtube och det ser härligt ut.

Själv har jag redan 4 par rullskidor och det skulle bli ett jävla hallå på frugan ifall jag släpade hem ännu mer leksaker' date=' annars hade jag gärna testat. :)[/quote']

Stakningen borde vara extremt lika "vanliga" rullskidor så varför inte. Funderar på att börja köra med hunden på Skike. (Hunden får nog iof springa utan Skike:))Men funkar det verkligen på en skogsstig med rötter eller är det grusväg och elljusspår och motsvarande underlag som gäller?

Edited by Everest
Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte ens få vara med här bland rullskidåkarna...

Fortsätt att informera oss oinvigda! Har sett lite offroadåkning på Youtube och det ser härligt ut.

Själv har jag redan 4 par rullskidor och det skulle bli ett jävla hallå på frugan ifall jag släpade hem ännu mer leksaker' date=' annars hade jag gärna testat. :)[/quote']

Stakningen borde vara extremt lika "vanliga" rullskidor så varför inte. Funderar på att börja köra med hunden på Skike. (Hunden får nog iof springa utan Skike:))Men funkar det verkligen på en skogsstig med rötter eller är det grusväg och elljusspår och motsvarande underlag som gäller?

Under ytskicktet måste det vara fast - ovanpå ej för tjock skikt av sand eller grus. Är det inte fast under blir det tvärstopp, även i mötet med bastanta rötter. Fast man rulla över mycket: kvistar, rötter och stenar mm om de ej sticker ut för mycket

 

Stakningen är mer som på snö - det fäster mycket bra. Allt eftersom hur mycket motstånd det finns i underlaget så varierar stakningen kraftigt. Mest extremt vid mycket grovt grus/små stenar eller nylagd grus - då stannar skidorna nästan helt mellan varje stavtag.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé. Råstasjön är ju trevligt (har sprungit där men det var ett tag se´n). I helgen var jag och nötte grus vid Skavlöten och det funkade ju också riktigt bra.

 

 

Om någon har hittat någon lång fin grusväg i norra Stockholm får ni gärna skrika till.

Inför VL 2008' date=' när det var noll snö, körde jag en hel del runt Råstasjön i Solna. Jag misstänker att det är tungt att åka där nu men då när promenadstigen var hård och lite halvfrusen så var det ett suveränt underlag för att åka med vanliga rullisar.

Några broar med träribbor där man får undvika att sätta ned stavarna (om man vill behålla dem hela)

 

Finns fler cykelbanor och grusstigar i närområdet som man kan kombinera med.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Bruce, jag köpte mina skikes för att få överkroppen att jobba, som komplement till löpningen och till det funkar dom utmärkt.

Diagonalandet och stakning med frånskjut kan man gott träna på snön sen.

 

Sneglade först på powerslides just för att kunna diagonala men insåg det praktiska med att kunna använda vilka skor som helst. Att t.ex. kunna ta sig till affären och bara kliva ur dom om knalla in och handla och sen spänna fast dom och dra hemåt igen.

 

MrT. Du kan väl sälja ett par skidor till mig så blir frun glad!

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vad använder ni för stavlängd till era Skike? Kör ni med era vanliga klassiska eller har ni lite längre stavar för att kunna använd till både dubbelstakning och skate? Blir det inte några extra cm markfrigång också jämfört med vanliga rullisar? Är rädd att mina vanliga stavar blir för korta.
Link to comment
Share on other sites

Vad använder ni för stavlängd till era Skike? Kör ni med era vanliga klassiska eller har ni lite längre stavar för att kunna använd till både dubbelstakning och skate? Blir det inte några extra cm markfrigång också jämfört med vanliga rullisar? Är rädd att mina vanliga stavar blir för korta.

Efter lite mätande kom jag fram till att den extra markfrigången är ca 5 cm så jag kör med 5 cm längre stavar än normalt. Det funkar helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Vad använder ni för stavlängd till era Skike? Kör ni med era vanliga klassiska eller har ni lite längre stavar för att kunna använd till både dubbelstakning och skate? Blir det inte några extra cm markfrigång också jämfört med vanliga rullisar? Är rädd att mina vanliga stavar blir för korta.

Efter lite mätande kom jag fram till att den extra markfrigången är ca 5 cm så jag kör med 5 cm längre stavar än normalt. Det funkar helt ok.

En annan sak att tänka på om du ska köra på grus är att förstärka hylsorna runt stavspetsarna. Om du inte gör det kommer spetsen att ramla av efter några mil (plasten slits ned). Själv sätter jag en metallbricka längst ned och lägger sedan på glasfiberspackel. Jag har sett någon tidigare tråd där man i stället trädde på ett kopparrör som sedan sattes fast på något vis (kommer inte ihåg riktigt). Den lösningen är kanske att föredra.

Link to comment
Share on other sites

Fortsätt att informera oss oinvigda! Har sett lite offroadåkning på Youtube och det ser härligt ut.

Själv har jag redan 4 par rullskidor och det skulle bli ett jävla hallå på frugan ifall jag släpade hem ännu mer leksaker' date=' annars hade jag gärna testat. :)[/quote']

Stakningen borde vara extremt lika "vanliga" rullskidor så varför inte. Funderar på att börja köra med hunden på Skike. (Hunden får nog iof springa utan Skike:))Men funkar det verkligen på en skogsstig med rötter eller är det grusväg och elljusspår och motsvarande underlag som gäller?

Under ytskicktet måste det vara fast - ovanpå ej för tjock skikt av sand eller grus. Är det inte fast under blir det tvärstopp, även i mötet med bastanta rötter. Fast man rulla över mycket: kvistar, rötter och stenar mm om de ej sticker ut för mycket

 

Stakningen är mer som på snö - det fäster mycket bra. Allt eftersom hur mycket motstånd det finns i underlaget så varierar stakningen kraftigt. Mest extremt vid mycket grovt grus/små stenar eller nylagd grus - då stannar skidorna nästan helt mellan varje stavtag.

Börjar bli mer och mer sugen på Skike. Däcken tycks mkt billigare är rullskidshjul i alla fall och jag kan ta med min snabba träningskompis i skogen. Finns det några kvalitetsproblem som man bör se upp med?

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli mer och mer sugen på Skike. Däcken tycks mkt billigare är rullskidshjul i alla fall och jag kan ta med min snabba träningskompis i skogen. Finns det några kvalitetsproblem som man bör se upp med?

Mr T kanske undrar om du har frågat frugan om lov?

 

Det finns många skateleksaker inom offroad:

 

1) med fast häl: Skike - superbroms! Problem/motmedel: originaldäck dåliga/Roadstar alt Black Armada ärpunkteringssäkrare - rambrott/förstärkningsdelar - en hel del rörliga konstruktionsdelar lite klena/finns reservdelar på allt (jag har studerat Skike forum noggrant)

 

Powerslide har två modeller 2010 med fasta stövlar (som en del upplever som hårda i avslutningen vid anklarna) och Roadstardäck och tillval enl många en i alla fall skaplig broms och sedan nyss med rörlig skena för antydning av diagonalåkning (inga erfarenheter publicerade än av skenan). Men det kommer nya spännande Powerslide modeller 2011 med lägre tygndpunkt dvs ännu stabilare åkning.

 

2) offroad skate rullskidor med vanliga skidbindningar:

Siriro.de (dyra, med bra broms som tillval), skiroll.it: Diabolo (billigast 1800 kr), Skiskett.com(?), Powerslide Explorer, Jenex.com (med broms och speedreducer), Jove (tjekisk exot)

 

3) offroad rullisar för klassisk åkning - bör vara trehjulingar eller med stödhjul pga smalt skurna däck:

siriro.de 3-hjuling med bra broms och himla dyrt, jenex aero 125 rc 3-hjuling, jenex aero 150 sc med stödhjul - båda jenex med broms och speedreducer tillval

 

Har säkert glömt någon modell. Är mycket nyfiken på folk som har någon av dessa (har kontakt med Amerika och 1 Umeå kompis ang Jenex).

Edited by ulrkaa
Link to comment
Share on other sites

Jag begriper inte hur ni får fäste med stavarna?

Antingen slinter jag eller så försvinner de rakt ner i gruset.

 

Provade då med en golvvärmekoppling som jag kapade rakt i framkant och så sätte jag en skruv bredvid spetsen för att få extra bett.

 

Skulle vara roligt att få en bild på era specialtrugor.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag begriper inte hur ni får fäste med stavarna?

Antingen slinter jag eller så försvinner de rakt ner i gruset.

 

Provade då med en golvvärmekoppling som jag kapade rakt i framkant och så sätte jag en skruv bredvid spetsen för att få extra bett.

 

Skulle vara roligt att få en bild på era specialtrugor.

Antingen är du urstark, då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...

Link to comment
Share on other sites

Antingen är du urstark, då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...

Nej, stark är jag nog inte men tror jag ska försöka med ett vanligt kopparrör och få till ett "utskjut" i framkant och se om det biter bättre.

Link to comment
Share on other sites

Antingen är du urstark' date=' då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...[/quote']

Nej, stark är jag nog inte men tror jag ska försöka med ett vanligt kopparrör och få till ett "utskjut" i framkant och se om det biter bättre.

För mig är det också obegripligt hur du lyckas slinta mer i grus än på asfalt Vasa. Det är kanske det finaste med att åka på grusvägar, mjukt och fint, behöver aldrig hugga fast stavar och slinter aldrig (inte jag i alla fall med vanliga asfaltsspetsar). Själv gillar jag att åka på grusvägar och motionsspår med vanliga rullskidor, men det får inte vara för nygrusat eller för blött. Blir klart trögare än asfalt, skulle gissa på tröghet 3,5 på en normalgrusväg med 2 or. Med mina Everest hamnar jag på medelhastigheter under 10km/h på Järvafältsgruset eller Vibyspåret....., blir lite för trögt för min klena kropp :)

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren, jag provade med vanliga asfaltspetsar först och de försvinner ju bara ner i gruset. :D

Dock slinter de inte.

 

Det är när jag packat på med koppargrejer runt som det slinter.

 

Men ska prova med ett kopparrör nu och behålla en rak del som kan gå ner i gruset i framkant och böja in på baksidan så det håller emot i nederkant.

 

Hoppas det fungerar. :)

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren, jag provade med vanliga asfaltspetsar först och de försvinner ju bara ner i gruset. :D

Dock slinter de inte.

 

Det är när jag packat på med koppargrejer runt som det slinter.

 

Men ska prova med ett kopparrör nu och behålla en rak del som kan gå ner i gruset i framkant och böja in på baksidan så det håller emot i nederkant.

 

Hoppas det fungerar. :)

Stavarna sjunker ju aldrig längre ner i grus än på "normalsnö". Är gruset så löst att du verkligen sjunker ner djupt tror jag inte att det finns något förutom typ en MTB med riktigt feta däck som kan rulla, defenetivt meningslöst att ha hjul på rullskidorna, bara hasa fram, säkert bra träning ändå, men kanske mer skidgång än rullskidåkning..., ditt problem är helt begripligt för mig Vasa. Men om det verkligen är så som du säger, kör med biltemas spetsar, de har en liten truga, i värsta fall är det väll bara sätta på snötrugor..., är det riktigt löst får du köra med Rex stora lössnötruga för Gustaf Vasa-före- :) Förstår inte kopparrör.

Link to comment
Share on other sites

Jo då det gör de eller så är det så att stavarna blir för korta eftersom man kommer högt upp mot vanliga skidor.

Jag bor efter en enskild väg som är relativt mjuk (skrapas ganska ofta) men ytan är ändå slät där bilarna kört (förutom lite rullgrus här och var) och åkbar med typ Skikes.

Rullskidor går inte pga. rullgrus och lite potthål. Har provat med tvärstopp som följd.

 

Nu har jag inte provat med Biltema-spetsarna på vägen här men trugan lär väl ryka fortare än man hinner starta?

Gäller väl alla snötrugor på hårt underlag? Eller har någon/du offrat ett par och testat med annan utgång?

 

Många verkar köra med kopparrör runt rulltrugan och då tänkte jag spara en bit som sticker ner i framkant för att hindra att det slinter.

Återkommer nog med bild om det fungerar.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...