Everest Posted September 24, 2010 Report Share Posted September 24, 2010 Antingen är du urstark' date=' då biter väl inga manicker eller så använder du spetsarna åt fel håll? För mig slinter det aldrig! Jag är väl till råga på allt för vek också för att får ner dem för långt i gruset...[/quote']Nej, stark är jag nog inte men tror jag ska försöka med ett vanligt kopparrör och få till ett "utskjut" i framkant och se om det biter bättre.Kör en del på grusväg iof mest som några km transportsträckor. Men slinter gör det aldrig, är det möjligt även o spetsen gått av? Däremot så går väl spetsen ner ngn cm extra eller två ner i gruset och plasten slits definitivt fortare utan extra åtgärder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 24, 2010 Report Share Posted September 24, 2010 Kör en del på grusväg iof mest som några km transportsträckor. Men slinter gör det aldrig, är det möjligt även o spetsen gått av? Däremot så går väl spetsen ner ngn cm extra eller två ner i gruset och plasten slits definitivt fortare utan extra åtgärder.Nej utan koppargrejer så slinter det inte men då kommer stavarna för djupt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted September 25, 2010 Report Share Posted September 25, 2010 Jo då det gör de eller så är det så att stavarna blir för korta eftersom man kommer högt upp mot vanliga skidor.Jag bor efter en enskild väg som är relativt mjuk (skrapas ganska ofta) men ytan är ändå slät där bilarna kört (förutom lite rullgrus här och var) och åkbar med typ Skikes.Rullskidor går inte pga. rullgrus och lite potthål. Har provat med tvärstopp som följd. Nu har jag inte provat med Biltema-spetsarna på vägen här men trugan lär väl ryka fortare än man hinner starta?Gäller väl alla snötrugor på hårt underlag? Eller har någon/du offrat ett par och testat med annan utgång? Många verkar köra med kopparrör runt rulltrugan och då tänkte jag spara en bit som sticker ner i framkant för att hindra att det slinter.Återkommer nog med bild om det fungerar.Biltemaspetsar har ojämn kvalitet, vissa håller länge andra väldigt kort. Har kört rullskidor med snötrugor, eller närmare exakt exells "race"-trugor som sitter på black-feather och de dyrare stavarna. Funkar utmärkt till rullskidor med den "snötrugan", tycker själv den är för liten för att köra med på snö. Håller bra för mig. Men den ser iofs nästan ut som en rullskidspets i uppbyggnad med massiv infästning. Förstår fortfarande inte vitsen med kopparrör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilding Posted September 25, 2010 Report Share Posted September 25, 2010 Enda vitsen med kopparrör är att skydda nedersta delen av plasten som gruset annars äter upp så metallspetsen lossnar. Jag har aldrig märkt någon förändring i stavfäste med eller utan kopparrör på. Däremot håller stavspetsarna väldigt kort tid utan kopparhylsan när man åker på grusväg. Kopparhylsan slits också ned efter ett tag men kostar ju nästan inget att byta. Ramlar den av under färd så påverkar det inget jämfört med att tappa stavspetsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrkaa Posted September 25, 2010 Author Report Share Posted September 25, 2010 Min lösning med aluminiumrör/gammal tältstång har jag nu förevigad intill.... Vasa, som du ser finns plats för en liten truga ovanför - det är nog Rex spetsar - är det lösningen? Men jag förstår ändå inte dina problem - jag slinter aldrig när jag trycker av med staven mer horisontellt än vertikalt - är det det som är skillnaden? Och hamnar du för djupt pga grus med för löst undergrund? Km/tim på grus med mina Streetfeet (liknar Skike, men utan broms och med integrerat softboot) - nu gör jag nog bort mig - är mellan 8 och i bästa fall 12 km, på asfalt ca 15 km. 8 km/tim: våt/helt ny/sugande grus och/eller mycket grovkornigt grus/nästan stenar, jag stannar nästan mellan varje stavtag och att skata är inte att tänka på då - men det ger utdelning! 12 km/tim: himmelriket - ett tunnt sandskikt på fast grund - skönare än asfalt för att det har snöns känsla: en härlig balans mellan styrsel och glid även i sidled. Äschhhh ingen idé att förklara - måste upplevas. Jag tror att jag är mer i början av min karriär än många av er - men jag har kul oavbrutet. Väl på grund av det är så omväxlande och definitivt krävande med gruset upplever jag inte att det går långsamt alls. Asfaltledan från Inlinesperioden är ett minne blott. Möjligtvis saknar jag fartvinden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted September 25, 2010 Report Share Posted September 25, 2010 Kör en del på grusväg iof mest som några km transportsträckor. Men slinter gör det aldrig' date=' är det möjligt även o spetsen gått av? Däremot så går väl spetsen ner ngn cm extra eller två ner i gruset och plasten slits definitivt fortare utan extra åtgärder.[/quote']Nej utan koppargrejer så slinter det inte men då kommer stavarna för djupt.Ett alternativ kan ju i så fall vara att köra med längre stavar, till träning duger det ju med billiga stavar. Eller att acceptera att stavarna blir lite "kortare". Har börjat fundera på om det inte är bra att köra med olika längder ibland dels för att snötrugor åker ner olika mkt beroende på föret och dels för att belasta olika muskler. Men jag skall testa rörmetoden också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 25, 2010 Report Share Posted September 25, 2010 Ett alternativ kan ju i så fall vara att köra med längre stavar, till träning duger det ju med billiga stavar. Eller att acceptera att stavarna blir lite "kortare". Har börjat fundera på om det inte är bra att köra med olika längder ibland dels för att snötrugor åker ner olika mkt beroende på föret och dels för att belasta olika muskler. Men jag skall testa rörmetoden också.Jag ska försöka testa lite under den kommande veckan så får vi se om jag får bukt med mina problem. Grejen är den att jag vill kunna träna "för fullt" utan att behöva irritera mig på att det slinter osv. Annars är det lika bra att åka iväg en bit och åka med de vanliga rullskidorna. Men det är nog så att vägen är väldigt lös då den är ganska nyskrapad, lite trafik och inga lastbilar.Och på det relativt "grusig", alltså liten andel lera som pressats upp i ytlagret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrkaa Posted September 26, 2010 Author Report Share Posted September 26, 2010 (edited) För de grusfrälsta, eller om du vill åka bahagligt också på hemsk asfalt: Powerslides med luftfyllda däck, både som cross inlines med boots och fast häl samt som skaterullskidor. Vissa modeller finns redan nu andra kommer 2011. http://www.skate-service.de/shop/media/docs/powerslide_nordic_2011.pdf Edited September 26, 2010 by ulrkaa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 26, 2010 Report Share Posted September 26, 2010 ulrkaa, nu gjorde jag som på din avatar i spetsen och bockade på ett vanligt kopparrör och det fungerar nog. Men det kändes som man behöver en 10 cm längre stavar än vanligt.Dels för att Skikesen är högre och dels att trugorna försvinner ner i gruset. Och helt klart måste man trycka på något fruktansvärt med stavarna så det går inte som du skrev Everest med billiga extrastavar.Provade nu med Oneway 920 och de stod som bågar när det lutade lite uppför. Alternativet är att skata uppför men det är inte så lätt när det är grus i mitten på vägen där hjulen inte tryckt till vägbanan. Får se om man ids investera i extrastavar eller inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 26, 2010 Report Share Posted September 26, 2010 Bonusfråga:Vad kör ni med för tryck i däcken på Skikarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrkaa Posted September 26, 2010 Author Report Share Posted September 26, 2010 Jag tar 6,3 bar som rekommenderat för att mindre tryck ökar risken för punktering. Har du däremot Roadstar/Black Amarda kan du köra med mindre (hårdare träning) eller högre (upp till 7,3 enl tillverkaren - feltryck på däcken!, eller ännu högre på egen risk - som många gör som vill har lättåkta) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 26, 2010 Report Share Posted September 26, 2010 Jag tar 6,3 bar som rekommenderat för att mindre tryck ökar risken för punktering. Har du däremot Roadstar/Black Amarda kan du köra med mindre (hårdare träning) eller högre (upp till 7,3 enl tillverkaren - feltryck på däcken!, eller ännu högre på egen risk - som många gör som vill har lättåkta)Ska kolla trycket med kompressorn då, har bara pumpat med handpumpen och har nog för lite.Kan ju vara en orsak att det går lite trögt. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrkaa Posted September 26, 2010 Author Report Share Posted September 26, 2010 Det kan nog vara idé att köpa en handpump med manometer - finns mycket stabila i cykelaffärer för Mountainbikernas gasdämpade gafflar (eller vad de heter). Det tar lite tid att pumpa upp helt tomma däck, men de håller bra och man slipper att dra med kompressorn till skogen och leta eluttag där... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted September 26, 2010 Report Share Posted September 26, 2010 Det kan nog vara idé att köpa en handpump med manometer - finns mycket stabila i cykelaffärer för Mountainbikernas gasdämpade gafflar (eller vad de heter). Det tar lite tid att pumpa upp helt tomma däck, men de håller bra och man slipper att dra med kompressorn till skogen och leta eluttag där...Jo men det är inga problem.Jag bor i skogen så det blir att åka fram och tillbaka förbi.Då kan jag ställa både kompressorn och svetsen i diket ifall något havererar. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted October 8, 2010 Report Share Posted October 8, 2010 ulrkaa = grusprofessorn ? ;) Övning ger färdighet... Jag skatade faktiskt hela 15 km idag på grusvägen med Skikesen och höll då 13,8 km/h i snitt. Verkar enligt terminologin vara 3e växeln som jag kör med. Men jag får nog skaffa längre stavar eftersom de jag har nu blir korta även om jag bara stakar vanligt.Är det 0,9x kroppslängd som gäller? Borde väl också lägga på 5 cm för grus och att skikesen är lite högre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrkaa Posted October 8, 2010 Author Report Share Posted October 8, 2010 om professor är lika med att har läst på massor utan att kunna själv... får jag väl acceptera utnämningen... 13,8 km/h gör mig avundsjuk och träningssugen - det är fort på grus. Frågan är om jag nånsin kommer ikapp. Kanske med 75, när du har kört slut på dig i allt krigande med globe, professorn mfl Jag kör på 0,92 dvs - 14 cm, men tycker att även - 19 fungerar väl pga att tempot är lägre än på något annat underlag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 Rotebrostakaren, jag provade med vanliga asfaltspetsar först och de försvinner ju bara ner i gruset. :DDock slinter de inte. Det är när jag packat på med koppargrejer runt som det slinter. Men ska prova med ett kopparrör nu och behålla en rak del som kan gå ner i gruset i framkant och böja in på baksidan så det håller emot i nederkant. Hoppas det fungerar. :)Såg du aldrig mina reservstavar när vi åkte klarälvsbanan, Vasa? Dem har jag tryckt på ett rör i någon metall över plasten, inte koppar, utan metallen som brukar vara i vattenkranar (nickel?). Den är hårdare än koppar och om man låter metallspetsen sticka ut utanför metallskoningen så får man fäste samtidigt som stavarna inte sjunker ner. Det är samma stavspetsar som jag hade på mina röda Madshusstavar.Det här med att du inte är urstark, stämmer väl inte riktigt! Det visade du i söndags på klarälvsbanan. Jag tror att ditt problem snarast borde vara att du kör ner stavarna för djupt i vägbanan och kanske fastnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted October 9, 2010 Report Share Posted October 9, 2010 (edited) Såg du aldrig mina reservstavar när vi åkte klarälvsbanan, Vasa? Dem har jag tryckt på ett rör i någon metall över plasten, inte koppar, utan metallen som brukar vara i vattenkranar (nickel?). Den är hårdare än koppar och om man låter metallspetsen sticka ut utanför metallskoningen så får man fäste samtidigt som stavarna inte sjunker ner. Det är samma stavspetsar som jag hade på mina röda Madshusstavar.Det här med att du inte är urstark, stämmer väl inte riktigt! Det visade du i söndags på klarälvsbanan. Jag tror att ditt problem snarast borde vara att du kör ner stavarna för djupt i vägbanan och kanske fastnar.Nja, jag börjar väl få lite muskler trots allt. ;)Nu blir det att lära sig som du gör, staka med bara ena armen och samtidigt titta på klockan. :) Jo jag såg det förra gången och det var den jag försökte härma men det slant för mig, kanske beroende på att jag tog ett par slitna spetsar som då inte stack ut så mycket.Men skaffar jag lite längre stavar så spelar det inte så stor roll om jag kommer djupt i gruset, huvudsaken då med fästet som jag fick till bättre när jag bara klämde fast kopparbiten så som på ulrkaas avatar. Då får ju spetsen lite bättre möjlighet att "arbeta". Nu blir det stavjakt fast jag tror det får bli ett billigare par eftersom risken är relativt stor att man vurpar eller sätter staven mellan och i skidorna. Edited October 9, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
globe86 Posted October 24, 2010 Report Share Posted October 24, 2010 Nu har jag provat rullskidor swenor fiber 2.or på elljusspår !!! Helt sjukt va tungt de gick !! Men satan måste va bra träning! Låg på puls över 190 konstant! maxpuls "197".. Va upp och nosa på 197 en gång men 2 sekunder efter det vart de en liten paus ser jag enligt pulskurvan hehe.. Nu har ja hittat min intervall träning på rullisar i alla fall! Blev riktigt skidlikt tycker jag! Helt annat än asfalt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted October 24, 2010 Report Share Posted October 24, 2010 Är en avatar verkligen det enda sättet att få in en bild här? Hoppas att den syns. Det är min lösning på grusproblemet, även om jag bara kör stavgång på grus. En tjock (1-2 mm) rostfri plåt böjd runt nedersta delen av plasten på trugan. Sedan ett hål rakt igenom och en bit cykeleker som nit. Det har hållit i ett par år nu. Det som sakta äts upp av gruset är själva trugan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulrkaa Posted October 24, 2010 Author Report Share Posted October 24, 2010 Är en avatar verkligen det enda sättet att få in en bild här? Hoppas att den syns. Det är min lösning på grusproblemet, även om jag bara kör stavgång på grus. En tjock (1-2 mm) rostfri plåt böjd runt nedersta delen av plasten på trugan. Sedan ett hål rakt igenom och en bit cykeleker som nit. Det har hållit i ett par år nu. Det som sakta äts upp av gruset är själva trugan.Molto elegante - en fin lösning, svensk injenörskonst. Men det ser ut som om du använder vanliga ej härdade spetsar på trugorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted October 25, 2010 Report Share Posted October 25, 2010 Är en avatar verkligen det enda sättet att få in en bild här? Hoppas att den syns. Det är min lösning på grusproblemet' date=' även om jag bara kör stavgång på grus. En tjock (1-2 mm) rostfri plåt böjd runt nedersta delen av plasten på trugan. Sedan ett hål rakt igenom och en bit cykeleker som nit. Det har hållit i ett par år nu. Det som sakta äts upp av gruset är själva trugan.[/quote']Molto elegante - en fin lösning, svensk injenörskonst. Men det ser ut som om du använder vanliga ej härdade spetsar på trugorna?Vet faktiskt inte vad spetsen är gjord av. Det är ett par Swix-trugor, förmodligen original från ett par CT5. Spetsen har blivit lite trubbigare av slitage, men om man bara kör skidgång så spelar det mindre roll. Fäste får man ändå. Jag har testat att köra skidgång med rullholkar utan truga, men går inte så bra på de grusstigar där jag håller till. Man får inget fäste. Man måste ha riktigt hårdpackat grus för att kunna köra med rullholkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olsson Posted October 19, 2020 Report Share Posted October 19, 2020 Nån som kan posta bild på "koppar-rörs" varianten? Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted October 25, 2020 Report Share Posted October 25, 2020 Jag har aldrig hört Grusvägarnas lovsång, kanske den har den här texten;Jag säger grus, grus, grusdå hörs ett sus, sus, susi granars och tallars topparnär tjädrar där hoppargenom skogen plöjer hanmed klappande stavar en stålskodd manhan njuter av grusets frasandenär han kommer asandety det kräver ett viss moudatt rulla fram off-roudhan nynnar hela dagen långpå sin kära Grusvägarnas sång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted October 25, 2020 Report Share Posted October 25, 2020 Otroligt vackert. Du lyckades till och med få in en liten göteborsk gobit! Jag är närmare maxpuls nu efter att ha läst detta mästerverk än efter det senaste intervallpasset. Jag känner att du bär Georges Batailles ande vidare, eller som han så träffsäkert uttryckte det ”Jag skriver för den som när han faller ner i min bok skall falla som i ett hål och aldrig mer komma upp.” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.