Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips om bra skidaffärer i södra Sverige.


simon

Recommended Posts

Ska köpa ny skidor och undrar om någon kan rekommendera en bra skidbutik med kunnig personal. Är själv inte så kunnig nämligen. Helst i närheten av lund eller Halmstad.

 

Kanske någon bra och inte alltför dyr skida som någon kan rekommendera också. Har höga ambitioner inför kommande Vasaloppet som ja i år åkte på 6 timmar.

 

Simon

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

Bara för att det är kunnig personal är det ingen garanti att det blir en bra skida.

 

Skidaffären vill ju bli av med alla skidor, även de med dåligt spann och kommer det in en som det står nybörjare i pannan på så kan du räkna med att han inte får de bästa skidorna i affären.

 

Ta med dig en kunnig kompis som kan hjälpa dig när du provar ut skidorna. Då du själv står på skidan har du ingen möjlighet att kontrollera ifall spannet är bra.

Link to comment
Share on other sites

I närheten av Lund så har du Stadium på Centersyd, dom har en dalmas som är väldigt trevlig och kunnig. Nu har jag inte varit dit sedan i våras så jag vet inte hur mycket dom fått in, men har har hjälpt mig väldigt mycket. Jag köpte inte ens mina skidor där men han var trots det väldigt hjälpsam. Jag gjorde mer som man inte rekomenderas att göra, dvs. köpa av av en "kalle anka försäljare", priset var i mitt fall helt vansinnigt lågt för skidorna och det visade sig då jag skulle kontrollera om skidorna verkligen var avpassade för mig med hans hjälp att om dom var det. Så i mitt fall blev allt bra. Han gratulerade dessutom mig till priset jag fått på skidorna! :)

Så kolla med dom om du är i närheten av Lund. Dom är officiell vasaloppsbutik som dom har ett hyfsat sortiment.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill passa på att slå ett slag för Johns sport i Mora (Intersport). Deras signum är i mitt tycke hanteringen av reklamationer. Snabba leveranstider och mycket serviceminded. Nu vet jag att Mora är mer norr än söder. Men mycket av den hjälp som jag varit i behov av löser dom tvärsnabbt via telefon.
Link to comment
Share on other sites

Skiandrun Bispgårdens sport i Göteborg är nog den bästa skidbutiken i Sverige. Det är bra kunnig personal som inte säljer på en skit utan bra utrustning.

Vad gör dom med alla sina skidor som har halvdåligt spann? Åker dom på sopetippen?

 

Nä, dom säljs till sådana som mig, nybörjare i 40-års åldern som "ändå bara kommer att åka ett lopp".

 

Har ett par Madshus hemma jag köpte där 2006 när jag vägde 98kg, min pojk som väger 70kg använder dem idag. Skidan är bra, men spannet är värdelöst!

 

Jag vill inte peka ut Bikopsgården, men vi har alla bra och dåliga dagar på jobbet. För att vara garanterad bra skidor måste man tyvärr ha med en kunnig kamrat till affären.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte åka skidor riktigt så kvittar det vilket spann man har. Personen i fråga kommer aldrig få riktigt bra glid och samtidigt ha bra fäste.

Jag håller med dig om att det finns dåliga skidor. Det har däremot blivit mycket bättre skidor de sista åren från alla skidmärken. En jämnare kvalite med mindre bottennapp. Jag vet att leverantörer har fått ta tillbaka fel tillverkade skidor.

Jag har i alla fall fått mycket bra skidor när jag köpt min där. Jag har även köpt ett beg par som en +95kg tyckte var för hårda helt kassa enligt honom. Jag köpte dem och har kanonskidor, kanske lite i mjukaste lagret. Men varje åkare och skidval är personligt.

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte åka skidor riktigt så kvittar det vilket spann man har.

Förstår inte riktigt vad du menar! Om man är nybörjare så är det väl extra noga att spannet är bra, hur skall man annars kunna lära sig?

 

Det kanske är av välmening att en säljare ger en nybörjare ett par med sämre spann, hade det varit åt andra hållet hade jag haft svårt med fästet. Står jag på de aktuella skidorna har jag ca. 1dm spann under fötterna och då har jag ändå gått ner några kilo sedan jag köpte dem.

 

Detta är inget unikt för mig, jag vet andra som fått skidor med obefintligt spann när dom glada i hågen köpt ett "Vasaloppspaket". Om det är medvetet eller en omedveten strategi från säljaren vet jag inte men man får känslan av att dessa "blåbär" används som en skräpcontainer för att bli av med dåliga skidor.

 

Som jag skrev tidigare så har man bättre och sämre dagar på jobbet och jag kan mycket väl tänka mig att handla där igen, speciellt efter den fina hjälpen jag fick där i somras när jag hade problem med en bakaxel.

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa ny skidor och undrar om någon kan rekommendera en bra skidbutik med kunnig personal. Är själv inte så kunnig nämligen. Helst i närheten av lund eller Halmstad.

 

Kanske någon bra och inte alltför dyr skida som någon kan rekommendera också. Har höga ambitioner inför kommande Vasaloppet som ja i år åkte på 6 timmar.

 

Simon

Jag var inne och köpte nya kontrollremmar (eller det blev billigaste swixstavarna eftersom det var billigare) på en butik utanför Halmstad för nåt år sen. Minns inte vilken det var men de hade i alla fall uppsatt reklam om tävlingar i Halland och rabatt om man var medlem i någon skidklubb, tyder väl i alla fall på viss ambintion när det gäller längd. Men om de faktiskt är bra på skidor får någon som är därifrån svara på.

 

Jag hade beställt på nätet annars, smidigt och du får bra grejer.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om tyngdöverföring. En bra åkare kan valla utan att förlora glid men samtidigt ha kanonfäste. En inte lika tekniks åkare måste "låna" en bit av "glidytorna" för att kunna få fäste. Ta tex Martin Larsson en 70kg kille han skulle kunna åka på skidor från en 90kg vasaloppsåkare med kortare fästzon än vad 90kg killen har på samma skidor. Han får kanonfäste och har då perfekt glid. Inget av fästvallan kommer i kontakt med snön utan då han trycker ifrån.

90 kg vasaåkaren måste oftas gå på glidytorna med fästvalla för att kunna få fäste.

Det är detta som är den största skillnaden mellan bra och dåligt glid. Visst skidorna betyder mycket men utan rätt taiming och tyngdöverföring i åkningen får man välja mellan glid eller fäste. Tyvärr är det ofta så inte alltid.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite. Hur funkar det om man köper skidorna från tex Pölder som använder Skiselector kontra en butik med halv risig personal? Är det som att välja mellan pest eller kolera eller funkar det att handla på nätet?

Jag har fått kanonbra skidor från Pölder.

Min granne som skickade efter, och uppgav sig som relativt duktig med bra kick i frånskjutet, fick för håda skidor. Han ringde, och fick byta mot nya - utan snack...

Link to comment
Share on other sites

Håller med MrT,

 

känner man sig osäker så är det alltid bra att om möjligt få med sig en kompis som har bättre koll på läget. Killen(dalmasen) som jag pratade i om i förra inlägget i Stadiums butik rekomenderade faktiskt butiken i Mora då jag skulle slipa mina skidor och skulle upp till Mora/sälen! :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med MrT,

 

känner man sig osäker så är det alltid bra att om möjligt få med sig en kompis som har bättre koll på läget. Killen(dalmasen) som jag pratade i om i förra inlägget i Stadiums butik rekomenderade faktiskt butiken i Mora då jag skulle slipa mina skidor och skulle upp till Mora/sälen! :)

Han jobbade ju där innan han flyttade ner till Skåne

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...