Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dubbla knogar!


globe86

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Jodå, jag har dubbla pekfingerknogar jag med. Värst på höger sida. Hade grymt ont där också för någon vinter sedan men det har blivit bättre. Jag växlar kontrollremmar så att det inte gnager på samma ställe hela tiden. Kör t.ex med både Swix Medium och Large och ibland med Madshus. Testa även att justera remmen så att den sitter på bästa sätt.

Det gäller att göra något innan det blir för illa för då sitter det i länge.

Link to comment
Share on other sites

OKi skönt att veta att man inte är ensam! för köpa ett par till remmar och börja variera,, Har ju ett par oneway hemma så får köra med dom och en annan storlek swix som dig !

 

KÖr bara swix för tilllfället medium... eller rättare sagt har kört med dom sen Vasan...

Link to comment
Share on other sites

Köpte du inte ett par Madshus-remmar?

Kostar ju inget att prova ett par pass i sådana fall.

 

De GÅR att få in i Oneway-handtagen men det är trångt så du får arbeta lite.

hehe oki =) ne har bara kört one way och swix och skigoo..ska nog prova madshus också!

Enligt denna tråd har du faktiskt haft i ett par Madshus-remmar på dina stavar, som du dissade.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4473

 

/Vasa, med minnet i behåll. ;)

 

Sedan tänkte jag på att det ju faktiskt är nya Swix-remmar detta år, men vad och hur mycket som ändrats vet jag inte. Billigare är de i vilket fall.

Eller är det bara Triac-remmen som är ny variant?

 

Apropå Exel så har de på någon variant (World Cup) så man sätter in kontrollremmen från sidan. Annars tycker jag mig minnas att det är en del som inte tycker om just Exel-remmar.

Link to comment
Share on other sites

Haha satan vilket minne du har !! De stämmer bra! Provade att sätta i madshus i på sportaffären och tyckte det kändes klumpigt som fan! de har du rätt i! Kommer ihåg nu ;) Konstigt att swix funkat så länge men börjat ge påroblem nu.. men men...

 

Ja stämmer att swix har ny rem... Ser typ likadan ut som förra fast lite mera slimmad tydligen!

 

OKi oki får prova nya swix remmen och ev madhusremmen.. Kanske får byta lite framåtillbaka som TT skrev fär att få trycket på lite olika ställen!

Link to comment
Share on other sites

Köpte du inte ett par Madshus-remmar?

Kostar ju inget att prova ett par pass i sådana fall.

 

De GÅR att få in i Oneway-handtagen men det är trångt så du får arbeta lite.

hehe oki =) ne har bara kört one way och swix och skigoo..ska nog prova madshus också!

Enligt denna tråd har du faktiskt haft i ett par Madshus-remmar på dina stavar' date=' som du dissade.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4473

 

/Vasa, med minnet i behåll. ;)

 

Sedan tänkte jag på att det ju faktiskt är nya Swix-remmar detta år, men vad och hur mycket som ändrats vet jag inte. Billigare är de i vilket fall.

Eller är det bara Triac-remmen som är ny variant?

 

Apropå Exel så har de på någon variant (World Cup) så man sätter in kontrollremmen från sidan. Annars tycker jag mig minnas att det är en del som inte tycker om just Exel-remmar.[/quote']

Den gamla standard-remmen är näst intill oförändrad, jag märkte ingen skillnad när jag beställde ett par nya. Men racing-modellen är väl ny tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte rem häromdan till Oneway från Exel evo (tror jag den heter... inte world cup remmen)... då Exel har gett mig rejäla blåsor... det kändes mycket bättre med Oneway. Däremot fungerar Exel world cup remmen väldigt bra men den har en annan infästning än de "vanliga" remmarna (som Vasa skrev) så då behöver man byta handtag också... vare sig handtaget eller remmen är särskilt billiga.
Link to comment
Share on other sites

Du får göra som jonpet och ge Oneway-remmarna en chans till.

 

Sunlake, ja och Triac-remmen var om jag förstod rätt lite mindre material på för att spara vikt vilket skulle kunna betyda att de trycker hårdare på händerna. Men är ju svårt att säga något säkert förrän det provats.

Link to comment
Share on other sites

Jag har rätt breda handflator men smala handleder. Provade idag att byta från Swix L-rem till medium och dom sitter mycket bättre. Stavfabrikanterna säljer stavarna med stora kontrollremmar för att dom ska passa till så många som möjligt med följden att många åker med för stora remmar.

Tror du det? Oftast så är det väl så att sportaffärerna är dom som säljer till oss inte stavfabrikanterna. Och för det andra vad skulle dom ha att vinna på det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har rätt breda handflator men smala handleder. Provade idag att byta från Swix L-rem till medium och dom sitter mycket bättre. Stavfabrikanterna säljer stavarna med stora kontrollremmar för att dom ska passa till så många som möjligt med följden att många åker med för stora remmar.

Tror du det? Oftast så är det väl så att sportaffärerna är dom som säljer till oss inte stavfabrikanterna. Och för det andra vad skulle dom ha att vinna på det?

Stavfabrikanterna säljer ju sina stavar till sportaffärerna som sedan säljer dem vidare och sportaffärerna lär inte byta remmar på stavarna. Alltså säljer stavfabrikanterna stavar till oss fast genom sportaffärerna.

Det som de vinner på att ha större remmar är nog att de flesta upplever i butiken att de passar, eftersom de alltid kan dra åt remmarna. Skulle de däremot ha för små remmar så kommer säkerligen fler känna att remmarna är för trånga.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ändå stavfabrikanterna som skeppar iväg stavarna och bestämmer vilken storlek av kontrollrem dom ska ha. Jag har då aldrig sett en 150 cm stav med medium kontrollrem i butik. Vinsten ligger i att dom slipper ha olika stav-rem kombinationer i butik med risk för att dom säljer slut på en sort och får andra över. Har sett ett klipp på Youtube med Mattias Fredriksson där han instruerar i rullskidåkning. Han klagar också på att stavar säljs med för stora kontrollremmar.

Link to comment
Share on other sites

Stavfabrikanterna säljer stavarna med stora kontrollremmar för att dom ska passa till så många som möjligt med följden att många åker med för stora remmar.

Det stämmer inte riktigt för Swix säljer stavarna med olika storlek på remmarna. Jag har bytt mellan olika par för att få den storlek jag vill ha. Brukar inte vara några problem att få göra det om man frågar först. Mindre remmar sitter ofta på kortare stavar.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jag har väl tur då som har en sportaffär med stort utbud av artiklar i olika storlekar i min närhet. Om ni har så dåligt utbud i er närhet så kan jag rekomendera er att köpa via postorder typ pölder, där kan man välja storlek. Plus att jag tror fortfarande att det är sportaffärerna som bestämmer vad det är för varor som han vill ta hem, inte fabrikanterna.
Link to comment
Share on other sites

vad har ni för storlek på remmarna och på handskarna?

Jag har L swix,ski-go... fast jag tror att mina M ski-go passar mig bättre.

Storlek 8 på handskarna, 20cm på bredaste stället på knogarna.

Jag har också storlek 8 på handskar och M remmar passar mig bäst....

Link to comment
Share on other sites

Jag har storlek 8-9 i handskar och M på mina Swix-remmar. M passar mycket bättre än L har jag kommit fram till

Då har vi lika stora händer och lika remmar....får inte du ont i pekfingerknogarna... fast i och för sej vet ja ju inte hur mycket du åker... är väl på stakningen de tar mest...

Link to comment
Share on other sites

Jag har storlek 8-9 i handskar och M på mina Swix-remmar. M passar mycket bättre än L har jag kommit fram till

Då har vi lika stora händer och lika remmar....får inte du ont i pekfingerknogarna... fast i och för sej vet ja ju inte hur mycket du åker... är väl på stakningen de tar mest...

Lika små händer kanske, hehe... Inga labbar som skrämmer slag på någon direkt!

Nej inget ont i pekfingerknogarna. Kan få lite ont i vänster lång- och ringfinger, men det hänger nog mer på att jag inte har justerat remmarna perfekt ännu. Eller att jag håller för hårt runt staven. Jag försöker åka 2-3 mil/vecka, men sen är det annat som tar upp ens tid också... Åker bara klassiskt på rullskidorna. Bytet från L till M var riktigt gôtt=)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...