Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dubbla knogar!


globe86

Recommended Posts

Haft liknande problem, hjälper för mig att inte knyta pekfingret runt handtaget utan hela tiden låta det peka framåt, även skaffat större vantar som inte klämmer över pekfinger knogen då handen knyts, har en teori om att en handske som klämmer över knogen gör lika mkt skada som en rem som klämmer.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply
Haft liknande problem, hjälper för mig att inte knyta pekfingret runt handtaget utan hela tiden låta det peka framåt, även skaffat större vantar som inte klämmer över pekfinger knogen då handen knyts, har en teori om att en handske som klämmer över knogen gör lika mkt skada som en rem som klämmer.

Samma här. Låta remmarna ta lasten istället för att krampaktigt krama handtagen ger omedelbart resultat för mig. Mina handskar trycker inte nämnvärt på knogarna så för mig har det ingen betydelse. Bara att tänka på att inte hålla hårt i staven när man trycker ifrån. När man lyfter staven är det inga problem att hålla om handtaget.

Link to comment
Share on other sites

Haft liknande problem' date=' hjälper för mig att inte knyta pekfingret runt handtaget utan hela tiden låta det peka framåt, även skaffat större vantar som inte klämmer över pekfinger knogen då handen knyts, har en teori om att en handske som klämmer över knogen gör lika mkt skada som en rem som klämmer.[/quote']

Samma här. Låta remmarna ta lasten istället för att krampaktigt krama handtagen ger omedelbart resultat för mig. Mina handskar trycker inte nämnvärt på knogarna så för mig har det ingen betydelse. Bara att tänka på att inte hålla hårt i staven när man trycker ifrån. När man lyfter staven är det inga problem att hålla om handtaget.

Fast för mig är de remmen som trycker på knogen tror jag ! Har satt på andra remmar och ska prova i morgon! Brukar också belasta allt på remmen typ.. Så remmen har "pajjat" knoge eller vad de nu e som hänt.. har i princip 2 knogar nu,,,

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med onda pekfingerknogar och knölar förra vintern. För mig berodde det på att mina vinterstavar ger det här problemet, men jag får det aldrig av stavarna jag kör rullskidor med. Båda är Swixremmar, men en storlek mindre på rullskidstavarna. Jag kan i alla fall intyga att det går över, om man slutar använda den rem som ger problemet. Det onda gick över på 3-4 veckor efter vasan, men själva knölen satt kvar i flera månader. Nu är den dock borta.

 

Jag behandlade min knoge med en kortisonsalva jag fick mot en muskelinflammation en annan gång, och har en känsla av att det fungerade.

Link to comment
Share on other sites

Provade Oneways remmar och de funkade skit bra! Dock bara på ena handen! Försökte ställa in den högra exakt likadant men på något vis gjorde den ändå ont ! Men fortfarande mycket bättre än SWIX i alla fall! FÅr fortsätta mixtra så ska de nog bli bra! Jobbigt när de ska krångla som jag tycker de jämt gör... Man tippar lite sug på å träna då!
Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt skidor i 45 år och aldrig haft problem med händerna i form av knölar eller liknande. De problem jag haft är skavsår, spec en period när jag körde rullskidor utan handskar, och att vänster lillfinger pekat utåt pga handskarna.

 

Jag har ALDRIG använt kontrollremmar, då jag anser att de ger en falsk känsla av kontroll, delvis pga att den ena remmen går ovanför handen in i stavfästet. Jag har heller inte använt nylonremmar, då jag tycker de ger för dålig kontroll. (jo några år vid rullskidåkning utan handskar, men då kunde man inte släppa staven utan fick hålla i den med tumme och pekfinger)

 

Problem på grund av handskarna ( vänster lillfinger) har orsaken varit hur lill- och ringfingern på handsken varit sydd och det blivit för tjockt mellan de två fingrarna så att lillfingret pekat utåt (mer än det gör normalt) Till bilden hör även att man får sprickor i fingrarna pga kylan, mest tumme och pekfinger, men det tror jag är ganska vanligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har problem med knölar på mina yttersta tumleder.

Det blir liksom en bula på ovansidan knogen och den gör ont :(

 

Jag kom ihåg den här tråden och kollade igenom den men mitt problem kommer absolut inte av att kontrollremmen ligger emot. Min Swix rem ligger enbart över handloven, tar inte emot på någon knoge, förstår inte riktigt hur den skulle kunna göra det heller.

 

Jag håller ganska hårt runt staven och kanske är det detta som är anledningen?

Jag tränar ju inte så mycket som ni andra (2-3 timmar rullskidor i veckan) så det känns som om det inte är stor överlast.

 

Finns det någon med liknande knogproblem som känner till en lösning?

 

Om kontrollremmen ligger emot knogarna så ska de nog justeras, det borde vara väldigt fel?

Kontrollremmen ska väl enbart ta upp kraft från handloven!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt men har provat justera på flera olika sätt och de går inte... Längst "upp" på remmen blir att trycka mot pekfingerknogen ... På insidan snett ovanför knogen... Både swix remmen och oneway remmen blir att trycka där på mig...

 

åh va svårt att förklara men speten på remmen, där den blir smal och "snöret" som går in i handtaget börjar det är där som ligger och trycker mot ovansidan knogen...

 

Den måste ju hamna där för er andra också..

 

annars har väl jag helt enkelt helt ruttna händer! GRR

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det rör sig om ett nytt fenomen, fötterna har sina hallux valgus.

Detta nya är då alkus globus och uppenbarar sig vid för rymligt intag av diverse flytande drycker. ;)

För har hört man ser dubbelt då.

 

Så här har i varje fall jag remmen, även om det nu är Madshus så blir placeringen likadan med Swix, Skigo eller Oneway - alltså inte uppepå knogen.

Observera globen som smyger in till vänster.

http://img175.imageshack.us/img175/5099/skidforum201011011.jpg

 

Och så gäller det att variera.

http://img177.imageshack.us/img177/5366/skidforum201011012.jpg

Link to comment
Share on other sites

DE VA SOM TUSAN! Vad i helsike gör jag för fel! Måste ner i garaget och kolla upp detta!

 

Mina sitter ju HELT olika! Tack för visningen !

 

Måste ha mina helt galet justerade eller nåt! För min rem går emot knogen där vid pekringret , din går ju 2 cm nedanför!

Link to comment
Share on other sites

Ja mina glider ju också upp lite mot knogen efter ett tag men aldrig så att de går upp på knogen.

Jag har börjat med hårdare spänd kontrollrem som syns på bilden, före det blev det så att de gled upp hela tiden så kanske har du för löst då?

 

Slutsats, försök få de som på bilden och såpass trångt att den sitter hyfsat kvar utan att glida.

Blir nog king king mumma då. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja mina glider ju också upp lite mot knogen efter ett tag men aldrig så att de går upp på knogen.

Jag har börjat med hårdare spänd kontrollrem som syns på bilden, före det blev det så att de gled upp hela tiden så kanske har du för löst då?

 

Slutsats, försök få de som på bilden och såpass trångt att den sitter hyfsat kvar utan att glida.

Blir nog king king mumma då. :)

Kom precis in efter ett lugnt löppass! Du vet den där träningen som ska bräcka er i backarna :D Nejdå kände bara att ja behövde röra på fläsket efter helgen rödvinsintag! Blir ju aldrig ett glas när globen är igång hehe...

 

SKa ner till bilen nu och hämta stavarna ! Återkommer med resultat om jag får till de på nå vis!

 

NE ja vetetusan! Ser ut som mina sitter mitt emellan också..då måste de va så att mina glider också... Får helt enkelt prova andra remmar! Ska beställa ett par Vasa special Madshus på en gång...annars blir de ju aldrig av :D Har du nå bra tips på bra frakt och pris ?! Har kollat 2 sidor och en är de över 100kr frakt och den andra sidan kunde man inte välja storlek på!

 

De jag kan se skillnad på är att du har mycket hårdare spänt där på ovansidan! Kan ju inte glida lika långt då! Kanske går att då de bättre med annan rem som sagt!

 

Föresten ser att de ligger ett par SKIGOO remmar där i din hög! Passa dig för dom! Smäller av jäkligt lätt! Speciellt nu när du blitt lite starkare ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ett par nya Madshus Remmar storlek M på stavarna nu! Återstår bara att testa! Efter att snösäsongen har jag kunnat konstatera att "vanlig" skidåkning med mycket frånskjut och diagonal och lite stakning funkar relativt bra ! Men direkt jag börjar brutalstaka är de kört! På mina intervaller förra veckan trodde jag knogen skulle gå och värka sönder! Eller inte knogen heller utan strax nedanför ! Måste försöka ta en bild eller nåt...

 

Provade remmarna lite smått i garaget och de såg mörkt ut! Funderar på om jag ska beställa ett par till och då storlek S! Undra om det kan vara något för mig... Eller blir de på tok för smått och bortkastade pengar ? Nu börjar motivationen tryta när varje staktag blir en plåga!

Link to comment
Share on other sites

Här kommer bilder på mina händer !!!!!! Nu sitter kontrollremmen ovanligt bra just där men den glider alltid upp lite när jag stakar... Nu kanske ni förstår bättre! Verkar inte som att bilderna syns men om ni högerklickar på dom och tar öppna i ny flik ska de fungera!

 

Tror inte det är den senan du menar Deas utan detta är mer på sidan.. vetefan vad som sitter där men irrriterande är det i alla fall! MEn om du kollar bilderna förstår du!

 

 

 

 

BILDERNA LIGGER UPPLADDEDE AV VASA LITE LÄNGRE NER PÅ SIDAN!

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att direktlänka till "ladda-upp", nu drog jag upp de till Imageshack.

Sedan så finns denna som är väldigt populär:

http://www.fuskbugg.se/fuskbugg/

och denna:

http://forumbilder.se/

 

För större format så högerklicka och "Spara" eller "Visa bild".

 

Inte ett sjätte finger du har på gång då? ;)

 

Hur är storleken med handskar på då?

Och vilka handskar använder du?

 

OBSERVERA - GLOBEN PÅ BILDERNA NEDAN

 

http://img5.imageshack.us/img5/4336/ontknogen95.jpg

 

http://img545.imageshack.us/img545/5686/ontknogen605.jpg

Link to comment
Share on other sites

Storlek 8, det är inte så att handskarna sitter för trångt då?

 

Jag tänkte om det var fel storlek för att du provade utan handskar men då var det ju inte så.

Jag kör med Lillsport Coach nu på vintern och de är ju en del tjockare med tjockt älgskinn men kanske inte just där vid knölen så väldigt mycket.

 

Nä det här får doktor Deas reda upp nu när han har "röntgenplåtarna" framkallade! :D

Link to comment
Share on other sites

Nej dom sitter skönt och bra... Funkar ju fint när diagonaler för de blir inte så stort tryck! Funkar även bättre men inte helt bra när jag stakar lugnt men det är när jag TAR I i stakningen som trycket blir för stort och det gör riktigt ont..

 

Bilder finns som sagt ett par inlägg bakåt i denna tråd....

Link to comment
Share on other sites

Nej dom sitter skönt och bra... Funkar ju fint när diagonaler för de blir inte så stort tryck! Funkar även bättre men inte helt bra när jag stakar lugnt men det är när jag TAR I i stakningen som trycket blir för stort och det gör riktigt ont..

 

Bilder finns som sagt ett par inlägg bakåt i denna tråd....

Shit, har läst dina inlägg om dubbla knogar innan men inte fattat hur det såg ut, men nu har jag sett bilderna. Ser jäkligt skumt ut, förstår inte hur det lyckas bli sånt tryck just på den delen av handen. Just ovandelen av handen har jag aldrig känt av när jag stakat, mitt enda problem är att jag ibland får blåsor i handflatan. Jobbigt, och det blir inte bättre av att du spänner kontrollremmen hårdare eller lösare än normalt?

Link to comment
Share on other sites

Haha tackar :D Joo kanske är ett sjätte finger! Nånting måste de ju vara!

 

Jag har hmm storlek 8 tror jag. är ej hemma så kan inte kolla... Använder 2 olika handskar.. Har hestra swedisgskiteam handskar och ett par lillsport...men blir ingen skillnad..

Går det inte att skära ur remmen så att det inte blir något tryck mot det "sjätte fingret". Sen får du kanske sy i kanten så att det håller. Eller charma in dig hos någon söt sömmerska så fixar hon det. Har du testat gamla hederliga remmar, dem som man hade innan controllremmarna kom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...