Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

teknik för att använda mage vid stakning...


Jakkoh

Recommended Posts

Många talar om hur viktigt det är att "åka med magen", dvs använda rätt muskler vid stakningen, inte bara använda armar och axlar.

 

Frågan är: HUR använder jag magen?

 

Emelie Öhrstig sa i en nummer av Glid att hon spänner magen och verkligen fokuserar på detta vissa pass. Hellner berättade att han fått hjälp med magteknik när han nu arbetar mkt med sin klassiska åkning, men hur han tränar på detta sa han inget om :)

 

Jag försöker spänna magen, eller arbeta med magen i olika lägen, men får ingen kraft från magen när jag lutar mig framåt. Jag har försökt åka med armar i fast vinkel för att bara häva mig fram med mage/bål, men det funkar inte alls. Jag använder helt enkelt inte magen rätt, tror jag.

 

Efter mina pass, hårda intervaller eller distanspass, är jag sliten i axlar och armar, men känner mig helt fräsch i magen.

 

Siktar nu på vasan under 6h och behöver hjälp på vägen...

 

Magtekniktips anyone?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jakkoh, jag har också undrat över detta och tror att jag använder magen mer nu.

Jag tycker också att magen känns fräsch efter alla mina pass men att axlar och armar kan ha tagit mer stryk.

Men med reflektion från Vasaloppet vet jag att krampen kommer även i magen efter ett tag, den är nog bara starkare än armarna).

 

Jag tränar självfallet situps (korta, d v s mest övre delen av magen) förutom stakträningen.

För att komma till din fråga så tror jag att en del av hemligheten är att få fram höfterna.

Försök att nästan "jucka" fram höfterna och luta dig framåt med låsta vinklar i armarna, om du inte kan hålla fast vinklarna så är det troligtvis för stora vinklar.

Magen kan arbeta bättre om vinkeln är öppen vid start, tänk dig att du är rak och framåtlutad = faller.

Det har funnits bilder som visar detta i Skidglid och Vasalöparen tror jag.

 

Jag försöker tänka på att använda bålen mer (svårt att känna det som mage) än latissimus som jag i sin tur använder mer än triceps. Till slut när pulsen ligger för högt får jag använda mindre bål och mer av axlar och armar (lastar pulsen mindre).

 

En tankeregel för mig är att använda bål i 65%, latissimus 25% och triceps 15% om du förstår hur jag menar (tills pulsen sätter stopp). Allt är ju ihopkopplat men tankemässigt så startar jag musklerna i den ordningen också, och det känns som ett lyft mot tidigare.

Relativt enkelt att göra så här i ren stakning men betydligt svårare att få så mycket bål vid stakning med frånskjut...

Link to comment
Share on other sites

Här är en annan film som kommer inom kort, har sett den och det är riktigt bra. Fokus på stakning. Även praktiska övningar för just magaktivering i stakningen.

 

Skidförbundets film verkar vara lite mer om allt, dvs alla växlar i skate osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Dela gärna upp stakrörelsen i tre delar:

1. stavisättningen, där du skappar kraften och lägger kroppstyngden över stavarna = använd mycket magmuskler. Viktigt att få fram höfterna så du får med dig kroppen/tyngden över stavarna

2. armrörelsen bakåt, använd ryggmusklerna, försök håll vinkeln i armbågarna, triceps jobbar statisk (håller emot)

3. avslutet, här blir det mest triceps som gör den sista "snärten" innan du släpper greppet och låter stavarna åka bakåt i luften.

 

Sedan finns det flera individuella varianter på detta beroende på hur man är skapt, hur långa stavar man har etc.

 

Jag har självt ändrat stavlängd från & till under flera år. Hela förra säsongen körde jag med 90% av kroppslängd på stavarna. Med långa stavar upplever jag att man jobbar mer med magen, ffa uppför. Dock visade det sig att långa stavar gav andra oönskade bieffekter. Därför testar jag nu med 87-88% av KL.

Link to comment
Share on other sites

Dela gärna upp stakrörelsen i tre delar:

1. stavisättningen, där du skappar kraften och lägger kroppstyngden över stavarna = använd mycket magmuskler. Viktigt att få fram höfterna så du får med dig kroppen/tyngden över stavarna

2. armrörelsen bakåt, använd ryggmusklerna, försök håll vinkeln i armbågarna, triceps jobbar statisk (håller emot)

3. avslutet, här blir det mest triceps som gör den sista "snärten" innan du släpper greppet och låter stavarna åka bakåt i luften.

 

Sedan finns det flera individuella varianter på detta beroende på hur man är skapt, hur långa stavar man har etc.

 

Jag har självt ändrat stavlängd från & till under flera år. Hela förra säsongen körde jag med 90% av kroppslängd på stavarna. Med långa stavar upplever jag att man jobbar mer med magen, ffa uppför. Dock visade det sig att långa stavar gav andra oönskade bieffekter. Därför testar jag nu med 87-88% av KL.

nice beskrivning. vad gav det för oönskade effekter?

Jag upplever att man blir mer trött i axlarna när man har längre stavar.

Link to comment
Share on other sites

Med långa stavar använder man förutom mer mage/överkropp också mer ben. De oönskade effekterna var för mig:

1. Med långa stavar kunde jag staka längre upp i backarna vilket gjorde att jag i stort sett aldrig behövde använda stakning med frånskjut. Stakning med frånskjut har alltid varit en favorit för mig, med långa stavar behövde jag nästan aldrig köra med frånskjut vilket jag märkt försämrat mig som skidåkare.

2. Genom att jag använder benen betydligt mer med långa stavar tappade jag effekt i diagonalåkningen.

 

Vitsen med långa stavar är att du ska kunna staka mer, fortare och längre. Men då måste du även orka med detta. Trots 160mils stakning på rullisar förra säsongen så räckte det tydligen inte....

Link to comment
Share on other sites

Med långa stavar använder man förutom mer mage/överkropp också mer ben.

Varför skulle man använda mer ben vid stakning med långa stavar? Jag har för mig att de flesta säger att man använder mer mage med korta stavar jämfört med långa stavar.

Jag tror det är ganska svårt att jämföra "hur mycket mage man använder" mellan korta och långa stavar. Det beror på din teknik. Min känsla är att jag använder magen mer med långa stavar än tidigare med "normala". Ett bevis för detta är att jag fick kramp i magmusklerna på slutet av årets VL, det har jag aldrig varit i närheten av förut.

 

När jag började med långa stavar trodde jag att man då använde benen mindre. Då fanns det någon här på forumet som skrev att man använder benen mer vid långa stavar än vid "normala". Jag hade lite svårt att förstå men med facit i hand verkar det stämma. Utan att bli allt för långrandig kan man säga att med långa stavar blir stakrörelsen lite mer av en benböjsrörelse, ffa uppför.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...