Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidspetsar


Roller

Recommended Posts

[quote name=Jimmy]Hört att det finns spetsar med gummidämpning, för att stavnedsättningen ska kännas mjukare. Men där spetsen gör sitt vid frånskjutet, precis som vanliga rullholkar.

Någon som testat eller vet var man köper dessa?[/quote]
Jag har sett inlinesåkare använda dessa. Undrar om det inte var elpex som hade en variant??? Själv undrar jag mest hur det ska gå när man slipar ner spetsen. Annars kunde det vara kul att pröva. (Jag har själv en gammal skada i högerarmen som gör att den domnar bort vid främst rullskidåkning, så en mjukare stavisättning vore önskvärd. Annars får jag väl mest tänka på att sätta i stavarna en gnutta mjukare på asfalt än på snö.)

Glömde diamanttrissan nu i veckan då jag besökt min mammas hus på Öland. Nu har jag åkt drygt 10 mil på helt nya proskispetsar. Jag kör förvisso bara stakåkning vilket kanske sliter lite mer på stavspetsarna. Hög tid för mig att slipa om i alla fall...

(Det där med härdning och hårdmetall har säkert personer rätt i att det inte hör ihop. Blev bara lite förvirradav tidigare inlägg. Jag är ingen metallexpert precis...)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Hur sitter spetsen fast på staven? Köpte en stav av märke powerslide och märkte redan efter första åkningen på blandat asfalt/grus att deras spetsar inte var hållbara. Hur får jag bort spetsen? Är den limmad eller bara ditpressad på skaftet?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Erland]Hur sitter spetsen fast på staven? Köpte en stav av märke powerslide och märkte redan efter första åkningen på blandat asfalt/grus att deras spetsar inte var hållbara. Hur får jag bort spetsen? Är den limmad eller bara ditpressad på skaftet?[/quote]
Känner inte till märket powerslide. Vanligast är dock att spetsen/trugan sitter fast med smältlim. Värm på spetsen/trugan med hjälp av en varmluftspistol eller hårtork. Alternativt kan du koka upp en kastrull med vatten och stoppa spetsen i det varma vattnet. Spetsen/trugan släpper då. Fäst den nya spetsen/trugan med lite smältlim.
Link to comment
Share on other sites

Exel har en serie stavar för inline/rullskidor med dämpade spetsar:
[url]http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/nordic_blader_poles___accessories/[/url]

Jag kör med deras "Blader Tip". Mycket skön i nedsättningen i asfalten, ingen risk för studs. På årets värsting modeller har dom en ny " Suspension Tip" som ser intressant ut. Den har ju mer spets att slipa också.
Link to comment
Share on other sites

intersport i stan där ja bor har redcreek annars går de väl att beställa från villken sportbutik som hellst.

dom är de bästa jag testat, de finns lika dana som redcreek, proski holkar fast svarta dom är ännu bättre men vet ej vart man får tag på dem.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Köpte ett diamantbryne på biltema (22,90kr) i helgen. Fungerade kanon att skärpa spetsarna med och inte tog det lång tid heller. Kan verkligen rekommenderas.

Kanske värt att testa, men är det inte jobbigt att handslipa?

 

Har alltid kört med diamantprofils trissa på en liten sladdlös borrmaskin. Köpte en gång en från Jula också när jag slarvat bort diamantprofiltrissan i min stökiga källare. Den var dock lite liten diameter på, samt lite grov i strukturen. Men det gick ju att slipa. Föredrar nog diamantprofil, även om den nästan kostar 500 kr.

Link to comment
Share on other sites

Inte ett dugg! Det tog mig ca: 3min att slipa båda spetsarna. Jag tro jag har hittat en bra teknik för detta. Håll brynet still mot ett stöd. Sjäv håller jag det mot sättsteget i nedersta trappsteget. Lägg staven på marken med önskad vinkel in mot brynet. Gnugga spetsen mot brynet till du är nöjd med resultatet. Brynet tog väldigt bra. Kändes nästan som om spetsen var av blyerts!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Exel har en serie stavar för inline/rullskidor med dämpade spetsar:

http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/nordic_blader_poles___accessories/

 

Jag kör med deras "Blader Tip". Mycket skön i nedsättningen i asfalten, ingen risk för studs. På årets värsting modeller har dom en ny " Suspension Tip" som ser intressant ut. Den har ju mer spets att slipa också.

Nån som testat denna "suspension tip" för rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har testat. Det fungerade rätt så bra tycker jag. Det blir mjukare för händer och axlar i och med att det dämpar lite vid stavisättningen. Mindre problem med blåsor i händerna. Det som eventuellt kan vara ett problem är hållbarheten. Den ena gick i två delar ute på ett pass, den fjädrande delen lossnade. Men å andra sidan har det hänt att vanliga spetsar gått av redan på första passet..

Klart värt att prova om man har problem med händer och axlar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag haft sönder 3 stycken Red Creek-spetsar på två veckor. Metallspetsen lossnar från plasten utan någon uppenbar anledning. Har kört med Swix i flera år utan att vara med om något liknande. Att döma av inläggen i den här tråden tycks jag vara ensam om den erfarenheten?
Link to comment
Share on other sites

Har varit med om Swix-spetsar som släppt ett antal gånger. Min gissning är att ny/grov/seg afalt gör att spetsen tränger in länger i underlaget och därmed utsätt för mycket större brytkraft. På vägar med "slätare" yta har jag aldrig haft söder några spetsar. Andra med samma erfarenheter/gissningar?
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag började "rulla" i början av april. Träningsintervallen har legat på en gång i veckan - i runda slängar två mil i veckan. Frågan jag ställer blir följande - är det rimligt att jag är uppe i mitt fjärde rullholkspar?!

 

Jag köper dom hos Tony Pölder (rullholk special) och slipar dom aldrig. Utan det är spetsen som ger med sig, med jämna mellanrum.

 

Eller andvänder jag mig utav fel stakningsteknik? För det är just vad jag gör -stakar uteslutande vid varje träningspass.

 

Tacksam för svar,

 

//Micke

Link to comment
Share on other sites

kollade lite tidigare i sommras hur långt jag kunde åka på ett par. Åkte då runt 40-50 mil på ett par. Och då slipade jag dom inför varje pass. Går ju inte att åka om man inte slipar spetsarna.

Men det var inte mycket kvar av dom när jag bytte dom. Så nog bör dom hålla runt 30 mil, med 10-15 slipningar, troligen mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...