Dunderklumpen Posted April 16, 2006 Report Share Posted April 16, 2006 [quote name=Jimmy]Hört att det finns spetsar med gummidämpning, för att stavnedsättningen ska kännas mjukare. Men där spetsen gör sitt vid frånskjutet, precis som vanliga rullholkar. Någon som testat eller vet var man köper dessa?[/quote] Jag har sett inlinesåkare använda dessa. Undrar om det inte var elpex som hade en variant??? Själv undrar jag mest hur det ska gå när man slipar ner spetsen. Annars kunde det vara kul att pröva. (Jag har själv en gammal skada i högerarmen som gör att den domnar bort vid främst rullskidåkning, så en mjukare stavisättning vore önskvärd. Annars får jag väl mest tänka på att sätta i stavarna en gnutta mjukare på asfalt än på snö.) Glömde diamanttrissan nu i veckan då jag besökt min mammas hus på Öland. Nu har jag åkt drygt 10 mil på helt nya proskispetsar. Jag kör förvisso bara stakåkning vilket kanske sliter lite mer på stavspetsarna. Hög tid för mig att slipa om i alla fall... (Det där med härdning och hårdmetall har säkert personer rätt i att det inte hör ihop. Blev bara lite förvirradav tidigare inlägg. Jag är ingen metallexpert precis...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erland Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 Hur sitter spetsen fast på staven? Köpte en stav av märke powerslide och märkte redan efter första åkningen på blandat asfalt/grus att deras spetsar inte var hållbara. Hur får jag bort spetsen? Är den limmad eller bara ditpressad på skaftet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
One73 Posted July 9, 2006 Report Share Posted July 9, 2006 [quote name=Erland]Hur sitter spetsen fast på staven? Köpte en stav av märke powerslide och märkte redan efter första åkningen på blandat asfalt/grus att deras spetsar inte var hållbara. Hur får jag bort spetsen? Är den limmad eller bara ditpressad på skaftet?[/quote] Känner inte till märket powerslide. Vanligast är dock att spetsen/trugan sitter fast med smältlim. Värm på spetsen/trugan med hjälp av en varmluftspistol eller hårtork. Alternativt kan du koka upp en kastrull med vatten och stoppa spetsen i det varma vattnet. Spetsen/trugan släpper då. Fäst den nya spetsen/trugan med lite smältlim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jo Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 Exel har en serie stavar för inline/rullskidor med dämpade spetsar: [url]http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/nordic_blader_poles___accessories/[/url] Jag kör med deras "Blader Tip". Mycket skön i nedsättningen i asfalten, ingen risk för studs. På årets värsting modeller har dom en ny " Suspension Tip" som ser intressant ut. Den har ju mer spets att slipa också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erland Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 Vad finns det för ställen som säljer pro ski eller redcreek stavspetsar och diamantsliptrissor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
One73 Posted July 10, 2006 Report Share Posted July 10, 2006 [quote name=Erland]Vad finns det för ställen som säljer pro ski eller redcreek stavspetsar och diamantsliptrissor?[/quote] Det beror på vart du bor! Finns att beställa på skistart.com. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 Diamantslipskiva köper du billigt på Hjula Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 intersport i stan där ja bor har redcreek annars går de väl att beställa från villken sportbutik som hellst. dom är de bästa jag testat, de finns lika dana som redcreek, proski holkar fast svarta dom är ännu bättre men vet ej vart man får tag på dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erland Posted July 11, 2006 Report Share Posted July 11, 2006 Tänkte mest om det finns något ställe som säljer både och så man slipper två fraktavgifter. Men ska kila in till stan och fråga på stadium och intersport. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jo Posted September 25, 2006 Report Share Posted September 25, 2006 Köpte ett diamantbryne på biltema (22,90kr) i helgen. Fungerade kanon att skärpa spetsarna med och inte tog det lång tid heller. Kan verkligen rekommenderas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 Köpte ett diamantbryne på biltema (22,90kr) i helgen. Fungerade kanon att skärpa spetsarna med och inte tog det lång tid heller. Kan verkligen rekommenderas.Kanske värt att testa, men är det inte jobbigt att handslipa? Har alltid kört med diamantprofils trissa på en liten sladdlös borrmaskin. Köpte en gång en från Jula också när jag slarvat bort diamantprofiltrissan i min stökiga källare. Den var dock lite liten diameter på, samt lite grov i strukturen. Men det gick ju att slipa. Föredrar nog diamantprofil, även om den nästan kostar 500 kr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jo Posted September 26, 2006 Report Share Posted September 26, 2006 Inte ett dugg! Det tog mig ca: 3min att slipa båda spetsarna. Jag tro jag har hittat en bra teknik för detta. Håll brynet still mot ett stöd. Sjäv håller jag det mot sättsteget i nedersta trappsteget. Lägg staven på marken med önskad vinkel in mot brynet. Gnugga spetsen mot brynet till du är nöjd med resultatet. Brynet tog väldigt bra. Kändes nästan som om spetsen var av blyerts! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boljohan Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 Exel har en serie stavar för inline/rullskidor med dämpade spetsar:http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/nordic_blader_poles___accessories/ Jag kör med deras "Blader Tip". Mycket skön i nedsättningen i asfalten, ingen risk för studs. På årets värsting modeller har dom en ny " Suspension Tip" som ser intressant ut. Den har ju mer spets att slipa också.Nån som testat denna "suspension tip" för rullskidor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 Ja, jag har testat. Det fungerade rätt så bra tycker jag. Det blir mjukare för händer och axlar i och med att det dämpar lite vid stavisättningen. Mindre problem med blåsor i händerna. Det som eventuellt kan vara ett problem är hållbarheten. Den ena gick i två delar ute på ett pass, den fjädrande delen lossnade. Men å andra sidan har det hänt att vanliga spetsar gått av redan på första passet..Klart värt att prova om man har problem med händer och axlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jouni Posted August 14, 2008 Report Share Posted August 14, 2008 Jag åker på dom men hållbarheten är inte bra.På långpassen brukar jag ta med ett par extra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corduroy Posted August 15, 2008 Report Share Posted August 15, 2008 Jag har kört med "suspension tip" i 25 mil. Än så länge funkar det klockrent. En gång lossnade den fjädrande biten men den var bara att trycka dit igen och sen kunde jag köra vidare. En klubbkompis körde 80 mil med dom innan dom var helt slut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skr Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 Nu har jag haft sönder 3 stycken Red Creek-spetsar på två veckor. Metallspetsen lossnar från plasten utan någon uppenbar anledning. Har kört med Swix i flera år utan att vara med om något liknande. Att döma av inläggen i den här tråden tycks jag vara ensam om den erfarenheten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 Har varit med om Swix-spetsar som släppt ett antal gånger. Min gissning är att ny/grov/seg afalt gör att spetsen tränger in länger i underlaget och därmed utsätt för mycket större brytkraft. På vägar med "slätare" yta har jag aldrig haft söder några spetsar. Andra med samma erfarenheter/gissningar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smorgos Posted August 17, 2008 Report Share Posted August 17, 2008 Åkte på äldre och ganska grov, mkt små håligheter, asfalt då spesten fastnade. Som tur var så lossnade handtaget från staven innan jag hann vurpa, blev lite förvånad dock.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke31 Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 Jag började "rulla" i början av april. Träningsintervallen har legat på en gång i veckan - i runda slängar två mil i veckan. Frågan jag ställer blir följande - är det rimligt att jag är uppe i mitt fjärde rullholkspar?! Jag köper dom hos Tony Pölder (rullholk special) och slipar dom aldrig. Utan det är spetsen som ger med sig, med jämna mellanrum. Eller andvänder jag mig utav fel stakningsteknik? För det är just vad jag gör -stakar uteslutande vid varje träningspass. Tacksam för svar, //Micke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 kollade lite tidigare i sommras hur långt jag kunde åka på ett par. Åkte då runt 40-50 mil på ett par. Och då slipade jag dom inför varje pass. Går ju inte att åka om man inte slipar spetsarna.Men det var inte mycket kvar av dom när jag bytte dom. Så nog bör dom hålla runt 30 mil, med 10-15 slipningar, troligen mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micke31 Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 "Slipa spetsar"?! Något som jag aldrig gjort, borde kanske testa den vägen innan jag går åt ett annat håll. Förslag på slip? Tack för tidigare svar, //Micke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 7, 2008 Report Share Posted September 7, 2008 "Slipa spetsar"?! Något som jag aldrig gjort, borde kanske testa den vägen innan jag går åt ett annat håll. Förslag på slip? Tack för tidigare svar, //MickeFörslag? ja det är väl det som denna tråd handlar om bland annat, läs tråden så vet du allt! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 3, 2008 Report Share Posted November 3, 2008 Var idag och kollade på Jula. De hade diamantslipskiva och diamantslipcylinder, båda 79:kr/st. Frågan är vilken jag skall köpa skivan eller cylindern. (art nr 13017 resp 13020) Skivan var avsmalnande i ytterdiametern och cylindern ca 2 cm bred. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted November 4, 2008 Report Share Posted November 4, 2008 Det är nog bäst med cylindern 013020 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.