Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stenslipning


Lakota

Recommended Posts

Lämnade in mina Carbonlite och vanliga Rcs efter en säsongs användning för slipning idag. Tror att jag valde rätt struktur när det föll på struktur för -5 till något över nollan, för båda paren är plus belag.

Såg ingen tidigare tråd men vore intressant om någon get skriva några rader om alternativen. Skidorna ska slipas hos Skidsport i Bromma.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle inte slipa hos Bromma, har hyvlat ner ett par skidor till mig tidigare, inte bra. Skulle jag vara tvingad att slipa i Stockholm skulle jag ta Running Center. När jag stenslipade skickade jag till Sollerön, blev bra, men det finns flera bra, sök här. Idag stålsicklar jag.

Menar du runnerstore på vasagatan? Har ingen lust/ törs ej o pröva stålsickling. Eu har tydligen Skidsport skaffat nya grejor?!

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte slipa hos Bromma' date=' har hyvlat ner ett par skidor till mig tidigare, inte bra. Skulle jag vara tvingad att slipa i Stockholm skulle jag ta Running Center. När jag stenslipade skickade jag till Sollerön, blev bra, men det finns flera bra, sök här. Idag stålsicklar jag.[/quote']

Menar du runnerstore på vasagatan? Har ingen lust/ törs ej o pröva stålsickling. Eu har tydligen Skidsport skaffat nya grejor?!

Ja just det, runnerstore heter de! Eftersom jag snöat in på stålsickling har jag inte riktigt stenkoll på stenslipning. Men 1) och 2) enligt hörsägen:

 

1)För att det ska bli bra ska de enbart slipa längdskidor, stålkanter inte bra för slip, tror Skidsport kör allt...

 

2) Till viss del hantverk, enbart värsting värsting maskin garanterar inte resultat

 

3) Bättre med för fin struktur än tvärt om, man kan alltid rilla grövre.

 

Som sagt, jag skulle inte lämna in här i stan utan skicka Sune Asp på Sollerön med bussgods, har alltid blivit bra där, Bromma blev inte bra, syndes hur dåligt det var iofs 10 år sedan, Runners Store, såg bra ut men fick inte fart på skidorna, 3-4 år sedan. Hade bestämmt mig för LJ02 efter påläsning (fin struktur) och rilla vid behov, men han (Johan) sa att LJ03 var bättre...., väldigt irriterande att bli "pålurad" en för grov struktur på de skidor jag brukade köra Vasaloppet på, men som sagt, nu är den strukturen bortsicklad.

Link to comment
Share on other sites

Alewalds har investerat i en ny Wintersteiger-värsting. Det ska bli intressant att se hur resultatet blir med den.

Som sagt det är mer ett hantverk än att ha dyraste maskinen

Ja' date=' självklart är det så, men det underlättar ju om man har bra verktyg.[/quote']

sant sant, ville bara påpeka så att folk inte enbart går efter maskinen...

har ingen aning om Alewalds personal och kunskaper, så där kan jag inte uttala mig, men jag hoppas att de är bra för deras kundernas del.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Skidsport har betydligt större kunnande än Alewalds när det kommer till löparskidor.

Sist jag slipade mina skidor (2008) där så hade de en ny wintersteigermaskin.

Jag bad att få skidorna planade och sedan slipade med en LJ02.

De använde sig inte av dessa benämningar men fixade mer eller mindre exakt samma struktur.

Prata med Danne eller någon av de andra kllarna där de verkar ha ganska bra koll.

Link to comment
Share on other sites

Den man lämnar in till måste ha ett enormt intresse för stenslipning. De måste också ha en maskin med kylvatten. Dvs vattentemperaturen bör ligga mellan 8-10 grader. De är flera faktorer som gör en bra slipare.....tålamod, handlag med skidor, inte bara ett ekonomiskt intresse. Många slipare kör för hårt på skidorna, istället för att lämna någon mm som inte är plan, gör att man kan slipa skidorna flera ggr. Ang det ekonomiska intresset så förstår vem som helst att om man gör en investering på 800000:- och håller på med skidorna en halvtimme att det är ingen guldgruva. Man måste gilla skidsport för att göra ett bra jobb.
Link to comment
Share on other sites

lämnade 3 par till runnersstore för ljo2 och ljo3 mönster. Går på 2600 inkl "hotbox" -skidsporten snart ikapp kostnaden för tävlingscyklande

???

Jag vet inte vad Johan tar numera, men undrar om du har rätt. Själv är jag mest intresserad av slipning, och det har tidigare legat på 400kr. Jag lämnade in ett par för slipning inklusive mättning i hotbox för 400kr. Jag vet att detta var lite specialpris, men din prislapp lät lite hög...

Link to comment
Share on other sites

lämnade 3 par till runnersstore för ljo2 och ljo3 mönster. Går på 2600 inkl "hotbox" -skidsporten snart ikapp kostnaden för tävlingscyklande

???

Jag vet inte vad Johan tar numera' date=' men undrar om du har rätt. Själv är jag mest intresserad av slipning, och det har tidigare legat på 400kr. Jag lämnade in ett par för slipning inklusive mättning i hotbox för 400kr. Jag vet att detta var lite specialpris, men din prislapp lät lite hög...[/quote']

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Link to comment
Share on other sites

lämnade 3 par till runnersstore för ljo2 och ljo3 mönster. Går på 2600 inkl "hotbox" -skidsporten snart ikapp kostnaden för tävlingscyklande

???

Jag vet inte vad Johan tar numera' date=' men undrar om du har rätt. Själv är jag mest intresserad av slipning, och det har tidigare legat på 400kr. Jag lämnade in ett par för slipning inklusive mättning i hotbox för 400kr. Jag vet att detta var lite specialpris, men din prislapp lät lite hög...[/quote']

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Vi hade klubbkväll i tisdags, med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

???

Jag vet inte vad Johan tar numera' date=' men undrar om du har rätt. Själv är jag mest intresserad av slipning, och det har tidigare legat på 400kr. Jag lämnade in ett par för slipning inklusive mättning i hotbox för 400kr. Jag vet att detta var lite specialpris, men din prislapp lät lite hög...[/quote']

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Vi hade klubbkväll i tisdags, med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)

Ok har varit med i Vålådalen Sk i flera år känns lite långt bort numera. Med risk för att tråden tar en annan vändning vad är det för upplägg på ert läger? Är anmäld på tynellägret den 25/11 iof

Link to comment
Share on other sites

???

Jag vet inte vad Johan tar numera' date=' men undrar om du har rätt. Själv är jag mest intresserad av slipning, och det har tidigare legat på 400kr. Jag lämnade in ett par för slipning inklusive mättning i hotbox för 400kr. Jag vet att detta var lite specialpris, men din prislapp lät lite hög...[/quote']

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Vi hade klubbkväll i tisdags, med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)

3x400=1200?

Link to comment
Share on other sites

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Vi hade klubbkväll i tisdags' date=' med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)[/quote']

Ok har varit med i Vålådalen Sk i flera år känns lite långt bort numera. Med risk för att tråden tar en annan vändning vad är det för upplägg på ert läger? Är anmäld på tynellägret den 25/11 iof

De som kommer få agera tränare är tre av våra duktiga åkare, Magnus Andersson, Johan Myhr och Olle Ekberg. Vi brukar köra lite gemensam träning på förmiddagen då vi filmar mm. Analysering inklusive kommentarer på kvällen. Sen blir det väl rätt mycket egen träning. (Sen hörde jag i och för sig Magnus prata med Olle i tisdags, att det var dags för lite skate-träning också - så det komnmer väl kunna ingå för intresserade...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...