Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stenslipning


Lakota

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...
Hur vet man att slipningen blev dålig/bra??

 

Vad kallas en klassisk vasalopps-slipstruktur?

undrar samma sak

Det heter ju olika beroende på vem som slipar den osv. Lorentz har hittat på egna namn och olika strukturer går ju olika bra beroende på före. Om man tar Alewalds, så heter den något oerhört komplext som jag inte kan komma ihåg...., någon typ av kryss som går som bäst mellan -5--10 sätter dom på som standard om du inte har några speciella önskemål. Vid varmare före, så får man rilla. Att ha för grov, är ju värdelöst, går inte att få finare struktur. Lj02 är kanske en klassisk rak Vasaloppstruktur som många vet vad det är. Tipset är att prata med en sliparen, som du tror på.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Söker en bra stenslipare och hörde med T Söderberg i Mora. Tyvärr hade han fått uppdrag inom längd och skidskytte som gjorde att han inte fick slipa åt andra.

 

Har surfat lite i ämnet och förstått att Tazzari är vanligt märke på slipmaskin. Någon slipare lyfter fram fördelar med den senare modell som har Vario Tech. Sen är det detta med kylning. Hur viktigt är det och är det ovanligt eller standard idag i en slipmaskin?

 

Är någon insatt i frågorna så är jag intresserad av lite svar och kommentarer kring stenslipning.

 

Har förstått att det finns stenslipare  vid Torsby skidtunnel, i Malung AktivX, Örebro Lindells. Kommer nog att svepa förbi dessa orter i sommar/höst och kan ta vilken som - ge mig ett tips!

Link to comment
Share on other sites

Söker en bra stenslipare och hörde med T Söderberg i Mora. Tyvärr hade han fått uppdrag inom längd och skidskytte som gjorde att han inte fick slipa åt andra.

 

Har surfat lite i ämnet och förstått att Tazzari är vanligt märke på slipmaskin. Någon slipare lyfter fram fördelar med den senare modell som har Vario Tech. Sen är det detta med kylning. Hur viktigt är det och är det ovanligt eller standard idag i en slipmaskin?

 

Är någon insatt i frågorna så är jag intresserad av lite svar och kommentarer kring stenslipning.

 

Har förstått att det finns stenslipare  vid Torsby skidtunnel, i Malung AktivX, Örebro Lindells. Kommer nog att svepa förbi dessa orter i sommar/höst och kan ta vilken som - ge mig ett tips!

Jag är inte hundra på hur det ser ut i dag i Uppsala (Har flyttat) Men för några år sedan var Patrik Ingesson ansvarig på Team Sportia i Uppsala. (Vallar åt Piteå elit) De stenslipar och han har gedigen erfarenhet. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte hundra på hur det ser ut i dag i Uppsala (Har flyttat) Men för några år sedan var Patrik Ingesson ansvarig på Team Sportia i Uppsala. (Vallar åt Piteå elit) De stenslipar och han har gedigen erfarenhet. 

Japp, känner till honom. Dock kommer jag ej att besöka Uppsala så det går bort. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...