Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

stenslipning

• Vänligen logga in för att kunna svara
64 svar till detta ämne

Tomatch

Tomatch

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg
Till MAX_23
Jag tycker du bör slipa ganska snart beroende på hur mycket du kör. Skidorna kan gå lite sämre första gångerna. Jag har haft både och men jag kör alltid ett tag på dom efter slipning. Tävlar inte på nyslipade skidor (Tävlar inte alls numera)
Gött när det gör ont då finns det mer kvar.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 198 inlägg
ang strukturer: tänker jag fel, men hur kan en stenslip, som ju rimligtvis roterar - och inte "rullar" över belaget - och skär i skidan, slipa till en krysstruktur?

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Till MAX_23
Jag tycker du bör slipa ganska snart beroende på hur mycket du kör. Skidorna kan gå lite sämre första gångerna. Jag har haft både och men jag kör alltid ett tag på dom efter slipning. Tävlar inte på nyslipade skidor (Tävlar inte alls numera)

Det är en skröna att en skida går dåligt direkt efter slipning.
En bra slip och duktig slipare så får du inte det "problemet"
Dom slipar ju om vissa skidor inför loppen på de stora mästerskapen!!!

Redigerat av Tobbe L, 24 januari 2011 - 20:47 .

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Tomatch

Tomatch

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg
Ja så är det. Men går man till någon ny eller en man inte känner till så vet man aldrig samma med efterarbetet. Bra att ha en slipare man känner till eller som har slipat åt en förut. då kan man bara valla o köra.
Gött när det gör ont då finns det mer kvar.

salomons son

salomons son

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

ang strukturer: tänker jag fel, men hur kan en stenslip, som ju rimligtvis roterar - och inte "rullar" över belaget - och skär i skidan, slipa till en krysstruktur?

eller så kanske du tänker för mycket, som sagt hela världsekonomin bygger på... ;)

amanda

amanda

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
vilken struktur är R3? linjär eller krysstruktur

Rionoer

Rionoer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Någon som har erfarenheter av Bromma Skidsport vad gäller stenslip?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 076 inlägg

Någon som har erfarenheter av Bromma Skidsport vad gäller stenslip?

Hyvlat sönder ett par av mina skidor, men det var länge sedan, tror sliparen fortfarande är den samma, maskinen tror jag är ny nu. Jag kommer inte ge dom någon ny chans, förtroendet förbrukades.

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 862 inlägg
Fick en seg start på mitt o frugans skidliv av skidsport när vi påprackades för hårda skidor för 4år sen. Lärde känna butikschefen i Rudan som menade att de hyvlat alpina skidor i samma slip, lät inget bra..

Rionoer

Rionoer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Låter som dom får en ordentlig bojkott då. Någon som har annat tips på bra butiker med stenslip? Alewalds?

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Låter som dom får en ordentlig bojkott då. Någon som har annat tips på bra butiker med stenslip? Alewalds?

Alewalds har den solkart bästa slipen (och sliparen Klas) i Sthlm.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 596 inlägg

Om Klas slipar, så kommer jag lämna mina skidor dit. ;)

Damarst

Damarst

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Det är alltså Johan på RS eller Klas på Alewalds som gäller för stenslipning i Sthlm. Någon som varit där nyligen och har några erfarenheter?

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
Hur vet man att slipningen blev dålig/bra??

Vad kallas en klassisk vasalopps-slipstruktur?

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 076 inlägg

+1

Damarst

Damarst

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Kanon! Fantastiskt att få svar efter 22 min. Kanske skulle fixat det innan Bisslinge Ski Marathon. Nu blir det perfekt till VL istället.

nijo

nijo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 87 inlägg

undrar samma sak

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 076 inlägg

undrar samma sak

Det heter ju olika beroende på vem som slipar den osv. Lorentz har hittat på egna namn och olika strukturer går ju olika bra beroende på före. Om man tar Alewalds, så heter den något oerhört komplext som jag inte kan komma ihåg...., någon typ av kryss som går som bäst mellan -5--10 sätter dom på som standard om du inte har några speciella önskemål. Vid varmare före, så får man rilla. Att ha för grov, är ju värdelöst, går inte att få finare struktur. Lj02 är kanske en klassisk rak Vasaloppstruktur som många vet vad det är. Tipset är att prata med en sliparen, som du tror på.

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
nån med erfarenhet av stenslipning hos lindells i örebro? har fått uppfattningen att de är bland dom kunnigaste i "regionen" på längdskidor.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Söker en bra stenslipare och hörde med T Söderberg i Mora. Tyvärr hade han fått uppdrag inom längd och skidskytte som gjorde att han inte fick slipa åt andra.

Har surfat lite i ämnet och förstått att Tazzari är vanligt märke på slipmaskin. Någon slipare lyfter fram fördelar med den senare modell som har Vario Tech. Sen är det detta med kylning. Hur viktigt är det och är det ovanligt eller standard idag i en slipmaskin?

Är någon insatt i frågorna så är jag intresserad av lite svar och kommentarer kring stenslipning.

Har förstått att det finns stenslipare  vid Torsby skidtunnel, i Malung AktivX, Örebro Lindells. Kommer nog att svepa förbi dessa orter i sommar/höst och kan ta vilken som - ge mig ett tips!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar