Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug med Swix CT 1


jola61

Recommended Posts

Jag tror bilderna ialla fall i adressa är tagna nu i veckan. Det är ialla fall mycket som stemmer med hur det borde sett ut om han åkte skidor den dagen.

 

Jag gissar att han inte bryr sig så mycket om vilka stavar han använder på träning.

 

Men jag ska se på vilka stavar han använder om jag möter honom på träning någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror bilderna ialla fall i adressa är tagna nu i veckan. Det är ialla fall mycket som stemmer med hur det borde sett ut om han åkte skidor den dagen.

 

Jag gissar att han inte bryr sig så mycket om vilka stavar han använder på träning.

 

Men jag ska se på vilka stavar han använder om jag möter honom på träning någon gång.

Du får väl fråga honom! :-)

Link to comment
Share on other sites

Röd CT1 är ju ändå gamal stav' date=' årets CT1 är ju svart med röda inslag. Så det är nog bara en gamal bild kanske.

Triacen är super[/quote']

Mycket möjligt att den är super...men det gäller att få trycket rakt ner i staven...

Skönaste staven jag har åkt med iallafall

Som sagt må va hänt att den är det...;)

Har tyvärr lite svårt att köpa att den ska bli styvare pga att den är 3-kantig...;)

Link to comment
Share on other sites

Swix hemsida verkar inte vara uppdaterad med hållfasthetsiffror för Triac?

När jag kikade sist så var det Force som fanns som häftigaste stav... och den var mycket styv (finns Force fortfarande?).

Däremot var övriga stavar relativt likvärdiga i siffror förutom vikten...

skillnad i belastning vid samma flex är bara 3% (till CT5 nackdel) relativt CT2 och CT1 redovisas med lägre belastning än övriga stavar.

 

Det där låter ju konstigt men en kalenderbitare hade knappast köpt en CT1:a med de siffror som redovisas på Swix hemsida... om man inte haft för mycket pengar alltså?

 

Däremot ser Force så mycket bättre ut att den vore värd mångdubbelt mer än CT5, hållfasthetsmässigt och viktmässigt.

 

Kolla själva:

http://www.swixsport.com/eway/default.aspx?pid=278&trg=MainPage_6117&MainContent_6179=6117:0:24,2658&MainPage_6117=6546:38043:

Link to comment
Share on other sites

Hämtat från Swix hårdvarukatalog 10/11 (pdf varianten):

 

Editering: data för staven Force är hämtat från Knappens länk men inklippt för en tydligare jämförelse.

 

Force

Stiffness: 18 mm

Weight: 59 gr/m

Strength: 80 kp

 

RC 100

Swix Triac

Stivhet: 29 mm

Vekt: 59 gr/m

Styrke: 70 kp

 

RC 110 Star

Stivhet: 31,0 mm

Vekt: 64 gr/m

Styrke: 63 kp

 

RC 120 Team

Stivhet: 41,5 mm

Vekt: 67 gr/m

Styrke: 72 kp

 

RC 130 Carbon

Stivhet: 39 mm

Vekt: 79 gr/m

Styrke: 72 kp

 

RC 140 Cross

Stivhet: 45 mm

Vekt: 89 gr/m

Styrke: 70 kp

 

RC 150 Comp

Stivhet: 45 mm

Vekt: 99 gr/m

Styrke: 70 kp

Link to comment
Share on other sites

Mycket möjligt att den är super...men det gäller att få trycket rakt ner i staven...

Skönaste staven jag har åkt med iallafall

Som sagt må va hänt att den är det...;)

Har tyvärr lite svårt att köpa att den ska bli styvare pga att den är 3-kantig...;)

Det trekantiga röret är nog mest en gimmick, svårt att få ett trekantigt rör styvare än ett runt. Hållbarheten verkar ju inte heller vara något vidare när dom går av i parti och minut på tävlingarna. Kul grej är ju i alla fall trugan, tråkigt bara att dom lossnar så lätt om någon trampar på trugan.

Link to comment
Share on other sites

men det trekantiga är väl inte för att det skall vara styvare utan det handlar väl en del om aerodynamik. Swix själva säger ju att den skall vara extra snabb i framföringen. OM det stämmer är jag inte tillräckligt bra åkare för att avgöra. Men pendlen känns ju bättre om man håller en CT1 och en Triac i handen och jämför.

Jag är iallafall nöjd med mina Triac-stavar både i klassisk och skate.

Link to comment
Share on other sites

Nu läste jag inte Kuzmins uträkningar mer än att han hade en cirkel och en triangel med skarpa hörn och räknade på.

Men riktigt så ser ju inte Triacen ut i genomskärning, dels är hörnen ganska avrundade och dels verkar även sidytorna (i varje fall den ena) va aningen konvexa.

Så det är väl inte helt lätt att räkna ut något (exaktare) egentligen???

http://2.bp.blogspot.com/_ThyvNGRWw5c/S2hd_2-QINI/AAAAAAAAACg/rX_IDKYaN0U/s320/Swix_Triac_Pole_1.jpg

 

Men som sagt, tycker nog de borde lägga sin energi på starkare, styvare och lätta runda standardrör istället.

Link to comment
Share on other sites

Areodynamiken kan jag köpa...men då borde Force:en varit bättre... Va inte den "plattare"???

 

Men frågan är vart vinsten ligger i att få snabbare framföring om staven har sämmre hållbarhet... Ett stavbrott måste kosta mer...?

 

Jaja...jag fortsätter med mina oneway...hämtade ett par nya idag...

Tror inte mina resultat hänger så mycket på stavarna utan det är nog skiten som står på skidorna...;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tre par Exelstavar, en Aero och två Vectron, alla med ovala rör, tanken är väl att det skall vara bra för aerodynamiken, (har Exel fortfarande ovala rör ?)

 

Idag var det dålig pendel på stavarna, då det frös fast blötsnö från den blöta marken och trugorna till slut såg ut som isklumpar. Jag fick stanna flera gånger och peta loss skiten, då det till slut var svårt att få fäste med stavarna. Hade nog inte hjälpt om jag haft Triacen, hade nog varit lika illa.:(

Link to comment
Share on other sites

men det trekantiga är väl inte för att det skall vara styvare utan det handlar väl en del om aerodynamik. Swix själva säger ju att den skall vara extra snabb i framföringen. OM det stämmer är jag inte tillräckligt bra åkare för att avgöra. Men pendlen känns ju bättre om man håller en CT1 och en Triac i handen och jämför.

Jag är iallafall nöjd med mina Triac-stavar både i klassisk och skate.

Klassiskt misstag at en spets skulle vara mer aerodynamisk är en rund yta. Så är det inte utan en droppform är det optimala. Så baksidan på en Triac kommer att ge sämre aerodynamiska egenskaper en baksidan på en rund stav.

 

Däremot är en trekantkonstruktion betydligt bättre att ta stötar från sidan, så om något så borde de gå mindre i förhållande till vikten.

 

Sen om man lämna matematiken så är ju Triac en nyare stav så chansen att den är bättre pga att de som gjort den blivit bättre och har bättre material att tillgå borde väl betyda att den mycket väl kan vara den bästa oavsett.

Link to comment
Share on other sites

men det trekantiga är väl inte för att det skall vara styvare utan det handlar väl en del om aerodynamik. Swix själva säger ju att den skall vara extra snabb i framföringen. OM det stämmer är jag inte tillräckligt bra åkare för att avgöra. Men pendlen känns ju bättre om man håller en CT1 och en Triac i handen och jämför.

Jag är iallafall nöjd med mina Triac-stavar både i klassisk och skate.

Klassiskt misstag at en spets skulle vara mer aerodynamisk är en rund yta. Så är det inte utan en droppform är det optimala. Så baksidan på en Triac kommer att ge sämre aerodynamiska egenskaper en baksidan på en rund stav.

 

Däremot är en trekantkonstruktion betydligt bättre att ta stötar från sidan' date=' så om något så borde de gå mindre i förhållande till vikten.

 

Sen om man lämna matematiken så är ju Triac en nyare stav så chansen att den är bättre pga att de som gjort den blivit bättre och har bättre material att tillgå borde väl betyda att den mycket väl kan vara den bästa oavsett.[/quote']

Ny är det ju inte helt trekantig direkt! Den är ju rundad. Den flata ytan är ju framåt.

Och jag har inte fått för mig att spekulera något själv om egenskaperna utan har bara lyssnat på vad Swix utvecklare säger.

Sen om det är bra eller dåligt med trekantigt bryar jag mig inte om så länge jag är nöjd med staven. Och jag är nöjd, har toppstavara från dom flesta fabrikaten och åkt på dom också. Och denna stav är den bästa i känsla för just mig. Den är dock den dyraste.

Link to comment
Share on other sites

men det trekantiga är väl inte för att det skall vara styvare utan det handlar väl en del om aerodynamik. Swix själva säger ju att den skall vara extra snabb i framföringen. OM det stämmer är jag inte tillräckligt bra åkare för att avgöra. Men pendlen känns ju bättre om man håller en CT1 och en Triac i handen och jämför.

Jag är iallafall nöjd med mina Triac-stavar både i klassisk och skate.

Klassiskt misstag at en spets skulle vara mer aerodynamisk är en rund yta. Så är det inte utan en droppform är det optimala. Så baksidan på en Triac kommer att ge sämre aerodynamiska egenskaper en baksidan på en rund stav.

 

Däremot är en trekantkonstruktion betydligt bättre att ta stötar från sidan' date=' så om något så borde de gå mindre i förhållande till vikten.

 

Sen om man lämna matematiken så är ju Triac en nyare stav så chansen att den är bättre pga att de som gjort den blivit bättre och har bättre material att tillgå borde väl betyda att den mycket väl kan vara den bästa oavsett.[/quote']

Ny är det ju inte helt trekantig direkt! Den är ju rundad. Den flata ytan är ju framåt.

Och jag har inte fått för mig att spekulera något själv om egenskaperna utan har bara lyssnat på vad Swix utvecklare säger.

Sen om det är bra eller dåligt med trekantigt bryar jag mig inte om så länge jag är nöjd med staven. Och jag är nöjd, har toppstavara från dom flesta fabrikaten och åkt på dom också. Och denna stav är den bästa i känsla för just mig. Den är dock den dyraste.

Du har rätt, jag kollade på bilden på swixtraic.com men tyckte det såg ut som att den var spetsig framåt. I så fall borde dynamiken vara bättre och dessutom bättre på att ta stötar från sidan (än en rund stav).

Link to comment
Share on other sites

Nu läste jag inte Kuzmins uträkningar mer än att han hade en cirkel och en triangel med skarpa hörn och räknade på.

Men riktigt så ser ju inte Triacen ut i genomskärning, dels är hörnen ganska avrundade och dels verkar även sidytorna (i varje fall den ena) va aningen konvexa.

Så det är väl inte helt lätt att räkna ut något (exaktare) egentligen???

http://2.bp.blogspot.com/_ThyvNGRWw5c/S2hd_2-QINI/AAAAAAAAACg/rX_IDKYaN0U/s320/Swix_Triac_Pole_1.jpg

 

Men som sagt, tycker nog de borde lägga sin energi på starkare, styvare och lätta runda standardrör istället.

Om nån har lust att kapa isär en triac och en ct1 och mäta sektionerna var 5 cm så kan jag modellera dom i CAD:en och FEM-beräkna stavarna, då får man reda på utböjning och spänningar i stavarna för samma belastningsfall och kan då säga vilken som är styvast och starkast.

Annars stämmer det ju det kuzmin kommit fram till om man jämför en cirkel och liksidig triangel.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tre par Exelstavar, en Aero och två Vectron, alla med ovala rör, tanken är väl att det skall vara bra för aerodynamiken, (har Exel fortfarande ovala rör ?)

 

Idag var det dålig pendel på stavarna, då det frös fast blötsnö från den blöta marken och trugorna till slut såg ut som isklumpar. Jag fick stanna flera gånger och peta loss skiten, då det till slut var svårt att få fäste med stavarna. Hade nog inte hjälpt om jag haft Triacen, hade nog varit lika illa.:(

Nej Exelstavarna är numera runda. Jag har en Exel World Cup stav som är 2 år gammal, och den är rund.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...