Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Omkörning i spåret


JwG

Recommended Posts

Jag gjorde alltså egentligen fel men utan at veta det igår när jag då inte släppte fram den snabbare åkaren. Det var en ganska lätt uppfösbacke och kanske lite väl mycket lössnö på sidan av spåren, men förhållandena var ganska identiska mot söndagsåkningen när alla sa tvärtom mot mig. Det är bara att göra rätt nästa gång, man lär så länge man lever.

 

Tycker bara det är bra när andra åkare säger till mig när jag gör fel i spåret, det är ju så man lär sig liksom. Men när man säger till surt och är grinig på en gång för att man gör fel det är då jag blir sur och nästan demonstrativt bara ill göra tvärt emot. Även om jag sällan gör det, men lusten finns där varje gång försöker istället att påpeka för personen som gnäller att man inte behöver vara grinig på en gång alla kan inte allt, utan håller på att lära sig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Var i Grönklitt härom helgen. På vägspåret (dubbla spår med skatebädd mellan) var det i princip alltid upphinnande åkare som gick ur spår och körde om.

Tog sedan något varv på konstsnöbanan och där var det harklingar när man blev upphunnen och inte klev ur spåren trots att det fanns gott om plats på skatebädd bredvid.

 

Min slutsats är att på banor med åkare i kondomdräkt så är det bra att hålla koll bakåt medan på spår med åkare i motionärskläder så gäller det att planera för omkörningar vid sidan av spåret.

Jag kliver ofta och gärna ur spåret när jag blir upphunnen av en snabbare åkare men jag vill inte stå ivägen vid sidan av spåret när den upphinnande åkaren gått ut för att köra om...

 

En skylt vid spårcentralen med rekommendation om omkörningsregler skulle underlätta även om hänsyn och samarbete oftast räcker långt.

 

Grizzlybrottarn, hoppas verkligen att du inte ställer skotern för ni som preparerar spår är oerhört uppskattade!

Link to comment
Share on other sites

Såna här trådar får mig att vilja parkera skotern för gott och fullkomligt ge fan i att dra en meter spår till.

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok, men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.

 

Kan man inte acceptera att skidspår sköts av en skidklubb för dess verksamhet så undrar jag om man också tycker att det är ok att lira lite brännboll på fotbollsplanen under fotbollslagets träning?

 

Kan ju tillägga att jag inte tillhör kategorin snabbare... Men jag kliver snällt åt sidan ändå.

Sen finns det också spår som prepareras av kommunen på deras elljusspår. Då är ju inte någon skidklubb inblandad och då spårar de ju för alla. Man kan ju fråga sig vad som gäller då?

Link to comment
Share on other sites

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok, men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.

Är det inte Huddinge kommun som gör spåren på Ågesta friluftsgård?

 

Om det finns ingen skylt där det står "Tävlingsspår" eller dylikt, är det inte naturligt att det är vanliga hövlighetsregler och inte tävlingsregler som gäller?

 

Om man vill träna "för fullt" och är hysteriskt rädd för att träningen går till spillo om man måste gå ur spår för att köra om, bör man ta sig till en lämplig plats och inte harkla bakom "för långsamma" åkare! Att det kanske är bättre för ens självbild att vara den som harklar på motionsspåret än att vara den som blir harklad åt på tävlings/träningsspåret är ingen ursäkt.

 

Jag ser inte vänligt på hundrastare, mobilnarkomaner eller åkare som tror att dom har all rätt - "Jag har ju betalt skatt, jag också!" - att saxa där andra går diagonalt, och jag anser att man borde ge skottpenning på skejtare som på andra skadedjur, men ingen behöver "släppa mig fram" på ett motionsspår!

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag det alltid bättre att åka om utan att ropa ur spår. Jag har koll på mina kroppsdelar och utrustning. Det ska mycket till att jag trillar medans allt folk man kör om. Kan ramla framför en om de flyttar på sig. Har de ramlat i en hög finns det risk att man kör på dem. Eller hur gör ni när ni kör bil? kräver ni att den andre ska flytta på sig? eller tittar ni på någon lämplig omkörningsställe för att undvika en olycka. Tänk till och respektera er själva och andra. Däremot kan be folk flytta sig om de går i bredd och det inte finns någon plats. Trevlig träning eller skidtur.
Link to comment
Share on other sites

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok' date=' men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.[/quote']

Är det inte Huddinge kommun som gör spåren på Ågesta friluftsgård?

 

Om det finns ingen skylt där det står "Tävlingsspår" eller dylikt, är det inte naturligt att det är vanliga hövlighetsregler och inte tävlingsregler som gäller?

 

Om man vill träna "för fullt" och är hysteriskt rädd för att träningen går till spillo om man måste gå ur spår för att köra om, bör man ta sig till en lämplig plats och inte harkla bakom "för långsamma" åkare! Att det kanske är bättre för ens självbild att vara den som harklar på motionsspåret än att vara den som blir harklad åt på tävlings/träningsspåret är ingen ursäkt.

 

Jag ser inte vänligt på hundrastare, mobilnarkomaner eller åkare som tror att dom har all rätt - "Jag har ju betalt skatt, jag också!" - att saxa där andra går diagonalt, och jag anser att man borde ge skottpenning på skejtare som på andra skadedjur, men ingen behöver "släppa mig fram" på ett motionsspår!

Jag brukar inte kommentara sådana här inlägg, men nu kan jag inte låta bli. Skottpenning på skejtare måste vare en av årets mest korkade kommentarer. Det är alltså skottpenning på Hellner, Jönsson och Kalla med flera.

Hoppas att jag har missuppfattat något här.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok' date=' men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.[/quote']

Är det inte Huddinge kommun som gör spåren på Ågesta friluftsgård?

 

Om det finns ingen skylt där det står "Tävlingsspår" eller dylikt, är det inte naturligt att det är vanliga hövlighetsregler och inte tävlingsregler som gäller?

 

Om man vill träna "för fullt" och är hysteriskt rädd för att träningen går till spillo om man måste gå ur spår för att köra om, bör man ta sig till en lämplig plats och inte harkla bakom "för långsamma" åkare! Att det kanske är bättre för ens självbild att vara den som harklar på motionsspåret än att vara den som blir harklad åt på tävlings/träningsspåret är ingen ursäkt.

 

Jag ser inte vänligt på hundrastare, mobilnarkomaner eller åkare som tror att dom har all rätt - "Jag har ju betalt skatt, jag också!" - att saxa där andra går diagonalt, och jag anser att man borde ge skottpenning på skejtare som på andra skadedjur, men ingen behöver "släppa mig fram" på ett motionsspår!

Ågesta friluftsområde ligger geografiskt i Huddinge, men det är Stockholms stad som äger marken. Köptes för att stadsborna skulle få närbeläget rekreationsområde. Det är allstå Stockholm som står för fiolerna ute i Ågesta. Tro inte att Huddinge bidrar med en enda spänn! Min kommuns (Huddinge) engagemang vad beträffar spårpreparering är riktigt uselt tyvärr. Man får åka till Botkyrka eller Haninge, eller till Ågesta då....

Link to comment
Share on other sites

Såna här trådar får mig att vilja parkera skotern för gott och fullkomligt ge fan i att dra en meter spår till.

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok, men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.

 

Kan man inte acceptera att skidspår sköts av en skidklubb för dess verksamhet så undrar jag om man också tycker att det är ok att lira lite brännboll på fotbollsplanen under fotbollslagets träning?

 

Kan ju tillägga att jag inte tillhör kategorin snabbare... Men jag kliver snällt åt sidan ändå.

Tack Grisslybrottarn och alla andra som sliter för att det skall finnas skidspår att åka i!!!

 

Många tar skidspåren för en självklarhet och då det tillkommer många nya åkare samt påminna de äldre tycker jag det vore bra med flera inlägg från de som arbetar med och sköter spåren!

 

Tack ännu en gång för alla kalla timmar du lägger ned för alla andras möjlighet att åka skidor!

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så svaart!

 

1, under tävling så gäller ur-spårregeln. (Det vill säga snabbare åkare som kommer bakifrån har rätt att ropa folk åt sidan, och blir man åthutat så får man gott finna sig i att kliva åt sidan).

2, Under träning så gäller inte ur-spårregeln, så då kan man gott åka foerbi vid sidan. Blir man upphunnen av en snabbare åkare kan man gott kliva åt sidan och släppa foerbi. Det är ju ändå bara träning. (Om det är ett smalt enkelspår så kan man inte rimligen anse sig ha rätt att "proppa igen" spåret för snabbare åkare. På samma vis kan det inte vara i en snabbare åkares intresse att rya i åt en nybörjare så att den trillar ihop precis framför skidorna)

3, Om det kommer någon bakifrån på "tävlingsspår" eller "motionsspår" som ropar så får man anta att personen i fråga tävlar, och då är det ju bara att följa punkt 1.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om någon har skrivit detta redan men.... Om man ska köra om i trafiken med bil så är det upp till en själv att trycka på och man kan inte förvänta sig att bilen man ska om svänger in till sidan.

Skulle den långsammare åkaren kliva ur spår så är det bara en bonus. Det är bara bra träning och ett viktigt moment att träna om man ska tävla. Den snabbare ska kliva ur och köra om.

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så svaart!

 

1, under tävling så gäller ur-spårregeln. (Det vill säga snabbare åkare som kommer bakifrån har rätt att ropa folk åt sidan, och blir man åthutat så får man gott finna sig i att kliva åt sidan).

2, Under träning så gäller inte ur-spårregeln, så då kan man gott åka foerbi vid sidan. Blir man upphunnen av en snabbare åkare kan man gott kliva åt sidan och släppa foerbi. Det är ju ändå bara träning. (Om det är ett smalt enkelspår så kan man inte rimligen anse sig ha rätt att "proppa igen" spåret för snabbare åkare. På samma vis kan det inte vara i en snabbare åkares intresse att rya i åt en nybörjare så att den trillar ihop precis framför skidorna)

3, Om det kommer någon bakifrån på "tävlingsspår" eller "motionsspår" som ropar så får man anta att personen i fråga tävlar, och då är det ju bara att följa punkt 1.

1. Gäller vid intervallstart - ja. Ej vid masstart/jaktstart (och då inte varvad åkare förstås), för då leder ju den framförvarande som skaffat sig en bättre position. Denna regel gäller dock inte en viss Petter... ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta låter allt mer komplicerat?

 

Jag trodde att "ur spår" regeln gällde vid skidor.

Mer hänsyn vid motion än vid tävling, så att säga, men ändå "ur spår".

 

Nu tror jag att det finns lokala rekommendationer vid det spår där jag kör men ändå...

Inte kan det väl vara rimligt att en långsammare åkare proppar igen (ofta jag) ett

enkelspår där det är snudd på omöjligt att komma förbi?

Jämförelsen med bil haltar mer än lovligt, jag inser inte alls att man behöver ta upp den liknelsen jag tror helt enkelt att det är ett villospår (långsamtgående fordon får inte framföras på motorväg?).

 

Jag tycker att det lika självklart att visa hänsyn när jag är snabbare som när jag är långsammare. Vid dubbelspår blir det enklare... men ibland kör man kompis och då kan man "harkla" sig i vänsterspår tycker jag.

Några sura kommentarer vid motionsåkning har jag som tur är aldrig varit med om.

Jag harklar mig eller säger "ur spår" när det passar men aldrig vid träning då gäller harkling eller vänta på min tur.

 

Skottpengar på skejtare var väl en syftning på skejt i klassiska spår tror jag?

Kort sagt skejt i skejtspår, samma med joggare eller hundar borde finnas i spår avsedda för detta?

Saxning är väl svårt att klaga på, men lite nöjd är jag när jag kan diagonala där andra saxar :) Så jag försöker se det positivt ;)

Link to comment
Share on other sites

1. Gäller vid intervallstart - ja. Ej vid masstart/jaktstart (och då inte varvad åkare förstås), för då leder ju den framförvarande som skaffat sig en bättre position. Denna regel gäller dock inte en viss Petter... ;)

Och jag som trodde det var tävling igår, fast iofs så ledde ju du då jag kom ikapp och fick kämpa mig om på den trööööga skatebädden. :)

Du förstörde mitt intervallpass litegrann då jag blev så stum efter första intervallen att de andra två gick riktigt segt, man kan ju inte bli ifrånåkt vid Lida när man kör intervaller heller, så jag var ju tvungen att trycka på. hehe

Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så svaart!

[mitt inpass bortklippt...]

.

1. Gäller vid intervallstart - ja. Ej vid masstart/jaktstart (och då inte varvad åkare förstås)' date=' för då leder ju den framförvarande som skaffat sig en bättre position. Denna regel gäller dock inte en viss Petter... ;)[/quote']

Faktiskt inte, vad jag kan se i SSFs tävlingsregler (http://www.skidor.com/sv/Varagrenar/Langdakning/Nyheter/Egnanyheter/Reglerforenklaskidtavlingar/) är paragraf 340.1.3 den enda jag ser som gäller ur-spår...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte sant, menar ni på fullaste allvar att ni i ett helt vanligt sketet motionsspår med 97% motionärer åker runt och kräver fri passage??

 

Jag tycker det är pinsamt redan när den framförvarande på eget initiativ hoppar ur spår.

 

Att köra runt tex 5-kilometern i ursvik en lördag och be bortåt 50 personer flytta på sig kunde jag inte ens drömma att någon skulle få för sig.

 

Klarar man inte av några enkla kliv åt sidan, för byte av spår, är man inte mycket till skidåkare och då kan man gott ligga kvar där bakom.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte sant, menar ni på fullaste allvar att ni i ett helt vanligt sketet motionsspår med 97% motionärer åker runt och kräver fri passage??

 

Jag tycker det är pinsamt redan när den framförvarande på eget initiativ hoppar ur spår.

 

Att köra runt tex 5-kilometern i ursvik en lördag och be bortåt 50 personer flytta på sig kunde jag inte ens drömma att någon skulle få för sig.

 

Klarar man inte av några enkla kliv åt sidan, för byte av spår, är man inte mycket till skidåkare och då kan man gott ligga kvar där bakom.

Men finns det ett spår till är det ju enkelt, då kör man såklart om.

Finns det verkligen bara ett enda spår och det är omöjligt att springa förbi bland stock och sten är det ju en förutsättning att den långsamma kliver åt sidan annars fungerar det ju inte.

 

Så gör man ju i trafiken oftas eller hur? Om en traktor kör på en smal väg där det itne går att köra om brukar den oftas gå åt sidan då och då för att släppa förbi kön.

 

Men som många har sagt. Finns det dubbelspår eller skatebädd går det alltid att köra om utan att störa den långsamma åkaren

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte sant' date=' menar ni på fullaste allvar att ni i ett helt vanligt sketet motionsspår med 97% motionärer åker runt och kräver fri passage??

 

Jag tycker det är pinsamt redan när den framförvarande på eget initiativ hoppar ur spår.

 

Att köra runt tex 5-kilometern i ursvik en lördag och be bortåt 50 personer flytta på sig kunde jag inte ens drömma att någon skulle få för sig.

 

Klarar man inte av några enkla kliv åt sidan, för byte av spår, är man inte mycket till skidåkare och då kan man gott ligga kvar där bakom.[/quote']

Men finns det ett spår till är det ju enkelt, då kör man såklart om.

Finns det verkligen bara ett enda spår och det är omöjligt att springa förbi bland stock och sten är det ju en förutsättning att den långsamma kliver åt sidan annars fungerar det ju inte.

 

Så gör man ju i trafiken oftas eller hur? Om en traktor kör på en smal väg där det itne går att köra om brukar den oftas gå åt sidan då och då för att släppa förbi kön.

 

Men som många har sagt. Finns det dubbelspår eller skatebädd går det alltid att köra om utan att störa den långsamma åkaren

Instämmer helt med Skåningen, kunde inte sagt det bättre själv!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte sant' date=' menar ni på fullaste allvar att ni i ett helt vanligt sketet motionsspår med 97% motionärer åker runt och kräver fri passage??

 

Jag tycker det är pinsamt redan när den framförvarande på eget initiativ hoppar ur spår.

 

Att köra runt tex 5-kilometern i ursvik en lördag och be bortåt 50 personer flytta på sig kunde jag inte ens drömma att någon skulle få för sig.

 

Klarar man inte av några enkla kliv åt sidan, för byte av spår, är man inte mycket till skidåkare och då kan man gott ligga kvar där bakom.[/quote']

Men finns det ett spår till är det ju enkelt, då kör man såklart om.

Finns det verkligen bara ett enda spår och det är omöjligt att springa förbi bland stock och sten är det ju en förutsättning att den långsamma kliver åt sidan annars fungerar det ju inte.

 

Så gör man ju i trafiken oftas eller hur? Om en traktor kör på en smal väg där det itne går att köra om brukar den oftas gå åt sidan då och då för att släppa förbi kön.

 

Men som många har sagt. Finns det dubbelspår eller skatebädd går det alltid att köra om utan att störa den långsamma åkaren

Instämmer helt med Skåningen, kunde inte sagt det bättre själv!

jo det håller jag också med om, men det pratas ju även om att det är problem att ta sig förbi på skatebädd och när det finns utrymme.

 

är det dubbla spår tycker jag nästan det bara är ett trevligt avbrott, att trixa lite, även det är ju nåt att träna på..

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte sant, menar ni på fullaste allvar att ni i ett helt vanligt sketet motionsspår med 97% motionärer åker runt och kräver fri passage??

 

Jag tycker det är pinsamt redan när den framförvarande på eget initiativ hoppar ur spår.

 

Att köra runt tex 5-kilometern i ursvik en lördag och be bortåt 50 personer flytta på sig kunde jag inte ens drömma att någon skulle få för sig.

 

Klarar man inte av några enkla kliv åt sidan, för byte av spår, är man inte mycket till skidåkare och då kan man gott ligga kvar där bakom.

Vet inte om det aer mitt inlaegg du hakat upp dig på, men utifall att vill jag tro att du totalt missfoerstått det.

 

Saa foer att foertydliga:

 

Om jag tävlar skulle jag kräva att 50 personer skulle flytta sig om jag kommer ifatt dom, konkurenter eller motionärer spelar ingen roll. Men endast om jag tävlar. Tränar jag, så kliver jag åt sidan om det kommer någon bakifrån som verkar vilja om - om jag märker det, och definitivt och utan gnäll o gnöl om den bakom häppar, och kommer jag ifatt någon åker jag om vid sidan om det inte är för smalt.

Link to comment
Share on other sites

Såna här trådar får mig att vilja parkera skotern för gott och fullkomligt ge fan i att dra en meter spår till.

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok, men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.

 

Kan man inte acceptera att skidspår sköts av en skidklubb för dess verksamhet så undrar jag om man också tycker att det är ok att lira lite brännboll på fotbollsplanen under fotbollslagets träning?

 

Kan ju tillägga att jag inte tillhör kategorin snabbare... Men jag kliver snällt åt sidan ändå.

Jag har stooooor respekt för det enorma arbete som läggs ner av föreningarna. Det är underbart att som motionär få åka i dessa spår.

 

Jag har också förståelse att du tånker på dina klubbkamrater och på träningen.

 

Men något fantastiskt händer enl mina iaktagelser, vi har fått vintern tillbaka även längre söderut, skidor går åt som smör, t o m veckan före jul motioneras det för fullt i spåren. En folkrörelse återfödds?

 

Min rekommendation till skidklubbarna är - var förstående mot dem i spåret och pass på att öka antalet klubbmedlemmar, tar vara på alla dessa motionärer, värva ungdomar. Då har ni tunga argument i diskussioner med era bidragsgivare, för inköp av nya pistmaskiner, anläggning av nya spår, ökade föreningsbidrag.

 

Jag själv står på tröskeln att gå med i vår kommuns skidklubb...

Link to comment
Share on other sites

Min rekommendation till skidklubbarna är - var förstående mot dem i spåret och pass på att öka antalet klubbmedlemmar, tar vara på alla dessa motionärer, värva ungdomar. Då har ni tunga argument i diskussioner med era bidragsgivare, för inköp av nya pistmaskiner, anläggning av nya spår, ökade föreningsbidrag.

 

Jag själv står på tröskeln att gå med i vår kommuns skidklubb...

Jag tycker som sagt att det är väldigt roligt med alla som vill åka skidor, nya som mer erfarna åkare. Vad jag reagerar på är att många verkar ta elljusspår och skidspår för givna och se det som en plats där det är fritt fram att bete sig hur som helst och inte respektera att det är en idrottsanläggning precis som vilken ishall, fotbollsplan, golfbana osv som helst. Därtill är skidor en av de få idrotter där anläggningarna ännu sköts mestadels ideelt. Lessnar skidklubbens spårmakare, ja då blir det inget mer spår.

Link to comment
Share on other sites

Min rekommendation till skidklubbarna är - var förstående mot dem i spåret och pass på att öka antalet klubbmedlemmar' date=' tar vara på alla dessa motionärer, värva ungdomar. Då har ni tunga argument i diskussioner med era bidragsgivare, för inköp av nya pistmaskiner, anläggning av nya spår, ökade föreningsbidrag.

 

Jag själv står på tröskeln att gå med i vår kommuns skidklubb...[/quote']

Jag tycker som sagt att det är väldigt roligt med alla som vill åka skidor, nya som mer erfarna åkare. Vad jag reagerar på är att många verkar ta elljusspår och skidspår för givna och se det som en plats där det är fritt fram att bete sig hur som helst och inte respektera att det är en idrottsanläggning precis som vilken ishall, fotbollsplan, golfbana osv som helst. Därtill är skidor en av de få idrotter där anläggningarna ännu sköts mestadels ideelt. Lessnar skidklubbens spårmakare, ja då blir det inget mer spår.

Missförstå mig inte nu, klart man är oerhört tacksam för att det finns spår och att nån drar upp dom, men det är ju inte heller direkt världens tristaste jobb att då och då få bränna lite skoter eller 4-hjuling, skulle nån lessna är min erfarenhet att det inte är så enormt svårt att hitta någon ny frivillig.

Link to comment
Share on other sites

Min rekommendation till skidklubbarna är - var förstående mot dem i spåret och pass på att öka antalet klubbmedlemmar' date=' tar vara på alla dessa motionärer, värva ungdomar. Då har ni tunga argument i diskussioner med era bidragsgivare, för inköp av nya pistmaskiner, anläggning av nya spår, ökade föreningsbidrag.

 

Jag själv står på tröskeln att gå med i vår kommuns skidklubb...[/quote']

Jag tycker som sagt att det är väldigt roligt med alla som vill åka skidor, nya som mer erfarna åkare. Vad jag reagerar på är att många verkar ta elljusspår och skidspår för givna och se det som en plats där det är fritt fram att bete sig hur som helst och inte respektera att det är en idrottsanläggning precis som vilken ishall, fotbollsplan, golfbana osv som helst. Därtill är skidor en av de få idrotter där anläggningarna ännu sköts mestadels ideelt. Lessnar skidklubbens spårmakare, ja då blir det inget mer spår.

Missförstå mig inte nu, klart man är oerhört tacksam för att det finns spår och att nån drar upp dom, men det är ju inte heller direkt världens tristaste jobb att då och då få bränna lite skoter eller 4-hjuling, skulle nån lessna är min erfarenhet att det inte är så enormt svårt att hitta någon ny frivillig.

Jag tror du har fel! Att som många frivilliga ställa upp ideellt och köra helger, sena kvällar, tidiga morgnar etc. trots heltidsarbete och andra engagemang är en uppoffring som jag tror kräver sin eldsjäl. Jag anar att det inte bara är att bränna fritt i skogen med skoter utan ett jobb som kräver kunskap och noggrannhet för att leverera bra och hållbara spår till skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som sagt att det är väldigt roligt med alla som vill åka skidor' date=' nya som mer erfarna åkare. Vad jag reagerar på är att många verkar ta elljusspår och skidspår för givna och se det som en plats där det är fritt fram att bete sig hur som helst och inte respektera att det är en idrottsanläggning precis som vilken ishall, fotbollsplan, golfbana osv som helst. Därtill är skidor en av de få idrotter där anläggningarna ännu sköts mestadels ideelt. Lessnar skidklubbens spårmakare, ja då blir det inget mer spår.[/quote']

Missförstå mig inte nu, klart man är oerhört tacksam för att det finns spår och att nån drar upp dom, men det är ju inte heller direkt världens tristaste jobb att då och då få bränna lite skoter eller 4-hjuling, skulle nån lessna är min erfarenhet att det inte är så enormt svårt att hitta någon ny frivillig.

Jag tror du har fel! Att som många frivilliga ställa upp ideellt och köra helger, sena kvällar, tidiga morgnar etc. trots heltidsarbete och andra engagemang är en uppoffring som jag tror kräver sin eldsjäl. Jag anar att det inte bara är att bränna fritt i skogen med skoter utan ett jobb som kräver kunskap och noggrannhet för att leverera bra och hållbara spår till skidåkare.

Ja då tror vi olika helt enkelt. Men är det så att någon spårcentral i stockholm har svårt att hitta folk är det bara att höra av sig här och nu så kommer jag omgående ställa mig i givakt och stå till tjänst. Den typen av arbete ser jag som ett rent nöje och kommer inte vara svår övertalad. Stor erfarenhet av både skoter och fyrhjuling har jag också. Så det är bara att höra av sig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...