Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

borstriktning och vänster/högerskida?


henkecylinder

Recommended Posts

Hej.

Är ganska ny på det här med skidåkning och har funderat på följande.

 

1.Åt vilket håll är det rätt/bäst att borsta skidorna efter att man lagt på glidvalla. mot spetsen eller bakåt?

 

2. kan man växla vänster och högerskida hur som helst mellan fötterna? Eller finns det vissa märken där skidan alltid är höger alt. vänster?

 

tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är ganska ny på det här med skidåkning och har funderat på följande.

 

1.Åt vilket håll är det rätt/bäst att borsta skidorna efter att man lagt på glidvalla. mot spetsen eller bakåt?

 

2. kan man växla vänster och högerskida hur som helst mellan fötterna? Eller finns det vissa märken där skidan alltid är höger alt. vänster?

 

tacksam för svar

Hej!

1. Borsta alltid bakåt. Det är dit du vill lägga flimmerhår och ojämnheter.

 

2. Spelar ingen roll vad jag vet. Skateskidor kan möjligtvis slitas lite ojämnt på innerkanten om man åker på vanskligt underlag men det är inget att bry sig om som motionär.

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Med glidvalla på så är det alltid i åkriktningen men det KAN ge en viss positiv effekt att initialt borsta mot åkriktningen vid endast stålsickling. Men det är inte testat ordentligt vad jag vet. Avsluta dock alltid ordentligt i åkriktningen.

Angående höger/vänster så finns det faktiskt några modeller som är höger/vänster-skidor.

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har urgamla Rottefellabindningar (60-tal) så spelar det ingen roll med h/v bindning/skida. Om du åkt en längre sträcka och börjar få bakhalt så kan det löna sig att byta fot på skidan eftersom fästvallan ofta slits mer på insidan. (Rättare sagt byta skida på foten så att du inte råkar få benen i kors ;) )

Jag borstar alltid bakåt men det här som enklaresport säger angående borstning mot åkriktningen vid stålsickling låter intressant, vet dock inget om det.

Link to comment
Share on other sites

Närmast fästzon mot spets? För mig är det att borsta framåt. Och gör man tvärtom så borstar man väl inte i åkriktningen. Nu blev jag förvirrad! På mina skidor så är alltid den böjda spetsen längst fram på skidan det som är längst fram och i åkriktningen. Jag måste haft skidorna bak och fram hela tiden. Fan! :P
Link to comment
Share on other sites

I en sprinttävling på tv nyligen så syns hur vallateamen jobbar lite då och då vid växlingarna. Det jag noterade var att det gnuggade som sjutton på skidorna (och det är ju inte något konstigt) men de verkade gnugga hårt fram och tillbaka och inte bara i åkriktningen/från spetsen och bakåt. Är det för att landslagsskidor levereras utan microhår?
Link to comment
Share on other sites

I en sprinttävling på tv nyligen så syns hur vallateamen jobbar lite då och då vid växlingarna. Det jag noterade var att det gnuggade som sjutton på skidorna (och det är ju inte något konstigt) men de verkade gnugga hårt fram och tillbaka och inte bara i åkriktningen/från spetsen och bakåt. Är det för att landslagsskidor levereras utan microhår?

Fast de låter väl bara borsten löpa lätt tillbaka och borstar hårt i ena riktningen.

Så brukar jag borsta för att inte behöva lyfta på borsten för varje drag.

Link to comment
Share on other sites

Fast de låter väl bara borsten löpa lätt tillbaka och borstar hårt i ena riktningen.

Så brukar jag borsta för att inte behöva lyfta på borsten för varje drag.

Nja, på tv-bilderna verkar de ha fullt tryck på borsten (hänger över borsten med överkroppen) hela tiden och gnuggar som sjutton, men det kanske är så att de polerar upp ytan med nylon och den poleringen kanske går att göra åt båda hållen

Link to comment
Share on other sites

enklaresport: Vem svarar du? ;)

Tja' date=' Bettaga, Vasa och dig! ;-)[/quote']

Har kollat lite på nätet och har sett det i flera klipp...

Dom borstar fram och tillbaka med alla typer av handborstar utom stål/brons/mässing...

Finns det microhår i belaget så har dom ju gjort ett dåligt underarbete...

Link to comment
Share on other sites

Duktiga vallare har konstaterat att det vid borstning är en fördel att borsta i båda riktningarna. Dock brukar jag alltid avsluta borstningen i åkriktningen, villket jag även tror profsvallare gör.

Vid rotoborstning kan man också låta borstningen ske i båda riktningarna. Jag brukar dock köra sista vallningen bara i åkriktningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att inse hur i åkriktningen kan bli bakåt, man glider ju ändå åt det hållet spetsen pekar. Kan dock bero på att jag är trött.

Du borstar ju bakåt på skidan... Från spetsen mot bakänden... Då borstar man väl bakåt???

Eller har du bara bakhala skidor...;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...