Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träna med däck...


fmattsson

Recommended Posts

Gunde släpade ju på en träbit ibland, men det var väl för att kunna träna med Marie. På rullskidorna kan man ju ha tröga hjul. När det gäller skidgång har jag inga problem att komma upp över tröskeln så där behövs nog inget däck. Men visst du lär ju inte få sämre konditionsträning. Ett alt är att släpa (inte springa) med traktordäck, borde ge lite Karelinstyrka.
Link to comment
Share on other sites

Har kört med ett vanligt bildäck inkl fälg, använder midjebälte (modell stadigt) och går stavgång på detta vis. Tycker att det tar på bra!!!

Fördelen med bildäck+fälg är att jag kan lägga i vikter (sten) i fälgen efter önskad belastning.

 

/ekke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Brukar köra en del stavgång på senhösten i en slalombacke med en 27 kg ryggsäck. Kör då 4 min intervall upp med 90% av maxpuls och aktiv vila ner 3 min. En fördel med ryggsäck istället för bildäck är att den inte fastnar i marken och att "kuf-faktorn" är lite lägre;-). Men troligen är det bekvämare med bildäck och möjligen mer grennära?
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter på att träna - rullskidor, stavgång, intervaller etc - med ett eller flera bildäck på släp??

Nej inte bildäck... Men jag funderar på att göra i ordning en gammal trög skrinda och sätta en eller båda av mina barn i. Jag har en gammal hundskackel (som borde duga år mig???) som går att fästa i ett höftbälte. Borde kunna vara ett allternativ till att köpa pro-skis vario eller nya hjul av 3-ans modell. (Kanske snarare 4-5-ans hjul???) Jag har även funderat på en gammal cykelkärra, men den ger nog bara extra tyngd i uppförsbackarna (med ungar på). Men å andra sidan är det ju lättare att komma ut på rullskidepass även om jag är barnvakt och frugan är "ledig".(?) Men det kanske är lätt att montera en modifierad handbroms på med ställbar bromseffekt...??? (Jag kom på det nu... - är nog bättre än en skranglig skrinda...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...