Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkning med hund


knase

Recommended Posts

....

 

Hahaha! Skrev du det här på fyllan? Min poäng är att i Sthlm blir folk (typ du?) förbannade så fort de ser en med hund i skidspåret. Du låter inte som typen som "vänligt skulle påpeka" nånting. Det spelar ingen roll om jag har hunden kopplad och den springer brevid mig. Mina hundar är stora och jag tror att det oftast är så att många reagerar för att de blir osäkra, vilket iofs inte är så konstigt om man aldrig umgåtts med hundar tidigare. Med "norrut" menar jag framförallt Dalarna och det här handlar inte om att man har rätt att gå sönder skidspår - det handlar om rätten hos oss hundägare att också ha med oss hund under kontrollerade former. Självklart utan att de ska springa i spåret eller fram till andra skidåkare.

 

...

Återigen ett försök att förlöjliga och komma ifrån en sakligt ställd fråga och istället insinuera att jesper skulle vara på fyllan från ytterligare en hundfanatiker!

 

Man kan inte ha lösa hundar i ett skidspår eller långa linor som ställer till det för skidåkare. Ju större de är ju större skada ställer de till, både vid påkörning, trampandet i spåren och det som de lämnar efter sig.

Är det din tillfredställelse att ta fram dina stora hundar utan koppel för att se hur rädda folk blir? Kanske är det så att de blir oroliga för att deras planerade skidåkning grusas av en hundfanatiker som egentligen borde ta sina hundar någon annanstans och lämna skidspåren åt skidåkning?

 

Om man kommer i en nedförsbacke med bra fart och det endast finns ett spår att åka i man där möter en hund, med eller utan linor, så orsakar det en besvärlig situation där hundägaren har allt ansvar!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply
....

 

Hahaha! Skrev du det här på fyllan? Min poäng är att i Sthlm blir folk (typ du?) förbannade så fort de ser en med hund i skidspåret. Du låter inte som typen som "vänligt skulle påpeka" nånting. Det spelar ingen roll om jag har hunden kopplad och den springer brevid mig. Mina hundar är stora och jag tror att det oftast är så att många reagerar för att de blir osäkra' date=' vilket iofs inte är så konstigt om man aldrig umgåtts med hundar tidigare. Med "norrut" menar jag framförallt Dalarna och det här handlar inte om att man har rätt att gå sönder skidspår - det handlar om rätten hos oss hundägare att också ha med oss hund under kontrollerade former. Självklart utan att de ska springa i spåret eller fram till andra skidåkare.

 

...[/quote']

Återigen ett försök att förlöjliga och komma ifrån en sakligt ställd fråga och istället insinuera att jesper skulle vara på fyllan från ytterligare en hundfanatiker!

 

Man kan inte ha lösa hundar i ett skidspår eller långa linor som ställer till det för skidåkare. Ju större de är ju större skada ställer de till, både vid påkörning, trampandet i spåren och det som de lämnar efter sig.

Är det din tillfredställelse att ta fram dina stora hundar utan koppel för att se hur rädda folk blir? Kanske är det så att de blir oroliga för att deras planerade skidåkning grusas av en hundfanatiker som egentligen borde ta sina hundar någon annanstans och lämna skidspåren åt skidåkning?

 

Om man kommer i en nedförsbacke med bra fart och det endast finns ett spår att åka i man där möter en hund, med eller utan linor, så orsakar det en besvärlig situation där hundägaren har allt ansvar!

Tycker inte att jag förlöjligade honom. Det gjorde han så bra själv genom att skriva ett inlägg 02:40 på natten till Söndag som totalt misstolkade vad ursprungsfrågan handlar om: Hur kan man på bästa sätt ta med sig sin hund i ett skidspår. Dessutom osammanhängande och med roliga (dåliga) jämförelser...

 

Själv har jag aldrig lösa hundar med mig. Mina är _alltid_ kopplade och på ett sätt att de håller sig till höger om mig. Det beror på att de har jakt i sig och jag kan inte lita på att inte sticker iväg efter något vilt eller framförallt till någon annan hund. Däremot har jag full förståelse för de som har med sig lös hund om man kan lita på hunden.

Dessutom är det väldigt sällan jag har med mig mina hundar i något skidspår och det beror på att jag vill åka så fort jag vill hela tiden och inte behöva anpassa mig efter hur fort hundarna vill springa.

 

Så egentligen håller jag med dig i det du skriver. Problemet är att du och Jesper verkar vilja få det till att alla hundägare "skiter i" spåren och anser att vi har rätt att trampa sönder dem. Det bidrar ju knappast till att få fram bra tips på hur man enklast kan ha med sig hund på sin skidtur.

Link to comment
Share on other sites

Knase: Det verkar som det lätt "spårar ur" och blir till en diskussion om bra eller dåliga hundägare. Men efter vad jag förstår, så efterlyser du en "uppfinning" så att du kan åka obehindrat med stavarna och samtidigt styra hunden, så att den inte springer ut i spåret.

 

Du funderade på axel och jag på metspöliknande anordning, som höll upp kopplet så att det inte hindrade stavarbetet. Någon annan som har nån idé hur man skulle kunna lösa detta ?

Link to comment
Share on other sites

....

Så egentligen håller jag med dig i det du skriver. Problemet är att du och Jesper verkar vilja få det till att alla hundägare "skiter i" spåren och anser att vi har rätt att trampa sönder dem. Det bidrar ju knappast till att få fram bra tips på hur man enklast kan ha med sig hund på sin skidtur.

Får väl vara extra tydlig då du medvetet uppfattar det så- finns inget belägg för det i det vi skrivit: Det finns bra hundägare och det finns dåliga hundägare. Möter ekipage i spåren både sommar som vinter där hundägaren har full koll och tar det ansvar som krävs- det stora flertalet hamnar här!

 

Bäst att tillägga, för att förekomma ytterligare kommentarer, det gäller naturligtvis att alla parter visar hänsyn mot varandra, gäller i motionsspår såsom i trafiken. Ett åtekommande tema från hundfanatikern då man vill kunna motionera i fred och har synpunkter på hund/hundägares uppförande.

 

Dock finns det vissa grundregler- såväl i trafiken som i ett skidspår.

Trafikreglerna torde höra till ett annat forum vilket också hundägaransvar borde göra. Nu är det så att tråden handlar om en nybörjare på skidor som vill ta med hunden ut i spåret , och där det framkommer en del underligheter, så här behövs ett klargörande hur det ser ut från en som försöker utöva sin motionsidrott- i detta fallet skidåkning.

 

En hundägare har strikt hundägaransvar -från Svenska Brukshundklubben:

"Det strikta hundägaransvaret betyder helt enkelt att du som hundägare ALLTID är ansvarig för vad din hund gör, oavsett om din hund har blivit provocerad eller inte."

 

www.skidspår.se finns det information om hurvida det är tillåtet att ta med hund i spåret på den aktuella banan: "Hundar EJ tillåtna" står det på de flesta ställen och i synnerhet det spår knase ämnar använda för sin utövning.

 

--> H_U_N_D_A_R E_J T_I_L_L_Å_T_N_A <--

 

Det är som jag skrivit tidigare, vad är det som är så svårt att fatta?

Om jag åker till ett ställe där hundar ej är tillåtna, vem är det då som brister i hänsyn om han ändå åker/går där med sin hund?

 

Nybörjaren knase skriver t.ex.- här kan man ana en viss insikt:

jesper -

Jag förstår att det kan uppstå irritation mellan hundar och skidåkare, men allt bottnar i dåliga hundägare som inte har kontroll på sina hundar. Har man kontroll så ser jag inte att det ska vara något problem egentligen.

 

Urbanf -

Men om jag har hunden i dragsele så återstår väl ändå problemet med att hunden kan stanna mitt i spåret - jag kör på honom, och hunden trampar sönder spåret - alla skidåkare efter mig blir irriterade?

Här blir han dock ivrigt stöttad av flera hundfanatiker som med detta tar avstånd från de skidåkare som drabbas!

Därefter följer ytterligare märkliga kommentarer såsom labradorens:

....

 

Själv har jag ofta med mig en hårig kompis - å visst finns de surisar som gnäller. Men det finns det även när jag är utan hund så jag tycker det går på ett ut. Människa och hund har ju levt i sympios i över 5000 år - håller man sig bara borta från snåla stockholmare går det nog bra några år till :) Klart jycken skall med ut i spåret!

Jag har under många år kört med hundar lösa. Dock har mina hundar alltid varit retrievers med två egenskaper som gör dem lätta att ha i spåret. För det första har de varit usla på att driva vilt. Fördelen med det är ju naturligtvis att det blir mycket lättare att ha hunden lös. ....

Poängen med ovanstående är att det blir oerhört mycket struligare att åka med hunden kopplad. Eller snarare så går det åt betydligt mycket mer träning: En hanhund på 40 kg som skall pinka i en nerförsbacke - huga! Antingen har man ett koppel som släpper vid en viss belastning eller så blir det vurpor. ....

 

....

Labradoren har förstört för åtskilliga motionärer under många år!

 

Här visar knase med all tydlighet, efter uppbackning av sina andra hundfanatiker, vad han anser om den skidåkare som vistas i "hans" spår:

....

Viss skillnad på en ishockeyrink och ett motionsspår eller? Rundan jag skidar är samma som jag går med hunden så steget att ta med sig hunden är inte speciellt långt tycker jag...

 

Och vad är grejen med avföringen? Varför gör du antagandet att jag inte tar upp efter min hund?

Har du möjligen problem med din egna avföring och gör automatiskt kopplingen till min vardag?

Verkar inte speciellt mottaglig för någon vägledning vad avses skidåkning och de problem som hund i spåret kan medföra!

 

...

 

Skulle verkligen uppskatta om du slutar med dina kommentarer om hundägare som är nonchalanta, inte tar upp skiten m.m. Jag tycker att jag och flera andra i den här tråden visar prov på raka motsatsen genom att diskutera hur man kan göra situationen bättre. I mitt fall kommer jag ändå röra mig i samma område oavsett om jag går eller åker skidor så hunden kommer vara där i alla fall.

Anledningen till att jag har startat tråden är för att få tips hur jag ska kunna slå ihop två intressen, vilket jag har fått av flera hjälpsamma användare som fokuserar på hur man gör för att få kul i skidspåret och inte håller på och gnäller på allt negativt som andra gör..

 

Vore tacksam om tråden kunde fortsätta som den startade; med tips om hur man åker skidor tillsammans med sin hund.

Jag och jesper har försökt att försöka ge sakliga argument för att det finns de hundägare som gör att i alla fall jag inte vill behöva möta hundar i skidspår avsedda för skidåkning.

 

Vi möts av rena påhoppen såsom snack om KBT från labradoren, anklagelse om fyllesnack från Tobbe F, avföringsproblem från knase och urbanf anser "En del har svårt om det blir lite ojämnt i skidspåret, men det finns många andra förklaringar till att folk blir lite väl fyrkantiga i sitt resonemang.."

 

Vill understryka igen att det finns många bra hundägare, men tyvärr så finns det för många hundfanatiker som förstör för Er som sköter det hela på ett bra sätt.

 

Vill inte föra denna diskussion i spåren utan där vill jag kunna röra mig fritt och utan att bli antastad av fanatiker eller deras hundar, då man inte kan föra en saklig diskussion med dessa.

 

Uppmanar därför alla hundägare att ha klart med de spåransvariga INNAN man låter sin hund beträda spåret. Se också då till att aktuell information uppdateras på www.skidspår.se eller resp. klubbs hemsida. Såsom det är idag så gäller enligt www.skidspår.se "Hundar EJ tillåtna" på de flesta ställena jag tittat på, och det är detta man har att utgå ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det måste fungera annorlunda i Norrland. Jag åker ofta med hund men oftast utan, är f.d. tävlingsåkare så åker fort utan hund och riktigt fort med hund. Jag upplever nästan aldrig problem. I vart fall häruppe (Sundsvall och Åre) tror jag att de som åker skidor med hund tar mer ansvar för hunden än de hundägare som inte åker skidor, jag tycker det finns många hopplösa hundägare men jag ser sällan dom i skidspåren. När jag kör med hund kör jag i princip bara där det finns en skejtbädd för hunden att springa på om jag inte är ute på nåt avlägset stugspår i storskogen, jag försöker undvika löst underlag och kör oftast när jag vet att det är lugnt ute. Jag bromsar när jag ska förbi osäkra åkare. De flesta hundägare visar hänsyn men jag tycker heller inte det är så jobbigt att själv visa hänsyn mot folk som åker med hund när jag kör utan. Om jag tränar kan jag slå av på takten eller till och med stanna, le och säga att det inte är någon fara om en jycke är i vägen för mig eller får för sig att jaga mig. Fan, vilket är problemet om jag bara tränar? Kontentan är - alla tjänar på att vara lite smidiga., detta gäller både oss som åker med hund och oss som åker utan.
Link to comment
Share on other sites

Knase: Det verkar som det lätt "spårar ur" och blir till en diskussion om bra eller dåliga hundägare. Men efter vad jag förstår, så efterlyser du en "uppfinning" så att du kan åka obehindrat med stavarna och samtidigt styra hunden, så att den inte springer ut i spåret.

 

Du funderade på axel och jag på metspöliknande anordning, som höll upp kopplet så att det inte hindrade stavarbetet. Någon annan som har nån idé hur man skulle kunna lösa detta ?

Ja precis! Tack för att du tar tillbaka tråden till dess ursprungsfråga :)

Någon form av axel borde fungera.. Frågan är hur man fäster den runt kroppen så att den inte vrider sig runt magen så hunden kan springa för långt fram?

 

 

Bara för att förtydliga (IGEN) så:

 

1. åker jag på "amatörspår" i det kommunala området Skatås i Göteborg. Här finns inga förbud mot hundar varken sommar eller vinter utan allmänna lagar för hundar gäller.

 

2. går jag exakt samma slinga med hunden vare sig jag har skidor på eller promenar.

 

3. skidspår.se är en fristående sida utan koppling till klubbar och anlagda skidspår. Det som står här är inte lagstadgat utan kan fyllas i fritt.

 

4. Brukshundsklubben är en fristående organisation under kennelklubben. Deras regler är inte lika med lag. Dessutom får bara renrasiga hundar vara anslutna till denna ras-trogna organisation så jag med min blandras får inte vara med där och lyder därför heller inte under deras regler.

 

5. Jag har inga ambitioner att bryta mot några regler. Om skidområdet/den som har preppat inte vill ha hundar där så respekterar jag det till 100%.

 

6. Jag har heller inga ambitioner att förstöra några spår eller få min hund att jaga/krocka med andra skidåkare.

 

Ovanstående är anledningarna till att jag har startat tråden och ber om tips. Alla andra diskussioner kanske vi kan ha någon annanstans?

Link to comment
Share on other sites

...

Bara för att förtydliga (IGEN) så:

 

1. åker jag på "amatörspår" i det kommunala området Skatås i Göteborg. Här finns inga förbud mot hundar varken sommar eller vinter utan allmänna lagar för hundar gäller.

 

2. går jag exakt samma slinga med hunden vare sig jag har skidor på eller promenar.

 

3. skidspår.se är en fristående sida utan koppling till klubbar och anlagda skidspår. Det som står här är inte lagstadgat utan kan fyllas i fritt.

 

4. Brukshundsklubben är en fristående organisation under kennelklubben. Deras regler är inte lika med lag. Dessutom får bara renrasiga hundar vara anslutna till denna ras-trogna organisation så jag med min blandras får inte vara med där och lyder därför heller inte under deras regler.

 

5. Jag har inga ambitioner att bryta mot några regler. Om skidområdet/den som har preppat inte vill ha hundar där så respekterar jag det till 100%.

 

6. Jag har heller inga ambitioner att förstöra några spår eller få min hund att jaga/krocka med andra skidåkare.

 

Ovanstående är anledningarna till att jag har startat tråden och ber om tips. Alla andra diskussioner kanske vi kan ha någon annanstans?

Här var tonen bättre och kanske har du lärt dig något, man kan alltid hoppas!

Vilka andra diskussioner du önskar avstå kanske du kan precisera, för här låter det igen som om du insinuerar något?

Som jag skrev tidigare så utgår jag från att man håller informationen på www.skidspår.se så aktuell som möjligt och att man också rättar sig efter detta, särskilt när det finns hundfanatiker som inte vet hur man skall bete sig. Har du synpunkter ta upp det med spåransvarig/resp. klubb så att de ändrar till aktuell information!

 

Att brukshundsklubben tillämpar lagen och lär sina hundägare vad som gäller tycker jag är föredömligt och fick tjäna som ett exempel. Att inte du vet vad som gäller för ditt hundägande gör mig inte förvånad, och du tror att detta inte gäller dig?

 

Kanske detta är fel forum men då det får stora konsekvenser för skidåkare i allmänhet så får vi ta det här, då många har mycket att lära och du måste i alla fall få vetskap om följande angående hundägande:

 

Hund och katt- Grundläggande bestämmelser till skydd för bland annat hundar och katter finns i djurskyddslagen (1988:354) och djurskyddsförordningen (1988:539). Utöver bestämmelserna i djurskyddslagen och djurskyddsförordningen finns det också bestämmelser i föreskrifter som meddelas av Jordbruksverket.

 

"Djurägares ansvar för sin hund eller katt

Bestämmelser om ansvar för den som har en hund eller katt finns i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt lagen skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas om på ett sådant sätt som behövs för att förhindra att hunden eller katten orsakar skador eller andra olägenheter. "

 

"Särskilda skadeståndsbestämmelser

För hundar gäller också särskilda skadeståndsbestämmelser. För skador som orsakas av hundar gäller så kallat strikt skadeståndsansvar. Det betyder att man kan bli skadeståndsskyldig för en skada som hunden orsakar även om man själv inte har varit oaktsam."

 

"Hundar ska vara märkta och registrerade

Sedan den 1 januari 2001 är det lag på att alla hundar ska vara märkta och registrerade. Detta krav tillkom bland annat för att underlätta för polis som behöver ingripa mot hundar som utgör en fara för människor eller andra djur."

 

Mera info om detta:

 

"Tillsyn över hundar och katter"

 

Lagtext:

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Link to comment
Share on other sites

Vad är det jag inte vet vad som gäller med min hund? Det jag ifrågasätter är att du hänvisar till en rasklubb som har egna regler.

 

Bra att du tittar på lagtexter som är en lite mer pålitlig källa än Brukshundsklubbar m.m.

Som jag skrivit flera gånger redan i den här tråden så är mina absoluta ambition att följa lagen och att skapa trivsel i spåret tillsammans andra skidåkare och fotgängare. DET ÄR DÄFÖR JAG HAR STARTAT TRÅDEN.

 

Så igen - finns det fler tips på hur man bäst åker skidor tillsammans med sin hund?

 

Och så har jag lärt mig att man måste ha med dom här tilläggen när man startar en tråd för att inte bli anklagad för något:

Jag vill inte att min hund ska bajsa/kissa i spåret.

Jag vill inte att hunden ska bita/jaga någon

Jag vill inte bryta mot lagen/spårägarens regler

Jag vill inte förstöra spåret

Link to comment
Share on other sites

Tack knase- nu fanns det inga insinueringar kvar som jag slapp bemöta. Hoppas att det förblir så också i fortsättningen.

Kan tyvärr inte hjälpa dig i frågan hur du bäst praktiskt hanterar din hund- men det finns andra här som försöker med detta.

 

Hoppas att du också tar tillfället i akt och koncentrerar dig på själva skidåkningen vilket är en underbar motionsform med många parametrar att ta hänsyn till. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack XChasa för att du skriver ett inlägg utan anklagelser.

 

 

Så till grundfrågan: Någon som känner till någon form av sele eller liknande som kan funka till att hålla hunden?

 

Labradoren,

Jag går nästan alltid med min hund lös och han går fot utan problem. Han har inga problem med andra hundar eller vilt så för den skulle känner jag ingen oro. Jag springer ibland med honom och då har jag märkt att han ibland stannar och "låtsas-luktar" bara för att vila lite. Risken känns uppenbar att han kommer göra samma sak när jag åker skidor och är vi då i en nerförsbacke så åker jag ifrån honom rätt snabbt..

Känns det igen?

Link to comment
Share on other sites

knase - det känns absolut igen :) För min del är det dock ett mindre problem - efter att ha blivit efter och fått springa som en idiot i djup, lös snö för att komma ikapp i början på säsongen sker allt pinkande i uppförsbackar. Jag försöker dessutom anpassa farten lite efter hunden och banan - min är åxå en hanhund så pinkandet å nosandet kommer man inte undan.

 

Jag har dessutom två kommando vars innebörd torde vara mer eller mindre uppenbar - "nu kör vi" och "sakta". Om jag tittar på hunden och säger "nu kör vi" så vet han att nu blir det allvar å det gäller att hålla sig nära. Används typiskt innan långa utförslöpor.

 

"Sakta" används för att hålla ner farten oavsett terrängen - bra att ha när det blir trångt, man möter folk eller bara vill spara på krutet för att man vet att det snart blir en längre utförslöpa.

 

Jag har kört med gps på hunden för å se hur fort han kan springa. Hunden ifråga är den största labrador-hanne som finns så det är en ganska stor hund men långt ifrån någon vinthund. Ett halvt dussing 30km/h intervaller lämnar inga större spår så länge de inte är mycket längre än 60 sekunder. Min allmänna reflektion över hundens fysik är att den är mycket bättre på just intervaller än vad människor är, medans vi kan hålla en ganska hög, konstant fart som i kombination med människan på skidor och hunden i djup snö gör hunden trött.

 

Jag är alltså inte så orolig om jag kör ifrån hunden lite grand. Om min snittfart på t.ex. 3 mil är 12-15km/h (för mig ett typiskt distanpass) så kommer hunden snart ikapp och får han bara vila lite så spelar det ingen roll för orken.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det måste fungera annorlunda i Norrland. Jag åker ofta med hund men oftast utan, är f.d. tävlingsåkare så åker fort utan hund och riktigt fort med hund. Jag upplever nästan aldrig problem. I vart fall häruppe (Sundsvall och Åre) tror jag att de som åker skidor med hund tar mer ansvar för hunden än de hundägare som inte åker skidor, jag tycker det finns många hopplösa hundägare men jag ser sällan dom i skidspåren. När jag kör med hund kör jag i princip bara där det finns en skejtbädd för hunden att springa på om jag inte är ute på nåt avlägset stugspår i storskogen, jag försöker undvika löst underlag och kör oftast när jag vet att det är lugnt ute. Jag bromsar när jag ska förbi osäkra åkare. De flesta hundägare visar hänsyn men jag tycker heller inte det är så jobbigt att själv visa hänsyn mot folk som åker med hund när jag kör utan. Om jag tränar kan jag slå av på takten eller till och med stanna, le och säga att det inte är någon fara om en jycke är i vägen för mig eller får för sig att jaga mig. Fan, vilket är problemet om jag bara tränar? Kontentan är - alla tjänar på att vara lite smidiga., detta gäller både oss som åker med hund och oss som åker utan.

Word!:)

Håller med ang. Norrland. Det är lite annorlunda där. Tycker också att vi alla tjänar på att vara lite smidiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste dock ta upp en viktig fråga vad gäller skidspår.se. Här har förekommit två uppgifter, om huruvida man är skyldig att följa de markerade symbolerna. Om hund och skateåkare tex är kryssade kan man ändå ta med hunden eller köra fristil på anläggningen och finns det lagliga möjligheter att straffa de, som överträder förbuden ?

Noteras bör att Svenska Skidförbundet är samarbetspartner.

 

Skulle var intressant att få reda på vilket värde dessa symboler har, borde väl ansvariga för siten ha kunskap om.

Link to comment
Share on other sites

Efter XChasas kloka inlägg finns det inte mycket att tillägga i sakfrågan. Men jag vill bemöta några inlägg och aspekter.

 

 

Först och främst det var inte min avsikt att förstöra din tråd, knase. Men du presenterade dig faktiskt som nybörjare och det på ett allmänt forum för skidåkare. Det fanns också en öppen fråga på slutet. Att icke hundägande personer då delar med sig av sina erfarenheter och ger synpunkter till dig tycker jag är ganska naturligt. Det finns en "kultur" och "oskrivna regler" inom nästan alla områden i samhället. Min ärliga ambition var, ursprungligen, bara att dela med mig av det jag tycker mig snappat upp inom detta område.

 

Det hade mycket väl kunnat stanna där och allt hade varit frid och fröjd. Tvärtom vad ni anser tycker jag det var "hundägarna" med labradoren i spetsen som "kastade första stenen". Läser man tråden från början tycker jag det, med snack om kognitiv beteende terapi, avföringsliknelser och snåla gnällspikar, är helt uppenbart. När det sedan vidare föreslås lösningar som på dom flesta ställen är olagliga är det nog mer självklart att folk reagerar än att dom inte gör det.

 

 

Hahaha! Skrev du det här på fyllan? Min poäng är att i Sthlm blir folk (typ du?) förbannade så fort de ser en med hund i skidspåret. Du låter inte som typen som "vänligt skulle påpeka" nånting.
Problemet är att du och Jesper verkar vilja få det till att alla hundägare "skiter i" spåren och anser att vi har rätt att trampa sönder dem. Det bidrar ju knappast till att få fram bra tips på hur man enklast kan ha med sig hund på sin skidtur.
Samtidigt finns det skidåkare som blir onödigt arga på och rädda för hundar. Detta händer väldigt mycket oftare i Sthlm-området än "norrut" är min erfarenhet. .

Är det kanske tobbe trollkarl vi har att göra med? Helt klart är i alla fall att du är duktig på illusioner och att förvränga verkligheten.

 

 

Jag har haft hundar runt mig större delen av livet. Varit "promenad avlastare" ute vid hundstallet i åkeshov, är regelbundet och under längre perioder engagerad i en blandras-tik som då bor hos oss och inte minst har jag åkt väldigt mycket skidor med hund.

 

Eftersom tråden fått den utveckling den fått och jag fortfarande tolkar (vilket står mig fritt) ursprungsfrågan som tvådelad vill jag göra en liten utvikning om var i irritationen ligger.

 

Och det är framförallt för att jag just haft mycket med hundar att göra jag tycker mig kunna göra den.

 

Det finns vissa saker i samhället som många upplever irriterande, det kan handla om gapskrikande barn i butiker, bergsprängare på badstranden med lite väl hög volym, cigarettrök från grannens balkong etc.

 

Hundägare med långa trassliga koppel och gläfsande hoppande hundar som inte upplevs helt kontrollerade, i hårt belastade motionsspår, tycker jag hamnar ungefär i den kategorin. För egen del har jag inget problem med att bita ihop och acceptera dom här inslagen, dom är en del av samhället, men det är också där någonstans gränsen för visad hänsyn går.

 

När ungen i butiken börjar smeta in min jacka med glass, ungdomsgänget kastar en ölburk som rinner ut över mitt badlakan eller grannen börjar röka också i tvättstugan har man gått över gränsen.

 

När hunden i skidspåret hoppar gläfser och kanske går i spåret och som hände mig för bara någon vecka sedan leder till att man måste slå på en plötslig undanmanöver och är lösgående (dvs utan koppel) har man även här passerat gränsen. Eller om det klart och tydligt framgår att hundar inte är välkomna i det aktuella spåret.

 

Vi lever i en demokrati med gemensamt stiftade lagar, jag tycker en rimlig nivå för hur mycket hänsyn man ska visa varandra kan dras vid vad lagen tillåter och inte tillåter.

 

Det är min grundinställning. Dock, personligen försöker jag inom dom flesta områden lägga ribban något högre. Jag stannar hellre ute på parkeringen tills det gråtande barnet lugnat sig lite, jag väljer tillfälle att kräma på full volym och jag drar inte med mig hundarna in där det är som mest med folk. Det är stressande för hunden och störande för andra. Även om det på vissa ställen är tillåtet åker jag inte, med hänsyn mot andra, skidor i dom mest belastade motionsanläggningarna med hund.

 

 

Jag tror det måste fungera annorlunda i Norrland. Jag åker ofta med hund men oftast utan, är f.d. tävlingsåkare så åker fort utan hund och riktigt fort med hund. Jag upplever nästan aldrig problem. I vart fall häruppe (Sundsvall och Åre) tror jag att de som åker skidor med hund tar mer ansvar för hunden än de hundägare som inte åker skidor, jag tycker det finns många hopplösa hundägare men jag ser sällan dom i skidspåren. När jag kör med hund kör jag i princip bara där det finns en skejtbädd för hunden att springa på om jag inte är ute på nåt avlägset stugspår i storskogen, jag försöker undvika löst underlag och kör oftast när jag vet att det är lugnt ute. Jag bromsar när jag ska förbi osäkra åkare. De flesta hundägare visar hänsyn men jag tycker heller inte det är så jobbigt att själv visa hänsyn mot folk som åker med hund när jag kör utan. Om jag tränar kan jag slå av på takten eller till och med stanna, le och säga att det inte är någon fara om en jycke är i vägen för mig eller får för sig att jaga mig. Fan, vilket är problemet om jag bara tränar? Kontentan är - alla tjänar på att vara lite smidiga., detta gäller både oss som åker med hund och oss som åker utan.

Även jag håller med om att det var ett bra inlägg och så fungerar jag också när man kommer "hem" eller till släkten norr över.

 

Men allting handlar ju om miljö och situation. I stockholm är vi så många fler per /m2 att toleranserna med automatik blir lägre. Vi är tvingade till det. Annars skulle inte så många människor kunna leva så tätt. Du börjar din dag med att tillsammans med någon halv miljon människor brotta dig fram i bil eller lokaltrafik, köar och tar hänsyn till andra under större delen av dagen vad du än ska göra, fastnar i trafiken på vägen hem, måste tålmodigt vänta på x-antal fumliga människor i mataffärer och vid bankomater, efter ytterligare trafikstockning kommer man ut till motionsspåret som inte sällan har en överfylld parkering, efter snurrande i bostadsområden hittar man en plats, går till spåret, får på sig skidorna, inte ovanligt att man en lördag kör om och får kryssa runt 50pers bara på en 5km slinga, barnfamiljer utspridda i båda spåren, hundar i koppel, folk som promenerar, pulka åkande barn etc. allt det här får man ta när man valt att bo här, det vet alla och det är absolut inget att gnälla över.

 

Men för att det ska gå smidigt och uppstå så lite friktion som möjligt är det uppskattat om man står till höger i rulltrappan, har bankomatkortet i näven när man kommer fram och i skidspåret håller sin hund kopplad och så nära sig att inte andra människor blir allt för hindrade. Ganska enkelt.

 

Det är vad vi här kallar smidighet!

 

Att ha en lös hund springandes i ett hårt belastat skidspår är inte bara att vara nonchalant mot sina medmänniskor, det är också att förstöra för andra hundägare och framförallt på dom flesta håll olagligt. Att man får det påpekat för sig, vänligt eller ovänligt, i ett skidspår eller på internet är i mina ögon inget som har med gnäll, snålhet, avföring eller behov av kognitiv beteende terapi att göra. Det är en självklarhet och förstår man inte det tycker jag man med automatik har diskvalificerat sig för att kalla sig ansvarstagande hundägare.

 

Är man däremot ute på tider när det inte är så mycket folk i spåren, kanske undviker dom mest populära spårcentralerna eller är i miljöer där man kanske bara möter någon enstaka åkare mångdubblas naturligtvis utrymmet för förståelse och hänsyn. I sådana situationer tycker jag själv att det bara är trevligt att möta en hund i spåret, även om den är okopplad. Men som hundägare som gör anspråk på att vara ansvarsfull kan man inte utgå i från det, alla tycker inte om lösa hundar det är inte deras eller deras kbt-terapeuts problem. Det är hundägarens. Punkt.

 

En annan aspekt är klimat och tillgång på snö. Några tassavtryck i ett skidspår norr över har naturligtvis ingen som helst betydelse. Men här nere vet vi inte vad som var det sista snöfallet. Förra säsongen fick jag ge upp flera veckor i förtid, snö fanns det, men eftersom det var en månad sedan den sist kom och varit mycket blidväder hade alla dessa "enstaka" tass avtryck från hussar och matte tillsammans till slut raderat ut allt vad spår var. Det var lite för lite för att köra nya spår, men hade dom fått vara ifred hade det gått att åka med skrotskidorna ytterligare en tid.

 

Slutligen, om ni inte önskar kommentarer från skidåkare utan hund, är nog chansen större om ni går in på ett hundforum och fråga efter skidåkare, i stället för att gå in på ett skidforum och fråga efter hundägare.

Link to comment
Share on other sites

Jesper,

 

Trots att jag inte håller med dig på alla punkter måste jag säga att du ändå skrev ett bra konkret inlägg :)

Jag håller med om att det är bra att få feedback på hundens vara eller inte vara i skidspåret, även om det inte var det jag bad om i första inlägget. Dock upplevde jag att tråden utvecklades sig mer mot smutskastning från båda "lägren" och det känns rätt onödigt.

När jag var ute och körde i förrgår så såg jag en annan åkare på hela turen (1 mil) så hade jag haft hunden med mig då så hade jag nog inte stört någon, men jag förstår din poäng med att det skulle vara bökigare om spåret hade varit fullt med åkare.

Förstår också poängen om snötillgången och att hunden lätt förstör ett spår genom att trampa i det, men återigen, det är ju det jag försöker undvika med den här tråden :)

 

 

Labradoren,

 

Tack för bra tips! Jag ska definitivt ge mig ut och träna i julhelgen tillsammans med hunden. I första läget kommer jag nog ge mig ut på fälten och spåra själv så att jag/hunden inte stör någon annan i vår träning :)

Våra hundar är nog jämnstora (din är nog något grövre då min har mest flat i sig) och jag skulle tippa att dom klara ungefär samma farter. När jag springer med min hund så "travar" han i ungefär 6min/km dvs 10km/h och i den farten tror jag att han kan hålla på i rätt många mil. Går vi över den hastigheten så börja han springa och då tippar jag att han håller nån/ett par kilometer innan han behöver pausa.

Link to comment
Share on other sites

knase - tänk på att hunden också tränas när ni tränar. De verkar dessutom betydligt mer mottagliga för träning än människor så det kommer inte dröja så länge innan 10km/h är 15km/h! Ni kommer att ha skitkul :)

 

Angående gångarter så har hunden tre - skritt, trav och galopp. Precis som du påpekar lägger sig hunden naturligt i trav. Varje gång hunden märker att han blev efter kommer han nog att galoppera för att komma ikapp. För varje gång han gör detta ökar förmågan att galoppera - du kommer att bli förvånad över hur snabbt hunden förbättrar sig :)

Link to comment
Share on other sites

Tar mig friheten att länka in vad Grizzlybrottarn skrev i en annan tråd:

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=62805#p62805

 

Såna här trådar får mig att vilja parkera skotern för gott och fullkomligt ge fan i att dra en meter spår till.

Jag gör skidspår för att skidklubben ska kunna bedriva sin tränings och tävlingsverksamhet. Att det sedan finns motionärer som använder spåren är helt ok, men huvudsaken är skidträning. Det är då för mig självklart att man lämnar hunden hemma, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare.

 

Kan man inte acceptera att skidspår sköts av en skidklubb för dess verksamhet så undrar jag om man också tycker att det är ok att lira lite brännboll på fotbollsplanen under fotbollslagets träning?

 

Kan ju tillägga att jag inte tillhör kategorin snabbare... Men jag kliver snällt åt sidan ändå.

@Labradoren- det finns många du är skyldig en ursäkt...

Link to comment
Share on other sites

TRÅDEN STARTADES INTE FÖR ATT FÅ INFORMATION OM HUR DÅLIG HUNDÄGARE MAN ÄR UTAN FÖR ATT FÅ TIPS OM HUR MAN ÅKER SKIDOR MED HUNDEN !!!!!VID SIDAN!!!!!! AV SPÅRET.

 

 

Snälla sluta lägg in fler såna kommentarer nu...

Såsom tråden utformat sig och då jag blivit påhoppad så har jag nästan en skyldighet att inflika vad skidspåren är ämnade för, då vissa tråddeltagare har en del att lära...

Link to comment
Share on other sites

och jag föreslår att du startar en egen tråd som handlar om hur illa du tycker om folk som inte håller koll på sina hundar i skidspåren.

Bra idé! Jag har nu skapat en tråd för information om vad som gäller för hundar i allmänhet och i skidspår i synnerhet, och då utifrån en skidåkares syn på den problematik detta kan skapa: Hundar i skidspår för skidåkare

Link to comment
Share on other sites

Jesper,

 

väldigt bra inlägg.

 

Jag tror inte heller det normalt är lämpligt eller tillåtet att vare sig köra eller gå med en hund i klassiska skidspår. Tyvärr finns det nog inte heller någon bra utrustning som gör det möjligt på ett säkert sätt. Hunden kan ju gärna inte vara kopplad på sidan om man åker med stavar och ytterst få har sån lydnad att de kan få hunden att slaviskt "springa fot" vid skidåkning i flera km. Däremot kan man kanske i undantagsfall köra med i hund i skatespår när det är extrem lågtrafik även om det inte uppenbarligen står att det är tillåtet. Föreslår istället några andra alternativ:

 

Sjöisar om det varit kallt och är lagom lite snö.

Öppna ytor, om det är lagom med snö.

Om det är mkt snö, plogade grusvägar med minimal trafik. Körde själv så igår med hund, det var kanonfint. Finns oerhört mkt grusvägar i Sverige.

 

Om det är hyfsat mkt snö men inte absurt mkt, låna en skoter, fyrhjuling, bandvagn, pistmaskin, traktor eller dylikt och kör upp egna spår. Rible12 har startat en föredömlig tråd om detta. http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5495. Eller betala ngn som har ovanstående utrustning för att köra upp spår. Den lokala skidklubben kanske ställer upp för att få skatespår och bli av med hundarna:) Jämfört med ett liftkort, skidor eller hundmat blir det inte dyrt speciellt om flera kan dela på det. Är väl de första 20 -50 cm rejält tillplattade så går det hyfsat att åka på ytterligare minst 10 cm nysnö. Eller hjälps åt och kör upp egna spår med bredare skidor.

 

Är medveten om att allt detta kan vara svårt mitt i storstäderna, men då får man hitta kortare partier, åka längre med bilen eller avstå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...