Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkning med hund


knase

Recommended Posts

Tack Everest!

 

Och det samma! Jag håller med dig. Varför inte ta lite initiativ, i en större stad bör det väl inte med internets hjälp och något hundforum vara så svårt att ganska snabbt få ihop ett antal likasinnade. 20 man som trampar upp 300meter var ger en slinga på 6km. En 50-lapp var till någon skoterägare blir 1000:- leta reda på nån liten insjö en bit från allt för mycket folk eller fråga nån markägare om lov så har ni ju ett spår att göra precis vad ni vill i.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Everest,

 

Jag har också förstått nu att det inte finns någon riktigt bra utrustning som gör att hunden alltid håller sig utanför spåret, min förhoppning med tråden var att hitta något sådant man där gick jag bet :)

Vad gäller att hålla hunden vid sidan hela tiden så ser jag också svårigheter med detta, men jag ska nog ändå prova i eget spår.

 

Jesper,

Ska kolla runt lite vad som redan finns i Göteborgsområdet (såg att Sisjön tillåter hund så där kanske kan vara bra) men om inte annat så är det en bra idé att gå ihop ett gäng och göra egna spår! Tyvärr är inte skotrar så vanliga i dom här trakterna :)

Link to comment
Share on other sites

Äsch, lägg av med fjollåkningen på plaststickor och släta fina spår, ta tillbaka skidåkningen till sitt ursprung - sätt på er ett par rejäla skogsskidor, ta med hunden, dra rakt ut i skogen och sätt igång o spåra själv! Jag lovar, perfekt träning både hunden och dig själv...
Link to comment
Share on other sites

Äsch, lägg av med fjollåkningen på plaststickor och släta fina spår, ta tillbaka skidåkningen till sitt ursprung - sätt på er ett par rejäla skogsskidor, ta med hunden, dra rakt ut i skogen och sätt igång o spåra själv! Jag lovar, perfekt träning både hunden och dig själv...

ja det tycker jag är helt klart dom finaste skid /hundupplevelserna. har man hyfsad koll på sin hund kan man släppa den helt fri och behöver inte på något sätt oroas för att man stör eller ska bli störd. förutom att kolla till så att hunden är med behöver man inte ägna en tanke åt koppel eller inkallning på hela turen. hur skönt är inte det!?

 

tempot blir lite makligare och hunden får större chans att ägna sig även åt andra former av njutning än att enbart försöka hänga på en skenande husse.

 

vi brukar alltid försöka få med några fler där både människor och hundar är kompisar, så turas man om med att ligga först och spåra. vad jag vet är det väl att vara ute och få lite frihet som labradorer och andra sällskapshundar uppskattar mest, inte att ränna benen av sig på en 3-mil, i tempo så den knappt hinner pinka.

 

 

 

en erfarenhet kan jag förresten bidra med;

 

jag kör som sagt aldrig i högt belastade motionsspår, men i andra mer tur-liknande och mindre organiserade spår, där man ändå kan möta en del folk, brukar jag lämna en stav hemma. nu har båda dom hundarna mycket "drag" i sig, men det tycker jag fungerar perfekt; sele på hunden och kopplet i vänster hand och staven i höger. hunden hjälper till så mycket att vänster staven sällan saknas och ev vinglande kan man korrigera genom att söka stöd i kopplet. hunden är under fullständig kontroll och kopplet kan man snabbt veva upp på armen vid behov.

 

koppel från midjebälte har jag provat, men jag tycker det blir ett evigt krångel med slackande och trasslande lina dessutom uppmanar man nästan hunden att hålla sig i korridoren precis rakt framför dvs i spåret, möjligheten till korrigering är i alla fall helt utesluten.

Link to comment
Share on other sites

Idag träffade jag en skidåkare, som hade sin hund med sig. Jag hade åkt färdigt och han var på väg ut. Ja sa: " Du har hunden med dig". Han svarade: Ja, jag tänkte att rasta av den inför julen, så den blir lugn. Då han är en booster (tror han sa så) så går han snällt bredvid spåret." Jag svarade: Jag är skejtare, så jag har inget emot om det trampas ner lite i skejtdelen, fö tror jag det finns en tilltrampad stig där folk gått. (inte packat på 1½ vecka)

 

Det var ett helt vänskapligt möte mellan oss och det kändes som han var en ansvarstagande hundägare. Då jag inte är någon hundkännare undrar jag om det skiljer på olika hundarter hur man kan dressera dem att gå vid sidan om, när man åker skidor.

Link to comment
Share on other sites

Idag träffade jag en skidåkare, som hade sin hund med sig. Jag hade åkt färdigt och han var på väg ut. Ja sa: " Du har hunden med dig". Han svarade: Ja, jag tänkte att rasta av den inför julen, så den blir lugn. Då han är en booster (tror han sa så) så går han snällt bredvid spåret." Jag svarade: Jag är skejtare, så jag har inget emot om det trampas ner lite i skejtdelen, fö tror jag det finns en tilltrampad stig där folk gått. (inte packat på 1½ vecka)

 

Det var ett helt vänskapligt möte mellan oss och det kändes som han var en ansvarstagande hundägare. Då jag inte är någon hundkännare undrar jag om det skiljer på olika hundarter hur man kan dressera dem att gå vid sidan om, när man åker skidor.

Visst kan man göra det. Ofta med stor framgång och utan problem varken för omgivningen eller hunden.

 

Dock;

 

problem 1: hur väldresserad och pålitlig hunden än är kommer den alltid att vara en levande varelse. vi ser dagligen exempel på att människor i ganska stor utsträckning inte ens klarar av att kontrollera sig själva. att då kunna ge 100%iga garantier för andra varelser fungerar naturligtvis inte. jag har sett det mängder av gånger; "våran hund kan man alltid lita på bla. bla. bla". sen kommer lik förbaskat det där utfallet eller rymningen när en löptik smiter förbi, med en gapande och skrikande husse efter som får noll respons.

 

problem 2: det finns en del människor i omgivningen som, befogat eller obefogat, ser rött så fort hunden är okopplad, på platser där den inte får vara det.

kategori a ser rött bara för att dom alltid ser rött så fort det finns minsta microfiber av ett ludd kvar i torktumlaren eller sker något annat som bryter mot ordningen.

kategori b ser rött, för att dom helt enkelt är rädda eller av försiktig natur.

 

man vet inte vem man möter eller vad deras bakomliggande skäl till reaktionen är så därför kopplar man hunden där det är föreskrivet. det är hunden och hundägaren som inskränker människans frihet i det fallet. inte "gnällspiken" som inskränker på hundens.

 

eftersom det finns så mycket hundar i vårt land finns det också mängder av trauman och fobier för dom. folk som blivit bitna själva eller fått sina mindre hundar påhoppade av större osv.

 

och framförallt vill man ha hunden lös finns det en miljon kvadrat meter per person där man kan vara utan att störa andra. ofta trvis också hunden bättre i dom miljöerna.

Link to comment
Share on other sites

Vi har i Växjö en elljusbanan, där promenerare, löpare och hundar skall hålla till på skejtbädden och det fungerar i de flesta fall bra. Dessutom har vi en 12 km-bana, som passerar förbi tre klubbstugor och kallas därför Trestugespåret. Detta spår är ett enkelspår för klassisk skidåkning.

Den skidåkare med hund jag träffade dagen före julafton förutsätter jag åkte på elljusbanan, då det var em och snart skulle mörkna. På julafton körde jag Trestugespåret, som då var skidspårat och delvis söndertrampat av två hundar. Det gjorde kanske inte så mycket, då spåret inte var av så bra kvalite, dock lite irriterande.

Idag hade spårmakarna spårat med kälke och fått till mycket bra spår (5 min snabbare idag) men i stort sett hela rundan var upptrampad av en hund, hål av tassarna och snökokor i spåret. Här rör det sig om en hundägare som tagit med sig sin hund i ett enkelspår, där hunden inte haft en chans att välja något annat än skidspåret. Det är brist på hänsyn både mot skidåkare och spårmakare, speciellt som det finns alternativ till detta spår.:(. Det är inte bara i Sthlms-området som det finns hundägare utan hänsyn, förekommer nog lite varstans.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag bekänna en riktig ungdomssynd; (skäms)..håll i er nu.

Jag har ridit i ett skidspår (på skejtbädden). Den håller faktiskt för en häst om den är väl packad och befinner sig i norra norrland.

Det var min första egna häst och vi hittade på mycket tokigheter tillsammans.

Hoppas jag inte blir utesluten från skidforum nu..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej igen

 

Tänkte bara rapportera att jag åter prövat med att ha hunden framför, i en ca 3 m lång lina fäst i sele i hunden och i mitt midjeväskebälte. En liten bit av linan är resårlina. Har kört detta nu några gånger i skoterspår, på bilvägar och i ett preparerat turspår (folktomt, hårda spår). I en motionsanläggnings preparerade spår varken har eller kommer jag att köra med hunden, påpekas för säkerhets skull. Inte heller i turspår om det är känsliga förhållanden med lösa spår.

 

Detta är alltså typ som skidsporten med draghund, efter vad jag förstått (fast då skejtar man, jag gör det helst inte om det inte är skarsnöåkning på myrar o dylikt som i och för sig är den kanske allra finaste skidåkningen).

 

Det har nu gått mycket bättre än när jag rapporterade om det första försöket tidigare i denna tråd. Hunden har blivit lite mer lyhörd för vad han ska göra i detta läge och uppskattar tempot och att få dra. Jag försöker dock göra det som en liten sport att han ska dra så lite som möjligt, d.v.s. staka på rejält så att linan ofta slackar lite. Verkar bli en rätt fin form av spontan intervallträning.

 

Där det är spår men finns utrymme på sidan utan lössnö väljer hunden ofta att gå där i stället för i spåret, alltså lite lite snett framför mig. När han ändå går i spåret är ju fördelen med att hunden är framför att mina skidor kommer att jämna ut de avtryck han gör med tassarna.

Link to comment
Share on other sites

Va kul att du har fått ordning på ditt hundåkande!

För egen del har jag inte tränat något, så jag har såklart inte heller blivit bättre..

 

Har det hänt dig någon gång att hunden har stannat mitt i spåret så att du har kört på honom?

Det är väl det jag är mest orolig över med ett sånt upplägg. Hörde iofs av några grannar att dom hade kört en del med sin hund och i början hade hon sprungit ut och blivit lätt påkörd och sen hade hon aldrig gjort om det, men det känns som en lite taskig taktik :)

Link to comment
Share on other sites

Har det hänt dig någon gång att hunden har stannat mitt i spåret så att du har kört på honom?

Nej, inte än ............ Tanken finns att det skulle kunna ske, men hittills har han inte betett sig så det känts att det varit nära. Däremot har han stannat till vid sidan av spåret ibland, och det blir ju också komplicerat när det går undan, jag hinner omöjligt bromsa tvärt innan linan är sträckt bakåt. Så han har väl fått några ryck, men när jag ropar till brukar han springa på igen innan rycket. Och han har nog lärt sig det redan, att det kan bli ett obehagligt ryck om han inte börjar kuta igen.

 

I mer än måttliga utförslöpor försöker jag hursomhelst ännu så länge ta det lite lugnt, t.ex. plogbromsa med ena skidan utanför spåret och mana på honom att gå sakta.

 

Vi är båda ännu nybörjare på detta. Men det är kul! Få se nu när det fryser på igen, kanske blir många fler tillfällen eftersom det förhoppningsvis kommer gå att åka lite varstans.

Link to comment
Share on other sites

Har inget särskilt bälte, bara en vanlig midjeväska för valla och småsaker, men en rätt så kraftig modell. Funkar helt OK. Men viktigt att en bit av linan som går till hunden är resårlina. Körde först utan det och då blev det för stumma ryck. Jag tog bort krokarna på en vanlig takräckesresårlina om du förstår vad jag menar. Knöt den till en ring som jag trädde midjeväskans bälte i. I denna ring knöt jag sedan linan till hundens sele.
Link to comment
Share on other sites

Det låter ju jättebra! Jag ska också försöka ta mig ut och träna, när nu snön kommer tillbaka..

 

Förresten, var köpte du ditt midjebälte och är du nöjd med det?

Man bör ha ett bälte som går över två ryggkotor. Jag kommer inte ihåg minimibredden ifall du vill tävla (jag har något svagt minne av 7 cm - men jag kan ha fel), men det kanske finns på draghundssportförbundets sida. Själv körde jag med ett gammalt höftbälte till äldre ramryggsäck. Sen ska öggla i linan fästas i öppen krok till bältet. Finns speciella sådana att köpa. Problemet var att kroken var lite för öppen, så många stukade till kroken för att inte tappa hunden då man gled utför och linan slackade. Men det var en avvägning om hur mycket, då det blev svårare att släppa linan ifall olyckan varit framme.

 

Bästa linan tycker jag blir om man "gömmer" en flexilina inne i en del av den stumma linan, som man då "tryckte ihop" för att få flexet att fungera. (Vissa stumma linor blir som ett "rör" när man trycker ihop dem.) Gillade bättre en sådan "hopsydd hel" lina än en med "knutar".

 

På träning körde jag ganske ofta med ett flexikoppel med en bit expanderdel (ca 50cm) nära hunden. Detta då jag ofta tränade en polar hund som man ofta "körde" om i utförsbackarna. Så man slapp en trasslig lina. För ren linkörning är väl en nomesele att föredra. Ska en ensam hund dra något (pulka) måste det bli en annan sele. Finns lite olika modeller, men jag gillade mest den som liknar nomeselen men med rem under magen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett baggenbälte gjort för drag, otroligt bra. http://www.baggen.se/sv/hund/softbelt/softbeltreflex.html?grp=562926

Det har en panikutlösare som man får rycka i om det går åt hvete :).

 

Kan man inte ha hunden lös så är det bäst med sele, lina och bälte.

Kände ganska snabbt att skate är den enda lösningen, men när du fått fart på hunden så kan du staka utanför eller i spåret. Hunden ska i vilket fall hålla sig till skatedelen. Är det mycket folk så kommer ni att köra om ganska ofta, så då äre lika bra att ligga där hela tiden :D.

 

Finns många spårfascister som gnäller om allt, lägger sig tyst bakom och räknar med att man kliver ur osv...

Stiger Northug ur? varför inte träna lite omkörningar när man ändå är så himla seriös.

Link to comment
Share on other sites

Oj - nu har jag läst igenom hela denna tråd (nästan) och det var på Tok för mycket att svara på för att få någon fason på inlägget. Mycket Faktiska felaktigheter finns dock med i några inlägg.

Det som verkligen verkar vara svårt att fatta är vad Skidspår.se är för något. Det är en hemsida - that´s it! Inte mer - inte mindre och har INGENTING med ordningsföreskrifter att göra.

Ett skidspår är INTE automatiskt en anläggning och faller därmed under allemansrätten. Jag tycker det är synd men så är det. Det Finns skidanläggningar som dock räknas som anläggningar.

Man Får vara medlem i kennelklubben och brukshundklubben Trots att man har blandras! Däremot har dessa inget Avelsansvar för blandraser och utfärdar därför inte heller championat åt dessa.

 

Draghundsport är en falang inom skidsporten och har ett förbund, Svenska Draghundsportförbundet. Ett sk "Grönt kort" är infört som utbildningskrav inom sporten och jag anser att detta gröna kort borde användas i större utsträckning till att ge tillträde till preparerade skidspår (skate). Jag vet att det gör det i viss utsträckning idag men inte alls i den omfattning det borde göra. Då finns goda möjligheter att skidåkare slipper otrevliga upplevelser med hundägare som Inte vet hur man för sig i spåren. Det vissa har upplevt här i tråden med hundskit i spåren och lösa hundar som springer efter o till o med före....det gör mig så Djävla förbannad! Det förstör så oerhört mycket. Nu är ju det iofs något man kan råka ut för var som helst - inte bara i skidspåren. Det är alltid lika illa.

 

Någon kommentar fanns också om att "jag går på samma ställe med min hund på sommaren som på vintern...". Tja..jag vet inte hur jag ska kommentera det men jag tycker det är Ruskigt irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om mycket, ska skaffa grönt kort! har som sagt precis börjat.

 

Åkte idag, och folk traskade i skatespåret, med lös hund dessutom.

Tror de är dessa som bajs i spåren ska skyllas på, alla seriösa rastar hundarna innan. Skulle en olycka ske så har man ju påse med sig.

 

Många rastslingor blir skidspår på vintern, seriöst så borde det sattsat på färre och bättre anläggningar. I Karlstad finns det spår som inte finns, konstigt va? :D

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att inte knyta fast linan i bältet, gör en ögla i linan och ha en krok på bältet så att du kan haka lös linan när någonting händer.

Ja det är det ju flera som sagt. Jag förstår säkerhetstänket med detta, men kan ändå inte riktigt se framför mig situationer där det kan behövas, och fungera. T.ex. skulle vi falla i en enda röra hunden och jag kommer jag nog inte åt att kroka loss. Om hunden tvärstannar av någon anledning, då hinner jag det väl knappt heller, eller om han gör ett häftigt utfall åt sidan? Nu är jag som framgått helt nybörjare på detta, så berätta gärna vilka tillbud som kan inräffa då losskrokning är bra. Det kan vara bra att få veta.

 

Jo men EN situation kan jag tänka mig: Snabb utförslöpa där hunden drar på så friskt att det blir farligt nära praktfull vurpa, jag klarar då själv inte att bromsa när hunden drar så hårt och hunden lyssnar inte på mina kommandon. Då borde man kunna hinna kroka loss kanske.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att inte knyta fast linan i bältet' date=' gör en ögla i linan och ha en krok på bältet så att du kan haka lös linan när någonting händer.[/quote']

Ja det är det ju flera som sagt. Jag förstår säkerhetstänket med detta, men kan ändå inte riktigt se framför mig situationer där det kan behövas, och fungera. T.ex. skulle vi falla i en enda röra hunden och jag kommer jag nog inte åt att kroka loss. Om hunden tvärstannar av någon anledning, då hinner jag det väl knappt heller, eller om han gör ett häftigt utfall åt sidan? Nu är jag som framgått helt nybörjare på detta, så berätta gärna vilka tillbud som kan inräffa då losskrokning är bra. Det kan vara bra att få veta.

 

Jo men EN situation kan jag tänka mig: Snabb utförslöpa där hunden drar på så friskt att det blir farligt nära praktfull vurpa, jag klarar då själv inte att bromsa när hunden drar så hårt och hunden lyssnar inte på mina kommandon. Då borde man kunna hinna kroka loss kanske.

Jag lovar att om du kör mycket kommer du vurpa. Kan vara oerhört svårt att ta dig upp om hunden/hundarna drar om du inte kan koppla loss dig på ett enkelt sätt. Kan som du säger vara bra i andra nödsituationer också. När jag tävlade var det i alla fall ett krav, (så någon tyckte i alla fall att iden var bra på den tiden...).

Link to comment
Share on other sites

Det är inte fråga om utan när det händer grejer när man kör med hund..

Några saker som kan hända:

Hunden drar lite sämre och du åker över linan så att den hamnar bakom din fot och hunden får fart igen.. Svår situation att ta sig ur om du inte kan lossa

Hunden byter spår vid stolpe/människa/träd så att ni passerar på varsin sida..

Hunden blir nödig och måste kröka rygg, och en hund som gillar att dra kör ju på järnet till det är dax att stanna utan förvarning..

Ja, det finns en rad situationer som kan uppstå. En hund som råkar ut för nåt otäckt när den drar kan sluta dra och då har ni inget mer skoj på skidor att se fram emot..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...