Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Egna skidspår...


rible12

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara lite kul med en tråd där vi samlar alla som gjort sina egna skidspår. Slippa den där hunden som springer runt och förstör eller den där nybörjaren som bara sinkar i spåret... :)

 

gjorde igår en egen 400m skate-bädd som varvbana men en lastare och en skopa som hjälp.

Kan vara Sveriges sydligaste.

 

Bilder finns på: http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=79416

 

Någon annan som är kreativ i snön?

Link to comment
Share on other sites

Finfint det där. :)

Hur är det med stavfästet?

 

Men det var tydligen dåligt med spårentusiaster. :)

Så får slänga in lite bilder (väldigt dåliga, återkommer nog under jul med lite bättre).

Slingan min är än så länge prick en kilometer. När jag provat isen mer räknar jag med att få till åtminstone 5 km, förhoppningsvis 1 mil. Nackdelen är att det blir lite platt men har ett par gamla skidor som glider dåligt som jag kan staka med.

 

Just det, även nybörjare är välkomna på min slinga eftersom jag kör med dubbelspår. ;)

Apropå den lite hätska diskussionen i en annan tråd...

 

Sedan har jag lite förbättringar på gång på spårdragaren, bland annat att sätta små plogar fram för att snön vill ut åt sidorna och så flytta riven lite fram för nu vill snön stocka sig där den sitter.

 

Jag har tjuvkollat på Grizzlybrottarns amerikanska spårdragare när jag snickrat och det är även där jag sett småplogarna som jag i första skedet inte iddes att sätta dit.

 

Vill jag ha skatebädd så lyfter jag bara av spårdelen.

Fattas då bara skateutrustning. :(

 

http://img17.imageshack.us/img17/5504/skidforumspar201012211.jpg

 

http://img405.imageshack.us/img405/550/skidforumspar201012212.jpg

 

http://img156.imageshack.us/img156/1480/skidforumspar201012213.jpg

 

http://img211.imageshack.us/img211/859/skidforumspar201012214.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just det' date=' även nybörjare är välkomna på min slinga eftersom jag kör med dubbelspår. ;)[/quote']

Får man ta med hunden ;-)

Nej, hundar vill jag inte ha i spåret! På den punkten är jag bestämd. ;)

Har bara råkat ut för det en gång men då kom två hundar i varsin sele dragandes med ungar bakom på skidor i fel riktning på elljusspåret, kontrollen över ekipagen var inte den bästa. Vansinne med tanke på nedförsbackarna! Efter ett tag kom en förskräckt mamma letandes...

Men det finns ju massor av lössnö utanför spåren men där vill nog ingen springa.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en egen slinga på 300m (GPS-mätt) på åkern utanför huset häromdagen. Har inte använt det för träning än på grund av svinkallheten. Jag använde den primitiva metoden med att gå med snöskor fyra varv, två i mitten och två lite på sidan för stavfästet (bra träning) och sedan åkte jag skidor med min hemmagjorda spårsläde efter. Tyvärr är inte spårsläden så tung och lägger man på för mycket tyngder så orkar man inte dra den, men den jämnar i alla fall till spårprofilen. Nu lär spåret ha frusit och jag ska försöka köra några varv i morgon. Annars var det ganska skönt att krypa in i tunneln idag när det var -23 på utsidan.
Link to comment
Share on other sites

I min ungdom (60- o 70-talet) gjordes alla spår med skidor. Det gick till så att först åkte (el gick på skidorna vid djup snö) den tilltänkta banan, sen packade man stavfästet genom att köra med ena skidan utanför spåret. För att inte bli trött i benet, växlade man sida med jämna mellanrum och sen tog man nästa var likadant fast där man inte packat första varvet. Sen var det att köra några varv och hoppas att det frös till på natten, så att man hade fina spår till nästa dag.

 

I detta sammanhang måste jag berätta en episod alldeles i början av min skidkarriär. Min klubb hade utbyte med grannklubben i Vaggeryd och vi skulle ha träningstävling tillsammans. Det hade dock kommit mycket snö så spåren var kraftigt igensnöade. Före tävlingen fick samtliga deltagare spåra upp banan, några i själva spåret, några stavfästet. Efter att vi gjort detta och fått till hyggliga spår kunde själva tävlingen genomföras. Idag finns det enstaka idealister, som gör sina egna spår, men för inte alltför länge sen var det det enda alternativet för att få fram åkdugliga spår.

 

Jag brukar inleda min skidåkning varje år med att spåra upp på gräsmattan till en skolgård alldeles i närheten och det brukar bli några träningspass där, innan golfbana o elljusspår blir åkbara. Under dåliga skidår har jag gjort spår på de mest ovanliga ställen; läsidan av en stenmur, på ett dike, på basvägar, i en "gryta" på en golfbana, i snövallar, på sjöar, skuggsida av en trädunge och det mest absurda i snövallen på en dubbeltennisbana (tror jag klarade en halvtimme). Hade en ganska fin bana, som slutade med en stoppsladd för att inte hamna på barmarken och för två år sedan en fin skejtbana på en basväg.

 

Rible o Vasa: Era banor ser fantastiskt fina ut - bra jobbat !:)

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom (60- o 70-talet) gjordes alla spår med skidor. Det gick till så att först åkte (el gick på skidorna vid djup snö) den tilltänkta banan, sen packade man stavfästet genom att köra med ena skidan utanför spåret. För att inte bli trött i benet, växlade man sida med jämna mellanrum och sen tog man nästa var likadant fast där man inte packat första varvet. Sen var det att köra några varv och hoppas att det frös till på natten, så att man hade fina spår till nästa dag.

 

I detta sammanhang måste jag berätta en episod alldeles i början av min skidkarriär. Min klubb hade utbyte med grannklubben i Vaggeryd och vi skulle ha träningstävling tillsammans. Det hade dock kommit mycket snö så spåren var kraftigt igensnöade. Före tävlingen fick samtliga deltagare spåra upp banan, några i själva spåret, några stavfästet. Efter att vi gjort detta och fått till hyggliga spår kunde själva tävlingen genomföras. Idag finns det enstaka idealister, som gör sina egna spår, men för inte alltför länge sen var det det enda alternativet för att få fram åkdugliga spår.

 

Jag brukar inleda min skidåkning varje år med att spåra upp på gräsmattan till en skolgård alldeles i närheten och det brukar bli några träningspass där, innan golfbana o elljusspår blir åkbara. Under dåliga skidår har jag gjort spår på de mest ovanliga ställen; läsidan av en stenmur, på ett dike, på basvägar, i en "gryta" på en golfbana, i snövallar, på sjöar, skuggsida av en trädunge och det mest absurda i snövallen på en dubbeltennisbana (tror jag klarade en halvtimme). Hade en ganska fin bana, som slutade med en stoppsladd för att inte hamna på barmarken och för två år sedan en fin skejtbana på en basväg.

 

Rible o Vasa: Era banor ser fantastiskt fina ut - bra jobbat !:)

Volevodin,

 

håller med, så gjorde min far också. Har även hänvisat till denna tråd i "hundtråden". Om man vill köra skidor med hund så är det väl bara att fixa egna spår!

 

Bra jobbat Rible, själv skatar jag på grusväg, mitt skoterspår har yrt igen.

Link to comment
Share on other sites

Nån som testat att lägga tyngder på ett par gamla träskidor?

 

Min svärfar har köpt en mindre fyrhjuling för att spara ryggen när gården ska skottas. Jag har en tanke om att bara ta ett par gamla lite bredare trädskidor o borra fast i ett tyngre mittenparti (som får tyngd genom större stenar antar jag...)

Därefter en enkel draganordning till fyrhjulingen. Det största problemet tror jag blir att få skidornas att hålla, och stavfästet. Tips till den ohändige?

Link to comment
Share on other sites

Vasa,

 

Spännande bygge du har där.

Vad drar du den med.

Har du fler bilder och detaljer att bjuda på?

Jag drar med en fyrhjuling, på gränsen att det går.

Ska lägga på kedjorna men det är lite gruvsamt så har inte kommit till skott med det än.

Tittade annars på band men det kostar 47 tusen så då kan man lika gärna köpa skoter tror jag...

 

Återkommer med bilder när temperaturen stigit "en aning". :)

 

Nån som testat att lägga tyngder på ett par gamla träskidor?

 

Min svärfar har köpt en mindre fyrhjuling för att spara ryggen när gården ska skottas. Jag har en tanke om att bara ta ett par gamla lite bredare trädskidor o borra fast i ett tyngre mittenparti (som får tyngd genom större stenar antar jag...)

Därefter en enkel draganordning till fyrhjulingen. Det största problemet tror jag blir att få skidornas att hålla, och stavfästet. Tips till den ohändige?

Ta ett par 95-120x45 mm plankor och snedsåga på var sida så att de blir 70 mm längst ner.

Och snedsåga längst fram i typ 20 grader så de glider med.

CentrumCentrum på dessa satte jag till 22 cm.

Skruva fast i en dubbel plywoodskiva eller brädor i en ram 60-70 cm bred och lika lång.

Där går det att lägga lite tyngd.

Sedan se till att snön kan komma under kälken så du får sätta på något i framkant så det inte blir tvärstopp mot snön.

Jag har sedan delat dragstången och sätt en gängstång som led för att ekipaget ska ligga längs med backen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det funkar utmärkt att göra egna spår så länge inte snödjupet överstiger 10-15cm då blir det problem med stavfästet. Har gjort mycket egna spår genom åren men i år har det varit för mycket snö. Tycker det är värdefullt att ha spår nära hemmet, mer tid för tränign och mindre för transport, dessutom kan man till rätt hyggliga spår fullt i klass eller bättre än slitna Vasaloppsspår.

 

Får väl testa att göra som Volevodin beskriver, har en äng alldeles bredvid tomten som är drygt en kilometer runt. Passar sig utmärkt för kvällspass när man inte hinner åka till elljuset.

 

Gjorde en enkel spårkälke till dotterns häst, funkade sådär svåraste var att få hästen att gå så spikrakt som jag önskade men ungarna tyckter det var kul att sitta baktill som barlast iaf!

 

Fyrhjulingar klarar väl inte alltför stora snödjup? Nackdelen med alla hjuldrivna fordon är att de inte packar snön i spåret så då måste man ha packningsutrustning också..

Men Vasas kälke ser ju att fixa det också!

 

Skoter is the shit, håller på och bearbetar frugan, kan gå!

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom (60- o 70-talet) gjordes alla spår med skidor. Det gick till så att först åkte (el gick på skidorna vid djup snö) den tilltänkta banan, sen packade man stavfästet genom att köra med ena skidan utanför spåret. För att inte bli trött i benet, växlade man sida med jämna mellanrum och sen tog man nästa var likadant fast där man inte packat första varvet. Sen var det att köra några varv och hoppas att det frös till på natten, så att man hade fina spår till nästa dag.

 

I detta sammanhang måste jag berätta en episod alldeles i början av min skidkarriär. Min klubb hade utbyte med grannklubben i Vaggeryd och vi skulle ha träningstävling tillsammans. Det hade dock kommit mycket snö så spåren var kraftigt igensnöade. Före tävlingen fick samtliga deltagare spåra upp banan, några i själva spåret, några stavfästet. Efter att vi gjort detta och fått till hyggliga spår kunde själva tävlingen genomföras. Idag finns det enstaka idealister, som gör sina egna spår, men för inte alltför länge sen var det det enda alternativet för att få fram åkdugliga spår.

 

Jag brukar inleda min skidåkning varje år med att spåra upp på gräsmattan till en skolgård alldeles i närheten och det brukar bli några träningspass där, innan golfbana o elljusspår blir åkbara. Under dåliga skidår har jag gjort spår på de mest ovanliga ställen; läsidan av en stenmur, på ett dike, på basvägar, i en "gryta" på en golfbana, i snövallar, på sjöar, skuggsida av en trädunge och det mest absurda i snövallen på en dubbeltennisbana (tror jag klarade en halvtimme). Hade en ganska fin bana, som slutade med en stoppsladd för att inte hamna på barmarken och för två år sedan en fin skejtbana på en basväg.

 

Rible o Vasa: Era banor ser fantastiskt fina ut - bra jobbat !:)

Sedan om några år så kan Rible berätta hur han gjorde skatespår med teleskoplastare i sin ungdom på 2010-talet....

Link to comment
Share on other sites

Sedan om några år så kan Rible berätta hur han gjorde skatespår med teleskoplastare i sin ungdom på 2010-talet....

haha jag saker och ting förändras övertiden... Kan berätta att mitt skate-spår är fin fint... Fortfarande hårt och fint efter ca 140 varv på det, ska dock ut med lastaren och dra till det igen imorgon för att jämna till det... Kan göra det bredare utan några större problem, kunde lägga DM-Sprint i fristil här :) dock är banan kanske lite för platt...

 

Bifogar en liten film från mitt pass idag:

Link to comment
Share on other sites

Mer gruvsamt än att bygga ovanstående ekipage... ;)

Nej det var inget vidare att få på kedjorna, ett elände rent ut sagt. :(

Men nu sitter de. :)

 

Lite fler bilder på spektaklet.

Blir faktiskt riktigt fina spår om jag får säga det själv.

 

Ungefär lika mycket jobb som med att bygga vallabänken men känns som detta gav mer för arbetsinsatsen.

 

Notera på sista bilden att det är dubbelspår som gäller. ;)

 

http://img571.imageshack.us/img571/1125/skidforum201012261.jpg

 

http://img840.imageshack.us/img840/6935/skidforum201012262.jpg

 

http://img521.imageshack.us/img521/9290/skidforum201012263.jpg

 

http://img148.imageshack.us/img148/8679/skidforum201012264.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har gjort en egen spårkälke för dragning av egna spår med hjälp av en halv tunna, tvåtumfyra och sele/skaklar från armepulka.

 

Spåren blir helt ok men man skulle behöva barlasta mer än man orkar drar för bättre stavfäste. Fördelen jämfört med helt manuellt gjorda spår är att man blir av med snön på ett helt annat sätt och att man får ett rejält pulspass.

 

Dagens skratt bjuder jag på här.

 

http://www.youtube.com/watch?v=G3TAc5l9QD8

Link to comment
Share on other sites

Dagens skratt bjuder jag på här.

http://www.youtube.com/watch?v=G3TAc5l9QD8

Nja' date=' det var väl inte så farligt.

Frågan är väl vem av dig och MrT som drar den snabbast? :)

 

Har gett upp nu med fyrhjulingen. :( De går tämligen dåligt i djupare snö...

Tittar på skoter men det är en strykande åtgång och rejäla begagnatpriser för tillfället.[/quote']

Fick belöningen idag iform av fina snabba spår och strålande solsken, 37km blev det.

 

Skoter är väl egentligen det enda gångbara i längden, traktor funkar ju också om man har gått om plats typ åkrar och skogsvägar. Fördelen med en traktor är du kan hänga på vad som helst och den orkar dra det...

 

Ingen som testat att spåra med 4-hjulsdriven bil som dragare?

Link to comment
Share on other sites

Dagens skratt bjuder jag på här.

http://www.youtube.com/watch?v=G3TAc5l9QD8

Nja' date=' det var väl inte så farligt.

Frågan är väl vem av dig och MrT som drar den snabbast? :)

 

Har gett upp nu med fyrhjulingen. :( De går tämligen dåligt i djupare snö...

Tittar på skoter men det är en strykande åtgång och rejäla begagnatpriser för tillfället.[/quote']

tips på gds-konvertering av atv med skotermatta och medar

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en egen spårkälke för dragning av egna spår med hjälp av en halv tunna, tvåtumfyra och sele/skaklar från armepulka.

 

Spåren blir helt ok men man skulle behöva barlasta mer än man orkar drar för bättre stavfäste. Fördelen jämfört med helt manuellt gjorda spår är att man blir av med snön på ett helt annat sätt och att man får ett rejält pulspass.

 

Dagens skratt bjuder jag på här.

 

http://www.youtube.com/watch?v=G3TAc5l9QD8

Ser jobbigt ut, inte undra på att du är stark i uppförsbackarna.

Angående skoter så pratade jag med en granne som har tröttnat på "sin" skoter och försöker hitta en ny förvaringsplats åt den. Det lät dock som man behöver vara händig med motorer om man skall låna den.

 

För egen del så är jag min egna spårmaskin och ställer mig och stakar upp ett par i den mån att ingen annan gjort några spår åt mig.

Link to comment
Share on other sites

tips på gds-konvertering av atv med skotermatta och medar

Ja det var något det. :)

Men funderar på om det inte kan slita på axlar/kraftöverföring...

 

Nu är det såpass tjockt med snö att det skulle gå på åkrarna så provar kanske med traktorn istället.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en egen spårkälke för dragning av egna spår med hjälp av en halv tunna' date=' tvåtumfyra och sele/skaklar från armepulka.

 

Spåren blir helt ok men man skulle behöva barlasta mer än man orkar drar för bättre stavfäste. Fördelen jämfört med helt manuellt gjorda spår är att man blir av med snön på ett helt annat sätt och att man får ett rejält pulspass.

 

Dagens skratt bjuder jag på här.

 

http://www.youtube.com/watch?v=G3TAc5l9QD8[/quote']

Ser jobbigt ut, inte undra på att du är stark i uppförsbackarna.

Angående skoter så pratade jag med en granne som har tröttnat på "sin" skoter och försöker hitta en ny förvaringsplats åt den. Det lät dock som man behöver vara händig med motorer om man skall låna den.

 

För egen del så är jag min egna spårmaskin och ställer mig och stakar upp ett par i den mån att ingen annan gjort några spår åt mig.

Undra om inte jag känner den grannen också, har han mer problem med skotern alltså, kanske skulle slå en pling, för väl göra lite plats i garaget?

 

Om du vill kan du komma och prova min spårmaskin och mina spår....

Link to comment
Share on other sites

tips på gds-konvertering av atv med skotermatta och medar

Ja det var något det. :)

Men funderar på om det inte kan slita på axlar/kraftöverföring...

 

Nu är det såpass tjockt med snö att det skulle gå på åkrarna så provar kanske med traktorn istället.

Då så är det ju inget snack ju ut med traktorn!

Link to comment
Share on other sites

Nu är det såpass tjockt med snö att det skulle gå på åkrarna så provar kanske med traktorn istället.

Då så är det ju inget snack ju ut med traktorn!

Jag var ute en tur men det går lite segt i "dalpartierna" med mycket snö för den drar bara på bakhjulen, gör ett nytt försök i eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...