Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bruten tumme!


JORÅSÅATT

Recommended Posts

Nu är det så illa att jag brutit tummen i leden närmast nageln. (pga klämskada)

Jag blev gipsad halvvägs upp till armbågen, ska in och byta gips 27dec. och sedan vara gipsad tom. 10jan-2011

Har aldrig varit gipsad förut så nu till själva frågeställningen,

Är det fortfarande realistiskt att kunna åka VL?

Hur mycket tappar man i styrka när man är gipsad?

En kompis pratade om att han hade tjatat till sig ett "plast gips" som gips nr2 detta hade tydligen haft kardborre tom. så han kunde enkelt plocka av det och duscha tex.

Det skulle ju göra det betydligt enklare att komma igång och springa el.dyl.

Jag vet inte vad tror ni, tankarna bara snurrar i huvudet.

Helt enkelt, är det realistiskt med vasaloppet, och i så fall hur ska jag lägga upp den tid som återstår fram till loppet?

Har du någon erfarenhet eller något förslag?

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg hur många veckor det var. Inte många. När gipset togs bort hade kroppen ätit upp musklerna i handen. Vanligt med tillbakagång med oanvända muskler. Benen växer till rätt läge och storlek inom ett år. Jag tror du måste rådfråga din läkare vad som gäller rehabtid för din tumme. Tala om att du vill åka längdskidor så att han kan bedömma just din skada. Visa läkaren en modern stav så att han/hon inte tror att du fastnar med tummen i staven.

Se till att du jobbar med övriga fingrar och muskler i handen för att förkorta läkningen.

 

Vågar inte gissa tiden på din läketid.

 

Lycka till med tummens läkning!

Link to comment
Share on other sites

Första hyenan värdar kadaverdoften...

 

Du vill inte sälja din startplats :D

 

Jag skulle kontakta en duktig sjukgymnast direkt och se om du kan få tips på hur du kan hålla igång med gipset. Med jul och sånt som kommer nu så kommer nog inte det att sköta sig själv (om det ens gjort det oavsett). För att hålla igång konditionen så borde träningscykel eller trainer fungerar bra. Men jag tror inte VL är i fara bara för att du tappar träning.

 

Rent spontant så känns det ju som att det borde gå i o m att handen är fäst i kontrollremmen och det borde gå att åka utan att belasta tummen. Men kolla det med läkaren när du är inne och byter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...