Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar i skidspår för skidåkare


XChasa

Recommended Posts

För information om vad som gäller för hundar i allmänhet och i skidspår i synnerhet, och då utifrån en skidåkares syn på den problematik detta kan skapa, samlar jag i denna tråd lite information om vad som gäller och förslag till lösning på ett vanligt problem.

 

Jag vet att många skidåkare också har hund och praktiserar skidåkning med hund och visar den hänsyn detta innebär. Tyvärr drabbas även Ni av de dåliga exemplen som inte förstår den problematik som hundar i skidspår utgör. Jag kallar dessa människor som inte vill förstå problematiken, hela tiden förvränger verkligheten och inte mottagliga för argumentation, för hundfanatiker.

 

För att se bakgrunden kan man läsa i tråden, vilket jag hämtar en del ifrån: Åkning med hund

 

Det finns bra hundägare och det finns dåliga hundägare. Möter ekipage i spåren både sommar som vinter där hundägaren har full kontroll och tar det ansvar som krävs- inga problem med dessa och det stora flertalet av hundägare hamnar i denna kategori!

 

Bäst att tillägga, för att förekomma, det gäller naturligtvis att alla parter visar hänsyn mot varandra, gäller i motionsspår såväl som i trafiken.

Dock finns det vissa grundregler- såväl i trafiken som i ett skidspår.

 

En hundägare har strikt hundägaransvar och Svenska Brukshundsklubben lär sina hundägare vad som gäller- från dess hemsida:

"Det strikta hundägaransvaret betyder helt enkelt att du som hundägare ALLTID är ansvarig för vad din hund gör, oavsett om din hund har blivit provocerad eller inte."

 

Här är reglerna och lagtext vad som gäller hundar i allmänhet från Jordbruksdepartementet:

 

Hund och katt- Grundläggande bestämmelser till skydd för bland annat hundar och katter finns i djurskyddslagen (1988:354) och djurskyddsförordningen (1988:539). Utöver bestämmelserna i djurskyddslagen och djurskyddsförordningen finns det också bestämmelser i föreskrifter som meddelas av Jordbruksverket.

 

"Djurägares ansvar för sin hund eller katt

Bestämmelser om ansvar för den som har en hund eller katt finns i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt lagen skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas om på ett sådant sätt som behövs för att förhindra att hunden eller katten orsakar skador eller andra olägenheter. "

 

"Särskilda skadeståndsbestämmelser

För hundar gäller också särskilda skadeståndsbestämmelser. För skador som orsakas av hundar gäller så kallat strikt skadeståndsansvar. Det betyder att man kan bli skadeståndsskyldig för en skada som hunden orsakar även om man själv inte har varit oaktsam."

 

"Hundar ska vara märkta och registrerade

Sedan den 1 januari 2001 är det lag på att alla hundar ska vara märkta och registrerade. Detta krav tillkom bland annat för att underlätta för polis som behöver ingripa mot hundar som utgör en fara för människor eller andra djur."

 

Mera info om detta:

 

"Tillsyn över hundar och katter"

 

Lagtext:

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

 

 

Som hundägare har man alltså all anledning att ha kontroll på sina hundar!

 

Om man kommer i en nedförsbacke med bra fart och det endast finns ett spår att åka i man där möter en hund, med eller utan linor, så orsakar det en besvärlig situation där hundägaren har allt ansvar!

 

Skulle man behöva väja för en hund och slå sönder en stav t.ex. så verkar ansvarsfrågan redan avgjord....

 

 

'www.skidspar.se' samarbetar sedan några år med Svenska Skidförbundet (länken blir förändrad/censurerad via forumet- ta bort en punkt efter www) Samarbete med Svenska Skidförbundet (sept.2007)

”Skidspår.se och Svenska Skidförbundet har inför den här säsongen inlett ett samarbete. Det gemensamma målet är att få så många skidklubbar, kommuner och andra anläggningar som möjligt att lägga ut spårinformation på Skidspår.se. ”

 

På 'www.skidspar.se' kan man se om det finns några hund/-pulkaspår dragna (förändrad/censurerad via forumet- ta bort en punkt efter www)

Om där finns finns en markering "Hund med kryss över" för aktuellt skidspår, då gäller "Hundar EJ tillåtna" och att inga hund-/pulkaspår finns att tillgå! Kan inte vara svårt att förstå!

 

Om någon drar ett spår avsett för hundar, så respekterar jag det och då har jag ett val att inte åka dit. Vill därför inte ha hundar i spår avsedda för skidåkning och då slipper vi många problem som nonchalanta hundägare orsakar.

 

Uppmanar därför alla hundägare att ha klart med de spåransvariga INNAN man låter sin hund beträda spåret. Se också då till att aktuell information uppdateras på 'www.skidspår.se' eller alternativt resp. klubbs hemsida. Såsom det är idag så gäller enligt 'www.skidspår.se' "Hundar EJ tillåtna" på de flesta ställena jag tittat på, och det är detta man har att utgå ifrån.

 

Jag utgår från att man håller informationen på 'www.skidspår.se' så aktuell som möjligt och att man också rättar sig efter detta, särskilt när det finns hundfanatiker som inte vet hur man skall bete sig. Har du synpunkter- ta upp det med spåransvarig/resp. klubb så att de ändrar till aktuell information!

 

Jag anser att ett skidspår kan liknas med en idrottsanläggning och spår (klassiska- och/eller skate-spår) dras för att kunna bedriva träning i olika grad, naturligtvis är målet med träningen olika för olika individer, men huvudsaken är skidträning. Det är då att visa gott omdöme att man lämnar hunden hemma om inget annat anges, följer åkriktningen, inte saxar sönder fina slakmotor och släpper fram snabbare åkare på ett förnuftigt sätt om förhållandena så kräver. Detta synsätt är ju än viktigare ju fler aktiva som försöker bedriva seriös träning och där bra spår är en bristvara.

 

Särskilt viktigt med visad hänsyn blir det då många nybörjare och barn finns i spåren- men tänk på att alla har vi börjat någonstans!

 

Har man svårt att förstå problematiken så tycker jag man skall fundera på hur man man skulle uppfatta att det är ok att lira lite brännboll på fotbollsplanen under fotbollslagets träning?

 

Vill inte att denna tråd används till att argumentera för hundar i spår avsedda för skidåkning, utan fokus är helt på att använda skidspår att åka skidor i- oavsett de är avsedda för skate eller klassiskt !

 

Vi behöver mer folk som motionerar och gärna ger sig ut i skidspåren när dessa finns och åker skidor- inte fler hundar i motionsspåren på de motionerandes bekostnad!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Bra initiativ och mycket informativt!

 

Det är ju en hel del pundare, alkisar o likn som envisas med att släpa runt på stora hundar ute bland folk och inte ha dom kopplade.

 

Vad jag förstått är det ganska strikt kopplingstvång, på allmän plats. Och till slut brukar ju polisen ta hand om hunden när husse eller matte brister i sitt ansvar.

 

Men vet du något om hur det ligger till med kopplingstvånget? Om det är ok att ha hund i spåret är det då också ok att den är lös?

Link to comment
Share on other sites

Så det du säger är att hundar är förbjudna i skidspåret om det inte står utryckligen att det är tillåtet?

Idag när det står "Hundar EJ tillåtna" - kan det uppfattas annorlunda?

Ja, at de som lade in informationen om spåret inte hade någon information om man får ha med hund eller att de inte brydde sig om att skriva in informationen.

 

Du kan tex läsa om spåren i årebjörnen och bestäma själv hur korrekta märkeringarna är.

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ och mycket informativt!

 

Det är ju en hel del pundare, alkisar o likn som envisas med att släpa runt på stora hundar ute bland folk och inte ha dom kopplade.

 

Vad jag förstått är det ganska strikt kopplingstvång, på allmän plats. Och till slut brukar ju polisen ta hand om hunden när husse eller matte brister i sitt ansvar.

 

Men vet du något om hur det ligger till med kopplingstvånget? Om det är ok att ha hund i spåret är det då också ok att den är lös?

Enligt Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd till lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (RPSFS 2009:1 FAP 693-1) :

"2 § Bestämmelser om tillsyn över och skötsel av hundar finns i lagen

(2007:1150) om tillsyn över hundar och katter samt förordningen

(2007:1240) om tillsyn över hundar.

3 § Ytterligare bestämmelser om hundar finns i t.ex. hittegodslagen

(1938:121), rennäringslagen (1971:437), jaktlagen (1987:259),

jaktförordningen (1987:905), djurskyddslagen (1988:534),

djurskyddsförordningen (1988:539) och i föreskrifter utfärdade med stöd av

dessa författningar samt i vissa lokala föreskrifter utfärdade av kommunen."

 

Finns således en hel del att ta hänsyn till, och det finns de som kan detta bättre, men jag vet att det skiljer mellan olika kommuner och att det kan variera beroende när på året det är.

Link to comment
Share on other sites

Så det du säger är att hundar är förbjudna i skidspåret om det inte står utryckligen att det är tillåtet?

Idag när det står "Hundar EJ tillåtna" - kan det uppfattas annorlunda?

Ja' date=' at de som lade in informationen om spåret inte hade någon information om man får ha med hund eller att de inte brydde sig om att skriva in informationen.

 

Du kan tex läsa om spåren i årebjörnen och bestäma själv hur korrekta märkeringarna är.[/quote']

Får inte upp någon anläggning på årebjörnen- och som jag skrev- tycker du informationen är felaktig så försök att få den korrekt så att alla vet vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skidspar.se/jamtland/are/are-bjornen

 

Om inte linken verkar kan du söka på björnen. Ja, informationen i hund märkingen är fel enligt informationen som finns på sidan.

 

Så informationen som du verkar se på som facit/lag eller liknande är felaktigt för det första spåret jag sökte på. Det kanske är så att man inte kan lita på att det som står på skidspor.se stämmer?

 

Förövrigt så verkar du inte förstå att det finns många olika skidspår i Sverige. Några är körda av kommunen, några av klubbar, andra av ildsjällar, några manuellt, några av pistmaskiner, några körs nestan varje dag, andra nestan aldrig.

 

Det jag försöker komma fram till är att målet med att ha ett skidspår inte alltid är detsamma och att en hundspåvärkan är väldigt olika.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skidspar.se/jamtland/are/are-bjornen

 

Om inte linken verkar kan du söka på björnen. Ja, informationen i hund märkingen är fel enligt informationen som finns på sidan.

 

Så informationen som du verkar se på som facit/lag eller liknande är felaktigt för det första spåret jag sökte på. Det kanske är så att man inte kan lita på att det som står på skidspor.se stämmer?

 

Förövrigt så verkar du inte förstå att det finns många olika skidspår i Sverige. Några är körda av kommunen, några av klubbar, andra av ildsjällar, några manuellt, några av pistmaskiner, några körs nestan varje dag, andra nestan aldrig.

 

Det jag försöker komma fram till är att målet med att ha ett skidspår inte alltid är detsamma och att en hundspåvärkan är väldigt olika.

Om man sökte på åre-björnen gick det bättre ;)

 

Här har man lagt till som extra information: "Hund o pulka är tillåtet på alla spår om man går på sidan om och har koppel på hundarna."

 

Tycker du informationen är felaktig kontakta dem och försök få dem att ändra.

 

Att tro att allt på skidspar.se stämmer är nog inte realistiskt, men som jag skriver, kan vi försöka rapportera/få in ändringar så att de stämmer bättre!

 

Naturligtvis förstår jag att förutsättningarna ser olika ut i olika delar av landet. Det är flera som beskrivit att på vissa håll fungerar det bra MEN

för att få något att rätta sig efter så är det idag informationen på skidspar.se som man har att rätta sig efter- eller har du något bättre förslag?

 

Man skrev den 14 dec. i år på skidspar.se:

"Vi strävar efter att Skidspår.se ska vara ett renodlat spårstatusrapporteringsforum med sakliga rapporter. Dels för att vi vet att de allra flesta sidbesökarna vill ha det så, och dels för att rapporterna på Skidspår.se också speglas på hundratals andra hemsidor hos bl a klubbar och kommuner. "

 

Hos skidspar.se får du rätt (så rätt som vi uppdaterar den med) information oavsett hur spåren drivs.

 

Att påverkan på spåren kan se olika ut har jag också full förståelse för, MEN idag är det ibland hundägarna som själva tar de besluten, och detta fungerar inte alltid- därför vill jag att det är spåransvarig som skall ta dessa beslut och att alla rättar sig efter detta!

Link to comment
Share on other sites

Var snäll och blanda inte in mig i denna diskussionen. Mina hundproblem rör sig uteslutande om hundar ned en person utan skidor i andra ändan av kopplet.

Jag tyckte du hade sammanfattat det så bra i ditt inlägg, men vill du inte att det är med så tar jag genast bort detta!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det räcker med ett kryss över hundmarkeringen på skidspår.se eller om det måste finnas en eller flera skyltar uppsatta i anslutning till det aktuella skidspåret. Kan en klubb utan tillstånd från kommunen sätta upp skyltar med hundförbud eller krävs det att man söker tillstånd för det ?
Link to comment
Share on other sites

Nej, klubben kan inte själv besluta om hundförbud. Det spelar ingen roll om man äger marken eller inte. Det finns rätt att ta med hund varsomhelst om det inte finns särskilda regler som förhindrar det. Sådana regler finns normalt i varje kommuns ordningsföreskrifter t.ex. för badplatser och vissa idrottsanläggningar. I ordningsföreskrifterna kan även finnas regler om att hunden ska hållas kopplad på vissa platser. Bryter man mot ordningsföreskrifterna kan man dömas till böter, i allmänhet till mycket låga belopp om polis eller åklagare mot förmodan skulle orka driva detta.
Link to comment
Share on other sites

Men varför är då hundarna kryssade på skidspår.se, om ägaren ändå inte behöver rätta sig efter det ?

"Behöver"? -tycker du att det är lika ok att köra åt "fel" håll än alla andra gör, skejta i de klassiska spåren, hojta barnen ur spår eller kanske du också tar med dig snöskotern och tar ett par varv med? Att man vill ha en spåravgift, som många anläggningar tar ut eller vill ha in på frivillig basis- inget att bry sig om!?

Man behöver- med ditt sätt att se det- säkert inte bry sig om vissa andra regler heller.

Det är väl för att man respekterar de ordningsföreskrifter som spåranläggningen har- eller?

 

Du kan säkert ta en promenad med din hund in på en fotbollsplan under rådande träning utan att du kan bötfällas. Ja, jag behöver nog inte fortsätta, du förstår säker hur jag tänker.

Link to comment
Share on other sites

Nej, klubben kan inte själv besluta om hundförbud. Det spelar ingen roll om man äger marken eller inte. Det finns rätt att ta med hund varsomhelst om det inte finns särskilda regler som förhindrar det. Sådana regler finns normalt i varje kommuns ordningsföreskrifter t.ex. för badplatser och vissa idrottsanläggningar. I ordningsföreskrifterna kan även finnas regler om att hunden ska hållas kopplad på vissa platser. Bryter man mot ordningsföreskrifterna kan man dömas till böter, i allmänhet till mycket låga belopp om polis eller åklagare mot förmodan skulle orka driva detta.

Det var med utgångspunkt från ovanstående, som jag ställde frågan varför hundarna är kryssade på skidspår.se, om klubben inte själva kan besluta och hundägarna har rätt att ta med hunden likaväl.

 

Jag menar att om inte kryssningen på skidspår.se gäller i verkligheten, varför finns den där överhuvudtaget, i så fall kan hundsymbolen likaväl tas bort.

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' klubben kan inte själv besluta om hundförbud. Det spelar ingen roll om man äger marken eller inte. Det finns rätt att ta med hund varsomhelst om det inte finns särskilda regler som förhindrar det. Sådana regler finns normalt i varje kommuns ordningsföreskrifter t.ex. för badplatser och vissa idrottsanläggningar. I ordningsföreskrifterna kan även finnas regler om att hunden ska hållas kopplad på vissa platser. Bryter man mot ordningsföreskrifterna kan man dömas till böter, i allmänhet till mycket låga belopp om polis eller åklagare mot förmodan skulle orka driva detta.[/quote']

Det var med utgångspunkt från ovanstående, som jag ställde frågan varför hundarna är kryssade på skidspår.se, om klubben inte själva kan besluta och hundägarna har rätt att ta med hunden likaväl.

 

Jag menar att om inte kryssningen på skidspår.se gäller i verkligheten, varför finns den där överhuvudtaget, i så fall kan hundsymbolen likaväl tas bort.

Kan väl vara så att kryssningen stämmer med den lokala ordningsstadgan. Verkar lite förhastat att förutsätta att informationen är felaktig bara för att inte spårhållaren själv har beslutsrätten.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att om inte kryssningen på skidspår.se gäller i verkligheten, varför finns den där överhuvudtaget, i så fall kan hundsymbolen likaväl tas bort.

nu vet inte jag hur det är, men även om symbolen i strikt juridisk mening saknar betydelse så finns det ju fortfarande människor som kan visa respekt för önskemål av det här slaget utan att det är lagstadgat, så symbolen kan ju ha ett visst värde ändå.

 

vill inte den som gjort spåret, eller anlagt badstranden eller vad det nu är ha hundar där tycker jag man respekterar det. det finns så mycket andra ytor /vatten att vara på. för mig är det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att om inte kryssningen på skidspår.se gäller i verkligheten' date=' varför finns den där överhuvudtaget, i så fall kan hundsymbolen likaväl tas bort.[/quote']

nu vet inte jag hur det är, men även om symbolen i strikt juridisk mening saknar betydelse så finns det ju fortfarande människor som kan visa respekt för önskemål av det här slaget utan att det är lagstadgat, så symbolen kan ju ha ett visst värde ändå.

 

vill inte den som gjort spåret, eller anlagt badstranden eller vad det nu är ha hundar där tycker jag man respekterar det. det finns så mycket andra ytor /vatten att vara på. för mig är det enkelt.

Tack jesper för dina sakliga och balanserade inlägg- du formulerar det så bra:

"...även om symbolen i strikt juridisk mening saknar betydelse så finns det ju fortfarande människor som kan visa respekt för önskemål av det här slaget utan att det är lagstadgat, så symbolen kan ju ha ett visst värde ändå."

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att om inte kryssningen på skidspår.se gäller i verkligheten' date=' varför finns den där överhuvudtaget, i så fall kan hundsymbolen likaväl tas bort.[/quote']

nu vet inte jag hur det är, men även om symbolen i strikt juridisk mening saknar betydelse så finns det ju fortfarande människor som kan visa respekt för önskemål av det här slaget utan att det är lagstadgat, så symbolen kan ju ha ett visst värde ändå.

 

vill inte den som gjort spåret, eller anlagt badstranden eller vad det nu är ha hundar där tycker jag man respekterar det. det finns så mycket andra ytor /vatten att vara på. för mig är det enkelt.

Tack jesper för dina sakliga och balanserade inlägg- du formulerar det så bra:

"...även om symbolen i strikt juridisk mening saknar betydelse så finns det ju fortfarande människor som kan visa respekt för önskemål av det här slaget utan att det är lagstadgat, så symbolen kan ju ha ett visst värde ändå."

Och vi har fortfarande problemet med att veta om det som står på skidspår.se gäller överhuvud taget. Det är ju också så att det inte är helt klart vad hundsymbolen på skidspår.se betyr. Det står både hund/pulka spår och hundar förbjudna. Är det verkligen så att det enda spår som finns i Sverige är dedikerade hund/pulka spår och spår der hundar är förbjudna?

 

Tittade lite mer i skidspår.se. Hunden är överstryken i tandådelens spår men på skistars hemsida står det inget om hundar http://www.skistar.com/sv/Salen/Skidakning/Langdakning/ . Borde det inte stå der om det faktiskt är det som gäller?

Link to comment
Share on other sites

OK, jesper, då kan det ha en poäng ändå.

 

Sen har vi nästa steg, när vi kommer till skidanläggningen (oavsett om vi tittat på skidspår.se) och där står en skylt med hundar i spåren förbjudna. Denna skylten borde ha större värde, om inte som anledning att lagföra någon, men som argument, om det är någon hundägare som missköter sig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Flera inlägg med mycket information men skotten träffar inte målet känner jag.

Faktum är att det inte går att stänga ute hundar från spåren. Det sätter allemansrätten stopp för. Undantag kan som någon skrivit finnas i kommunens ordningsföreskrifter o det kan varken föreningar eller privatpersoner ändra på.

Det råder nog ingen tvekan om att lejonparten av skidåkare Inte vill ha fotgängare i spåren - varken med eller utan hund vare sig de är kopplade eller inte. Det är ett skidspår - ingen rastplats. MEN - DRAGHUNDSKÖRNING är något Helt väsensskilt från det! Draghundsportförbundet ingår i Riksidrottsförbundet och är en sport på frammars. Här åker man alltså skidor - SKATE - med hunden i en expanderande lina framför sig.

Seriösa draghundsförare är idag Utbildade hundförare som vet precis hur man sköter sig i spåren och Ingen skidklubb har rätten att stänga ute den gruppen skidåkare. Här är det inte Alls fråga om att man är ute o rastar hunden! Det är regelrätt och i många fall mycket målinriktad konditionsträning.

Visst - vissa gillar inte hundar. Jag gillar inte idioter men det är bara att gilla läget! Så länge hundarna inte springer i vägen för, eller på folk så finns Ingenting att säga om hundkörning.

Det blir alltså fel att prata om att "ha hund i spåren" när det kan betyda så många saker.

 

Överkryssade hundar på skidspår.se kan man ta med en lastbil salt. Skidspår.se är inget annat än en samlad plattform för spårrapporter.

Link to comment
Share on other sites

Fast allemansrätten betyder ju inte att man har rätt att förstöra skidspåren genom att gå där t.ex. Jag har inte sett hur förstört ett skatespår blir pga hund men i mitt klassiska spår jag åker i hade någon gått eller åkt eller vad vet jag - med hund eller hundar och det var rejält söndertrampat.

Jag har hund med, men varför måste man envisa sig med att ta med den överallt frågar jag mig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...