Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar i skidspår för skidåkare


XChasa

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Exakt - allemansrätten ger inga tillstånd till att förstöra något genom att sanda på hockeyrinkar (vilket iofs INTE faller under allemansrätten) och heller inte förstöra ytor avsedda för speciella ändamål. "Inte störa - inte förstöra". Nu är det dock inte alls det detta handlar om. Det är ingenting som förstörs vid draghundskörning.

Tassavtrycken efter hundar motsvarar ungefär avtrycket efter en stav och de avtrycken är på den ytan som är preparerad för Fristilsåkning. Hundar gillar generellt inte att springa där det är klassiska spår - det är ju en ojämn yta som inte är speciellt behaglig att springa på. Finns det inget fristilsspår så går det heller inte att på ett seriöst sätt träna drag. Då är det frågan om att Rasta hunden, vilket är något helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Idag var jag vittne till en incident skidåkare-hundägare, som kunde slutat riktigt illa.

 

Jag hade skejtat ett varv och just kollat tiden, då jag såg en skidåkare med klubbtryck på ryggen. Skulle kolla om det var någon jag kände (vilket det var) men skidåkaren var mitt i en häftig dispyt med en person med hund i koppel. Hundägaren var förbannad på skidåkaren, då denne kallat honom idiot och började gå på skejtbädden med sin hund. Den lika arge skidåkaren startade och med snabba skejtskär körde han förbi ganska nära hunden och hundägaren, som uppfattade att han körde på hunden. Då blev hundägaren utom sig av raseri och satte efter skidåkaren, som dock precis räddades från ett anfall av en brant nedförsbacke.

Jag beklagade det inträffade och sa till hundägaren att han har rätt att promenera med sin hund på skejtbädden, men inte i det klassiska spåret, då det finns en skylt på anslagstavlan, där det står "Tag gärna med hunden, men den skall vara kopplad".

 

Händelser av det här slaget ger en dålig PR för oss skidåkare bland folk med hundar och underlättar inte den ömsesidiga respekt som gör det trevligt i spåret. (dock accepteras inte att hundägare struntar i att ta upp efter hunden, fanns en rejäl bajshög i klassiska spåret)

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, det är tråkigt när sådana här incidenter inträffar, och alla som motionerar kommer att drabbas, förr eller senare, ofta eller vid enstaka tillfällen, beroende på var man motionerar.

 

Här har ni tydligen den policyn att hundar får vara i skidspåren och då blir det extra viktigt att visa hänsyn. Ibland brukar skylten ha ett tillägg, såsom "Gå ej i skidspåren"!? Detta skulle göra det problematiskt att knalla med sin hund, om man då ej får gå i ett skatespår!

 

Skatespåret är avsett att skejta i och man kör inte där för att provocera, vilket kunde vara en slutsats man skulle kunna dra om man inte vet vad ett skatespår är. Den ibland smala bädden jämte ett klassiskt spår är gjord för skate, och är inte gjord för att promenera på i första hand, vilket man kan tro vid en del möten, med eller utan hund.

 

Jag tror dock att de flesta människor mycket väl vet vad skateåkning är och gör sig dummare än de är om de envisas med att gå i dessa spår och inte vill lyssna på om någon försöker säga att de utgör en fara för andra och sig själva genom att gå där.

 

Sen blir det en svår gränsdragning när spåren töar och/eller det snöar över de gamla spåren.

Link to comment
Share on other sites

Det är här jag känner att det gäller att skilja på äpplen och päron. Jag anser Inte att det är ok under Några omständigheter att ta sin hund på Promenad i ett spår som är avsett för skidåkning - vare sig i spåret som är preparerat för skate eller det klassiska spåret. Men självklart har klubbarna all rätt att bestämma om Ökad tillgänglighet till spåren så det är väl upp till dem. Jag tycker dock att det är synd, och det spår som har den policyn där jag bor, undviker jag.

 

Jag anser heller inte att det är ok att åka skidor med sin hund i vanligt koppel - det är att Rasta hunden och det tycker inte Jag att skidspåren är till för. Det finns gott om andra vägar att göra detta och man behöver inte ta skidspår i anspråk.

 

MEN.... Om det inte finns kommunala föreskrifter som gäller den skidanläggningen så får de sätta upp vilka skyltar de vill - de betyder Ingenting och kan lika gärna elda upp dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser heller inte att det är ok att åka skidor med sin hund i vanligt koppel - det är att Rasta hunden och det tycker inte Jag att skidspåren är till för.

Så du är helt för draghundsköring men folk som inte har helt rätt utrustning får inte ta med sig sin hund på skituren? Eller är det något annat du menar?

Link to comment
Share on other sites

FredrikS:

 

"Helt rätt utrustning" är en lite för tillspetsad tolkning.

 

- Jag tycker det är ok med draghundskörning i skidspåren. Med "draghundskörning" menar jag då den sk "nordiska" varianten av draghundssport som organiseras under Svenska draghundsporförbundet - en organisation inom Svenska riksidrottsförbundet.

 

Jag tycker inte det är ok att rasta hundar i skidspåren. Med "rasta" menar jag då att hunden är i koppel och gör sina behov under turen och att Det är ändamålet. Alltså det man lika gärna kan göra på en väg/stig.

 

Men som jag också skrev - det är inte skidklubbarna som styr detta även om många verkar tro det, så något formellt FEL kan jag inte säga att det är att ta en promenad i skidspåret med hunden i kopplet så länge man håller sig till de föreskrifter som gäller ang hundhållning.

 

Ska man verkligen hårddra det så är det tillåtet att promenera med eller utan hund även i de klassiska spåren. De FÖRSTÖRS egentligen inte, men de blir ju inte så fina och blir även mer svåråkta. De går dock fortfarande att åka på så förstörda är de inte. Men nu börjar det bli hårklyverier kanske. (den gränsen kanske jag för övrigt passerade redan i tidigare stycken).

 

Promenera i skidspåren = Ajja, bajja!

Åka skidor med hund i koppel = nja..mutter, mutter...

Draghundkörning = Hell Yes!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är ok att rasta hundar i skidspåren. Med "rasta" menar jag då att hunden är i koppel och gör sina behov under turen och att Det är ändamålet. Alltså det man lika gärna kan göra på en väg/stig.

Men vad med de som tar med sin hund ut i skidspåret så att både hunden och ägaren får motion plus att hunden blir rastad? Det tror ialla fall jag är den vanligaste kategorien på de som har med sig hund i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det är ok att rasta hundar i skidspåren. Med "rasta" menar jag då att hunden är i koppel och gör sina behov under turen och att Det är ändamålet. Alltså det man lika gärna kan göra på en väg/stig.

Men vad med de som tar med sin hund ut i skidspåret så att både hunden och ägaren får motion plus att hunden blir rastad? Det tror ialla fall jag är den vanligaste kategorien på de som har med sig hund i spåret.

Rastning har ju alltid den funktionen kan man säga - både utföra behov och få motion. Jag tycker man ska rasta ordentligt Innan och sen kan man motionera hunden. Jag Tror att i de flesta fall så är motivet bakom att ha hunden i lina när man åker skidor, att motionera. Rastningen är nog mer "olycksfall i arbetet". För mig personligen är det ett rent misslyckande. Jag har då ansträngt hunden utan att den fått göra ifrån sig ordentligt innan. Det är bara att tänka sig in i situationen själv.

 

Nu ska jag plocka fram sele o lina till jycken! Hoppas jag ikväll får lika många leenden o glada tillrop som jag alltid får när jag är ute. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag vill göra ett tillägg: På samma kommunala anslagstavla, där det stod att hundar fick medtagas i koppel fanns en stor blå skylt med ung följande text: Elljusspår avsett för löpning, skidåkning och gång. Där stod inget om hundar och det var denna text som skidåkaren hänvisade till och menade att hundskylten gällde bara under barmark. (jag träffade skidåkaren efter mitt andra varv). Han medgav att han kört förbi nära hundägare och hund, men inte vidrört hunden med sin skida. Han skulle prata med kommunen, om tolkningen av de båda skyltarna och förhoppningsvis träffar jag honom framöver och får reda på vad som gäller.
Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd!

Jag har precis börjat åka skidor med hund.

Tur att jag hittade www.skidspar.se så att jag lätt kan se vart jag kan åka med hund.

 

För mig (oseriös skidhundsåkare med den bästa utrustningen för hunden) är det självklart att man rastar hunden före. Detta för att den ska fokusera fullt på uppgiften.

 

Jag trodde inte att jag störde så mycket som det verkar, jag åker ju ändå de dagar och i de spår jag får med hunden. Självklart i skatespåren... Att det kan gå åt helvete så att man måste frigöra hunden är lätt att förstå när man ser hastigheterna man ibland kommer upp i. Ingen big deal men skulle hon äta din stav skulle jag såklart betala fört... :D

 

Om min hund vill hälsa på dig i spåret, så är det för att folk innan varit på henne så hon tror att spåret är till för att hon ska gulla med folk!

Karlstad kommun ska tydligen spåra sörmon för hundkörning, åkte dit och hittade en trampad stig. Spåret har nog dragits en gång i år vilket är bedrövligt. Det blev ett riktigt halvdant pass.

 

Annars så använder man ett par gamla skidor och kör med hunden på skogsvägar/gångvägar.

Link to comment
Share on other sites

På ormberget i Luleå tillåter man åkning med hund på vissa spår, vissa dagar och vissa tider. Detta verkar man följa väldigt bra och jag har aldrig hört om några konflikter där. Det kan bero på bra information om vad som gäller och respekt för reglerna.

 

Personligen tycker jag det är skitkul att åka skidor då hundfolket är i farten (djurälskare som jag är). Det ger mig ett litet inre leende när en hundförare susar förbi i spåret. Dock finns det ju vissa hundägare som är lite väl gapiga då de ska passera och jag har också fått utskällning för att ha stakat för brett med stavarna då de ska passera. Men det är klart, rötägg finns överallt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Suck !

Det finns över en miljon sällskapshudnar i Sverige. Det naturliga för en hund är inte att gå kopplad, utan att få springa lös. Tyvärr finns det dock en dålig tolerans från många för detta, trots att hunden inte stör på annat sätt än att den faktiskt existerar. Om det är hårda isiga spår och minusgrader syns inte de tassavtryck, som hunden eventuellt sätter vid korsandet av spåret. För övrigt springer den ju bredvid. En hund som attackerar andra människor eller hundar måste man ju ha kopplad, men det gäller ju inte för flertalet hundar. När skall vi i detta samhälle få en bättre tolerans för hundar och djur i största allmänhet ?

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Suck !

Det finns över en miljon sällskapshudnar i Sverige. Det naturliga för en hund är inte att gå kopplad, utan att få springa lös. Tyvärr finns det dock en dålig tolerans från många för detta, trots att hunden inte stör på annat sätt än att den faktiskt existerar. Om det är hårda isiga spår och minusgrader syns inte de tassavtryck, som hunden eventuellt sätter vid korsandet av spåret. För övrigt springer den ju bredvid. En hund som attackerar andra människor eller hundar måste man ju ha kopplad, men det gäller ju inte för flertalet hundar. När skall vi i detta samhälle få en bättre tolerans för hundar och djur i största allmänhet ?

Stefan

Suck själv- du nonchalanta hundägare!

 

Finns inget behov av att hunden skall gå i ett skidspår, då det finns många andra alternativ att välja, eller hur?

Ingen skall behöva begränsa sitt motionerande på grund av olämpliga hundägare med olämpliga hundar!

Ingen skall behöva känna någon begränsning p.g.a. olämpligt/obefintlig uppfostring av hund!

 

 

Ju fler hundar desto större problem med att antalet olämpliga hundägare ökar. Ju fler hundar ju större risk för konfrontationer. Som i allt annat i ett samhälle som vill fungera väl behövs det mer reglering- i detta fallet vad ett hundägande innebär- men det finns det säkert bättre forum för än detta.

Link to comment
Share on other sites

Finns inget behov av att hunden skall gå i ett skidspår, då det finns många andra alternativ att välja, eller hur?

Ingen skall behöva begränsa sitt motionerande på grund av olämpliga hundägare med olämpliga hundar!

Ingen skall behöva känna någon begränsning p.g.a. olämpligt/obefintlig uppfostring av hund!

 

 

Ju fler hundar desto större problem med att antalet olämpliga hundägare ökar. Ju fler hundar ju större risk för konfrontationer. Som i allt annat i ett samhälle som vill fungera väl behövs det mer reglering- i detta fallet vad ett hundägande innebär- men det finns det säkert bättre forum för än detta.

Gäller det draghundsträning finns inga alternativ. Men - hunden ska vara kopplad (sele-lina-bälte) och Helt förhindras att söka upp andra människor och andra hundar. Vill man uppleva den underbara känslan av att ha sin hund löst springande får man skaffa sig jaktmarker eller gå till de hund-hägn som många orter har.

Att säga att hundar generellt inte stör på annat sätt än att de bara existerar är ett smått utopiskt uttalande. Det finns hundar i Massor som stör betydligt mer än bara existens. Där jag bor är det en strid ström av amstaff, pitbulls, Rottweiler samt ett par blandningar där emellan, som orsakar BETYDLIGT mer störning än sin blotta existens. Det är inte upplyftande att möta en 55 kg tjej med en 50 kg Rottweiler som gör utfall.

Link to comment
Share on other sites

Suck !

Det finns över en miljon sällskapshudnar i Sverige. Det naturliga för en hund är inte att gå kopplad, utan att få springa lös. Tyvärr finns det dock en dålig tolerans från många för detta, trots att hunden inte stör på annat sätt än att den faktiskt existerar. Om det är hårda isiga spår och minusgrader syns inte de tassavtryck, som hunden eventuellt sätter vid korsandet av spåret. För övrigt springer den ju bredvid. En hund som attackerar andra människor eller hundar måste man ju ha kopplad, men det gäller ju inte för flertalet hundar. När skall vi i detta samhälle få en bättre tolerans för hundar och djur i största allmänhet ?

Stefan

Det finns väl snart 2 miljoner skidåkare i det här landet, det naturliga för dom är att åka rakt fram i ett skidspår bestående av snö, inte bajs och utan att behöva kasta sig i panik ur spå för plötsligt framhoppande lösa hundar. Eller trassla in sig i nåt rep uppspänt över hela spåret. När ska vi i detta samhälle få hundägare att förstå att deras hund inte kan vara lika älskad av alla, som av sin matte eller husse?

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan ens egen okunskap ge hundägare oförtjänt kritik. Jag startade från vår klubbstuga och körde ett skidspår ut till en golfbana, där jag snurrade några varv för att sedan åka samma väg tillbaka. Första gången jag körde dit upptäckte jag djurbajs i spåret och förbannade hundägare, som låtit sin hund bajsa i spåret.

Ett par dagar sedare hade bajset utökats med ytterligare spillning, lite mindre med smalare "avslutning" låg i och i kanten av spåret. (fortfarande ringde ingen klocka i huvudet på mig.

Men så i tordags var jag och skejtade på en annan del av golfbanan och upptäckte att en hare/kanin blivet riven, bortsläpad och uppäten. Då gick det upp ett ljus i huvudet på mig, då jag förstod att allt eller nästan allt bajs jag sett tidigare var rävspillning.

Mina bristande kunskaper om skillnaden mellan hundbajs och djurspillning gjorde att jag först "skyllade" på hundägaren(för jul hade vi en skidåkare, som tog med sig hunden okopplad i nyspårat ej fruset spår och delvis förstörde det, samma område, delvis därför jag trodde det var samma skidåkare)

Link to comment
Share on other sites

Det har den senaste tiden kommit fram att vi i Sverige fått in en parasit, rävens dvärgbandmask, som tidigare inte funnits här. Lösa hundar kan äta gnagare och på så sätt bli smittad av denna parasit, som hunden senare kan överföra till människa. Det är dock oklart hur utbredd smittan är, men den finns här bevisligen!

 

Enligt Statens veterinärmedicinska anstalt- SVA:

Hundar kan vara smittbärare av rävens dvärgbandmask

 

"Äggen som en infekterad hund utsöndrar i avföringen kan smitta människor. Äggen kan också fastna i hundens päls och på så sätt kan människor som klappar en hund infekteras. Därför bör människor i nämnda område tänka på att ha god handhygien efter kontakt med sin hund, om hunden kan ha blivit infekterad. Tänk på god handhygien och pussa inte på hunden."

 

SVA rekommenderar hundägare i smittat områdebl.a. att:

 

• Håll hunden kopplad när du rastar den.

• Hantera träcken som att den är smittsam och lägg den i kärl för brännbart avfall innan avmaskning och 3 dagar efter avmaskning.

 

Detta är ytterligare argument att hundar skall vara kopplade och att jag inte vill ha hundar hoppande och nafsande i hasorna- oavsett vad jag företar mig på allmän plats!

 

Alltså- den avföring som fastnar på skor och skidor kan, om hunden/räven blivit smittad, innehålla ägg från en parasit som för människan kan orsaka svårbehandlad sjukdom.

 

Läs mer om detta på Smittskyddsinstitutet:

Sjukdomsinformation om rävens dvärgbandmask Echinococcus multilocularis

Link to comment
Share on other sites

Suck !

Det finns över en miljon sällskapshudnar i Sverige. Det naturliga för en hund är inte att gå kopplad, utan att få springa lös. Tyvärr finns det dock en dålig tolerans från många för detta, trots att hunden inte stör på annat sätt än att den faktiskt existerar. Om det är hårda isiga spår och minusgrader syns inte de tassavtryck, som hunden eventuellt sätter vid korsandet av spåret. För övrigt springer den ju bredvid. En hund som attackerar andra människor eller hundar måste man ju ha kopplad, men det gäller ju inte för flertalet hundar. När skall vi i detta samhälle få en bättre tolerans för hundar och djur i största allmänhet ?

Stefan

Du har inte mycket respekt för oss som är hundrädda, oavsett ras(vi kan inget om hur snälla olika hundar är)...

Link to comment
Share on other sites

Många hundägare är hänsynsfulla men en del är det ej. För min son som är extremt hundrädd är skillnaden mellan en bra hundägare och en dålig i princip obefintlig. Naturligtvis skulle det vara värre för honom att möta en ouppfostrad hund och en dålig hundägare än motsatsen men för honom är det värsta själva djuret, hunden.

 

För honom, jag gillar hundar, är det viktigt att hitta miljöer utan hundar. Skidspåren för skidåkare är normalt sådana miljöer. Vi är många som uppskattar om ni håller hundarna på andra ställen, självklart alltid med koppel.

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte rimligare att befria barnet från sin fobi än att lägga ansvaret på hundägarna? Att en persons rädsla skall styra mångas beteende känns märkligt i en demokrati. Vore det inte bättre att låta den enda individen anpassa sig efter kollektivet? Vad händer den dagen barnet blir skrämt av en lastbil eller ett mjölkpaket?
Link to comment
Share on other sites

Vore det inte rimligare att befria barnet från sin fobi än att lägga ansvaret på hundägarna? Att en persons rädsla skall styra mångas beteende känns märkligt i en demokrati. Vore det inte bättre att låta den enda individen anpassa sig efter kollektivet? Vad händer den dagen barnet blir skrämt av en lastbil eller ett mjölkpaket?

Att du inte förstått problemet har du sedan tidigare redan klargjort.

Att tro att man kan lösa konkreta problem med att skuldbelägga den drabbade och tvinga denne att acceptera situationen, istället för att ställa krav på den som är orsak till problemet, löser knappast långsiktigt några problem. Tyvärr tycks detta synsätt breda ut sig och vinner terräng inom fler områden. Istället för att sätta gränser och följa regler, så skuldbelägger vi individer- en guldgruva för charlataner.

 

Att drabbas av en fobi innebär att man har en irrationell rädsla för något. Detta skall du inte blanda ihop med en rationell rädsla för potentiella faror. Förr i tiden, då vi var i större behov av våra sinnen, var denna rädsla det som gjorde att vi överlevde. Idag överlever de flesta idioter, då vårt samhälle är så tillåtande.

 

Att hela tiden kalla de människor som drabbas av nonchalanta hundägare för fobiker, oavsett vad de beskriver för situation, börjar bli lite tjatigt. Att aldrig själv förstå och sätta sig in i de drabbades situation tyder på avsaknad av insikt och empati och finns hos psykopater.

 

Psykopater uppfattar inte de regler som finns som giltiga för sig, även om de förstår att reglerna finns och deras betydelse. Att det bland alla de hundägarna som nu finns i Sverige är det högst troligt att det finns många med psykopatiska drag. Synd att man tvingas stöta på dessa, då de förstör för många andra hundägare som klarar av att ta sitt ansvar och följa de regler som finns- skrivna eller oskrivna!

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte rimligare att befria barnet från sin fobi än att lägga ansvaret på hundägarna? Att en persons rädsla skall styra mångas beteende känns märkligt i en demokrati. Vore det inte bättre att låta den enda individen anpassa sig efter kollektivet? Vad händer den dagen barnet blir skrämt av en lastbil eller ett mjölkpaket?

Att du inte förstått problemet har du sedan tidigare redan klargjort.

Att tro att man kan lösa konkreta problem med att skuldbelägga den drabbade och tvinga denne att acceptera situationen' date=' istället för att ställa krav på den som är orsak till problemet, löser knappast långsiktigt några problem. Tyvärr tycks detta synsätt breda ut sig och vinner terräng inom fler områden. Istället för att sätta gränser och följa regler, så skuldbelägger vi individer- en guldgruva för charlataner.

 

Att drabbas av en fobi innebär att man har en irrationell rädsla för något. Detta skall du inte blanda ihop med en rationell rädsla för potentiella faror. Förr i tiden, då vi var i större behov av våra sinnen, var denna rädsla det som gjorde att vi överlevde. Idag överlever de flesta idioter, då vårt samhälle är så tillåtande.

 

Att hela tiden kalla de människor som drabbas av nonchalanta hundägare för fobiker, oavsett vad de beskriver för situation, börjar bli lite tjatigt. Att aldrig själv förstå och sätta sig in i de drabbades situation tyder på avsaknad av insikt och empati och finns hos psykopater.

 

Psykopater uppfattar inte de regler som finns som giltiga för sig, även om de förstår att reglerna finns och deras betydelse. Att det bland alla de hundägarna som nu finns i Sverige är det högst troligt att det finns många med psykopatiska drag. Synd att man tvingas stöta på dessa, då de förstör för många andra hundägare som klarar av att ta sitt ansvar och följa de regler som finns- skrivna eller oskrivna![/quote']

Tack XChasa!

Jag skulle inte ta med sonen till en hundutställning, till en draghundstävling eller kennelklubbens träningsanlägging. Åker vi Gotlandsbåt bokar jag inte en sittplats nära djurplatserna. Jag lägger inte ansvaret för min sons svårigheter på hundägarna men jag förväntar mig att slippa hundar i "hundfria miljöer" t ex skidspår där det står en skylt om att hundar ej är önskvärda. Kan vissa hundägare inte förstå detta?

 

Angående att befria från fobi; Visst går det att få bukt med fobier i många fall men i just detta fall är det svårt. Sannolikt är problemet också kopplat till perceptionsstörning. Det går bättre nu än förr då han inte kunde se båtsman på TV...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...