Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hundar i skidspår för skidåkare


XChasa

Recommended Posts

Pelle....du skriver att du inte skulle ta med sonen på utställningar, draghundstävlingar eller kennelklubbens träningsanläggning. Draghundstävlingar kan jag gå med på - det brukar vara ganska livade tillställningar med stora starka hundar som ofta för ett himla liv. Definitivt inte en plats för någon som har ambitioner att komma över en rädsla för hundar.

 

Varför skulle du inte ta med sonen till en utställning!? Det är ju ett fantastiskt tillfälle att bli kvitt ett barns begränsningar! Att under sansade, kontrollerade former beskåda ofarligheten i något! Ett alldeles utmärkt sätt att handskas med perceptionsstörningar.

 

Vad DU, inte förstår Pelle, tillsammans med många andra - det är att de som preparerar skidspåren har inte RÄTT att utestänga hundar! Det är DE som saknar respekt! De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

 

Och vad är det du tackar XChasa för? Är det för den målande, sakliga beskrivningen om vilka som är psykopater eller har psykopatiska drag? Något av det mest ironiska i det hela är att enligt XChasas EGEN logik - så skulle XChasa Själv vara den som mest sannolikt skulle ha hund här! Även den mest sannolike psykopaten med samma logik. Ett ruskigt osakligt och osmakligt inlägg som inte förtjänar någon tacksamhet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply
Pelle....du skriver att du inte skulle ta med sonen på utställningar, draghundstävlingar eller kennelklubbens träningsanläggning. Draghundstävlingar kan jag gå med på - det brukar vara ganska livade tillställningar med stora starka hundar som ofta för ett himla liv. Definitivt inte en plats för någon som har ambitioner att komma över en rädsla för hundar.

 

Varför skulle du inte ta med sonen till en utställning!? Det är ju ett fantastiskt tillfälle att bli kvitt ett barns begränsningar! Att under sansade, kontrollerade former beskåda ofarligheten i något! Ett alldeles utmärkt sätt att handskas med perceptionsstörningar.

 

Vad DU, inte förstår Pelle, tillsammans med många andra - det är att de som preparerar skidspåren har inte RÄTT att utestänga hundar! Det är DE som saknar respekt! De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

 

Och vad är det du tackar XChasa för? Är det för den målande, sakliga beskrivningen om vilka som är psykopater eller har psykopatiska drag? Något av det mest ironiska i det hela är att enligt XChasas EGEN logik - så skulle XChasa Själv vara den som mest sannolikt skulle ha hund här! Även den mest sannolike psykopaten med samma logik. Ett ruskigt osakligt och osmakligt inlägg som inte förtjänar någon tacksamhet.

Den här diskussionen har ju inte startat här, vad jag bestämt vill minnas var det Labradoren själv som började hämta material från psykiatrin i beskrivandet av oss, tillsammans med att vi inte var "stora karlar" osv

Link to comment
Share on other sites

Pelle....du skriver att du inte skulle ta med sonen på utställningar' date=' draghundstävlingar eller kennelklubbens träningsanläggning. Draghundstävlingar kan jag gå med på - det brukar vara ganska livade tillställningar med stora starka hundar som ofta för ett himla liv. Definitivt inte en plats för någon som har ambitioner att komma över en rädsla för hundar.

 

Varför skulle du inte ta med sonen till en utställning!? Det är ju ett fantastiskt tillfälle att bli kvitt ett barns begränsningar! Att under sansade, kontrollerade former beskåda ofarligheten i något! Ett alldeles utmärkt sätt att handskas med perceptionsstörningar.

 

Vad DU, inte förstår Pelle, tillsammans med många andra - det är att de som preparerar skidspåren har inte RÄTT att utestänga hundar! Det är DE som saknar respekt! De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

 

Och vad är det du tackar XChasa för? Är det för den målande, sakliga beskrivningen om vilka som är psykopater eller har psykopatiska drag? Något av det mest ironiska i det hela är att enligt XChasas EGEN logik - så skulle XChasa Själv vara den som mest sannolikt skulle ha hund här! Även den mest sannolike psykopaten med samma logik. Ett ruskigt osakligt och osmakligt inlägg som inte förtjänar någon tacksamhet.[/quote']

Den här diskussionen har ju inte startat här, vad jag bestämt vill minnas var det Labradoren själv som började hämta material från psykiatrin i beskrivandet av oss, tillsammans med att vi inte var "stora karlar" osv

Ja, det är inte jag som startat att ställa diagnoser och föreslår behandlingar av olika slag, men jag och flera med mig, har fått mycket skit av dessa hundfanatiker när vi försöker få dessa att respektera regler och att ta sitt ansvar. Nivån blir väldigt låg när man försöker avkräva hundägare ett ansvar som man försöker, med alla medel, komma undan.

 

....

 

Nu ska jag plocka fram sele o lina till jycken! Hoppas jag ikväll får lika många leenden o glada tillrop som jag alltid får när jag är ute. :D

Om du med detta menar att du ger dig ut i skidspår avsett för skidåkare- Är du säker på att ropen du hör är positiva? Är spåren du ger dig ut i med din hund markerade tillåtet för hundar?

 

@ Falang- Vill att du klargör vad som vad osakligt och osmakligt i mitt inlägg, som du skriver. Sedan kallar du mig sannolik psykopat- på vilka grunder? Kan ju knappast vara för att jag inte vill ha hundar eller hundskit i skidspåren avsedda för skidåkning!?

Link to comment
Share on other sites

Jag ber om ursäkt om jag inte tillrättavisat tidigare inlägg där irrelevanta amatördiagnoser ställts på diverse skribenter.

 

Ja du, XChasa, det är jag faktiskt Helt på det klara med! Om någon stannar och ler stort så brukar det betyda en positiv inställning. Om personerna dessutom kommer o pratar o frågar efteråt så bekräftas detta. OM det inte är så att de är psykopater förståss... Det osakliga och osmakliga är att du gör påhopp på skribenter genom att insinuera brister hos dem som liknas med de hos psykopater. Jag kallar dig INTE psykopat - Du behöver inte lägga ord i min mun.

 

XChasa.....ÄNNU en gång: Skidklubbar har INTE rätt att stänga ute hundförare!! Vad är det du inte förstår!? De behöver Definitivt Inte finnas en markering att det Är tillåtet med hund!

Å vad tror du!? Vilka skidspår är det jag ska ge mig ut i om inte de för skidåkare - jag är skidåkare själv! Och jag åker med hund (ibland)!

Link to comment
Share on other sites

De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

Var kan jag läsa reglerna som gäller för motionspår?

Om du menar allmänna regler för just motionsspår så kan du gå in o läsa under naturvårdverkets hemsida vad som gäller när man vistas i naturen.

 

Om det är regler runt hundar du underar över så regleras det under respektive kommuns föreskrifter. Gå in på din kommuns hemsida. Där ska dessa finnas tillängliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bara hoppats på att du kunde linka till de reglerna som gäller för motionspår sån generellt då det är du som kommer med en del påståenden om just detta.

 

Är det självklart att det är samma regler som gäller i ett motionspår och reglerna som gäller i naturen?

 

Min gissning är att det inte finns några klara regler om just motionspår då det antagligen också kan anses vara en idrottsarena.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bara hoppats på att du kunde linka till de reglerna som gäller för motionspår sån generellt då det är du som kommer med en del påståenden om just detta.

 

Är det självklart att det är samma regler som gäller i ett motionspår och reglerna som gäller i naturen?

 

Min gissning är att det inte finns några klara regler om just motionspår då det antagligen också kan anses vara en idrottsarena.

Nej, det är uppenbarligen inte självklart... Din gissning är fel. Det finns TVÅ skidanläggningar i Sverige som räknas som Anläggning/Arena - Båda tillåter hundkörning!

Och för ordnings skull: Det är Jag som sagt att det INTE finns regler. Be istället de andra "linka" till de regler som De refererar till och som Du efterfrågar. Vilka regelpåståenden har jag kommit med? Ta dem gärna i punktform!

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst lite på naturvårdsverkets sida och det verkar som det du skrev över var fel (i alla fall när det är kommunen som preparerar skidspåren). Kommunen verkar ha rett att sätta spesiella regler angående bruk av motionspår.

Exakt!!! KOMMUNEN! Det är Exakt det jag sagt Hela tiden! Vilka av mina påståenden är fel!?

Link to comment
Share on other sites

Vad DU, inte förstår Pelle, tillsammans med många andra - det är att de som preparerar skidspåren har inte RÄTT att utestänga hundar! Det är DE som saknar respekt! De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

Detta är helt oppenbart fel när det är kommunen som preparerar motionspåren.

 

Men möjligt att du har varit klarare med vad du försöker få fram i andra inlegg.

Link to comment
Share on other sites

Vad DU, inte förstår Pelle, tillsammans med många andra - det är att de som preparerar skidspåren har inte RÄTT att utestänga hundar! Det är DE som saknar respekt! De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

Detta är helt oppenbart fel när det är kommunen som preparerar motionspåren.

 

Men möjligt att du har varit klarare med vad du försöker få fram i andra inlegg.

Det jag har försökt förklara är att SKIDKLUBBAR inte har rätt att sätta sina egna regler. Reglerna står KOMMUNEN för. Jag har Aldrig sagt annat!

Link to comment
Share on other sites

Möjligt och jag har tittat igjenom några av dina inlägg och det är ganska klart vad du menar trots att jag inte tror du har använt skidklubbar tidigare.

 

Så sammanfattningsvis.

 

Kommunen kan bestämma regler för skidspåren.

Om jag läser naturvårdsverket rätt så kan också skidspår vara ett idrettsanlegg och då kan de också sätta egna regler då allemanrätten inte gäller.

Vi har också det där om att man inte får förstöra spåren som folk kanske kan använda mot hundar i spåren.

 

Så nog är det möjligt att hundar inte får vara på en del skidspår.

Link to comment
Share on other sites

Om man skadar annans egendom kan man bli skadeståndsskyldig - om det gäller en hund eller en sockerkaka spelar ingen roll. Om en hund skadar en person eller annans egendom kan hundägaren bli skadeståndsskyldig.

 

Man bör alltså även när man åker skidor försöka att undvika skador!

Link to comment
Share on other sites

Pelle....du skriver att du inte skulle ta med sonen på utställningar, draghundstävlingar eller kennelklubbens träningsanläggning. Draghundstävlingar kan jag gå med på - det brukar vara ganska livade tillställningar med stora starka hundar som ofta för ett himla liv. Definitivt inte en plats för någon som har ambitioner att komma över en rädsla för hundar.

 

Varför skulle du inte ta med sonen till en utställning!? Det är ju ett fantastiskt tillfälle att bli kvitt ett barns begränsningar! Att under sansade, kontrollerade former beskåda ofarligheten i något! Ett alldeles utmärkt sätt att handskas med perceptionsstörningar.

 

Vad DU, inte förstår Pelle, tillsammans med många andra - det är att de som preparerar skidspåren har inte RÄTT att utestänga hundar! Det är DE som saknar respekt! De respekterar inte de regler som gäller för motionsspår!

 

Och vad är det du tackar XChasa för? Är det för den målande, sakliga beskrivningen om vilka som är psykopater eller har psykopatiska drag? Något av det mest ironiska i det hela är att enligt XChasas EGEN logik - så skulle XChasa Själv vara den som mest sannolikt skulle ha hund här! Även den mest sannolike psykopaten med samma logik. Ett ruskigt osakligt och osmakligt inlägg som inte förtjänar någon tacksamhet.

Jag tackar XChasa för hans medmänskliga svar. Jag tackar honom för att han uppmanar till att inte skuldbelägga de drabbade.

 

Att driva sin linje stenhårt, som du Falang gör, utan att bry sig om att andra människor drabbas är hänsynslöst. För din egen personliga utvecklings skull hoppas jag att du får uppleva att allt inte är svart eller vitt här i livet. Min son gillar tjurar och hästar men är rädd för får och hundar. Han kan inte spela fotboll och kommer aldrig ta körkort. Han blir ingen kappseglare som jag men vi kan åka skidor ihop. Han har autism. Nästa år ska han slå sitt rekord på kortvasan igen!

Link to comment
Share on other sites

Vad jag bestämt vill minnas finns det ett tillägg i allemansrätten som säger något i stil med att man inte får störa eller inskränka hur som helst på andras aktiviteter och intressen.

 

Sen är det väl så att det vi här inne i huvudsak haft synpunkter på, i alla fall gäller det mig, är när hundägaren totalt nonchalerar andras önskemål och behov. Strikt kopplingstvång gäller på många platser och upphävs inte bara för att man åker skidor. Hundskit ska man ta upp oavsett om den landar på snö eller gräs. Är det ett högt belastat motionsspår bör man hålla sig och hunden någorlunda tillsammans om man nu nödvändigtvis måste åka där just då. etc

 

Som jag skrev i den andra tråden, en lagom nivå på hur mycket hänsyn man ska visa varandra kan väl läggas där gränsen går för vad svea rikes lag tillåter och inte tillåter.

 

Till skillnad från Labradorens behov är lagen stiftad genom en demokratisk process.

 

Jag gillar både hundar och skidåkning men tycker det är otroligt trist med hundägare som inte tar sitt ansvar, det gör att folk ser snett även på dom som sköter sig.

 

När det gäller det ni pratar om här, nu finns det svar i denna tråd: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5442&p=1

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bara hoppats på att du kunde linka till de reglerna som gäller för motionspår sån generellt då det är du som kommer med en del påståenden om just detta.

 

Är det självklart att det är samma regler som gäller i ett motionspår och reglerna som gäller i naturen?

 

Min gissning är att det inte finns några klara regler om just motionspår då det antagligen också kan anses vara en idrottsarena.

Nej' date=' det är uppenbarligen inte självklart... Din gissning är fel. Det finns TVÅ skidanläggningar i Sverige som räknas som Anläggning/Arena - Båda tillåter hundkörning!

Och för ordnings skull: Det är Jag som sagt att det INTE finns regler. Be istället de andra "linka" till de regler som De refererar till och som Du efterfrågar. Vilka regelpåståenden har jag kommit med? Ta dem gärna i punktform![/quote']

Falang- att det endast är två anläggningar är fel:

Avgifter för skidspår-naturvardsverket.se

 

Naturvårdsverkets ställningstaganden bl.a.:

"För att kunna ta ut avgifter bör skidspåret vara en anläggning i juridisk mening. Detta skulle då göra att allemansrätten upphävs. En sådan anläggning präglas av att större investeringar gjorts. Det kan handla om större investeringar, exempelvis för konstsnötillverkning. Dessa anläggningar finns mest för tävlings- och träningsverksamhet. De är inte sällan inhägnade eller avspärrade områden."

 

Mig veterligen finns det fler än två konstsnöanläggningar!

 

På dessa anläggningar anser man alltså att allemansrätten är upphävd, och därmed borde man rätta sig efter de regler som anläggningen tagit fram. Anser de som driver anläggningen att den skall vara fri från hundar, så borde väl alla rätta sig efter detta!?

 

"Idag finns ingen lag kring frågan och inga vägledande domar. Därför går det inte med säkerhet att uttala sig om vad som gäller i dagsläget, eller vad som kommer att gälla i framtiden."

 

Naturvårdsverket skriver vidare att man ämnar göra en översyn av frågan som i flera fall kopplar till allemansrätten bl.a. avgifter för skidspår.

"I regeringsformen, som är en del av Sveriges grundlag, står det att alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Naturvårdsverket arbetar för att bevara och utveckla förutsättningarna för friluftsliv. I det ingår att värna om allemansrätten. Den utgör grunden för hur vi med frihet under ansvar kan vistas i skog och mark, oavsett vem som är markägare."

 

Att ta ansvar är enligt mig att respektera de regler som ansvariga försöker hålla, och vad avser skidspår kanaliseras via 'www.skidspar.se'.

 

Jag ber om ursäkt om jag inte tillrättavisat tidigare inlägg där irrelevanta amatördiagnoser ställts på diverse skribenter.

 

Ja du, XChasa, det är jag faktiskt Helt på det klara med! Om någon stannar och ler stort så brukar det betyda en positiv inställning. Om personerna dessutom kommer o pratar o frågar efteråt så bekräftas detta. OM det inte är så att de är psykopater förståss... Det osakliga och osmakliga är att du gör påhopp på skribenter genom att insinuera brister hos dem som liknas med de hos psykopater. Jag kallar dig INTE psykopat - Du behöver inte lägga ord i min mun.

 

XChasa.....ÄNNU en gång: Skidklubbar har INTE rätt att stänga ute hundförare!! Vad är det du inte förstår!? De behöver Definitivt Inte finnas en markering att det Är tillåtet med hund!

Å vad tror du!? Vilka skidspår är det jag ska ge mig ut i om inte de för skidåkare - jag är skidåkare själv! Och jag åker med hund (ibland)!

@Falang- Orkar inte bemöta alla halvsanningar och upprepa allt som skrivits, men då du skriver att jag "inte förstår": Jag anser att du och andra hundägare skall kontrollera med spåransvarig att det är ok med att ta med hunden innan du åker i spåren och då ta reda på vad som gäller. Skriver man att det är ok med hund accepterar jag det, men jag accepterar inte hundar i spår som är avsedda endast för skidåkning!

 

Om allemansrätten gäller eller inte borde inte vara avgörande, om DU vill respektera din omgivning och följa de regler, som de som lägger ned arbete med att skapa skidspåren sätter upp!

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om kommunen tillåter hundar eller inte i kommunala skidspår, så undrar jag vem som bär ansvaret om en lösspringande, eller kopplad hund blir påkörd och skadad, eller skadar en skidåkare?

Hundägaren eller skidåkaren?

Som jag skrev i inledningen:

"Särskilda skadeståndsbestämmelser

För hundar gäller också särskilda skadeståndsbestämmelser. För skador som orsakas av hundar gäller så kallat strikt skadeståndsansvar. Det betyder att man kan bli skadeståndsskyldig för en skada som hunden orsakar även om man själv inte har varit oaktsam."

 

Att ha ett strikt skadeståndsansvar innebär enligt min uppfattning att man riskerar att få skadeståndsanspråk riktade emot sig, om ens hund varit inblandad i något som orsakat skada/olycksfall, utan att hundägaren varit direkt oaktsam, d.v.s lägre krav än "normalt".

 

Därför tycker jag att rena självbevarelsedriften hos en hundägare borde göra att man söker sig FRÅN ett skidspår, där risken att bli inblandad i en omkullkörning e.d. torde vara ganska stor, om man läser hur en del beter sig med "långa linor" eller kör helt utan koppel.

 

Många hundar reagerar reflexmässigt på både rörelser och ljud, en skidåkare kan dyka upp plötsligt och högljutt och skrämma en hund. Elljuset kan göra både hunden osäkrare och att skidåkaren har svårare att upptäcka en hund i spåret, vilket är en ogynnsam kombination.

Link to comment
Share on other sites

@Falang- Orkar inte bemöta alla halvsanningar och upprepa allt som skrivits

Halvsanningar!? Ska du tala om halvsanningar när du blandar in Konstsnö med hundtillträde!? Varför denna Ihärdiga motvilja att hålla dig till ämnet!? Det du läst handlar om tillstånd att TA BETALT! INTE om spårens tillgänglighet för hundkörning! Du citerar dessutom saker som över huvud taget inte har med TILLTRÄDE att göra! Jag har inga problem att betala avgift för spåren - De får Ändå inte stänga ute hundar om Kommunen inte beslutat det! Du är Helt fel person att börja anmärka på andras påstådda halvsanningar!

Du skriver att du inte accepterar hundar i spår som är avsedda endast för skidåkning. Det innebär då att draghundskörning inte ska få förekomma enligt dig!? Det görs nämligen på Skidspår, både under träning och tävling!

Och sen luddar du iväg från vaga antydningar om regler som inte finns till egna tolkningar av allemansrätten och vidare till att ha Åsikten att jag o andra ska kolla med spåransvarig. Den Åsikten säger jag inget om. Men i SAK har du fel! Nu har du ju ingen faktisk Sak att komma med varken i det du skriver själv eller citerar eftersom det inte säger ett jota.

 

Kommunen bestämmer om hundar Inte ska få vara i motionsspåren. Så är det! Enskilda skidklubbar gör det INTE!

 

@Hurtbullen: Hundägaren har ansvar - ALLTID!!! Om en Skidåkare kör på en annan pga tappad balans eller något annat - så har Denne Också ansvar för att ersätta ev skador! Om man ska vara helt säker att inte göra någon illa så ska man med andra ord hålla sig inomhus o se på tv och inte åka skidor med andra!

 

@Salmons son: Mycket väl skrivet! På spiken! Oskrivna regler är till för människor som vill driva en egen linje o försöker påtvinga andra den genom detta verktyg. Att liknas vid att många mindre städer har "inofficiella huvudleder" där högerregeln inte används. Men smäller det kan de stoppa upp sina oskrivna regler dit solen aldrig skiner.

 

Slutligen vill jag säga detta:

 

Jag kör inte med hund på skidspår där ansvariga sagt att man inte får göra det! Så eventuella pekpinnar att jag "borde kolla med spåransvariga" innan jag åker, bryter jag i småbitar. Anledningen till att jag inte gör det är för att människor inte vet vad de håller på med men alla kan lära sig. Det är enligt mig fel ingång att starta ett potentiellt givande samarbete med att bryta mot en regel - även om det är en hitta-på-regel som inte har någon bäring alls!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bara hoppats på att du kunde linka till de reglerna som gäller för motionspår sån generellt då det är du som kommer med en del påståenden om just detta.

 

Är det självklart att det är samma regler som gäller i ett motionspår och reglerna som gäller i naturen?

 

Min gissning är att det inte finns några klara regler om just motionspår då det antagligen också kan anses vara en idrottsarena.

Nej' date=' det är uppenbarligen inte självklart... Din gissning är fel. Det finns TVÅ skidanläggningar i Sverige som räknas som Anläggning/Arena - Båda tillåter hundkörning!

Och för ordnings skull: Det är Jag som sagt att det INTE finns regler. Be istället de andra "linka" till de regler som De refererar till och som Du efterfrågar. Vilka regelpåståenden har jag kommit med? Ta dem gärna i punktform![/quote']

Missade detta inlägget. Är osäker på om du ens läser dina egna inlägg. Du kommer med påståenden hela tiden och du backar aldrig opp dem.

 

Det finns TVÅ skidanläggningar i Sverige som räknas som Anläggning/Arena - Båda tillåter hundkörning!

Har du någon link på just detta? Vilka anlägg? Det är möjligt att du är en expert på just detta men det skulle ju vara bra om vi inte bara behöver tro på ditt ord hela tiden.

 

Det är Jag som sagt att det INTE finns regler.

Och endå skriver du att vi andra inte kan reglerna.

 

En annan sak som är relevant till vad som står på naturvårdsvärkets sida är att det är deras tolkning av lagarna. De flesta vet tex att det finns skidspår i sverige som man måste betala för att åka (spår utan konstsnö) i och det går i mot vad som står på naturvårdsvärkets sida.

Link to comment
Share on other sites

Eller åxå söker man sig med hunden TILL skidspåret som ju är ute i naturen och populerat med glada och positiva människor! För vilken vuxen karl skulle komma på nåt så fånigt som att gnälla över hundar i naturen? ;)

Vilka vuxna personer kan komma på ideen att ta med en hund som de inte har koll på ut i ett skidspår utan koppel? Just detta hände mig för ett par månader sedan och jag blev trött på att ha en hund springande runt mig och som stannade i spåret just på sidan av spåret flera gånger så att jag inte kunde staka förbi hunden.

 

 

Får jag gnälla på dem och deras hund?

Link to comment
Share on other sites

Halvsanningar!? Ska du tala om halvsanningar när du blandar in Konstsnö med hundtillträde!? Varför denna Ihärdiga motvilja att hålla dig till ämnet!? Det du läst handlar om tillstånd att TA BETALT! INTE om spårens tillgänglighet för hundkörning! Du citerar dessutom saker som över huvud taget inte har med TILLTRÄDE att göra! Jag har inga problem att betala avgift för spåren - De får Ändå inte stänga ute hundar om Kommunen inte beslutat det! Du är Helt fel person att börja anmärka på andras påstådda halvsanningar!

Står det inte att ett konstsnö spår kan anses vara ett idrottsanlägg och att det på andra ställen står att allemansrätten inte gäller på idrottsanlägg? Så för mig verkar det klart att de får sätta förbjud mot hundar i konstsnö anlägg.

Link to comment
Share on other sites

Står det inte att ett konstsnö spår kan anses vara ett idrottsanlägg och att det på andra ställen står att allemansrätten inte gäller på idrottsanlägg? Så för mig verkar det klart att de får sätta förbjud mot hundar i konstsnö anlägg.

Ja - för Dig står det klart...

Jag ska försöka för klara för Dig en gång till. Jag ombads att "linka" till regler av dig. Jag har inte hänvisat till regler utan jag har Förkastat regler som Andra påstått. Jag kan alltså inte hänvisa eller "linka" till regler som inte finns. Just därför skriver jag att de som påstår att skidklubbar har rätt att utestänga hundkörning Inte kan reglerna. Vad är motsättningen i det! Förklara det istället för att försöka vara så vag som möjligt!

 

Och jo, det står att det KAN anses vara en anläggning. Det står inte att det ÄR det!! Alltså är det Fortfarande Kommunen som bestämmer om de platser där hundar Inte får vistas. Dessutom Måste inte kommunen ha ett hundförbud för Alla anläggningar! Citaten från naturvårdsverket gäller Avgiftsrätten. Rätten att ta betalt för kostnader som en förening haft för att anlägga spåren. Det reglerar Inte Vilka som får vara på anläggningen!

 

Jag inte bara läser mina inlägg - jag skriver dem dessutom. Vad är det för kommentar!? Vad är det jag inte backat upp. Istället för att skriva en massa dumheter kan du väl säga Vilka av mina påståenden som är fel, varför, och Vad jag inte backat upp. Det har jag redan bett dig om men det har du inte lyckats åstadkomma. Snacka går ju!

Beträffande att det finns 2 skidplatser som räknas som anläggningar så kan jag faktiskt inte komma ihåg var jag läste det men jag kan försöka leta rätt på detta om det Verkligen är intressant. Det intressanta är väl istället att Båda Tillåter Hundkörning!! Varför kommenteras inte det!?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...