Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tejpa ansiktet vid kyla?


Henke

Recommended Posts

Ska till Sälen över nyår och det finns risk att det blir riktigt kallt. Har skaffat Airtrim med racingfilter, rånarluva har jag sedan tidigare.

 

Man ser ju ofta i världscupen att åkarna tejpar ansiktet när det är kallt. Är detta att föredra framför rånarluvan? Vilken sorts tejp används?

Link to comment
Share on other sites

De kör väl med sån där vit hudtejp som går att köpa på apoteket. Tävlar man världscup så föredrar man nog tejp framför en svettig rånarluva. Är man motionär och ska åka när det är nedåt -20 eller kallare. så är nog rånarluva alternativt buff betydligt bättre.
Link to comment
Share on other sites

Ska till Sälen över nyår och det finns risk att det blir riktigt kallt. Har skaffat Airtrim med racingfilter, rånarluva har jag sedan tidigare.

 

Man ser ju ofta i världscupen att åkarna tejpar ansiktet när det är kallt. Är detta att föredra framför rånarluvan? Vilken sorts tejp används?

Ser inte ut att bli så kallt -10/-17 grader. Åk vid högis eller myrflodammen/orrliden brukar alltid vara lite varmare där.

Link to comment
Share on other sites

Ska till Sälen över nyår och det finns risk att det blir riktigt kallt. Har skaffat Airtrim med racingfilter, rånarluva har jag sedan tidigare.

 

Man ser ju ofta i världscupen att åkarna tejpar ansiktet när det är kallt. Är detta att föredra framför rånarluvan? Vilken sorts tejp används?

vet du med dig att du är känslig för kyla? om inte tycker jag du ska prova först min erfarenhet är nog att man klarar sig utan tejp och mask neråt dom temperaturerna.

 

själv har jag en haglöfs "rånarluva" i windstopper, men den är alltid för varm och används bara vid skoteråkande.

 

sen skulle jag också föreslå dom spåren. tandådalen runt brukar vara skyddat och bra vid låga temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Förra vintern köpte jag en rånarluva "balaclava i 100 % silke - kanon - värmande på ett skönt sätt. Den har ett litet hål för ögon o näsa, men täcker över munnen och fungerar som värmemask och ersätter då andningsmasken. Jag använde den på två tävlingar i Falun i vintras och igår på träning (-14-16 gr)och är mycket nöjd. Enda nackdelen är att det inte går att använda glasögon, då de immar igen, men lite varm utandningsluft kommer även till ögonen, så att de inte fryser igen alltför mycket.

 

Jag kommer faktiskt inte ihåg, var jag köpte den, troligen inte i en sportaffär.

 

Jag har vanlig sporttape gjord av nån slags väv, borde väl gå att använda den, apotekets är mer plastig, tror den blir för kall.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Blir det inte kallare än -17 är det nog ingen fara. Annars provar jag mig fram. Har nog en buff också sedan tidigare. Lika bra att köpa en bit tejp på apoteket så har man gjort vad man kan. Provar säkert Högis och Tandådalen, bor i Stöten.

 

Nu är det bara att köra på och samla tid i spåret.

 

God Jul och Gott Nytt År till er alla!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Blir det inte kallare än -17 är det nog ingen fara. Annars provar jag mig fram. Har nog en buff också sedan tidigare. Lika bra att köpa en bit tejp på apoteket så har man gjort vad man kan. Provar säkert Högis och Tandådalen, bor i Stöten.

 

Nu är det bara att köra på och samla tid i spåret.

 

God Jul och Gott Nytt År till er alla!

Oj, då får du åka ca 27km för att komma till dom spåren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...