Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Så. Jag har blivit bekväm av mig och föredrar SkiErg framför rullskidor på halvkalla dagar såhär på hösten.

 

Det jag finner är att jag alltid åker på max motstånd och max 5km på SkiErg. Detta för att bättra på skidstyrkan.

 

Är det ngn som regelbundet kör längre pass 45 minuter och uppåt på SkiErg o isåfall vilket motstånd?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finns många bra pass på över 45 min. 

Pga små barn hemma så tränar jag mycket skierg. 

3x 30 min med 1 min vila

10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 med en min vila mellan dragen

3x20 min motstånd 10-5-1. 

2x60 min. 

3000m (lugnt) 2000 (tröskel) 1000 (hårt) x 3. 2 min paus mellan dragen. 

5x8 min, 2 min paus. 

 

Jag varierar motstånd väldigt mycket. 10 tycker jag inte blir så skidlikt, 7 är min favorit. 

 

Kolla in lager157 ski team de lägger ut veckans pass på söndagar. 

Anders Aukland har också många pass på sin blogg. 

Link to comment
Share on other sites

På längre pass brukar jag köra lite pyramid gällande motstånd och längd.

2000m uppvärmning motstånd 6-7

2000m motstånd 7-8

1000m motstånd 8-9

500m motstånd 10

1000m motstånd 8-9

2000m motstånd 7-8

2000m nedvarvning motstånd 4-5

 

Med c:a 2 minuters vila mellan

 

Ibland kör jag endast på tid bestämmer att jag kör ex 60 minuter sedan varierar jag motståndet mellan 6-10 under tiden jag kör och inga pauser. Men försöker hålla en jämn frekvens och puls under hela passet.

Link to comment
Share on other sites

Så. Jag har blivit bekväm av mig och föredrar SkiErg framför rullskidor på halvkalla dagar såhär på hösten.

 

Det jag finner är att jag alltid åker på max motstånd och max 5km på SkiErg. Detta för att bättra på skidstyrkan.

 

Är det ngn som regelbundet kör längre pass 45 minuter och uppåt på SkiErg o isåfall vilket motstånd?

 

Jag kör ofta långa pass på skiergen. Kör alltid på motstånd 10 då det känns mest skidlikt, även fast jag vet att många här inte håller med. Väger runt 69kg. 

 

Ett favoritpass jag kört nu på hösten är 1 timma runt aerob tröskel, följt av 5000m som är runt 10sek/500m långsammare än mitt personbästa, följt av ytterligare 1 timma runt aerob. Det är lite tidskrävande men det känns som det ger mig mycket. Kollar alltid på någon serie eller film för att fördriva tiden. 

 

Har kört skierg i två år nu och gått från PB på 5000m på runt 22minuter, ner till 17.59 nu senast vilket enligt Wickströms tabell åtminstone borde ta mig till led1. Startade och kom i mål i led3 förra året, och min skiergtid då jämfört mot Wickströms tabell visade även den på led3 då.

Link to comment
Share on other sites

 Ett favoritpass jag kört nu på hösten är 1 timma runt aerob tröskel, följt av 5000m som är runt 10sek/500m snabbare än mitt personbästa, följt av ytterligare 1 timma runt aerob.

 

Jag missförstår dig antagligen...men hur lyckas du köra 5000m med 10sek/500m snabbare än ditt personbästa? Är det verkligen ditt personbästa då...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...