Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Återanvända gammalt skrot, Långsammare rull eller Inlines vs skate...


Dunderklumpen

Recommended Posts

Det var rätt länge sedan jag åkte mycket skaterullskidor. På senare år har jag lånat ibland av kompisar, och jag har denna tid istället främst åkt 5-hjuliga inlines. Jag har två par 5-hjuliga salomon v-pro eller vad de nu heter (senaste modellen heter väl något annat nu när det är 4 st 100mm-hjul). Nu har jag dock övertagit ett par gamla skaterullskidor som jag tänker åka på som komplement till inlines, bl a för att få mer skidlik känsla och för att få bättre träning på 3:ans växel. Dessa är ett par gamla elpex (swed-ski?) som har rätt så slitna hjul. Min första tanke var att köpa lite nya hjul, men hickade till lite efter en snabbtitt på Pölders hemsida. Varför måste skaterullskidehjul vara så förbaskat dyra jämfört med inlineshjul? Är det bara för att efterfrågan är så låg jämfört med inlines? Att skaterullskidehjul har bättre grepp är jag övertygad om, men samtidigt slits de ju så förbaskat fort. Jag tänkte nog skaffa ett par 100mm inlineshjul och testa med när asfalten är torr och slät. Jag inbillar mig att man får ännu sämre grepp jämfört mot inlines, med bara två hjul som dessutom sitter längre ifrån varandra. Men om jag kan köpa 4 nya inlineshjul för samma pris som ett skaterullskidehjul, tycker jag det kan vara värt att testa att köra på dessa hjul fina sommardagar.

 

På de gamla skaterullskidehjulen satt lager märkta USSR - inga höjdare direkt! Då hade jag bättre lager på mina första inlines. Bytte ut dessa rysslager mot gamla välrengjorda abec 5 med betydligt bättre rull som resultat. I vanliga fall brukar jag bara plocka loss lagren, torka rent och spreja in teflonolja och sedan torka rent. Men ibland brukar jag plocka loss sprintarna och rengöra lagren ordentligt. Se länken nedan för tips.

 

http://www.inlines.nu/reportage/rengoring/rengoring.htm

 

Men jag skulle även vilja ha lite mer trögrullade hjul. Tog därför fram de äldsta inlines jag haft, vilka låg och skrotade i en låda på vinden. Jag har nu rengjort 8 av dessa lager (abec 3) enligt länken ovan. (Plockar dock bort spärringarna på båda sidorna av lagret.) Men istället för att slutligen smörja upp dem med teflonolja, pressade jag in maximalt med kullagerfett (precis som jag brukar göra på mina klassiska rullskidehjul). Jag använder mig av en ganska dyr syntetisk teflonkullagerfett. Nu har jag välinsmorda och ganska trögrullade lager att ta till när jag vill få lite mer motstånd vid skaterullskideträningen. Jag har en viss fundering att köpa lite nya lager (micro) till salomoninlinesen och göra lika dant. Borde kunna vara ett bra komplement till fartåkningen.

 

I början är det nog bra att torka av lagren efter varje tur, då de brukar läcka lite fett i början. Sen kan det nog tänkas att de så småningom kommer att börja rulla lite fortare igen, men då är det ju enkelt att öppna lagren och trycka in lite nytt fett.

 

Är det någon som har erfarenhet av något ovan eller som i övrigt har lite kommentarer?

 

(Märks det på längden av inlägg att jag är hemma med sjukt barn och börjar få lite långtråkigt…???)

Link to comment
Share on other sites

När jag smörje mina inlines rullade dom trögare, iallafall till en början. När jag hade åkt ca 10 mil eller nåt så började dom rulla bra igen. På rullskidor föredrar jag tröga hjul men på inlines ska det rulla så bra som möjligt. Finns inget skönare än att rulla fram i tokhög hasighet! Blir ju sämre träning fast det är ju så mycket roligare.
Link to comment
Share on other sites

Du lägger väl på lite mycket kullagerfett, men det är ju inget problem det försvinner ju rätt fort precis som du skriver. Fast jag förstår inte vad du smörjer. De kullager jag använder är inte lösa kulor, jag byter helt enkelt hela kullagerpartiet.
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte heller riktigt med vad du smörjer med Johan. Låter som du trycker in kullagerfett i inlineslagren? Vill man att det ska rulla fort är det bättre med minimalt med olja som det står i länken jag gav. Själv använder jag en teflonsmörjsprej som jag köpt i en bra cykelaffär. Tänkte dock testa Biltemas variant (nr 36-4516) nån gång då den bara kostar hälften. Som jag skrev brukar jag nöja mig med att spruta in ny sådan teflonolja från utsidan av lagren, samtidigt som jag skiftar hjul på inlinesen. Detta gör jag säkert var 10:e mil ungegfär. Men ibland öppnar jag dammskyddet på lagren som på länken, men jag brukar då öppna båda sidorna och "blåsa" rent, men sedan brukar jag åter bara använda teflonsprejolja. Att öppna lagren är ju bra om det kommit in smuts och småsand. Men att byta hela lagren som du skriver om Klas skulle bli för dyrt tycker jag. (20 nya abec 5 lager till 10 hjul borde ju bli runt 300kr?) Dammskyddet på inlineslager (abec) brukar ju vara av metall med en liten låsring. Men på rullskidehjul har de oftast lager med gummitätning - men den är ju ännu lättare att bara peta bort med en nål (ingen låsring att hålla rätt på).

 

Däremot är jag tveksam till om min ambition att bromsa rullskidehjulen med kullagerinfettade abeclager kommer att "hålla" särskilt länge. De kanske börjar rulla fort igen efter 10 mil som du skrev Johan. Det kanske bättre att försöka köpa lite nya lager på en gång - var man nu hittar trögrullade sådana? Försökte få loss lagren på några gamla klassiska hjul 2, men fanken vad de satt hårt. Det känns som jag måste ha något specialverktyg om jag inte ska stuka lagret ifråga. Men å andra sidan borde inte lagren kosta många kronor - bara jag vet vilka jag ska ha för att rulla lagom trögt.

 

Jag håller dock med dig Johan om att det är roligare när det går fort. Och rolig träning borde nog vara det bästa i längden, men jag vill bara ha trögrullande skaterullskidor emellanåt, för att variera träningen.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte heller riktigt med vad du smörjer med Johan. Låter som du trycker in kullagerfett i inlineslagren? Vill man att det ska rulla fort är det bättre med minimalt med olja som det står i länken jag gav. Själv använder jag en teflonsmörjsprej som jag köpt i en bra cykelaffär. Tänkte dock testa Biltemas variant (nr 36-4516) nån gång då den bara kostar hälften. Som jag skrev brukar jag nöja mig med att spruta in ny sådan teflonolja från utsidan av lagren, samtidigt som jag skiftar hjul på inlinesen. Detta gör jag säkert var 10:e mil ungegfär. Men ibland öppnar jag dammskyddet på lagren som på länken, men jag brukar då öppna båda sidorna och "blåsa" rent, men sedan brukar jag åter bara använda teflonsprejolja. Att öppna lagren är ju bra om det kommit in smuts och småsand. Men att byta hela lagren som du skriver om Klas skulle bli för dyrt tycker jag. (20 nya abec 5 lager till 10 hjul borde ju bli runt 300kr?) Dammskyddet på inlineslager (abec) brukar ju vara av metall med en liten låsring. Men på rullskidehjul har de oftast lager med gummitätning - men den är ju ännu lättare att bara peta bort med en nål (ingen låsring att hålla rätt på).

.

Jag gör precis likadant, men när kullager är slut så är de liksom slut och då måste man köpa nya. Har man fuskat med rengöringen (va jag:) så kärvar de i hop fortare, men sköter man dem väl så behöver de inte bytas ofta. Abec 5, då förstår jag att du tycker att det rullar lätt, jag nöjer mig med 7, de håller oxå längre. Jag bor granne med en kullageraffär "Nomo kullager" tänkte gå in och flukta lite snart.

 

Lite hjärnsläpp när jag skrev detta ovan. Inlines åker i alla fall jag bara när det är torrt ute, kullagren slits nästan ingenting, räcker med att torka av när man skiftar hjul. Nya kullager har jag inte behövt köpa än, ev smörja som Dunderklumpen. Värre är det med rullskidor där Abec 5 eller 3 duger bra och står emot slitage bättre. Här kan man behöva byta något kullager ibland.

Link to comment
Share on other sites

Utbudet av 100 mm hjul för olika "fortskaffningsmedel" är rätt så stort ute i Europa. Jag har funderat på att beställa via nätet, men ännu inte kommit mig för. Här är ett exempel på ett franskt företag med hyfsade priser på rullskidhjul:

 

http://www.diptal.com/rollx/

 

"Roue Slow caoutchouc" (19 Eu) är på pricken likt Pro-Skis skatehjul, undrar om det är samma? I så fall är det bra hjul.

 

Man kan hitta fler försäljningsställen om man letar lite. Orkar inte just nu...

Link to comment
Share on other sites

Efter min premiärtur på skaterullskidor för året (igår) kan jag konstatera ett par saker. Mina infettade lager var tröga några få minuter, sedan rullade de åter lätt som om de vore oljade. Efter detta tog jag åter fram mina två klassiska hjul (av fel storlek) och knackade ur de fyra lager som fanns i dom. Nästa gång jag vill ha en trög tur på skaterullskidorna, ska jag montera dessa lager på bakhjulen. Jag inbillar mig nämligen att det blir betydligt bättre träning på 3-ans växel. Igår gick det för fort så man inte hann med, utan det blev 4-ans växel mest hela tiden. Det känns som man använder 2-ans växel i uppförsbackarna, för att sedan hoppa till 4-ans på en gång. Jag hoppas lite trögare hjul ska bättra på möjligheten att åka längre sträckor på 3-ans växel.

 

Sen åkte jag och funderade lite på skillnaden mellan skaterullskidor, skateskidor och inlines. Lyfter över denna fundering som svar till Joel på tråden Skate-rullisar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...