Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racewax


Tomatch

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
  • 4 weeks later...
Kan dessa vallor jämföras med tradinella pulvervallor, typ swix FC8...värmer man in dessa på samma sätt? med hög temperatur på järnet?

 

//

Nyfiken

Eftersom det är rent fluorpulver går det ej att smälta/värma in då det saknar de tillsatser andra pulver har som gör dem smältbara. Det är 100% fluor vi pratar om i racewax. Och sett till priset så kan det inte vara fluoret som gör andra pulver dyra, måste vara utspädningen som kostar:)

Link to comment
Share on other sites

Jag vallar i tävlingssammanhang för två ungdomar och jag åker lite långlopp själv. Jag har använt Racewax i tre år nu och jag måste säga att jag är lite såld på resultatet.

Vallan blir billig eftersom du torrgnuggar den på belaget (värmer den på järnet och stryker ut den sedan på skidan) med denna teknik går det lite parafin. Jag har klarat mig med en sats (4 klossar för olika temperaturer) för ca 900kr under en hel säsong. Jag använder dock andra parafiner (lågfluor) för att grunda skidan innan jag lägger på Racevax. 900kr är inte mycket för en säsong om man jämför med många andras budget på denna nivå (ungdoms SM). De ovetenskapliga tester som jag gjort har gett ett resultat som är gott nog (ofta har den glidit minst lika bra som andra parafiner). Jag tycker sporten har blivit tillräckligt dyr i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket pulver går det åt / skida. Den minsta burken på 7 gr kan väl inte räcka till mer än ett par skidor?

Går det, med fördel, att kombinera t ex nano och micro för t ex temp -10?

 

Är lite sugen att testa att trimma dom stålsicklade skidorna inför seedningsloppet i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Har provat nano att korka in denna med kloss. Saknar beskrivning för ett bra resultat. Hur ska skidan se ut efter borstning ? Vit, svart, blank ? Tycker skidan nästan känns lite "kladdig" efter korkning, och att det vita flouret lägger sig i avlånga strängar och runda klumpar, är det rätt ?
Link to comment
Share on other sites

Har provat nano att korka in denna med kloss. Saknar beskrivning för ett bra resultat. Hur ska skidan se ut efter borstning ? Vit, svart, blank ? Tycker skidan nästan känns lite "kladdig" efter korkning, och att det vita flouret lägger sig i avlånga strängar och runda klumpar, är det rätt ?

Ska bli som en vit smet på skidan, fanns instruktioner på hemsidan förut. Kolla där.

Link to comment
Share on other sites

Har provat nano att korka in denna med kloss. Saknar beskrivning för ett bra resultat. Hur ska skidan se ut efter borstning ? Vit' date=' svart, blank ? Tycker skidan nästan känns lite "kladdig" efter korkning, och att det vita flouret lägger sig i avlånga strängar och runda klumpar, är det rätt ?[/quote']

Ska bli som en vit smet på skidan, fanns instruktioner på hemsidan förut. Kolla där.

Fast sen får man ju sickla och borsta bort "smeten". Då försvinner väl "smeten" ??

Instruktionen på hemsidan är lite grov.

Link to comment
Share on other sites

jag blir lite förvirrad av dessa serier! Vilken skulle ni som prövat välja om ni vore jag? tänkte satsa på deras pulver serie. men även någon av X eller H serien! Luftfuktigheten är väl ganska ofta kring 80 % misstänker jag! Om man köper H serien. vilken kloss i X får man inte gå miste om?

X5, dels för att H inte har någon 5:a och för att X5an går ruggigt bra på gammal smutsig snö.

Link to comment
Share on other sites

Kör X-, H- och pulverserien så har du ett snyggt litet paket. 2400:- nånting. Då har du ju ett komplett kit för tävling i åratal framöver. Inte så farligt ändå.

 

Budget blir väl att blanda och köra H1, H4, X2 och X5 +pulver. Landar på typ 1500:-

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...