Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racewax


Tomatch

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
jag blir lite förvirrad av dessa serier! Vilken skulle ni som prövat välja om ni vore jag? tänkte satsa på deras pulver serie. men även någon av X eller H serien! Luftfuktigheten är väl ganska ofta kring 80 % misstänker jag! Om man köper H serien. vilken kloss i X får man inte gå miste om?

X5' date=' dels för att H inte har någon 5:a och för att X5an går ruggigt bra på gammal smutsig snö.[/quote']

någon annan? :) vilka vallor av dessa har du?

Link to comment
Share on other sites

Ungefär så här blandar jag, täcker mitt register både åkmässigt och vädermässigt.

 

Knirrföre -10 och kallare, Grön LF bas, sen toppa med Microfiber.

För kallföre - nysnö -2 till -10. Kör en BWLF som bas, sen X3 och toppar med Nano.

För grov, varmare, fuktigt -1 till +5. Lila LF bas, sen X5.

 

X-serien kritas in, upprepar ibland 2-3 gånger.

Link to comment
Share on other sites

Går det att generalisera o säga att X-serien används i grov/gammal snö o H-serien i nysnö/finkornig snö? Eller finns det andra parametrar när det gäller dessa två serier...??

Jo så är det nog men H-serien går ju också på grövre men X är bättre där speciellt i det långa loppet

Link to comment
Share on other sites

Ungefär så här blandar jag, täcker mitt register både åkmässigt och vädermässigt.

 

Knirrföre -10 och kallare, Grön LF bas, sen toppa med Microfiber.

För kallföre - nysnö -2 till -10. Kör en BWLF som bas, sen X3 och toppar med Nano.

För grov, varmare, fuktigt -1 till +5. Lila LF bas, sen X5.

 

X-serien kritas in, upprepar ibland 2-3 gånger.

Varför kör du andra fabrikat som grund?

Link to comment
Share on other sites

Ungefär så här blandar jag' date=' täcker mitt register både åkmässigt och vädermässigt.

 

Knirrföre -10 och kallare, Grön LF bas, sen toppa med Microfiber.

För kallföre - nysnö -2 till -10. Kör en BWLF som bas, sen X3 och toppar med Nano.

För grov, varmare, fuktigt -1 till +5. Lila LF bas, sen X5.

 

X-serien kritas in, upprepar ibland 2-3 gånger.[/quote']

Varför kör du andra fabrikat som grund?

Har sen tidigare, och när jag tränar...

Link to comment
Share on other sites

Ett set pulver fixat!

 

Tror ni att pulver på stålsicklat är som att elda för kråkorna?

Tror att det kan bli svårt att få det att sätta sig. Det känns som man korkar ner pulvret i paraffinlagret man lagt innan. Med ren skida vetifan om det blir så bra.

Link to comment
Share on other sites

korkat pulver sitter väl så länge underliggande paraffin finns kvar.

Invärmt pulver sitter i den paraffin den värmts in i och sitter så länge parafffinet är kvar.

Ser väl ingen skillnad på ett väl inkorkat pulver jfr med ett invärmt vad det gäller hållbarhet.

Korkat på ren skida verkar däremot vara svårare då det måste finna snåt att fästa i.

Link to comment
Share on other sites

Hur är slitstyrkan på dessa vallor (funderar framförallt på pulvret) jämnört med Swix, skigo pulver?

Om jag har förstått det rätt så korkas racewax pulvret in medan man värmer in de andra fabrikaternas. Borde ju påverka slitstyrka!?

Jag körde ett långlopp med klister+burk och X3an+nano, hade inte en smutsfläck på skidorna, vilket man brukar ha, inte en endaste prick valla eller sportdryck... Verkar sitta kanonfint. Skidan var fortfarande blank o fin efter 42km.

Link to comment
Share on other sites

korkat pulver sitter väl så länge underliggande paraffin finns kvar.

Invärmt pulver sitter i den paraffin den värmts in i och sitter så länge parafffinet är kvar.

Ser väl ingen skillnad på ett väl inkorkat pulver jfr med ett invärmt vad det gäller hållbarhet.

Korkat på ren skida verkar däremot vara svårare då det måste finna snåt att fästa i.

största skillnaden mellan invärmt och korkat är nog den tillförda mängden pulver, snabbt och enkelt att värma in och riklig mängd på en gång mot ett frenetiskt gnuggande. men samma reffekt och resultat borde väl gå att uppnå.

Link to comment
Share on other sites

om man finfördelar paraffin och tillför "rent"pulver i hög koncentration i en ströburk har man gjort ett smältbart pulver:) tänk bara på att ta ett snäppet hårdare paraffin

simsalabim:)

racewax vallorna är inte så långt ifrån, någon skrev "snorliknande" och så svårsmält är det pågrund av fluorhalten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...