Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Racewax


Tomatch

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Testade racewax pulver i helgen under ymerloppet. Hade bra skidor. Dock tror jag inte att jag fick till ingnuggningen av pulvret korrekt. Som beskrivits tidigar ei tråden skall det bli en vit hinna/smet efter gnuggning med kork (syntet bäst?).

Finns det något videoklipp där processen visas?

Link to comment
Share on other sites

Testade racewax pulver i helgen under ymerloppet. Hade bra skidor. Dock tror jag inte att jag fick till ingnuggningen av pulvret korrekt. Som beskrivits tidigar ei tråden skall det bli en vit hinna/smet efter gnuggning med kork (syntet bäst?).

Finns det något videoklipp där processen visas?

Jag använder naturkork och tycker det funkar bra.

 

Strör först ut lite pulver längs skidan, på båda sidor om mittfåran. "Klapprar" försiktigt med korken för att finfördela och sprida pulvret över ytan. Sätter sen ned korken rakt ner och gnuggar till på liten yta (+-2cm), flyttar och gör om längs hela skidan. Kör igen, nu med lite längre drag, kanske +-5cm. Drar upp pulver i mittfåran och klapprar lite lätt igen. Sen gradvis längre och hårdare drag.

 

Funkar bra med F2 och Nano. Microfibern är lite lurigare. Där brukar jag värma korken lite + inte vara lika noga med att borsta paraffinet (dvs fuska lite).

 

Det svåraste är att undvika såna hårda klumpar på belaget. De borstas hyffsat lätt bort, men gillar det inte ändå. Får såna ibland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick mina pulverburkar från usa i förrgår. Provade gnugga enligt instruktionerna med naturkork. Tyckte inte jag "fick fast" pulvret ordentligt, men man lär sig nog. Första milen gled det bättre än någonsin men det mattades något efter hand.

Till vasan blir det o gnugga in minst 5 omgångar så det räcker längre.

Så här långt är det billigare och snabbare? än stålsicklar och roterande borstar. Men nästa vinter får man kanske råd med några sicklar o rillar också.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Är det någon som har testat Star C2 Cold Powder. Enligt hemsidan ett mycket hårt syntetiskt pulver med tillsats av fluorcarbon, för kall omformad äldre snö eller konstsnö vid medium luftfuktighet.

 

http://www.starwax.com/se/prodotti_speciali/C2.php

 

Kan det vara något för den transformerade snön i VL-spåret och förväntade kalla temperaturen för söndagen? Eller innehåller den för lite flour även om man toppar upp den med ett bra flourpulver?

 

Hur står sig Start HF80? Eller Star HA6 eller HA8?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Väcker en gammal Racewax tråd.

 

Går det bra att blanda dessa pulver? MF och nano när det är kring -7?

Gjorde det på VL, sista lagret..

Känns som att det är MF rakt av vid den tempen, den går många gånger bättre än Nano vid nollan också.

Link to comment
Share on other sites

Väcker en gammal Racewax tråd.

 

Går det bra att blanda dessa pulver? MF och nano när det är kring -7?

Gjorde det på VL' date=' sista lagret..[/quote']

Känns som att det är MF rakt av vid den tempen, den går många gånger bättre än Nano vid nollan också.

Okej! Fram mot dan blir de kanske -3 och ev. lite sol men kör nog MF!

Link to comment
Share on other sites

Väcker en gammal Racewax tråd.

 

Går det bra att blanda dessa pulver? MF och nano när det är kring -7?

Gjorde det på VL' date=' sista lagret..[/quote']

Känns som att det är MF rakt av vid den tempen, den går många gånger bättre än Nano vid nollan också.

Okej! Fram mot dan blir de kanske -3 och ev. lite sol men kör nog MF!

Det jag har sett är att så länge det är ny/finkornig snö så går MF bättre. F2 däremot kan vara värd att prova vid någon minus men främst för kortare sträcka.

Link to comment
Share on other sites

Nano går bara i rundkornig snö, alltså omvandlad men då går den även på plusgrader. I rätt före funkar den kanon men om man tvekar är Microfiber ett säkrare kort som alltid fungerar även om de andra F2 och Nano är bättre i sitt idealområde. Nano fungerade bra på vasan för de som körde i snömoset som blev från led 4 och bakåt på årets vasalopp
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Kan MF + f2 vara ngt imorgon? Eller lite nano..?

Nano har jag hört är lite farligt om det inte är riktigt rätt före för den.

Microfiber är ett tryggt val men inte alltid bäst.

 

Här är tips från Racewax Facebook-sida:

 

VALLATIPS VASALOPPET 2014

Racewax: grunda med Black Vasa alt T1 eller H1

Sedan x4. Toppa med microfiber korkat hela skidan 3 lager samt ca 25% F2 in mixat i sista lagret. Alternativt X4 kritat och MOO-3 hopvärmt.

KA wax: Grund Blå HF alt Grön HF, sedan silver speed hela skidan plus black speed inblandat på bakre delen. Avsluta med black speed kritad hela skidan och endast borstad.

Jokervallningen från igår. Black Vasa, silver speed hela skidan plus black speed bak kritas täckande tunt. Moo-3 och microfiber läggs ovanpå och korkas ihop. Värm in. borsta Avsluta med att korka in black speed och borsta ur.

 

kom ihåg att rilla ordentligt med raka riller i morgon. Se rs-riller tips

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...