Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu får ju folk kamma sig..


salomons son

Recommended Posts

..och börja lära sig använda grejerna!

 

 

 

Jag har varit sugen på att skriva ett sånt här inlägg länge men försökt lägga band på mig, men efter gårdagens åkning kan jag inte hålla mig längre. Efter det jag såg och med ett nytt säsongs bästa på 1.14, på 2mil, i ryggen känner jag att det i alla fall måste finnas utrymme att få lyfta frågan och att jag faktiskt kan göra det.

 

 

Jag har varit medlem här i nåt år nu och börjar mer och mer fundera på om det inte bakom en del valla och ny-köps-utrustningsfrågor i själva verket finns ett annat och större behov, nämligen att försöka få ordning på det man redan har. Och i stället lägga fokus på att lära sig åka skidor.

 

 

Valla.

 

Vad är problemet? Jag har fram till dags datum åkt 80 mil, den här säsongen, inte en meter av dom med dåligt fäste. Detta skapat med över 30 år gammalt "skräp" inropat på en auktion för 100:-, halvstressigt, ofta i mörkret, ute vid spåret slarvigt pålagt under nån minut. I princip bakas det bara på nytt högst slumpartat, utan en tanke på vad som ligger under.

 

Av alla skidmil jag tillryggalagt är det max 10% på skidor som varit glidvallade. jag säger inte att det är fel att glidvalla, men frågar mig hur det så ofta kan medföra totalt kass glid. jag har aldrig dåligt glid. jag har inte åkt en meter med dåligt glid i år, större delen på helt obehandlade skidor som inte sett parafin på över 20år.

 

 

utrustning.

 

pga av pjäx och bindningsstrul har jag det här året åkt mestadels på ett par 20år gamla fischer som var på väg till soptippen, om inte jag räddat dom, tillsammans med ett par 2 nummer förstora pjäxor av salomons första generation, köpta på blocket för 75:- sammankopplat med bindningar som saknar både styrskena och stöd för hälen, endast tådelen är intakt.

 

 

I går när jag kom ut till ursvik, var jag lite senare än vanligt och möttes av en knökfull parkering med enbart åkare kittade upp till hakan med det absolut värsta och senaste. Flera evenemang pågick. Hela parkeringen var självlysande av alla neonfärgade fischer skidor och oneway stavar. Inte ett enda representant för barnfamiljerna eller kabelbindningarna. Det här var på en annan nivå än vanligt, i dag blir det nog att snällt hålla sig i höger filen och räkna med att bli varvad både en och två gånger, tänkte jag.

 

 

Och så kommer man ut och det visar sig att av det hundratal åkare jag hann komma i kontakt med är man i princip den enda som har fäste och av alla carbon-nano-fluor-rillade-sicklade-skidor, med super glid, är det INGEN, just det ingen, som vågar släppa loss skidorna fullt ut när chansen ges... ingen var i närheten av att haka på och som vilken barnfamilj-lördag som helst blåste man förbi mellan 50 och 100 åkare

 

 

 

Vad är då min poäng? Vart vill jag komma?

 

Är det fel att plöja ner pengar på utrustning som man ännu inte utnyttjar fulla potentialen av? -Nej, det är inte det jag menar.

 

Har jag självhävdelsebehov och lust att gå i klinch med ett halvt internetforum?

-Absolut inte, med "folk", i rubriken, avsåg jag inte genomsnitts deltagarna här inne. Jag har vansinnigt stor respekt för, och ödmjuk inställning till, alla er som har stor kunskap, som jag är fullständigt klar över ligger på en nivå ljusår från min. Jag pratar om dom jag mötte ute i spåret, igår.

 

När det gäller min vallning och det jag menar med "bra fäste" och "bra glid" utgick jag från motionärens behov och är helt klar över att den lämnar mycket kvar att önska, jämfört med det som vanligtvis diskuteras här inne av folk som vet vad dom pratar om.

 

 

Det jag vill komma till är att av alla högst relevanta valla och utrusntningsfrågor från åkare på den nivån tycker jag mig kunna skönja att det ibland smyger in frågor från folk som istället behöver få en knuff att fokusera på det man har, lära sig använda prylarna och inte göra det onödigt komplicerat.

 

Om man står där ute i spåret, kittad till tänderna, och får åttor körda runt sig, av en åkare med prylar man kan hitta i ett soprum, menar jag att man är fel ute om lägger fokus på att starta nya glidvalla-trådar eller att sukta efter senaste kolfiberstaven.

 

Att man utvecklar och förnyar utrustningen i takt med att förmåga och resultat förbättras är självklart. Men poängen, hävdar jag, är att man är fel ute om man går för fort fram, eftersom det här är en "utrustningssport" är det lätt att dras med i pryl och valladiskussioner innan man egentligen har behov av det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Det bästa jag läst på länge!

 

Jag tror många stirrar sig blinda på det senaste och av allt säljarsvammel i branschen. Hur stor är egentligen skillnaden på bra eller dåligt glid, speciellt i ett Vasalopp där man ändå måste bromsa och ploga för fega åkare framför? I de flesta fören inte många minuter, vilken är en evighet för en elitåkare men ett blåbärsstopp för en motionär.

 

 

Mer tid i spåret och mindre tid i butiken och vallaboden = bättre resultat tror jag gäller för väldigt många. Den del i utrustningen där det finns mest förbättringspotential för de flesta inklusive mig själv är helt klart gubben på skidorna!

 

Sedan kan man ju se det från en vinkel också, även om man inte är nån toppåkare kan man ju se till att det inte är utrustningen som är den svaga länken. Men det är nog ganska frusterande att bli omkörd av gubbar med utrustning från förra seklet när man själv har det senaste.

 

Äh behöver nog inte några nya skidor i år heller!

Link to comment
Share on other sites

Det är så sant så sant. Det är ju den som står i pjäxorna som betyder något men man kommer aldrig ifrån den sköna känslan av att få ha ngt nytt och fräscht och kan vi locka flera till skidsporten så är det ju bra. Men det är helt rätt det du säger. Problemet är ju att få folk att förstå att det finns en ganska schysst andrahandsmarknad. Det är lite som cykelbranschen, Det finns massor av fina cyklar som är hur bra som helst som bara för att de är 5-10 år gamla säjs för en bråkdel av nypriset.

Sen var det en kick att köra med nya skidor istället för mina gamla. Så jag står en fot i bägge lägren. Man behöver inte det nyaste men å andra sidan kan det ibland vara jäkligt nice med ett par nya sköna laggar! :-)

Och sen är du säkerligen väldigt bra på att åka i förhållanden till den stora skaran som du åkte om. Det är ju inte så att snittet bland dem som åker ligger på 80 mil, den här säsongen. Snarare kanske 5-10 mil.

Och här i forumet så ligger snittet kanske på 40-50 mil (gissningsvis)

Link to comment
Share on other sites

Jo, men Jesper - kan man inte så kan man ju försöka köpa till sig...

 

För egen del så vallade jag mina klassiska träningsskidor med blå extra, var det inte väder för det så blev det skejt den dan, glidvallning på träningsskidorna var en gång per säsong, och det dög gott nog för träning. (Men att glidvallning gör skillnad och ordentligt med det testade vi: min träningskompis drog utan problem ifrån mig 10 s i en ~1 km lång utförsbacke i skate - vilket betydde att jag kunde smyga till mig lite hårdare träning än honom när vi körde ihop!) Sen är det ju inte nödvändigtvis någon nackdel med gamla skidor - jag har 2 par 10-15 år gamla skateskidor som jag inte skulle sälga för under 6000-10000 kr paret.

 

Att förbättra det Kustlöparn pekar ut som den viktigaste faktorn kräver lite mer systematiskt och ärligt engagemang (och gör ju lite ont) än att gå till butiken - men ger en helt annan tillfredställelse. Så när du kör förbi någon som har köpt mer än tränat, le lite belåtet (Självbelåtet?)!

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt!

 

 

 

När jag läste igenom ursprungsinlägget igen såg jag att det blev lite väl skruvat åt stig-helmer i sällskapsresan-hållet när det gäller utrustning. Måste nog erkänna att det även här vanligtvis finns ett stort (ibland för stort) intresse för material och teknik. Och det är ju inget fel i det, men, menar jag, ibland tycker jag mig se att det hos vissa skenar iväg för långt bortom gränsen för vad man har förmåga och kapacitet att utnyttja. Och att detta istället snarare hämmar utvecklingen i det stora. Det måste finnas en samklang, kapacitet och förmåga kan behöva hinna i kapp, innan man kastar sig över nästa nivå i utrustningen.

 

Å andra sidan kanske man inte ska försöka bidra till att detta bromsas, i den här takten kan ju vi som åker på soprums-skidor se fram emot mängder av carbon och nanoteknik för noll och ingenting, på blocket :)

 

 

 

Tack så jätte mycket för alla kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det är mycket onödig prylhysteri i skidåkning och de flesta andra sporter så jag håller helt klart med om det mesta men tycker också en del saker i inlägget blir konstiga.

 

En sak är att du värkar vara en erfaren skidåkare som jag gissar med bra teknik. Då är det inte så väldigt svårt att bara smeta på lite valla och så får man fäste. Jag kan garantera att det finns många motionister som ganska ofta har problem med att få fäste på skidorna och det beror antagligen inte bara på tekniken (som ju också inte är så väldigt lätt att ändra på över natten).

 

Om man står där ute i spåret, kittad till tänderna, och får åttor körda runt sig, av en åkare med prylar man kan hitta i ett soprum, menar jag att man är fel ute om lägger fokus på att starta nya glidvalla-trådar eller att sukta efter senaste kolfiberstaven.

Hur många av dessa tror du egentligen startar nya glidvalla trådar?

 

Sen tycker jag det blir fel att jämföra utrustningen på det sättet. Vi vet att det gamla prylar också kan fungera bra och att det klart viktigaste är den som står på skidorna men det medför endå inte att alla bör starta med gamla prylar. Skillnaden mellan ny och gammal utrustning kan också vara större för en nybörjare en en mer erfaren åkare.

 

Att man utvecklar och förnyar utrustningen i takt med att förmåga och resultat förbättras är självklart. Men poängen, hävdar jag, är att man är fel ute om man går för fort fram, eftersom det här är en "utrustningssport" är det lätt att dras med i pryl och valladiskussioner innan man egentligen har behov av det.

Du pratar lite om två saker tycker jag. Du möter folk med fina nya prylar som inte kan åka och sen pratar du om diskussioner. Är det så många som diskuterar här eller någon annanstans som verkligen inte kan åka skidor?

 

Jag har också problem med att förstå vad problemet är med att gå för fort fram i utrustningsväg. Skidor är endå inte en väldigt dyr sport jämfört med många andra aktiviteter så det är möjligt för många att köpa bra utrustning på en gång. Självklart kunde man gå till tippen och letta skidor men hur lätt är det att hitta något som passar bra där?

Link to comment
Share on other sites

Där jag var ute med mina döttrar (5+7) med nyinköpta Madshus och senaste råttfällan så var jag jävligt glad att de slipper lära sig längdskidåkning på Edsbyn med kabelbindning (som jag hade i den åldern). Det var ju ett jäkla mickel att ställa in den där skruven så det blev rätt spänn och kabeln halkade ändå av stup i kvarten.

 

Det blir roligare med bra prylar.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrivet Jesper!

Det är sällan ett budskap uppfattas om man inte överdriver lite :)

 

Jag gillar ju också nya prylar, som ni andra (verkar det som) men jag anser nog att skidor är en relativt dyr sport. Fischer RCS går ju på nästan 4000 om man köper nytt, och då har jag inga pjäxor/skidskor eller stavar som matchar... Och när man har rätt skidor, pjäxor och stavar så fattas ju vallor, rillrar?, kläder, rullskidor, stavspetsar, rullskidsskor etc.

Där tänker jag nog i mina sunda stunder lite som Jesper... använd dina gamla saker först :)

 

Nu bryr jag mig inte så mycket om att andra handlar mer än de tränar, men för mig själv så investerar jag i takt med slitaget på mina gamla saker.

Bra saker från början brukar jag alltid rekommendera, begagnat eller ej.

Där har jag själv handlat fel ett par gånger :(

Link to comment
Share on other sites

Att ha bra prylar kan väl knappast vara fel... Man måste däremot vara medveten om att prylar inte leder till framgång i spåren utan det står mer i relation till träningsmängden. Att lägga tiden i träningsspåret är bättre än att lägga den i vallaboden.

 

Dock så är det inte så konstigt att nybörjare har bra, nya grejor. Det är ju det som säljs i våra butiker. Seconhand på längdprylar är tämligen begransad och som nybörjare behöver man stöd (tex av en handlare) för att få nått som passar en.

 

Men det är väl som många prylområden: Många har säkert en dyr stereo utan att ha bästa ljud, en fin TV på väggen utan att ha ställt in färgerna, En micro med 1000 fineser som aldrig används, etc, etc. Så visst finns det potenital att ta tag i använda sina saker rätt, det är det som ger effekt snarare än prislappen.

Link to comment
Share on other sites

Bra att ni får prata av er :P

 

Jag är nybörjare och blir alltid omåken i spåret av folk. Ibland har dom topputrustning ibland 20 år gamla saker. Jag stör mig inte på att folk har mycket utrustning eller dyr för den delen. Själv känner jag mig snygg i tuffa sportkläder och då köper jag såna - och då känns det bättre i spåret och allt blir roligare. Då struntar jag i om någon stör sig på mig =)

 

Och sen är det långt ifrån alla som har trådskaparens superfäste alla gånger. Jag kanske får bra fäste 50 % av alla gånger jag är ute. Men vallor är inte dyra så då spelar det ju ingen roll att köpa nytt heller.

 

Jag är intresserad av kameror också och på fotoforumen är det ofta likadana diskussioner där dom erfarna klagar på nybörjarnas nya dyra kameror när dom själva minsann kan ta finare bilder med deras mindre dyra "sämre" kameror :P

Link to comment
Share on other sites

Och sen är det långt ifrån alla som har trådskaparens superfäste alla gånger. Jag kanske får bra fäste 50 % av alla gånger jag är ute. Men vallor är inte dyra så då spelar det ju ingen roll att köpa nytt heller.

Jag skulle tro att det är den här typen av tankefel som TS bland annat tänker på. Valla, speciellt fäste är egentligen inte särskillt dyrt. Men det som är krävande är att lära sig valla efter sina skidor och sin åkteknik, i olika fören. Ska man då lära sig optimal vallning med fulla sortiment av tre vallafabrikat plus alla andra "måste ha vallor" på fyra olika par skidor i oändligt många snötyper så kommer man förmodligen aldrig i mål. Köper man några få vallor och håller sig till max två par skidor så har man i alla fall en sportslig chans att lära sig vad som funkar och hur mycket man ska lägga, samt vad som verkligen är omöjligt före med det man har.

 

Finns många roliga trådar på skidform om vad som fäster bäst i -5 till -10 och torr snö. Sanningen är att det mesta i någon form av blåfärgad burk fäster hyffsat under de förhållandena...

Link to comment
Share on other sites

Haha!

 

Håller med att man bör kamma sig och åka mer, men för mångas del är det väl en del av hobbyn att mecka med grejerna? För mig är det det även om jag påstår ming vara en av dem som faktiskt lägger mest tid på själva åkningen och struntar i finlir och prylhets.

 

Man kan ju i varje fall få för sig att det ska gå lite bättre efter lite trimning och då ger man sig ut om inte annat för att testa. Vallning mm blir incitamentet.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det är mycket onödig prylhysteri i skidåkning och de flesta andra sporter så jag håller helt klart med om det mesta men tycker också en del saker i inlägget blir konstiga.

 

En sak är att du värkar vara en erfaren skidåkare som jag gissar med bra teknik. Då är det inte så väldigt svårt att bara smeta på lite valla och så får man fäste. Jag kan garantera att det finns många motionister som ganska ofta har problem med att få fäste på skidorna och det beror antagligen inte bara på tekniken (som ju också inte är så väldigt lätt att ändra på över natten).

 

Om man står där ute i spåret, kittad till tänderna, och får åttor körda runt sig, av en åkare med prylar man kan hitta i ett soprum, menar jag att man är fel ute om lägger fokus på att starta nya glidvalla-trådar eller att sukta efter senaste kolfiberstaven.

Hur många av dessa tror du egentligen startar nya glidvalla trådar?

 

Sen tycker jag det blir fel att jämföra utrustningen på det sättet. Vi vet att det gamla prylar också kan fungera bra och att det klart viktigaste är den som står på skidorna men det medför endå inte att alla bör starta med gamla prylar. Skillnaden mellan ny och gammal utrustning kan också vara större för en nybörjare en en mer erfaren åkare.

 

Att man utvecklar och förnyar utrustningen i takt med att förmåga och resultat förbättras är självklart. Men poängen, hävdar jag, är att man är fel ute om man går för fort fram, eftersom det här är en "utrustningssport" är det lätt att dras med i pryl och valladiskussioner innan man egentligen har behov av det.

Du pratar lite om två saker tycker jag. Du möter folk med fina nya prylar som inte kan åka och sen pratar du om diskussioner. Är det så många som diskuterar här eller någon annanstans som verkligen inte kan åka skidor?

 

Jag har också problem med att förstå vad problemet är med att gå för fort fram i utrustningsväg. Skidor är endå inte en väldigt dyr sport jämfört med många andra aktiviteter så det är möjligt för många att köpa bra utrustning på en gång. Självklart kunde man gå till tippen och letta skidor men hur lätt är det att hitta något som passar bra där?

Självklart ska man ha rätt och bra grejer, inget snack om saken. Som sagt jag har själv utrustning, i vanliga fall, som vida överstiger min förmåga.

 

Det är ingen som pratat om att man ska åka runt med gamla kabelbindningar. Eller leta saker på soptippen. I alla fall inte jag.

 

Min poäng är att när man väl skaffat alla grejer ska man gå över till att fokusera på åkningen och träningen, om man ska bli en bra skidåkare. Jag tycker mig ha ett visst fog för att en hel del missar lite där.

 

På samma vis som det finns många åkare som skulle kunna utvecklas enormt mycket om dom fick lite nyare utrustning, finns det, menar jag, en del som skulle utvecklas enormt mycket om dom fokuserade på åkningen i stället för på att fortsätta utrusta sig vida över förmåga och vad som behövs.

 

Jag har tagit del av mängder av diskussioner där "nybörjare" påstår sig ha värdelöst glid, fel på skidorna, fel på föret osv osv. Inte sällan är dom kitatde för runt 10.000:- och har mer än fullgott material. Så länge det inte handlar om fel spann eller skor som gör ont etc. menar jag att man endera gör det mer komplicerat än vad det är, börjar mixtra med för avancerad vallning som man inte behärskar eller också att man inte inser att man faktiskt är nybörjare och att det är den egna kapaciteten som helt enkelt inte räcker längre.

 

Båda problemen löser man genom att hålla sig på en enkel och rimlig nivå och lägga krutet på åkningen.

 

Vad finns det för mening med att jaga det optimala glidet och lägga massa tid och pengar på det om man ändå inte klarar av att stå-på när det väl gäller?

 

"Bra fäste" innebär inte alltid en optimalt vallad skida, det kan lika gärna innebära att åkaren utvecklat en känsla för skida, snö och sin kapacitet och därigenom anpassar tekniken, så att stegen inte slinter. Den senare förmågan övas upp genom nötande av mil inte av mixtrande i vallabodar eller shoppande av exclusiva vallor.

 

Jag menar att man bör komma i samklang och lära sig använda det man har.

 

Man måste komma upp vissa nivåer innan man kan tillgodogöra sig allt material. Det gör man genom att åka. När man väl behärskar det man har (eller lite innan) tar man nästa steg.

 

 

 

I längdskidåkning finns det flera ingredienser, en bra utrustning är en förutsättning, någorlunda bra kondition en annan, men när dom bitarna är på plats är det dags att sluta svamla och börja åka, om man ska komma någonstans.

 

 

Med att gå för fort fram i utrustningsväg menar jag är när man köper prylar som är så avancerade att dom i stället för att utveckla åkningen hämmar den och kommer så att fortsätta göra över överskådlig tid.

 

En motionär kan prestera sämre på en elit skida jämfört med att gå ner något snäpp och hitta en skida där han kan få ner hela fästzonen i snön. Att krångla till vallningen med för dyrt och avancerat material, och göra bort sig helt, i stället för att köra med enkla basic metoder är ett annat exemple.

 

 

Sen menade jag inget illa om åkarna ute i ursvik och det var dessutom en liten del av dom jag träffade, även om jag hörde några konkreta exempel på det jag tagit upp, så fick dom i sin helhet lite orättvist stå som exempel.

Link to comment
Share on other sites

Och sen är det långt ifrån alla som har trådskaparens superfäste alla gånger. Jag kanske får bra fäste 50 % av alla gånger jag är ute. Men vallor är inte dyra så då spelar det ju ingen roll att köpa nytt heller.

Jag skulle tro att det är den här typen av tankefel som TS bland annat tänker på. Valla' date=' speciellt fäste är egentligen inte särskillt dyrt. Men det som är krävande är att lära sig valla efter sina skidor och sin åkteknik, i olika fören. Ska man då lära sig optimal vallning med fulla sortiment av tre vallafabrikat plus alla andra "måste ha vallor" på fyra olika par skidor i oändligt många snötyper så kommer man förmodligen aldrig i mål. Köper man några få vallor och håller sig till max två par skidor så har man i alla fall en sportslig chans att lära sig vad som funkar och hur mycket man ska lägga, samt vad som verkligen är omöjligt före med det man har.

 

Finns många roliga trådar på skidform om vad som fäster bäst i -5 till -10 och torr snö. Sanningen är att det mesta i någon form av blåfärgad burk fäster hyffsat under de förhållandena...[/quote']

klockrent, det är precis det jag är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

klockrent, det är precis det jag är ute efter.

Okej då förstår jag bättre men då handlar det mer om åk- och vallataknik. För om vi pratar om just fäste och man har rätt hårdhet på skidorna och rätt fästzon utmätt då handlar du ju till slut bara om vilken valla man lägger på och antal lager - ungefär. Så då är man där bland vallorna igen.

 

En "vanlig" motionsåkare som åker 1 -2 ggr i veckan efter jobbet har nog inte tid eller ork eller vilja att gå teknikkurser eller gå med i skidklubben. Då är det inte lätt att på egen hand förbättra tekniken på vare sig åkningen eller vallningen. - Tror jag. Och sen lär sig inte alla lika bra på egen hand vare sig man åker 1 eller 4 ggr per vecka.

 

Och återigen så stör det inte mig ändå när en nybörjare frågar om hur man ska göra för att få bra fäste vid det aktuella föret. Det är ju lättare att fråga på ett forum istället för att gå teknikkurser. Fast det kanske är för att jag är nybörjare själv? Vem vet jag kanske börjar störa mig snart :O

Link to comment
Share on other sites

Min slutsats efter bara drygt två år som motionsåkare är att du har rätt vad gäller utrustning, man kan inte köpa till sig bättre tid om vi nu talar långlopp. Vallning däremot så vet jag inte om jag håller med, inte om du skall åka tävling riktigt långt. Jag betalade för hela kitttet hög- och lågflour, pulver och allt vad det heter till Vl-10 och det det var uppenbart att mina skidor var mycket bättre än nästan alla omkring mig. Man får väl utgå ifrån de flesta som åker Vl under 8 timmar i alla fall kan valla och gör det själv. Tillägg att jag körde på gamla skidor lätt repade med alldeles för löst spann. Frågan är om jag borde investera i en slipning men skidorna får gå till dom är utslitna.

 

Sen kan man ju fråga sig varför man skall bry sig vad andra gör, om nu nybörjare tycker sig ha råd med dyra skidor så är det väl bara bra? Fler skidaffärer med mer och kunnigare personal som jag ser det.

Link to comment
Share on other sites

Men hjälp...nog finns det saker att jaga upp sig över.

 

Handel är bra, mer handel åt folket! Håll hjulen rullande!

 

Jesper, hur snabbt går din bil? Den går säkert i 200 km/h men hur ofta har du varit över 150 km/h?

Utnyttjar du din dators kapacitet till fullo? Spelar du de senaste spelen? Jobbar du mycket med stora tunga bilder eller är datorn överdimensionerad för det du egentligen använder den till? Du kanske rent utav klarar dig med en 486:a? Använder du alla finesser på din mobiltelefon eller skulle du egentligen kunna använda en Nokia 3210? Osv...

 

Låt folk ha feta värstingprylar om de vill. Det skadar ingen och de kanske rent utav blir gladare av att kunna unna sig någonting fint och en glad människa bidrar till ett bättre klimat!

Link to comment
Share on other sites

Men hjälp...nog finns det saker att jaga upp sig över.

 

Handel är bra, mer handel åt folket! Håll hjulen rullande!

 

Jesper, hur snabbt går din bil? Den går säkert i 200 km/h men hur ofta har du varit över 150 km/h?

Utnyttjar du din dators kapacitet till fullo? Spelar du de senaste spelen? Jobbar du mycket med stora tunga bilder eller är datorn överdimensionerad för det du egentligen använder den till? Du kanske rent utav klarar dig med en 486:a? Använder du alla finesser på din mobiltelefon eller skulle du egentligen kunna använda en Nokia 3210? Osv...

 

Låt folk ha feta värstingprylar om de vill. Det skadar ingen och de kanske rent utav blir gladare av att kunna unna sig någonting fint och en glad människa bidrar till ett bättre klimat!

Sen kan man ju fråga sig varför man skall bry sig vad andra gör, om nu nybörjare tycker sig ha råd med dyra skidor så är det väl bara bra? Fler skidaffärer med mer och kunnigare personal som jag ser det.
Och återigen så stör det inte mig ändå när en nybörjare frågar om hur man ska göra för att få bra fäste vid det aktuella föret. Det är ju lättare att fråga på ett forum istället för att gå teknikkurser. Fast det kanske är för att jag är nybörjare själv? Vem vet jag kanske börjar störa mig snart :O

min poäng är inte att nybörjare ska köra på gammalt skit eller avstå ny teknik. min poäng är att, när man har fullt tillräckliga grejor ska man fokusera på nästa steg, som totalt gör en till en bättre skidåkare, i stället för att irra bort sig i utrustnings och valla djungeln.

 

när man har koll på bitarna, köper man värre prylar, utvecklar vallningen osv

 

det här är inget "som stör mig"!

 

varför "man bryr sig"..?

 

av den enkla anledningen att jag tror en del behöver få upp ögonen för att nötande av mil också löser andra problem. även om det är få här inne, så händer det ju titt som tätt att någon presenterar sig som "total nybörjare".

 

bland alla råd som ges här om vallning, utrustning etc tyckte jag det var på plats att också lyfta den här frågan. som sagt "bra fäste" kan man också få genom att utveckla känslan för, och samklangen med, snö, skida, kapacitet osv.

 

det är inte så många trådar här inne som handlar om hur mycket rutin och färdighet hjälper en på vägen och faktiskt löser en hel del av de "problem" man lätt kan tro enbart är utrustnings och teknik relaterade.

 

även om det var tillspetsat och elakt formulerat finns det faktiskt också spår av välmening i inläggen. :)

 

den som vill förstå, förstår. mitt budskap är nog tydligt om man vill vara del av den första kategorin. och jag har fått fram det jag ville ha sagt. tack.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt klart med dig om att många har nya och fina skidor.Men jag tror samtidigt många har börjat under dom senaste åren också.Se anmälningarna till Vasaloppsveckan...Jag har köpt nya skejt skidor till den här vintern. Du åker säkert om mig.Men jag vill känna att jag har bra skidor. Jag behöver inte ha dom senaste, men jag tänkte ha dom i några år och några 100mil. investeringen är inte så stor kan skidorna också hjälpa mig ifrån hjärt och kärlsjukdomar så blev investering än mindre...Själv är jag lite som du när jag tränar. Problemet blir sen när jag ska tävla känner mig inte så säker på vad jag ska lägga under skidorna för att få topp skidor.Därför lämnade jag in mina skidor till Vasaloppet 2010.
Link to comment
Share on other sites

Ursprungsinlägget var dåligt formulerat och innehöll uppenbarligen jämförelser som tog fokus från huvudbudskapet.

 

 

 

Ett sista förtydligande:

 

Längdåkning är en material och utrustnings sport, det är alla överens om, inte minst jag.

 

Men, kanske just därför, tycker jag mig se att en del (alltså inte alla) tenderar att fortsätta utrusta sig när det i själva verket, i huvudsak, är rutin och förmåga som behöver till för att totalt sett bli en bra skidåkare.

 

Någon fråga jag sett här inne, och framförallt diskussioner man hör ute i spåren, visar på att man uppenbarligen missat att rutin och många mil i benen också är viktiga ingredienser.

 

Alla ska ha så bra grejer som möjligt, men när dom är införskaffade, är det här som alla andra idrotter, något som tar år av slit och träning för att bli bra på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...