Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu får ju folk kamma sig..


salomons son

Recommended Posts

Jesper, tycker inte att du behöver inte hålla på och förtydliga dig, poängen gick fram alldeles förträffligt i ditt första inlägg! Alltid roligt med inlägg där någon gör observationer och kommer med egna åsikter - uppskattas!

 

Självklart är det viktigaste hur bra teknik man har och hur bra man är tränad. Men det är lätt att bli lite väl intresserad i alla detaljer i den här sporten, det tror jag många här på forumet kan känna igen sig i. :) T ex är det ju riktigt lustigt precis som Grizzlybrottarn skriver att det kan uppstå långa diskussioner om bästa vallan i stabila minusgrader när det är superenkelt att få tillräckligt med fäste med en vanlig hederlig swix blå kallvalla.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Jag går på de år efter år när jag kommer till starten, och ser alla skidåkare med sportiga skidkläder.

Tänker jag alltid vad gör jag här bland alla duktiga skidåkare dom pratar skidvalla,senaste skidorna,puls,bar mm.

Men sen efter några km tänker jag helt annat hur kommer jag om alla dom här.Tills jag blir omåkt av en tjockgubbe minst 60år gammal efterföljaren till vita blixten har han på sig.Då blir jag helt knäckt och tänker jag måste ligga sist.Men efter ett tag när han har passerat mig. Kommer jag i fatt Aukland de ser ut som honom i alla fall och han pratar som Aukland.Helt plötsligt börjar jag få tillbaka självkänslan bara för att han har dom senaste prylarna....De är då jag känner mig lurad igen.Ingen Aukland bara en prylnisse samt ingen vanlig tjockgubbe bara en gubbe med ett flertal 1000 mil i kroppen..

Link to comment
Share on other sites

Bra skrivet Jesper. Vallahetsen är lätt att dras med i. Mig själv inkluderad. Men, det handlar också om att det kul att köpa prylar såklart. Man ska få känna sig snygg när man tränar!

 

Vad gäller utrustning (kläder, valla, skidor, skor; rubbet alltså) så är det bara ett par styvare stavar som verkligen gjort skillnad för mig, som åker VL på 6.00-6.30 ca

 

Mina ca 250 mil gamla Fisher gör i år sitt femte VL. Men fladderbrallorna och den värdelösa vindjackan från min 10h-vasa 2007 har jag faktiskt bytt ut... Och vallatejpen... o pjäxorna som släppte in snö vid anklarna...

 

Undrar såklart om du åkt 20 km på 1.14 i (gamla) mjuka stavar? Det gör mig galen att svikta som en stavhoppare. Axlarna trillar ju av :)

 

Kör hårt Jesper. Hård träning och styvare stavar är det enda du behöver :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är nåt som ligger i tiden.

Om man tävlar i löpning ser man samma sak.

Om man tävlar i ridsport ser man samma sak.

 

Men vissa prylar kan ha härlig effekt. Jag kände mig så snabb när jag började med löpartights istället för fladderbyxor! Och vad skönt att slippa frysa nu när jag har ett underställ i merinoull.

Link to comment
Share on other sites

Längdåkning för mig, precis som cyklister, löpare och annat, så mycket mer än bara de timmar man lägger ut i spåret. Jag är säker på att det är många som tycker så, och därför tycker man det är kul att testa olika fästvallor, köpa ett par riktigt fina skidor som man egentligen inte behöver och registrerar sig på ett sånt här Forum och pratar med andra om skidåkning.

 

Visst, det är mycket man köper inom skidåkning som man kanske egentligen inte verkligen behövt. Jag hade nog inte behövt köpa ett par skidor för 5000 kronor, precis som att någon inte behöver köpa en sportbil för 1 miljon kronor. Man väljer helt enkelt vad man vill lägga pengarna på.

 

Bra för din skull om du tycker att du har allt du behöver, men för många är skidåkning alla dessa småprylar, vallatester och saker man "egentligen inte behöver" en stor del av skidåkningen.

 

Det är så jag upplever det.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort samma reflektion att det är många med ny utrustning och jag tror att det uteslutande (som många varit inne på) beror på att det är många som börjat åka eller återupptagit längdskidåkningen de sista åren. Precis som bestefar säger är det ju de som folk har det som säljs i affärerna nu. Begagnatmarkanden är ju som sagt stendöd när det gäller längdskidor och det är väl inte så konstigt heller, såldes det några överhuvudtaget några längdskidor på 90-talet?

 

När man åkte i Ursvik för 10 år sedan så var det inte någon trängsel direkt, var några pensionärer som var ute på träskidor och några enstaka tävlingsåkare från SIK. Idag går det knappt att hitta en parkeringsplats en vardagkväll eller helg i Ursvik och var och varannan människa åker eller pratar längskidor och det tycker jag är jätteskoj!

Link to comment
Share on other sites

Längdåkning för mig, precis som cyklister, löpare och annat, så mycket mer än bara de timmar man lägger ut i spåret. Jag är säker på att det är många som tycker så, och därför tycker man det är kul att testa olika fästvallor, köpa ett par riktigt fina skidor som man egentligen inte behöver och registrerar sig på ett sånt här Forum och pratar med andra om skidåkning.

 

Visst, det är mycket man köper inom skidåkning som man kanske egentligen inte verkligen behövt. Jag hade nog inte behövt köpa ett par skidor för 5000 kronor, precis som att någon inte behöver köpa en sportbil för 1 miljon kronor. Man väljer helt enkelt vad man vill lägga pengarna på.

 

Bra för din skull om du tycker att du har allt du behöver, men för många är skidåkning alla dessa småprylar, vallatester och saker man "egentligen inte behöver" en stor del av skidåkningen.

 

Det är så jag upplever det.

Stort +1 på denna!

 

Det året jag bestämde mig för att börja med rullskidåkning gjorde jag av med 15, 000kr på rull + längd -utrustning, jag fastnade så pass att jag ville fortsätta med längdåkning också.

 

När längdsäsongen drog igång hade jag bakhalt jävlar anamma men vad gjorde det? Fick ta de passen att öva stakteknik istället och med tiden och med misstagen man gjorde så lärde man ju sig vallning också till slut så att man idag inte behöver bry sig om att ha bakhalt (oftast slipper man det, skall tilläggas). Nu har jag åkt flera säsonger och jag älskar längdåkningen, och rullskidåkningen, det hade jag troligen inte gjort om jag började med gammal (läs sämre) utrustning.

 

Vill folk köpa skidutrustning för 10-tusentals kronor så låt dem göra det, vad spelar det dig för någon roll, blir du jesper lyckligare av att åka förbi 50-100 personer som åker på gamla skidor istället för på nya, gör det någon skillnad för dig?

 

Om det är nya grejjer som krävs för att folk ska ge skidåkning en chans så är väl inte det hela världen, med fler människor i spåren så får vi även bättre spår att åka på då kommun börjar visa intresse.

 

MC Hammer sa en klok sak tidigare i tråden, med bra grejer blir allt så mycket roligare. Detta gäller inte bara barn, som var fallet med MC Hammer, utan i allra största grad även oss vuxna. Börjar man med bra grejer så blir det roligt, roligt trots bakhalka! ;)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

En aspekt är att alla dessa småprylar är sådant du köper som konsument. En spridd (för många kanske långsökt) konsumtionsteori är att de saker du köper utgör skillnaden mellan den person du är och den du skulle vilja vara. Lägger man pengar som nybörjare på dyra prylar är det för att snabbare skapa sig en identitet som utövare (skidåkare).

 

Så tycker jag det ser ut i många sporter, folk köper de rätta "top of the line" prylarna först sedan lär man sig använda dom (dykning, cykling, etc.) För tjugo år sedan lånade man prylar, lärde sig och köpte mer avancerad utrustning allteftersom man blev skickligare.

Trenden nuförtiden är att konsumenten köper sig en "livsstil" som inleds med rätt utrustning, sedan en kurs i Långberget och därefter ÖS.

 

Själv måste jag säga att skillnaden mellan att åka på mina gamla Elan RB-R från sent 70 tal och mina Fischer CarbonLite är ju inte extrem - det är skidåkning och skidupplevelse på båda men jag åker på det senare för att jag vill uppfattas som en nutida modern motionsåkare.

Link to comment
Share on other sites

Hur bestämmer man sambandet mellan förmåga och rett utrustning?

när du har handlat grejer för 10-15000:- och åker saktare ner för en liten back-ouckel, på nån meter, än vad min 82åriga moster gör med sina karhu multigrade från 80-talet, kan det tex. vara läge att börja flytta fokus från prylar och valla till själva åkningen..

 

 

 

Längdåkning för mig, precis som cyklister, löpare och annat, så mycket mer än bara de timmar man lägger ut i spåret. Jag är säker på att det är många som tycker så, och därför tycker man det är kul att testa olika fästvallor, köpa ett par riktigt fina skidor som man egentligen inte behöver och registrerar sig på ett sånt här Forum och pratar med andra om skidåkning

eftersom jag äger totalt 12par skidor och gärna tillbringar någon timma här så är vi nog inte så oerhört långt ifrån varandra på den här fronten.

 

dock undrar jag vart du fått indikationer på nedastående, det känns väldigt främmande och avlägset.

 

Bra för din skull om du tycker att du har allt du behöver.
Undrar såklart om du åkt 20 km på 1.14 i (gamla) mjuka stavar?

självklart! så länge jag inte kommer under milen på 30min skulle jag aldrig tillåta mig (eller någon annan) att köra med annat än bambu, trugor i stål, upphängda med läder! :)

 

ett par styvare stavar som verkligen gjort skillnad för mig

nej, skämt å sido, jag håller med dig till 100% och jag skrev det själv här inne för bara någon vecka sedan, att gå från en billig stav till en rejälare är verkligen en kostnad (investering) som man får ut något och märker skillnad, av.

 

 

Vill folk köpa skidutrustning för 10-tusentals kronor så låt dem göra det, vad spelar det dig för någon roll, blir du jesper lyckligare av att åka förbi 50-100 personer som åker på gamla skidor istället för på nya, gör det någon skillnad för dig?

 

Mvh

exakt vart hittar du något i min text som tyder på att jag skulle bli det? eller att jag tycker det är fel att köpa skidutrustning för 10.000:-??

Link to comment
Share on other sites

Bra skrivet, Jesper, det ligger nåt i det. (även om du haft tur denna vinter med kyla och gott om snö = lättvallat före)

Men hur stor är chansen att hitta bra utrustning på second hand - handen på hjärtat så är det väl tex på Friluftsfrämjandets bytemarknad man lämnar skidor o pjäxor, som man inte är nöjd med.

Fast jag måste erkänna att jag ibland kört både på gammal utrustning och gårdagens skidkläder och att susa förbi någon med topputrustning ger väldigt bra självförtroende.........

 

Nu i helgen använde jag mina 15-20 år gamla Kästle klisterskidor med transparant belag och jag hade toppenglid. Jag tror skillnaden mellan svartbelag och transparant är marginell, snarare att föredra det transparanta vid stålsickling + att det inte blir "vitt".

 

Den viktigaste slutsatsen man kan dra av Jespers inlägg är att man skall skaffa utrustning, som ger den bästa åkkänslan för en själv, om den glider lite sämre än andras kan man bortse ifrån. Att som prylnissen skaffa det senaste för att imponera på omgivningen är helt fel väg att gå - blir man då frånåkt av en "jespertyp" får man stå där med lång näsa.

 

Just "utvecklingen" på pjäxsidan har varit negativ för åkkänslan. Tjockare sulor och stora räfflor, som känns inuti skorna, känns inte bra. Men att går tillbaka till Six Je Elit 75 mm vill jag inte, de kändes mycket obekväma då jag provade förra vintern, platta utan uppbyggnad. Men nånstans på vägen därifrån har man missat något...

 

Men att bättra på glidet ibland kan inte vara fel och tar inte tid från träningen. Det tar högst 2 min, gnugga på, gnid ut och borsta, klart. Men jag förstår vad du menar, lägga en halv träningskväll på att försöka få till glid o fäste, i stället för att lägga den tiden på träning. (därför är det bra med ruggat eller att köra skate vid nysnö o 0-gradigt) I vissa fören går stenslipade skidor med naturmetoden dvs grus o sten lika bra som maskinslipade....

Link to comment
Share on other sites

Vill folk köpa skidutrustning för 10-tusentals kronor så låt dem göra det' date=' vad spelar det dig för någon roll, blir du jesper lyckligare av att åka förbi 50-100 personer som åker på gamla skidor istället för på nya, gör det någon skillnad för dig?

 

Mvh[/quote']

exakt vart hittar du något i min text som tyder på att jag skulle bli det? eller att jag tycker det är fel att köpa skidutrustning för 10.000:-??

Om man står där ute i spåret, kittad till tänderna, och får åttor körda runt sig, av en åkare med prylar man kan hitta i ett soprum, menar jag att man är fel ute om lägger fokus på att starta nya glidvalla-trådar eller att sukta efter senaste kolfiberstaven.

Varför är dessa personer fel ute? Om en nybörjare väljer att köpa sig ett par swix ct1 eller swix triac som första stavar, eller kanske en svindyr skida. Varför är han/hon fel ute? Bara för att man köper en elitskida så betyder ju inte det per automatik att skidan behöver vara stenhård, finns mjukare alternativ att köpa även för en dyr slant om man nu som nybörjare vill lägga ut pengarna.

 

För en del åkare är så är dessa prylar halva nöjet, om de sedan inte kan ett skit om glidvalla eller fästvalla så vad spelar det för roll, det kan de väl lära sig eller hur, är väl inte hela världen, alla har vi väl varit där någon gång, halkandes på olika skidor och med olika stavar men vi har alla varit där.

 

Det viktiga är väl att människor hittar något de tycker om att sysselsätta sig med, vad de sedan har för utrustning är ju mindre relevant, enligt mig, men där går våra åsikter isär och det respekterar jag! :)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Om en nybörjare väljer att köpa sig ett par swix ct1 eller swix triac som första stavar, eller kanske en svindyr skida. Varför är han/hon fel ute?

 

Mvh

Absolut inget som helst fel i det, mer än att vissa avancerade material ofta är lite för styva och hårda för att vara optimala för nybörjare. Och att det kanske är onödigt dyrt. Men det är ju upp till var och en.

 

Personligen tycker jag dock att konsumtionssamhället och shoppandet, såväl andras som mitt eget, gått över styr för länge sedan och i princip på alla plan. Folk borde fokusera på helt andra saker, egentligen. Men det är absolut inget jag, vanligtvis, skriver någon annan på näsan eller har synpunkter på varken här inne eller ute i spåret. Att jag blandade in mina gamla fischer var iofs olyckligt men handlade mer om att förstärka kontraster och huvudbudskap.

 

 

.

Är det fel att plöja ner pengar på utrustning som man ännu inte utnyttjar fulla potentialen av? -Nej, det är inte det jag menar.

Längdåkning är en material och utrustnings sport, det är alla överens om, inte minst jag.

Det jag har synpunkter på och vill få fram, inte minst för nybörjarna själva, är när folk är helt färska, kanske iland bara har åkt några mil, i hela sina liv, har mer än okej utrustning (swix ct1 stavar och race skidor om du så vill) men ändå fortsätter fokusera på den, i stället för att gå över till det jag är övertygad om ger mest resultat; att gneta på och åka lite skidor.

 

Det är inte så att vi här inne alltid har bättre skidor, bättre fäste, kan mer om valla etc. Anledningen till att vi blåser förbi dom är ofta för att vi helt enkelt har x-anatl hundra timmar mer än dom i spåret. Solklart för dom flesta, även för majoriteten av nybörjarna, dock hör eller ser jag nästan varje gång jag är i kontakt med skidåkning att faktiskt inte alla förstått vidden av vad rutin och erfarenhet kan göra.

 

 

 

Självklart ska man ha rätt och bra grejer, inget snack om saken. Som sagt jag har själv utrustning, i vanliga fall, som vida överstiger min förmåga.

 

Det är ingen som pratat om att man ska åka runt med gamla kabelbindningar. Eller leta saker på soptippen. I alla fall inte jag.

 

Min poäng är att när man väl skaffat alla grejer ska man gå över till att fokusera på åkningen och träningen, om man ska bli en bra skidåkare. Jag tycker mig ha ett visst fog för att en hel del missar lite där.

min poäng är inte att nybörjare ska köra på gammalt skit eller avstå ny teknik. min poäng är att, när man har fullt tillräckliga grejor ska man fokusera på nästa steg, som totalt gör en till en bättre skidåkare, i stället för att irra bort sig i utrustnings och valla djungeln.
Alla ska ha så bra grejer som möjligt, men när dom är införskaffade, är det här som alla andra idrotter, något som tar år av slit och träning för att bli bra på

eller för att citera en annan (ibland) klok man, det jag menar är, för att komma hit:

 

Nu har jag åkt flera säsonger och jag älskar längdåkningen,

Mvh

måste man göra det här:

 

När längdsäsongen drog igång hade jag bakhalt jävlar anamma men vad gjorde det? Fick ta de passen att öva stakteknik istället och med tiden och med misstagen man gjorde så lärde man ju sig vallning också till slut så att man idag inte behöver bry sig om att ha bakhalt (oftast slipper man det, skall tilläggas).

vilket du kanske du håller med om ;-)

Link to comment
Share on other sites

1) En aspekt som du kanske inte tänkt på Jesper är att de här personerna som är kittade till tusen med all den senaste utrustningen kanske är triathleter/löpare/cyklister av yppersta klass och redan har allt det senaste i utrustningsväg när det gäller kläder. Vana idrottare som de är och vana vid att ha den bästa utrustningen (som de gjort sig förtjänta av enligt dig eftersom de är nästintill elit) så är det klart att de även vill ha bra stavar, skidor, bindningar och pjäxor...

 

2) Dessa åkare med all fet utrustning som du passerade var kanske ute och slöåkte med en kompis? Kanske de testade något nytt i lugn och ro? Kanske de inte alls kände för att ta i den dagen? Kanske de åkt 3 mil redan och höll på att varva ner?

 

3) Skidåkning är mer än att åka skidor. Det är en gemenskap som så mycket annat. För dessa personer kanske skidåkning är att åka 1 timme på helgen och sen ha ett samtalsämne med polarna på jobbet nästa vecka.

 

Och jag återkommer till det jag skrev tidigare. Kör du alltid max med din bil? Utnyttjar du din mobil till fullo? Använder du datorns hela kapacitet, osv...? Eller är det så att du kanske rent av har prylar du egentligen inte behöver?

Link to comment
Share on other sites

när du har handlat grejer för 10-15000:- och åker saktare ner för en liten back-ouckel, på nån meter, än vad min 82åriga moster gör med sina karhu multigrade från 80-talet, kan det tex. vara läge att börja flytta fokus från prylar och valla till själva åkningen..

Jag var faktiskt mer intresserad i varför du tycker att du har för avanserad utrustning istället för att ge ett idiotiskt exempel.

 

Sen undrar jag faktiskt om det är ett antingen heller angående fokus på prylar och själva åkningen.

Link to comment
Share on other sites

Har inte säljaren en del i det här??

För en som inte kan något om skidor och inte har någon i bekantskapkretsen som kan skidor så är det ju säljare han lyssnar på, vilket är helt riktigt...om det nu är en säljare som kan sin sak.

Uppsälj är ett ledord inom försäljning så en mindre nogräknad säljare med halvdana skidkunskaper säljer på kunden bättre och mer produkter än kunden behöver (klara av) för då har han gjort sitt jobb tycker han, när han igentligen ska fokusera på rätt produkt till rätt person.

Link to comment
Share on other sites

Vilken underbar tråd och vilket superinitiativ, Jepser! Skidfolket är väl härligt...

 

Jag för min del har skidvalla från 1980, men fästvalla för varmare grader torkar ut.

 

Åker på för mjuka skidor från 80-talet och på Madshus racing carbon för 75 kr på loppis - för mjuka de med. Jag har aldrig behandlat glidytorna...

 

Jag har kört med alustavar och nu köpt 60% carbonstavar för 500 kr.

 

För att: jag vill ha råd med en fin middag på lyxkrog, Kuzminsickel och ett par dagsfärska carbonlite! Middag och sickel fixat, när kommer skidorna?

 

Jag vill slita i spåret - men även njutningsåka, när allt stämmer...(sällan nog)

 

Inte svart eller vit, utan svart och vit....

Link to comment
Share on other sites

Bra skrivet, Jesper, det ligger nåt i det. (även om du haft tur denna vinter med kyla och gott om snö = lättvallat före)

Men hur stor är chansen att hitta bra utrustning på second hand - handen på hjärtat så är det väl tex på Friluftsfrämjandets bytemarknad man lämnar skidor o pjäxor, som man inte är nöjd med.

Tja, _riktigt_ bra skidor hade forumbesökarna chans att köpa för ett par år sen när David Holmberg (före detta juniorlandslagsåkare ) sålde ut en hel del av sina gamla skidor som _han_tävlat_på_. Jag fick uppfattningen att inte allt för många här på forumet var intresserade - och det tolkade jag som om att forumdeltagarna överlag kanske är prylintresserade, men kanske inte har så bra begrepp om skidor...

Link to comment
Share on other sites

Jag var själv med i pryl/valla hysterin dom tre första åren jag åkte skidor. Första paret skidor jag köpte var ett par Atomic Rc11. Jag fick inte dom att glida tyckte jag,så beställde jag ett par Fischer som skulle ge kanon glid (kingarnas kingking....) Åkte första ÖS det året med medelmåttigt resultat. Jag har dåliga skidor tänkte jag fel spann för mig... Fram med katalogen och beställde ett par ännu mera king king...skidor samt stavar styva som titan påle :-) Såhär fortsatte jag i sådär tre år. I dagens läge har jag ett antal par av dom dyraste skidorna samt ett antal pulsklockor med och utan gps skitbra stavar,stavar mm.... Glömde skriva om dessa antal med vallaburkar samt pulverburkar och alla dessa låg/hög fluor paraffiner. Jag måste erkänna att det varit skitkul och ångrar inte ett öre. Men!!!... Nu efter cirka åtta års åkande på alla dessa skidor så har jag komiskt nog kommit fram till att de första skidparet är helt överlägset bästa paret av dom. Sen utav fästvalla berget som jag har använder jag fyra burkar mer behövs inte. Paraffiner och pulver använder jag många sorter så där har jag inte slösat pengar. Och dom superstyva stavarna använder jag alla i olika omgångar,med små och stora trugor. Det jag tänkte komma fram till är att alla som blir bitna av skidflugan går nog igenom prylhysterin i början som jämnar ut sig till slut. Sedan har man ju redan allt och kan börja koncentrera sig 100% på skidåkning. Så är det för mig! Ha en riktigt trevlig skidvinter till er alla.
Link to comment
Share on other sites

Har inte säljaren en del i det här??

För en som inte kan något om skidor och inte har någon i bekantskapkretsen som kan skidor så är det ju säljare han lyssnar på, vilket är helt riktigt...om det nu är en säljare som kan sin sak.

Uppsälj är ett ledord inom försäljning så en mindre nogräknad säljare med halvdana skidkunskaper säljer på kunden bättre och mer produkter än kunden behöver (klara av) för då har han gjort sitt jobb tycker han, när han igentligen ska fokusera på rätt produkt till rätt person.

Men stämmer mycket av det som står i denna tråden? Jag har fått för mig av det jag läser på nättet att många köper skidor efter sin förmåga (dvs inte top of the line) och många använder tape (är väll den minst fanzy vallningen man kan använda). Jag åkte ett par gånger i Stockholm i julas och såg inte heller till någon prylhysteri.

 

De som har problem med att skidåkare bryr sig för mycket om utrustning ska ialla fall hålla sig väldigt långt undan sykling.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag mina långpass A1 på skidor under vintern. Intervall och tempopass gör jag inte på skidor (för svag i överkroppen för att belasta hjärtat tillräckligt mycket).

 

Jag sticker helst ut tidigt eller mycket sent eftersom det på andra tider finns alldeles för många "tävlingsåkare" som vill köra om - något som givetvis inte kan accepteras ;) - och sålunda pajar mina väldefinierade och välplanerade träningspass.

 

#Jesper

Om du skottar runt 20K på 1.14 med snittpuls på 70% så kan jag bara gratulera, då har du riktigt bra syreupptag/teknik/styrka. Är det maxfart över distans så borde det gå snabbare mtp att du åker så mycket (+800K). Har själv kanske åkt 250K i vinter och brukar ligga på 4.30 tempo på långpassen med puls i A1.

 

Sedan spelar givetvis föret/banan en enorm roll för vilken farten blir, då det kan skilja +1 min per km utifrån bra/dåliga förutsättningar...

Link to comment
Share on other sites

Mest prylar när man dör är bäst......gäller inte det menar nu? :(

Jag håller med dig broder! Jag tror visst vi vinner! ;)

 

Ser inget motsatsförhållande på att ha bra utrustning och att åka mycket. Snarare är det väl just det att de som åker mycket har (även har) gammal utrustning. Att skidbutiker äntligen efter alla snöfattiga år i södra sverige, nu i 2 år fått sälja längdutrustning ser jag bara som positivt. Att alla dessa med ny utrustning inte är värstingar i spåret är väl en självklarhet.

 

Sen kan man väl göra en grej av att åka bra på gammal utrustning, men det är väl en typ av snobbism i sig. Jag har fortfarande inte gett upp tanken på att åka Vasaloppet på mina första gamla träskidor Six-Je Elit. Problemet är bara att spannet inte passar mig ett dugg. Mest är det väl en "grej" för egen del att ha åkt VL på trä, men visst - lite kul skulle det väl vara att försöka åka om folk med nya carbonlite. Men egentligen är det ju som sagt detta en omvänd snobbism - och oerhört barnslig egentligen.

 

Nej - låt alla prylnissar få vara prylnissar - även om du åker om dem. Jag skulle gärna köpa en ny carbon-landsväsgsracer för 60 tusen om jag tyckte jag hade råd. Och byta min gamla aluminiumhoj som jag köp begagnad av en kompis för 3 papp. Men vad gäller cykel har jag mina begränsningar och behöver vare sig leka "Stig-Helmer" eller "Ole". Dvs jag har inte behovet att vara snobbig åt vare sig ena eller andra hållet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog samma ungefär samma kapacitet som jesper, ca 35 minuter på milen. Jag vallar mina skidor ca var 20e mil för att dom ska hålla längre. Samtidigt vallar jag då ibland min frus skidor. Hon är en riktig nubörjare och behöver mest förbättra sin åkkapacitet framför materialet. Hon klagar dock alltid på jesper-typer som "blåser om" i uppförsbackarna och slänger sig in i spåret på krönet för att sedan har uselt glid i nerförsbacken så min fru måste bromsa eller hoppa ur spår. Jag tror många som inte tar hand om sin utrustning och lägger iaf lite tid på vallning har mer att vinna än de själva tror.

Har varit passiv, läsande medlem ett tag men detta ämne fick mig att förlora forum-oskulden (tror jag).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...