Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu får ju folk kamma sig..


salomons son

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Även gammal utrustning har ju varit ny någon gång, kanske utvald med största omsorg i värsta prylnissestil. Om man åkt 15 år aktivt sedan inköpet och lägger på de 15 år gamla skidorna med tillhörande 15 år gamla vallor är det väl klart att man åker ifrån dagens nybörjare med sin för tillfället nya utrustning.

 

Ett nästan överdrivet experimenterandet med utrustning är ju för övrigt utmärkande för den intresserade nybörjaren. Hur skulle man annars lära sig vad som är orsaken till något - t.ex. ett dåligt glid för stunden - om man inte prövar med pulver, florfästvallor, strukturer, stenslipningar, o.dyl.? Sedan när man fått rutin kan man avdramatisera utrustingsfrågan - åtminstone när det gäller vanlig träning.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Tycker du det är omvänd snobbism att köra VL i skidkläder anno 1970 för att "fira" det 30:e loppet ? (har inte provat kläderna än så jag vet inte om de passar :/ - det är vit skidblus och blåa el gröna knickers med vita knästrumpor och finns nedpackade i en låda i mitt föräldrahem )
Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Tycker du det är omvänd snobbism att köra VL i skidkläder anno 1970 för att "fira" det 30:e loppet ? (har inte provat kläderna än så jag vet inte om de passar :/ - det är vit skidblus och blåa el gröna knickers med vita knästrumpor och finns nedpackade i en låda i mitt föräldrahem )

Låter du malen vara kvar så får du dessutom som bonus allt bättre ventilation vartefter temperaturen stiger fram till Mora. ;)

Link to comment
Share on other sites

Slutkommentar.

 

 

Men stämmer mycket av det som står i denna tråden?
Jag åkte ett par gånger i Stockholm i julas .
ca 10 mil och jag tycker jag har åkt mycket! Jag kanske är ursäktad dock med tanke på att jag precis fått ytterligare en unge i familjen =P

Alla utgår från sin världsbild. Jag från min och den ser ut så här:

 

 

Det är inte så jätte långt kvar till 100mils åkning som i huvudsak varit förlagd i en av stockholms mest centrala spårcentraler, inte förvånande om den ligger ganska högt i rankingen av de mest besökta i hela landet. Omöjligt att säga men jag tror inte man tar i om jag uppskattar att man i alla fall möter runt 100pers /gång i snitt.

 

 

Det råder längdåkningsfeber i riket, inte minst i vår huvudstad.

 

Från slutet av december och fram till dags dato har jag besökt totalt 20-30 sportaffärer det låter mycket, men här har vi tex 4st stadium inom en radie mindre än ca500m. Lägg där till alla andra kedjor, köpcentrum och specialbutiker. Jag letade själv utrustning. Det var i samtliga butiker knök fullt med folk och kö till säljarna, det gick inte ens att undvika att ta del av diskussionerna och få intryck.

 

 

Jag är en passionerad skidåkare, just skidåkare, inte längdskidåkare, det finns totalt 12par skidor i min "park" allt från snowblades till telemark, via snowboard och carving över till längd-skate-tur. Exakt alla som känner mig, kollegor, kunder, vänner, vänners vänner, kompisar inom andra idrotter osv vet att snö är mitt element. Det har inte gått en dag sedan landet blev vitt som jag inte pratat skidåkning i någon form.

 

 

På väg till och från spåret, bland grannar och andra, uppstår det någon gång ibland också spontana diskussioner.

 

 

Det hade ju varit till hjälp för förståelsen av diskussionen om förf. kunnat ge exempel på sådana trådar och inlägg där överutrustade underpresterare fokuserar på fel saker.

Dom flesta av de personer jag haft kontakt med och som jag hela tiden avsett är helt "vanliga" genomsnitts människor, dessutom storstdadsboende sådana, med andra ord generellt ganska måttligt intresserade av eget idrottande i allmänhet och längdskidåkning i synnerhet.

 

Jag har aldrig riktat mig till den stora skaran här inne och framförallt inte till vasaloppsåkare eller redan aktiva motionärer.

 

 

med "folk", i rubriken, avsåg jag inte genomsnitts deltagarna här inne. Jag har vansinnigt stor respekt för, och ödmjuk inställning till, alla er som har stor kunskap, som jag är fullständigt klar över ligger på en nivå ljusår från min. Jag pratar om dom jag mötte ute i spåret
Någon fråga jag sett här inne, och framförallt diskussioner man hör ute i spåren, visar på att man uppenbarligen missat att rutin och många mil i benen också är viktiga ingredienser.

.

av den enkla anledningen att jag tror en del behöver få upp ögonen för att nötande av mil också löser andra problem. även om det är få här inne, så händer det ju titt som tätt att någon presenterar sig som "total nybörjare"..
Det jag har synpunkter på och vill få fram, inte minst för nybörjarna själva, är när folk är helt färska, kanske iland bara har åkt några mil, i hela sina liv.

Jag pratar alltså i huvudsak om människor som gjort premiär den här vintern.

 

 

 

Det går köpa bil för 10 000 istället för 350 000 och ta sig fram också! Men jag förstår dom som vill ha en nyare bil!
Ser inget motsatsförhållande på att ha bra utrustning och att åka mycket. Snarare är det väl just det att de som åker mycket har (även har) gammal utrustning. Att skidbutiker äntligen efter alla snöfattiga år i södra sverige, nu i 2 år fått sälja längdutrustning ser jag bara som positivt.

Jag är medlem på ett bilforum, också, så den diskussionen kanske är lämpligare att vi tar där, BjörnJonsson, men om köp av skidor har jag tyckt så här:

 

Absolut inget som helst fel i det, mer än att vissa avancerade material ofta är lite för styva och hårda för att vara optimala för nybörjare. Och att det kanske är onödigt dyrt. Men det är ju upp till var och en.
.

Är det fel att plöja ner pengar på utrustning som man ännu inte utnyttjar fulla potentialen av? -Nej, det är inte det jag menar.

Längdåkning är en material och utrustnings sport, det är alla överens om, inte minst jag.
Självklart ska man ha rätt och bra grejer, inget snack om saken. Som sagt jag har själv utrustning, i vanliga fall, som vida överstiger min förmåga.
Det är ingen som pratat om att man ska åka runt med gamla kabelbindningar. Eller leta saker på soptippen. I alla fall inte jag.
min poäng är inte att nybörjare ska köra på gammalt skit eller avstå ny teknik..
Alla ska ha så bra grejer som möjligt

Jag har otroligt svårt att uppskatta men gissningsvis någonstans runt 200-300 nybörjare har jag nog totalt på ett eller annat sätt hört diskutera skidåkning och utrustning.

 

Allt ifrån grannar som undrat hur långa stavar man ska ha till folk i spåret som frågat vad jag vallat med. Eller diskuterat sins emellan eller med någon säljare

 

Dom flesta har haft helt okej nivå på utrustning, varken mer eller mindre, och ärligt talat skiter jag fullständigt i vilket, det är inte det eller dom den här tråden handlar. Dom har ställt högst relevanta frågor och haft vad jag tycker rätt inställning till att komma igång med sin åkning.

 

Men sen har jag stött på en hel del, som har allt som krävs i utrustningsväg, men helt uppenbart saknat både balans och skidvana. Det är till dom jag vänder mig med mitt inlägg.

 

Det är allt ifrån tjat om för korta/långa stavar till fel på både skidor, valla och spår.

 

 

Jag var faktiskt mer intresserad i varför du tycker att du har för avanserad utrustning istället för att ge ett idiotiskt exempel.

 

Sen undrar jag faktiskt om det är ett antingen heller angående fokus på prylar och själva åkningen.

Ja, jag menar att om du ska utvecklas och lära dig något bör du lägga fokus där den huvudsakliga bristen är. Man ska alltid försöka hitta det område som har störst förbättringspotential och jobba med det.

 

Dvs om du är en duktig åkare med god skidvana men kör omkring på ett par gamla edsbyn från 1974 är det en bättre investering att leta reda på ett par nya skidor än att sitta och titta på youtube-teknik-klipp.

 

Och har du prylar för +10.000:- men bara åkt 3gånger i hela ditt liv kan det vara en bättre investering att lägga en timme till i spåret i stället för ytterligare två i sportaffären.

 

Ett typexempel, som faktiskt hänt flera gånger redan, man åker i kapp en kille som har helt fel balans och tyngdöverföring och får skrikandes frågan oj, oj, oj vad har du för valla.

 

En tjej som ligger och sprattlar i en alldeles för brant sax-backe och skriker "jävla skidor"

 

Folk som står och diskuterar avancerad vallning och rabblar fabrikat och undrar varför dom inte får fäste när dom hade kunnat ta vilken gammal burkvalla som helst för aktuell temp.

 

 

diskussioner om sickling/glidvallning/stenslipning och sen ser man hur dom ploga ner för en liten snöhög på nån meter.

 

Längdskidåkning är en materialsport, men precis som man ibland måste peppa folk att byta ut sina gamla nordic nrom 75mm, kan det vissa gånger vara på sin plats att uppmuntra folk att se sina egna brister i stället för att lyssna på massa tjat om utrustning som redan är okej flera gånger om.

 

 

Varför ska man lägga värderingar på hur andra gör?

Det viktiga är väl att man själv mår bra i det man gör, eller...

eftersom du uppenbarligen i princip själv just gjort det, borde du väl rimligen också ha svaret.

 

en inte helt oviktig detalj var nog också att en och annan nybörjare som googlar sig hit skulle få en liten knuff i rätt riktning. uppenbarligen är det så att det finns åkare där ute som tror att det bara räcker att ställa sig i spåret, så kan man med automatik åka skidor.

 

men det fanns också inslag av irritation, det ska inte förnekas, den aktuella tisdagen innehöll ovanligt mycket stolliga idéer och intryck.

 

 

 

Men egentligen är det ju som sagt detta en omvänd snobbism - och oerhört barnslig egentligen.
Men vad gäller cykel har jag mina begränsningar och behöver vare sig leka "Stig-Helmer" eller "Ole". Dvs jag har inte behovet att vara snobbig åt vare sig ena eller andra hållet.

Jag växlar vanligtvis mellan mina fischer RCR, atomic RC11 och sedan en tid atomic beta race skate, så jag känner mig varken speciellt barnslig eller snobbig. Jag blandade in mina gamla fischer för att ge ytterligare kontrast och förstärka budskapet, vilket jag sedan beklagade som en olycklig jämförelse, vilket i sin tur framgår om du läser tråden.

 

även om jag både tog i för mycket och använde luddiga exempel kan du ju inte vrida det helt upp och ner.

 

 

 

Hon klagar dock alltid på jesper-typer som "blåser om" i uppförsbackarna och slänger sig in i spåret på krönet för att sedan har uselt glid i nerförsbacken så min fru måste bromsa eller hoppa ur spår.

Att nu också åkare av "min typ" är i vägen för "din fru" säger väl det mesta om den här trådens totala haveri och hur långt den kommit från vad som var avsikt

 

Har varit passiv, läsande medlem ett tag men detta ämne fick mig att förlora forum-oskulden (tror jag).

Det här har nu spårat ur så långt över alla gränser att det här fick mig att reagera precis rakt motsatt..

Link to comment
Share on other sites

a, jag menar att om du ska utvecklas och lära dig något bör du lägga fokus där den huvudsakliga bristen är. Man ska alltid försöka hitta det område som har störst förbättringspotential och jobba med det.

.

.

.

Jag kan faktiskt inte förstå varför du siterar mitt inlägg som handlade om en enkel fråga till dig när du efter flera försök inte har varit nära att svara på frågan.

 

Sen så verkar det har vara ett stockholms fenomen. Jag känner ialla fall inte igjen mig i din beskrivning från min egen åkning utanför Stockholm (och förövrigt också från min åkning när jag var hemma i Stockholm i julas).

 

edit:

Alla utgår från sin världsbild. Jag från min och den ser ut så här:

Ja, vi utgår från våra världsbilder men din sitering av det jag skrev tyder på att du inte har en aning om min värdsbild i denna saken. Jag bor inte i stockholm där så långt alla dina exempel har kommet ifrån och jag har faktiskt åkt mer en två ganger denna sesongen men två gånger i just Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tycker den inte har havererat :P Visst, jag kan hålla med om att jättemånga måste ut mer i spåret och åka än att läsa teoretiska blad om vallning - men så är det ju alltid med nybörjare i vilket område som helst. Man är vilsen i början men man kämpar på.

 

Det bästa man kan göra då om man vet mer är väl att antingen bara åka om dom i spåret eller att stanna och berätta hur dom borde göra i stället. 30 sek tar det - fast man riskerar säkert att låta som en förståsigpåare: "Hej du - det är inget fel med dina skidor men du måste bara träna mer. Ha en fortsatt bra dag" =)

Att bli irriterad på dom (oss) kan man ju inte bli för vi påverkar väl inte deras liv genom att åka runt med fel teknik i spåren :P

Link to comment
Share on other sites

Men egentligen är det ju som sagt detta en omvänd snobbism - och oerhört barnslig egentligen.
Men vad gäller cykel har jag mina begränsningar och behöver vare sig leka "Stig-Helmer" eller "Ole". Dvs jag har inte behovet att vara snobbig åt vare sig ena eller andra hållet.

Jag växlar vanligtvis mellan mina fischer RCR' date=' atomic RC11 och sedan en tid atomic beta race skate, så jag känner mig varken speciellt barnslig eller snobbig. Jag blandade in mina gamla fischer för att ge ytterligare kontrast och förstärka budskapet, vilket jag sedan beklagade som en olycklig jämförelse, vilket i sin tur framgår om du läser tråden.

 

även om jag både tog i för mycket och använde luddiga exempel kan du ju inte vrida det helt upp och ner.[/quote']

Jag har inte haft någon intresse av att vrida dina påståenden "helt upp och ner". Jag skriver mina egna åsikter, och det lär jag väl ha rätt att göra.

 

Trots dina långa inlägg har jag svårt att följa dina slutsatser om vad du menar. Men om jag tar citatet:

Om man står där ute i spåret, kittad till tänderna, och får åttor körda runt sig, av en åkare med prylar man kan hitta i ett soprum, menar jag att man är fel ute om lägger fokus på att starta nya glidvalla-trådar eller att sukta efter senaste kolfiberstaven.

... så tycker jag jag ser en form om omvänd snobbism. Men det jag i första hand menade var mer självkritik, för de gånger jag själv haft motsvarande funderingar att "-ha, ha, jag kör om dig på skidor från -87 - och du kör med senaste carbonlite..." Och om jag kör VL på träskidor, så kommer jag säkert i min primitiva lillhjärna tänka motsvarande tankar.

 

Visst bör folk försöka lära sig använda det de har. Men alla har väl varit nybörjare (även om vissa i unga år), så jag ser inga konstigheter i de beteenden du försöker beskriva. Dvs att folk inte åker bra trots lyxig utrustning samt att de diskuterar senaste profsvallor mm, fast de har bakhalt i nysnö och 8 minusgrader - dvs lättast tänkbara vallaförhållanden. Så när du även skriver... :

 

Är det fel att plöja ner pengar på utrustning som man ännu inte utnyttjar fulla potentialen av? -Nej, det är inte det jag menar.

 

 

Det jag vill komma till är att av alla högst relevanta valla och utrusntningsfrågor från åkare på den nivån tycker jag mig kunna skönja att det ibland smyger in frågor från folk som istället behöver få en knuff att fokusera på det man har, lära sig använda prylarna och inte göra det onödigt komplicerat.

 

...

 

Att man utvecklar och förnyar utrustningen i takt med att förmåga och resultat förbättras är självklart. Men poängen, hävdar jag, är att man är fel ute om man går för fort fram, eftersom det här är en "utrustningssport" är det lätt att dras med i pryl och valladiskussioner innan man egentligen har behov av det.

... så ser jag själv bara det som att "alla måste väl få lära sig krypa innan de kan gå", samt att alla får väl ha de ambitioner de själva vill.

 

(Föresten är RC11 min bästa tävlingsskida - så du har ju också toputrustning. Sen har ju både Oskar Svärd och Anders Aukland vunnit VL på denna skida, så det är bara för dig och mig Jesper att öka våra ambitioner - så vi inte blir uppsnurrade i 8-or av dem... :) .)

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Tycker du det är omvänd snobbism att köra VL i skidkläder anno 1970 för att "fira" det 30:e loppet ? (har inte provat kläderna än så jag vet inte om de passar :/ - det är vit skidblus och blåa el gröna knickers med vita knästrumpor och finns nedpackade i en låda i mitt föräldrahem )

Bara om du hånler åt alla med modern utrustning som du kör om! ;) Jag ska försöka stänga av min primitiva del av hjärnan ifall jag gör dig sällskap! Men mina Six-Je Elit har inget spann alls, trots att de är 210cm. Men ska jag göra det så ska det vara på mina egna gamla skidor...

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen: Tycker du det är omvänd snobbism att köra VL i skidkläder anno 1970 för att "fira" det 30:e loppet ? (har inte provat kläderna än så jag vet inte om de passar :/ - det är vit skidblus och blåa el gröna knickers med vita knästrumpor och finns nedpackade i en låda i mitt föräldrahem )

Bara om du hånler åt alla med modern utrustning som du kör om! ;) Jag ska försöka stänga av min primitiva del av hjärnan ifall jag gör dig sällskap! Men mina Six-Je Elit har inget spann alls' date=' trots att de är 210cm. Men ska jag göra det så ska det vara på mina egna gamla skidor...[/quote']

Men jag tänker inte köra på mina Splitkein träskidor, jag blev "botad" förra vintern då jag provade, så det kanske ser lite konstigt ut med moderna skidor nedtill och mora-nisse-stil upptill, men jag gör det i så fall för min egen skull :) . Men om jag träffar på dig ute i spåret skall jag försöka hänga på en bit, du drar nog i backarna även med trälaggar, men utför blir det nog lättare att hänga med......

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...