Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spår i Uppsala


Callewahlgren

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har tränat i Stockholm en del men nu när min termin drar igång på universitetet ska jag börja träna längd här i Uppsala.

Jag bor i närheten av vaksala torg och undrar om det är någon som har förslag på var jag kan ta mig för att få riktigt bra spår?

 

Sen undrar jag även om det är någon godhjärtad person i krokarna som har vallabänk som jag kan komma och låna/hyra när jag ska valla?

 

Svar uppskattas mycket!

Link to comment
Share on other sites

en sån här vinter finns det fler bra alternativ, som är hyfsat preparerade, även om de kanske inte är lika bra om i Storvreta:

 

Mitt "hemmaspår" är elljusspåret i Norby, med buss 7 kommer man dit. Det är lagom kuperat, men nog inte det som spåras mest frekvent. Därifrån går det också ett preparerat spår till Hammarskog (ca 10 km) för behagliga söndagsturer.

 

I stadsskogen finns det spår som nog är det som ligger närmast centrum. I stort sett platt och man korsar ett par cykelvägar, där det kan vara sandat...

 

Längst söderut finns Sunnerstaspåret. Sök på Sunnerstastugan på eniro eller liknande så hittar du var det är. Det är draget på Sunnerstaåsen, så även det är hyfsat kuperat. Jag har inte varit där i år, men det brukar prepareras med pistmaskinen från slalombacken som ligger intill, så det borde vara i bra skick.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ta tex buss 115 till Storvreta och kliv av vid Skogsvallen. Bästa spåren närmast Vaksalatorg.

Fina spår - efter omständigheterna - på konstsnö för både klassiskt och skate. Rundbana på ca 800m inkl. 2 mindre backar. Idag var det massor med åkare i spåret, räknade till ca 50 som mest, och troligen blir det välbesökt även imorgon Söndag. Välkomna alla som vill åka...men glöm inte att köpa ett dagkort, 40kr, för att stötta allt arbete som görs med spåren! Mer info på klubbens hemsida http://www2.idrottonline.se/StorvretaIK-Skidor/TRAFFPUNKTSkogsvallen/Sasongskortskidor-info20112012/

 

Väl mött i spåren! :)

Link to comment
Share on other sites

Ta tex buss 115 till Storvreta och kliv av vid Skogsvallen. Bästa spåren närmast Vaksalatorg.

Fina spår - efter omständigheterna - på konstsnö för både klassiskt och skate. Rundbana på ca 800m inkl. 2 mindre backar. Idag var det massor med åkare i spåret' date=' räknade till ca 50 som mest, och troligen blir det välbesökt även imorgon Söndag. Välkomna alla som vill åka...men glöm inte att köpa ett dagkort, 40kr, för att stötta allt arbete som görs med spåren! Mer info på klubbens hemsida http://www2.idrottonline.se/StorvretaIK-Skidor/TRAFFPUNKTSkogsvallen/Sasongskortskidor-info20112012/

 

Väl mött i spåren! :)[/quote']

Såg inte något angivet status för spåren.

Är d 1km nu? Öppet mån/tis?

Link to comment
Share on other sites

Välkomna alla som vill åka...men glöm inte att köpa ett dagkort, 40kr, för att stötta allt arbete som görs med spåren!

Säsongskort inhandlat! Jobbets friskvårdspeng täcker utgiften mer än väl.

 

Att köpa ett åkkort kan vara ett tips till de som har friskvårdsbidrag men har svårt att hitta något lämpligt att lägga den på.

Link to comment
Share on other sites

Ta tex buss 115 till Storvreta och kliv av vid Skogsvallen. Bästa spåren närmast Vaksalatorg.

Fina spår - efter omständigheterna - på konstsnö för både klassiskt och skate. Rundbana på ca 800m inkl. 2 mindre backar. Idag var det massor med åkare i spåret' date=' räknade till ca 50 som mest, och troligen blir det välbesökt även imorgon Söndag. Välkomna alla som vill åka...men glöm inte att köpa ett dagkort, 40kr, för att stötta allt arbete som görs med spåren! Mer info på klubbens hemsida http://www2.idrottonline.se/StorvretaIK-Skidor/TRAFFPUNKTSkogsvallen/Sasongskortskidor-info20112012/

 

Väl mött i spåren! :)[/quote']

Såg inte något angivet status för spåren.

Är d 1km nu? Öppet mån/tis?

Spåren drogs om igårkväll och var väldigt hårda och fina idag på morgonen. Bitvis lite gropigt på skatebädden men mestadels helt ok. Gps-klockan visade totalt 850m spår varav ca 750 på den "naturliga" slingan. Elljuset är tänt från ca kl 6 på morgonen till nån gång efter 22 på kvällen så det är bara att titta hit. Ang. spåravgift under udda tider - kika på hemsidan för att se var och hur man kan göra rätt för sig. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är det någon som vet om det finns tillräckligt bra spår centralt i Uppsala att åka på?

 

Under denna säsong har jag tagit tåget ut till Storvreta varje gång jag åkt skidor, men det tar ju en hel del tid.

 

Har kollat runt lite på skidspar.se men det finns inte rapporter på alla spår.

 

Är det någon som vet om det finns ett bra alternativ så berätta gärna :)

Link to comment
Share on other sites

Var inne på skidspar.se men hittade inte vart Norby ligger? Verkar inte finnas med där..

Precis' date=' det är hemligt. Nädå, leta på "Hågadalen".[/quote']

Tack för hjälpen :) Nu verkar det bli varmare väder. Hoppas det går att åka där ändå

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Någon som har koll på vart det kan finnas åkbara spår till helgen i Uppsalaområdet?

I de SV delarna där jag bor brukar det tidigt gå att åka på ängarna i Hågadalen söder om Hågahögen. Under enkla förhållanden kan man väl säga i och för sig. Med lite tur behöver man inte spåra och det är inte speciellt långa spår. Just nu är det ju inte tjäle i marken, så spåren i Hågadalen lär nog vara rejält blöta. Gottsundagipen ligger lite högre och är kanske en bättre. Skidspåren i skogen behöver nog betydligt mer snö än det har kommit hittills. hammarskog är en annan möjlighet. Där brukar de vara tidigt ute med att dra spår på ängarna

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 years later...
Tack för infon, jag får åka dit o kolla någon dag. Förr har det ofta funnits rapporter på skidspår.se Det har jag inte sett på länge, därav trodde jag de lagt ned satsningen på att spåra där. Både elljus(utmanande) o vägspåret har förr bjudit på fina skidupplevelser.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...