Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate-rullisar!


Joel

Recommended Posts

En av de kompisar jag tränar med, som är riktigt duktig, vägrar i stort sett träna skaterullskidor med mig om jag väljer att ta mina inlines. Han har sagt att han tycker det ser så "taffligt" ut när folk åker inlines med stavar. Han är någon form av inlineshatare eller åtminstone så skeptisk så han vägrar pröva. Men å andra sidan har han väl 3 par skaterullskidor att ta till, så varför skulle han då skaffa inlines? Mot hans fobi har jag försökt hävda att både Staffan Larsson och Mattias Frdriksson visade ju hyfsade inlinestakter på det första "stockholm region inline" för några år sedan.

 

Själv har jag tidigare på detta forum hävdat att jag inte tycker skillnaden är så stor mellan inlines (med stavar) och skaterullskidor. Men då tycker jag det ska vara inlines med 5st hjul eller 4st 100mm-hjul. Att åka med "vanliga" 4-hjuliga inlines (med broms) tycker jag själv blir lite fjuttigt. Jag tycker alltså att hjulen måste sitta lite bakom och framför foten för att få någorlunda långa skär. (Annars blir det som att sticka ut på en långfärdsskridskotur och man själv åker på hockeyrör...)

 

Själv tycker jag i stort sett att mina inlines ger samma träning som skaterullskidor. Igår när jag tog min första lite längre tur på skaterullskidorna försökte jag verkligen tänka på vilka största skillnader jag tycker det är. Jag tycker inte att skaterulolskidor blir särskilt likt skateskidor. Det är flera saker som gör detta. Någon har tidigare sagt att man jobbar mer med vaderna på sakterullskidor än på inlines, menjag håller inte med om detta. Jag hinner inte med att utnyttja vaderna alls på samma sätt som på skidor. Det blir mer att man åker mer "stumt" med benen där i stort sett all kraft kommer från låren. Försöker jag trycka till det lilla sista med vaden (som på skidor) i den farten, blir det för mig alldeles för dålig stabilitet.

 

En annan sak som man (jag) gör för att få bättre stabilitet är att rullskidorna får komma närmare varandra jämfört med skidor precis innan frånskjut. Skull jag åka så på långa skidor skulle jag trassla in mig direkt.

 

Jag tycker alltså att tekninken mellan skaterullskidor och skateskidor skiljer sig avsevärt från varandra. Sedan tycker jag ändå att träningen är så pass grennära så att det är stor behållning av den inför vinterns skidåkning. Jag ska dock försöka åka på trögare lager/hjul, för att se om skillnaderna minskar mellan asfalt och snö. Detta kjanske är den största fördelen med skaterullskidor jämfört med inlines. Gummit på rullskidehjulen greppar väl asfalten lite bättre, men å andra sidan slits hjulen också betydligt snabbare än inlines.

 

Jag tycker skillnaden mellan inlines och skaterullskidor är ganska liten. Man får lite längre skär på rullskidorna, men å andra sidan upplever jag inlines stadigare och vågar därmed trycka på lite hårdare. Men det får allt vara snabba "trainers", annars får det vara för mig...

 

http://www.rider-center.com/catalog/images/roller-sal-pilotv-pro2.jpg

 

Mina skridskor som duger...

Några andra skridskolänkar gav jag på tråden

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=618

Link to comment
Share on other sites

skrev ett inlägg tidigare men de fastnade inte. tycker de går alldeles för lätt me inlines och tvåans växel känns konstig utan hälsläpp.. tacka vet ja marwe 8or skejt med däck bakom då blir man STARK:) inlines är ju framtagna för att använda utan stavar så med stavar blir de alldeles för lätt. passar väl sånna som tycker långfärdsskridskor är träning:P

 

Ganska kul när man åker på rullskidsbana nån medelålders gubbe me stavar åker ikapp å från en på platten man ser verkligen va nöjd dom blir, sen kommer man till en backe står dom helt still.

 

ursäktar om nån tar illa upp är lite grinig idag.:P

Link to comment
Share on other sites

Jag har prövat min kompis tröga skidor en del. (Jag tror det är proski med tröga hjul. De har säkert bara en diameter på 80-90 mm ungefär...) De är så tröga att tar man för "långa" skär står man nästan still innan nästa. Jag tycker man pratar om två skilda träningar. Tröga hjul ger nog en mer skidlik träning. Men dessa skidor ger mer muskelträning och inte lika mycket på flåset. Att åka så snabbt man kan på snabba hjul ger mer flåsträning. Den som inte tycker detta borde ställt upp i inlinestävlingen stockholm region inline för knappt 2 år sedan och försökt slå fransmannen Tristan Loy. En snitthastighet på 34 km/h på den 60 km banan är obegripligt för mig. Då gör det inte saken bättre att han i en intervju beklagade sig över den förkortade banan, då han "brukar ha fördel av lite längre distanser". Men det räcker säkert med att ställa upp mot svenska eliten för att känna på tillräckligt "flås". (Vet inte om maratondistansen på nationaldagsloppet lockar utländska åkare, men den kan nog vara OK flåsträning om man vill hålla sig i täten...

http://www.nationaldagsspelen.se/inlines.php

 

För mig är snabb inlinesträning (med stavar) det som ger mig högst puls under en lång tid, oftas med en snittpuls på över 85%, 1h tid eller mer. Ofta med pulstoppar upp mot 95%. Men man får inte vara ömhudad, då det går fort ibland i nedförsbackarna. Dessutom är det ju kul när det går fort. (Bara man inte ramlar...)

Link to comment
Share on other sites

Alla snackar om att det rullar för lätt med inlines. Det är ju det som är meningen, att det ska gå fort. Om man kör på 3:ans växel (dubbelstakar vid varje bendrag) mest hela tiden garanterar jag att pulsen går upp och att det ger som faaan, speciellt om man kör med ordentligt böjde ben (lite ihopsjunken).

 

Jag tycker det är kanonträning att köra långa intervaller (4-5min), gärna i långa uppförsstigningar, med inlines och stavar på 3:ans växel.

 

Hej vad det går mellan pattar & lår...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det beror väl lite på vad man vill träna. Att träna skejt inför skidsäsongen med inlines och stavar går rätt så bra för en relativt otränad skejtåkare. Jag har slälv åkt mycket inlines med stavar, och det är kul. Problemet är att ju bättre tränad mn blir desto fortare går det, och desto svårare är det att få någon kraft i stakningen. Man hinner helt enkelt inte med att staka. Hur tror du att en sådan som Tristan Loy skulle kunna hina med att staka när han susar fram i 35 km/h?

 

Jag räknar mig inte direkt som en "vältränad skejtåkare", men efter denna god vinters skejtande åker jag så snabbt på mina inlines att stavarna bara är i vägen. I alla fall så länge det är någorlunda plan mark. Vill jag träna stakning med inlines får det bli i uppförsbackarna. Däremot ger inlinesåkning bra benträning, väldigt lik snöskejting på 5:ans växel.

Link to comment
Share on other sites

Att duktiga inlinesåkare inte har nytta av att åka med stavar beror snarare på att stavar kräver en lite mer upprätt åkställning och då förlorar man mer på luftmotsåndet än vad man vinner på armkraften. Själv åker jag oftast med stavar just bara för att träna en mer skidlik åkning. Jag brukar på en halvtuff 2-milsbana med grov asfalt hålla ett snitt på ca 28 km/h. Jag vet att jag åker betydligt snabbare på andra sträckor med bättre asfalt. För mig är det inga problem att under merparten av åkningen använda stavar. Men det blir ganska mycket 4-ans växel för att lättare hinna med. (Därav mina försök att få lite trögare lager på mina skaterullskidor...- så det kan bli mer 3-ans växel.) Ibland får man väl sluta draget med stavarna ungefär vid höften (som vid 3-ans växel) för att hinna med med armarna, men det är väl OK tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det ligger något i det jag nu kommer att skriva... Men det är iaf den uppfattningen som jag fått när har sett folk inlines...

 

Jag personlige tycker inte det ser ut som om man får samma rörelse schema för benen med inlines som man får med skaterullisar...

Vet inte om det skulle vara negativt...???

Link to comment
Share on other sites

Nu åkte jag drygt 2 mil på skaterullskidor (snabba hjul) i lördags och samma sträcka på inlines på söndagen. Jag åkte återigen och funderade på skillnaderna. Jag åker inte själv inlines med utpräglad "dubbelpush", men helt klart sätter jag i inlinesen mer på ytterskär jämfört med vad jag gör med skaterullskidorna. Däremot är det inga som helst problem att ta lika långa skär på inlinesen, det är bara en vanesak. Rullskidorna är helt klart mer kursstabila. Men detta kan även göra att man är tvungen att avbryta ett skär snabbare om det ligger en gnutta fel i åkriktningen, inlines går lättare att "vrida" rätt. Själv upplever jag ingen skillnad att använda stavar på inlines eller skaterullskidor med snabba hjul. Till en bit över 30 km/h går det utmärkt, sedan är det bara att gå över i 5-ans växel (eller glidrulla rakt fram). En skillnad är dock att man använder vaderna lite mer på skaterullskidorna. Trots den höga farten är det en liten skillnad att åka med lös häl. (Blir nog större skillnad med tröga hjul.) Men någon skillnad i flås tycker jag inte att det är.

 

Som jag sagt tidigare ska jag skaffa riktigt tröga lager och sätta på två par andra hjul till skaterullskidorna för att se om träningen kan varieras. Men jag tycker nog själv det är roligast när det går fort även på skaterullskidorna, går nog tom fortare än inlines. (Inser dock att jag måste träna upp flåset regält igen efter en lite för lång paus i träningen...)

 

På inlinesen kommer man upp ytterligarer några cm från marken, så ev. borde man ha något längre stavar, men jag åker på samma. (Om ni inte kan åka inlines med stavar undrar jag vilken hastighet ni åker i, eller vilka inlines ni har egentligen...)

Link to comment
Share on other sites

den ända växeln som kan bli hyffsat på inlines är väl treans men jag ser ingen anledning att använda dem med stavar. utan stavar å i backar så kan man träna menstyrka. här där ja bor är de bara medelålders gubbar som åker inlines me stavar, 50 års kris:P
Link to comment
Share on other sites

Jag är lite tidig av mig med 50-årskrisen finn2, jag är bara 43... Min inlineshatande klubbkompis undrade om jag inte lika gärna kunde pensionera inlinesen nu när jag försöker få hyfsade skaterullskidor. Men två par salomon v-pro... - de har ju kostat...

haha de va de ja förstod du har köpt ett par dyra inlines och vill övertyga dig själv..:P

Link to comment
Share on other sites

jag ser inte meningen med att de ska gå fort blir ingen träning då.

Jag hävdar fortfarande att det är bättre flåsträning att hålla ett snitt på 30 km/h på snabba skidor än dryga 20 på tröga. Uppförsbackar tar regält och t o m raksträckor blir jobbigt. Det känns lite som samma diskussion som jag hade med min storebror för 25 år sedan när jag köpte min första riktiga racer. Han tyckte det var bättre träning med mormors tunga 28-tumscykel från början på 1900-talet...

haha de va de ja förstod du har köpt ett par dyra inlines och vill övertyga dig själv..

Nja, inte bara. Jag såg på ett annat forum där jag bara är inne och läser om någon som efterlyste lite mer "rock n´ roll" inom skidvärlden. Kanske inte helt "rock n´ roll" på denna sida, men betydligt mer "det är ballt att träna" än vad vi har på vår lilla skidklubbhemsida...

http://www.speedskaters.se/

(Vi kanske borde fråga Johan Håmås? Han har ju tävlat på båda...)

Link to comment
Share on other sites

jag ser inte meningen med att de ska gå fort blir ingen träning då.

Jag hävdar fortfarande att det är bättre flåsträning att hålla ett snitt på 30 km/h på snabba skidor än dryga 20 på tröga. Uppförsbackar tar regält och t o m raksträckor blir jobbigt. Det känns lite som samma diskussion som jag hade med min storebror för 25 år sedan när jag köpte min första riktiga racer. Han tyckte det var bättre träning med mormors tunga 28-tumscykel från början på 1900-talet...

haha de va de ja förstod du har köpt ett par dyra inlines och vill övertyga dig själv..

Nja' date=' inte bara. Jag såg på ett annat forum där jag bara är inne och läser om någon som efterlyste lite mer "rock n´ roll" inom skidvärlden. Kanske inte helt "rock n´ roll" på denna sida, men betydligt mer "det är ballt att träna" än vad vi har på vår lilla skidklubbhemsida...

http://www.speedskaters.se/

(Vi kanske borde fråga Johan Håmås? Han har ju tävlat på båda...)[/quote']

jo men de inte riktigt samma sak, oftast när du åker racer så är du ute u 5h eller något till skillnad mot rullskidor som du vill ha mer grenspecifikt. kommer ihåg fösta sommaren jag gick från elpex 2or till marwe 6or helt underbart att gå över till skidor.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen, det var f-n vad du var envis om ditt inlines-stakande. Nu känner jag mig tvingad att precis som du testa ordentligt. Nästa(?) pass blir hälften inlines (gamla Salomon TR racing) med stavar och hälften på mina rullisar (Pro-Ski med nr3 fram och nr2 bak). I värsta fall ligger det ju något i vad du skriver...
Link to comment
Share on other sites

... elpex 2or till marwe 6or helt underbart att gå över till skidor.

??? Menar du nu rullmotstånd och marwes "very great" eller?

nä 6 är väl standard på marwe du har ju 0,6,7,8

 

att åka på marwe å jämföra de me attköra me alu stomme är inte samma sport de är sånn skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen, det var f-n vad du var envis om ditt inlines-stakande.

Lite beror det hela ungefär på det som någon skrev på en tidigare tråd (fritt citerat ur minnet) "...suck - nu är vintern slut och nu får vi väl diskutera rullskidor fram t o m oktober..."

Nu känner jag mig tvingad att precis som du testa ordentligt. Nästa(?) pass blir hälften inlines (gamla Salomon TR racing) med stavar och hälften på mina rullisar (Pro-Ski med nr3 fram och nr2 bak). I värsta fall ligger det ju något i vad du skriver...

Ska jag vara ärlig så är jag väl inte nå´n som hävdar inlines före skidor, men jag tycker bara att skillnaden på träning (snabba hjul) inte är så stor som vissa skidåkare vill göra gällande. Att på en halvkuperad 2-mils-sträcka försöka komma ner på 40 min, eller förbättra sin tid med någon min i taget, tycker jag är bra träning. Sen tycker jag det är lite skit samma om det är inlines eller skaterullskidor med snabba hjul. Att träna på detta sätt kombinerat med träning på tröga hjul tycker jag inte är konstigare än att variera löpträning i kuperad intervall mot flackare distans.

 

(...jag kom bara ner på 43 min på min 2-milssträcka i fjol. Men å andra sidan är asfalten så grov så jag måste lyfta skaterullskidorna även i alla nedförsbackar (på 5-ans växel) om inte fötterna ska domna bort. Funkar dock inte nu i början av sesongen då min gamla kropp behöver vila nedför... Jag har så klart gammal al-tomme finn2. Jag får väl snegla på Marwe vid nästa skidinköp... När jag åker brukar jag tänka på när mina pärer hyrde en "ny" land rover på Island - undrade under hela färden om det fanns en enda skruv som inte satt lös. Jag trodde snarare att bilen hade 20 år på nacken snarare än mindre än 1...)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kört mitt testpass (se ovan), först en runda med rullskidorna, och sedan en med inlines och stavar. Även efter detta detta håller jag fast vid min tidigare ståndpunkt.

 

På rullskidor med tröga/normala hjul blir det ett ordentligt stavarbete. Med inlines blir det bara småfjuttande, om ens det. Uppför går det bra att staka, men på platten går det för fort för mig. Man hinner knappt få i spetsarna så är det dags att dra upp dem igen. Man måste vara så snabb ner med stavarna att de ganska ofta studsar upp direkt igen. Man kan nog höja pulsen lite genom att dutta med stavarna, men någon stakningsträning blir det knappast. Inte för mig i alla fall.

 

När det gäller skridskoskären så tycker jag att både rullskidorna och inlinsen skiljer sig lite från riktiga skidor. Vilket som är mest likt snökörning är dock inte helt lätt att svara på. En sak är jag dock säker på: Det är mindre skillnad på asfalt och snö när man kör skejt än när man kör klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...