Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

klassiska rullskidor


manis

Recommended Posts

De flesta klassiska rullskidor har ett bakhjul som bara kan rulla framåt. Hjulet låser alltså när det rullar bakåt. Det gör att när man lägger tyngd på skidan så får man fäste.

Klassiska rullskidor har ingen naturlig broms. Men det brukar gå bra att ploga, ungefär som man gör på snö för att bromsa hastigheten. Om det är panik kan det fungera att köra ut i vägrenen eller i gräs för att snabbt bromsa ned hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

på mina går det dessutom att trycka ned stänkskärmarna mot hjulen och därmed hålla ner fartne när det krisar. Det är dock svårt om man redan har hög fart utan funkar bättre om man vill undvika att få så hög fart.
Link to comment
Share on other sites

jag provade det efter tips en gång men då rök typ halva däcket på den bromsande skivan. Det var iofs ett par riktigt gamla rullskidor med rätt mjuka hjul tror jag. har inte vågat göra om det med mina nya nu.
Link to comment
Share on other sites

Bromsa fort och hårt på klassiska rullskidor är inte lätt. Det bästa är som alltid....planerad körning så att du inte kommer till några oväntade moment, men visst sen kan det ju alltid stå en häst eller en bil lite här och där. Med rätt planering av banan undviker man dock det mesta.
Link to comment
Share on other sites

jag provade det efter tips en gång men då rök typ halva däcket på den bromsande skivan. Det var iofs ett par riktigt gamla rullskidor med rätt mjuka hjul tror jag. har inte vågat göra om det med mina nya nu.

Man sliter ju t o m inlineshjul onödigt mycket på detta sätt. Men i en paniksittuation kanske det går. Men onödigt att slita däck bara för att träna... Jag ska dock testa nästa runda bara för att se hur det går. Men planerad åkning är nog helt klart bäst... Mins inte att jag bromsat på klassiska skidor en enda gång...

Link to comment
Share on other sites

Det finns klassiska rullskidor med "broms", som består av en justerbar axel med ett kullager som trycks mot framhjulen med hjälp av en skruv.

Vad jag hört fungerar den dåligt som broms i utförsbackarna, däremot kan det vara bra som alternativ till att byta till trögare hjul.

 

Det är ett problem, rullskidor och utförsbackar.

"Plogning" blir som nåt slags trampande, med tårna pekande inåt.

Det bromsar farten något, men är ju inget tvärstopp, precis.

Då är det bättre att hitta flackare sträckor, alternativt mindre trafikerade vägar där det bara är att släppa på utför.

 

Ang. bakhjul med spärr, jag stakar enbart på mina rullskidor.

Man har superfäste tack vare gummihjulet och envägs-kullager, det är därmed lätt att lära in fel teknik på rullisarna.

Det lär bli mer skid-likt om man sätter spärr-hjulet fram, men jag har inte provat.

Link to comment
Share on other sites

Det finns klassiska rullskidor med "broms", som består av en justerbar axel med ett kullager som trycks mot framhjulen med hjälp av en skruv.

Vad jag hört fungerar den dåligt som broms i utförsbackarna, däremot kan det vara bra som alternativ till att byta till trögare hjul.

 

Det är ett problem, rullskidor och utförsbackar.

"Plogning" blir som nåt slags trampande, med tårna pekande inåt.

Det bromsar farten något, men är ju inget tvärstopp, precis.

Då är det bättre att hitta flackare sträckor, alternativt mindre trafikerade vägar där det bara är att släppa på utför.

 

Ang. bakhjul med spärr, jag stakar enbart på mina rullskidor.

Man har superfäste tack vare gummihjulet och envägs-kullager, det är därmed lätt att lära in fel teknik på rullisarna.

Det lär bli mer skid-likt om man sätter spärr-hjulet fram, men jag har inte provat.

V2 har broms på några modeller http://www.jenex.com/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...