Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 3


Recommended Posts

Efter att ha vilat sedan långloppet i söndags är det nu dags för 3 tuffa träningsdagar i stöten. Jag tänkte försöka få till både mängd och teknikträning och fick massa bra tips kring förbättring av diagonalåkningen i en forumtråd. Utan stavar i en hyfsat brant uppförsbacke. Försöka komma så långt upp det går - - repetera.

Mängdträningen sker på 5-7 km slingan nere i byn och där ska minst 5 mil avverkas. Är det förresten någon som provat på fjällspåret som går i sälen? Det ska finnas en 15 mils led däruppe.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev en kort träningsvecka men avslutades ändå hyfsat med lördagens Intersportlopp.

Är inte helnöjd då jag nog önskat gå under 2.20. Hade innan start satt en "skamgräns" vid 2.27.

Stakade hela vägen för att upprätthålla ryktet och tyckte det fungerade bra.

Det var ingen som diagonalade förbi mig i uppförsbackarna i varje fall, däremot var det där man kunde plocka någon placering då det var svårt att köra om på platten.

 

Mån: 38 min - Längdskidor (Elljusbana, men har glömt bort om jag stakade eller diagonalade)

Tis: 108 min - Längdskidor (Väldigt lugnt pass)

Ons: 55 min - Längdskidor (Intervall (? x 1 km) - Stakning - del av elljusbana)

Tor: Vila

Fre: 4 min - Längdskidor (Test av skidor inför tävling)

Lör: 142 min - Längdskidor (44 km - Intersportloppet)

Sön: Vila

 

Tot: 5 tim 47 min

Link to comment
Share on other sites

måndag sjuk

tisdag sjuk

onsdag skidor 39 min luuungt

torsdag skidor 52 min ett test om kroppen orkade något efter sjukdom......=) kändes bra

fredag test skidor 21 min

lördag tävling intersportloppet 157 min 44 km

söndag uppmjukningsåkning luuungt 40 min

 

en lugn vecka med en bra avslutning är jättenöjd med tävlingen...=)

 

total tid ca 5 tim o 10 min

Link to comment
Share on other sites

mån: vila

tis: 5km hund i obefintliga spår 30min.

ons: 10km hund 60min.

tors: 30km stakning 160min.

fre: vila

lör: 18km hund 100min.

sön: vila

 

totalt 5h 50min

 

Första långa rundan, hade rest någon dag innan och klistret hade frusit i bilen... därav bara stakning. Som ni kan se så har inte min hund visat sig vara en jävel på drag än :). Men man slår två flugor i en smäll och det är bra för kommunikationen.

 

Har alltid veknat efter en timmes åkning, så testade med sportdryck(loadex) och blåbärssoppa. Det gav verkligen utdelning att trycka i sig 3 liter av detta. Nästa vecka ska det bli nytt rekord!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till alla på skidforum som åker så bra i seedningsloppen! Ni är ju superduktiga!

 

Måndag: Löpning 7,5 km.

Tisdag: Löpning 7,5 km.

Onsdag: Löpning 12,6 km.

Torsdag: Löpning 6,5 km.

Lördag: Skidor i nationalparken ospårat. 10,35 km. Hårt pass trots få km.

Söndag: Skidor 16 km.

Plus ridning alla dagar.

 

Dålig vecka pgr av mkt med jobbet, familjen och hästarna.

Men bättre ett kort pass än inget alls!

Veckans tråkigaste: Kuddarna på Rottefella Xcelerator gick sönder efter ca 43 mil.

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten någon som provat på fjällspåret som går i sälen? Det ska finnas en 15 mils led däruppe.

Mig veterligen finns det ingen uttalad 15mil lång sammanhängande led. Däremot erbjuder ju sälenfjällen enorma möjlighetre till snudd på oändliga kombinationer av åkning, om du pysslar ihop dom olika spårslingorna. Kan man leva med att spåren under vissa sträckor är mer av "turåkningskaraktär" är ju åkning ganska många hundra gånger trevligare och varierande än att snora omkring 25varv i nåt 2,5km`s elljusspår...

 

min favorit runda:

 

start högfällshotellet > halva milspåret framför kalven > tandådalen killy pister > tandådalen > hundfjället > bakom tandådalen > kvillkojan > hemfällsstugan (endera upp via högfjällshotellet eller bakom det fjället) > tillbaka till högfjälls hotellet.

 

vill du, kan du fortsätta från hundfjället och åka ända till rörbäcksnäs. sen kan du ju varva runt resp anläggningars milspår, innan du hoppar på nästa.

 

är det trist väder håller man sig i dalgångarna, är det soligt och fint är det bara att klättra upp på fjällen. mat och dryck finns det mängder av längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

Vecka 3:

 

Mån: Längdskidor - 60 min

Tis: Löpning - 60 min med 8x400 m intervaller och löpteknik

Ons: Längdskidor - 60 min

Torsdag: Längdskidor - 60 min

Fredag: - Vila

Lördag: Längdskidor - 120 min

Söndag: Längdskidor - 120 min

 

Helt okej vecka, trots dålig snötillgång på västkusten!

Link to comment
Share on other sites

Vecka 3:

 

 

Mån 40min Styrka

Mån 20min Stakmaskin

Tis: 2h 8min Skidor

Tis: 56min Skidor

Ons: 2h 1min Skidor

Tor: 2h 11min Skidor

Tor: 50min Skidor

Fre: Välbehövlig vila!

Lör: 45min Tävling + upp- och nedvärmning.

Lör: 1h 32min Skidor

Sön 2h 9min Skidor

Sön: 50min Innebandy

Sön: 1h Styrka

 

Totalt: 15h 22min. Det blev visst en ganska rejäl vecka! Nu blir det till att släppa upp lite och hoppas på att formen knackar på dörr´n!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...