Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya rullskidor, vad välja?


Bergslagsbjörn

Recommended Posts

Både Swenor och Pro SKi Comp är ganka likvärdiga, med den skillnad då att Swenor har 40 mm hjul istället för 50 mm. Men tror inte det gör så stor skillnad direkt. ProSki Tech är en underbar skön skida att åka med, men är ju lite special med sitt smala hjul fram, och kräver at man är en bättre skidåkare, men det är ju skönt med spärren fram. Blir ju mer skidlikt åkning då. Men jag har ju i och för sig min spärr på framhjulen äveb på mina Swenor just för den skullen.
Link to comment
Share on other sites

Har åkt på ett par Swenor Fibre Glass i flera år. Har tyckt att de har varit jätte bra.

För några veckor sdan provade jag ett par Proski C2. Funderar nu på att byta. Upplever Proski skidorna som mer följsamma och skidlika. Men som vanligt ät väl smaken som baken... delad.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra Swenors olika modeler och ProSki C1/C2/Vario/ech är lätt efer som det är så stora skillnader. Alla dess ProSki modeler har ju en stum stomme medans Swenor och ProSki Comp har en mer fjädrande composit stomme. Och just det att det sviktar lite tycker jag gör det mera skidlikt än vad dom hårda C2-skidorna. Sen tar Proski Comp resp Swenor upp stötar från dålig väg bättre eftersom dom funger som lite stötdämpare.
Link to comment
Share on other sites

ja gillar inte swenor tycker dom känns lite klumpiga gafflarna är stötkänsliga..

Hur menar du att du tycker dom är klumpiga? Dom är ju bland dom lättaste skidorna på marknaden.

jo men klumpiga i framförandet, typ diagonala impulser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stod och jämförde stadium´s egna märke, Everest med Elpex wasa 610 och väldigt mågna likheter. Det som skillde dem mest åt var att aluminiumprofilen var vänd åt olika håll.

Everesten har dom på rea nu för 1499:-, ca 700 kr billigare för i stortsätt samma rullskida.

Jag kommer att köpa dem, snål som jag är.

Link to comment
Share on other sites

Stod och jämförde stadium´s egna märke, Everest med Elpex wasa 610 och väldigt mågna likheter. Det som skillde dem mest åt var att aluminiumprofilen var vänd åt olika håll.

Everesten har dom på rea nu för 1499:-, ca 700 kr billigare för i stortsätt samma rullskida.

Jag kommer att köpa dem, snål som jag är.

Det var långa trådar om denna skida på puls i höstas innan detta forum kom till. (Ett forum som jag bara varit inne och läst på...) Många klagade på denna skida - så ett tips kan vara att söka upp denna gamla tråd på puls och bilda dig en uppfattning om du tycker att skidan verkar vara värd sitt "billiga" pris.

Link to comment
Share on other sites

Många tyckte att Everest-hjulen rullade trögt, folk får staka utför, hjulbult gick av....

Länk här:

http://skidforum.se/viewtopic.php?id=155

(börjar här på forumet, sen länkar jag vidare till PULS-snacket.)

 

Jag funderade i slutet på ovan nämnda skidforum-länken, att skaffa Swenor Fibreglass, det har jag nu gjort - Rekommenderas absolut !!

Vilken skillnad mot mina gamla Elpex plåtstommar.

Förr skakade fötterna sönder när jag körde på knagglig asfalt,

Swenor-stommen sväljer myycket av ojämnheterna.

Link to comment
Share on other sites

Planerar att inskaffa ett par nya rullskidor under sommaren och efter att ha läst många av era inlägg här samt på puls.se verkar ju Swenor fibreglass vara ett bra val.

 

Är det någon som kan rekommedera en billig nätbutik?

 

Har kollat pölder och skistart (skistart, endast pro-ski) men förutsätter att det borde finnas butiker som kan konkurrera med lägre pris?

Link to comment
Share on other sites

Planerar att inskaffa ett par nya rullskidor under sommaren och efter att ha läst många av era inlägg här samt på puls.se verkar ju Swenor fibreglass vara ett bra val.

 

Är det någon som kan rekommedera en billig nätbutik?

 

Har kollat pölder och skistart (skistart, endast pro-ski) men förutsätter att det borde finnas butiker som kan konkurrera med lägre pris?

ja de går nog att köpa till samma pris i en vanlig butik., kolla om din klubb har någon klubbrabbat i någon lokal butik.

själv gillar ja inte swenor skulle välja elpex 610 eller marwes klassika.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vet att det finns många trådar nu kring rullskidsinköp men jag velar fortfarande...

 

Har kört några pass senaste veckorna och växlat mellan ett par gamla elpex 610 och swenor fibreglass.

 

Kan hålla med finn2's tidigare synpunkter angående swenor:

 

"klumpiga i framförandet, typ diagonala impulser"

"tenderar lätt att dra snett"

 

Dock gav swenor en betydligt skönare flex genom fibreglass'en. Hur går Proski C2? Är ju 50 mm hjul samt alu-stomme på dom precis som elpex men är dom bättre skidkänsla och stötupptagning i dom än elpex? C2 verkar helt klart intressanta!

 

Marwes klassiska hittar jag ingen info kring om det är alu-stomme eller inte men dom har ju gott ryckte iaf.

Link to comment
Share on other sites

Vet att det finns många trådar nu kring rullskidsinköp men jag velar fortfarande...

 

Har kört några pass senaste veckorna och växlat mellan ett par gamla elpex 610 och swenor fibreglass.

 

Kan hålla med finn2's tidigare synpunkter angående swenor:

 

"klumpiga i framförandet, typ diagonala impulser"

"tenderar lätt att dra snett"

 

Dock gav swenor en betydligt skönare flex genom fibreglass'en. Hur går Proski C2? Är ju 50 mm hjul samt alu-stomme på dom precis som elpex men är dom bättre skidkänsla och stötupptagning i dom än elpex? C2 verkar helt klart intressanta!

 

Marwes klassiska hittar jag ingen info kring om det är alu-stomme eller inte men dom har ju gott ryckte iaf.

marwes klassiska är med nån typ av trä/laminat stomme som flexar. tycker det är lite dåligt att det inte framgår på hemsidan om det är trä eller alu stomme.

Link to comment
Share on other sites

Ok, låter ju som Marwes kunde vara något, ganska lockande pris dessutom.

 

http://www.run-go.fi/index.php?CAT2=12&UM=2&CAT=2

http://www.mpmsport.se/

 

Vad tror ni om C2 då, hur skiljer dom sig från elpex 610 med tanke på att det är alustomme, samma hjulbredd? Finns ju på Pölder för 2400 inkl bindn.

C2 stommen upplever jaglite styvare än team610 men proskihjulen är snäppet bättre rundning på.

 

annars är marwe min favvorit. sen 610

Link to comment
Share on other sites

Marwe har ju både gummihjul och uretanhjul, hur mycket mer slitstarkt resp stötigare upplevs uretanhjulet? Har fått för mig att spärrhjulet sitter fram på marwe classic, stämmer detta?

jag har Uretan upplever dom inte så stötiga.

ang. bromshjul fram så behövs det inte direkt nån ingengör för å lossna på muttrarna å flytta hjulen bak om man vill så:)

Link to comment
Share on other sites

Då slår jag nog till på ett par marwe classic efter att ha velat fram och tillbaka enda sen påskas... uretanhjul är ju inte så mycket dyrare heller (ca 200-300kr för hela paketet) och dom ryktas ju ha grymt bra slitstyrka.

 

Kan ju för övrigt flika in att jag är just ingenjör =)

 

Tackar för alla goda synpunkter

Link to comment
Share on other sites

Då slår jag nog till på ett par marwe classic efter att ha velat fram och tillbaka enda sen påskas... uretanhjul är ju inte så mycket dyrare heller (ca 200-300kr för hela paketet) och dom ryktas ju ha grymt bra slitstyrka.

 

Kan ju för övrigt flika in att jag är just ingenjör =)

 

Tackar för alla goda synpunkter

haha ja då blir de inga problem!

 

lycka till med träningen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...