Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mitt liv som Hellner


oas

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

JAG LÄNGTAR TILL LÖRDAG! ;)

vilken kanal & vad heter programmet?

Det går på svt/vinterstudion och heter Mitt liv som Hellner.

Det var inte så konstigt att han förbättrade sin tid med runt 2min på en vecka' date=' första gången var det ju fint kallföre och andra stenhårt isföre. Blir tungt sen om det kommer lite nysnö..

 

Såg för övrigt att det var 800 metersvarvet x 2 på Lida som är hans testbana, där har man ju kört några gånger, dock inte på tid. :)[/quote']

Var där igår när nästa avsnitt skulle filmas. Där stod en Hellner i trikå med tränare, körde mina10st 4minutare och vid varje varvning på 7,6an stod de kvar på samma ställe o babblade liksom när jag var färdig...

Link to comment
Share on other sites

Håller med, det här är bra tv! Vad tror ni om norrmannen...lite sämre fysik men med ett visst teknikövertag såg det ut som? Med en bana på bara 2km kan man hoppas att styrka räcker för seger!

 

Elofson förresten, fan va bra han är!

Link to comment
Share on other sites

Håller med, det här är bra tv! Vad tror ni om norrmannen...lite sämre fysik men med ett visst teknikövertag såg det ut som? Med en bana på bara 2km kan man hoppas att styrka räcker för seger!

 

Elofson förresten, fan va bra han är!

Elof är grym! Tycker Erik är duktig men norrmannen ser lite vassare ut teknisk som du säger.

 

Btw, Vad är det för Craft-Ställ Erik kör i?

Edit: EXC heter det visst

Link to comment
Share on other sites

När dom tränar intervall-stege som dom gjorde i avsnitt 4. Hur lång vila har dom mellan intervallerna då? 1-2-3-4-1-2-3-4 körde dom va om jag inte minns fel?

Nu har jag ingen aning om vad de körde för vila men man brukar väl ha halva intervalltiden som riktmärke. Möjligen lite längre på enminutarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar samma sak som den som har kommenterat...

 

http://blogg.svt.se/mittlivsomhellner/2011/02/fortsatt-grymma-varden-for-erik/#comments

 

Hur kan han ha 40 i vilopuls?

 

Är inte det rätt grymma värden?

Han hade väldigt låg innan han startade träningen, så det är en kombination av att han är vältränad och att han har en låg vilopuls naturligt. Vilopulsen är ju väldigt individuell, finns säkert åkare i yttersta världseliten som också har 40 i vilopuls...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick 44 nu när jag spontanmätte utan att först slapna av extra, borde var runt 40 eller kanske t o m under i verklig vilopuls. För en led 5 åkare, som gör 5km löpning precis under 20 min, på 31 år.

 

Men jag kanske är grym :D

Jag är också där nånstans. Står i led 4, 28 år gammal. 5 km-tiden lär också vara typ samma, och lägsta puls jag har mätt upp är 42 tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Ser ofta att de med låga vilopulser också inte har speciellt hög maxpuls. Erik S hade 174 i maxpuls själv har kanske 15 slag över det och är 15 år äldre :) Är det så att det för skidåkning och andra utpräglade konditionsidrotter är bättre med låg vilopuls och maxpuls eller är det spannet som är intressant?
Link to comment
Share on other sites

Ser ofta att de med låga vilopulser också inte har speciellt hög maxpuls. Erik S hade 174 i maxpuls själv har kanske 15 slag över det och är 15 år äldre :) Är det så att det för skidåkning och andra utpräglade konditionsidrotter är bättre med låg vilopuls och maxpuls eller är det spannet som är intressant?

Jag skulle gissa att det är bra med stort spann mellan vilo och maxpuls. Också en viktig komponent är slagvolym. Tillsammans avgör detta ju hur många volymenheter blod per tidsenhet systemet klarar av.

 

En klubbkompis till mig landar på ca plac 200 på VL varje år och hade för ett par år sedan 157 i maxpuls, möjligen något slag lägre nu då..

 

Jag däremot har 190 i maxpuls och är 700 placeringar bakom honom. Så jag gissar att han har säg, uppåt dubbla slagvolymen jämfört med mig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel.

Men har man inte låg vilopuls om man har bra kondition.

Ju bättre konditionen blir desto mer sänks vilopulsen.

 

Maxpulsen är medfödd och sjunker lite ju äldre man blir. Den kan man inte påverka.

 

Vet dock inte om det är någon fördel att ha en hög maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel.

Men har man inte låg vilopuls om man har bra kondition.

Ju bättre konditionen blir desto mer sänks vilopulsen.

 

Maxpulsen är medfödd och sjunker lite ju äldre man blir. Den kan man inte påverka.

 

Vet dock inte om det är någon fördel att ha en hög maxpuls.

Rättar dig: Med mycket träning så kan sänkning av maxpuls nästan helt utebli.

Man ska alltså hålla igång hela livet :)

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel.

Men har man inte låg vilopuls om man har bra kondition.

Ju bättre konditionen blir desto mer sänks vilopulsen.

 

Maxpulsen är medfödd och sjunker lite ju äldre man blir. Den kan man inte påverka.

 

Vet dock inte om det är någon fördel att ha en hög maxpuls.

Rättar dig: Med mycket träning så kan sänkning av maxpuls nästan helt utebli.

Man ska alltså hålla igång hela livet :)

halloj, har du någon källa som bekräftar påståendet angående maxpulsen?

Link to comment
Share on other sites

Maxpuls är väldigt individuellt. Bengt Saltin (jag tror det var Bengt) har visat att maxpulsen varierar mycket mellan individer i samma ålder och också kunnat konstatera att maxpulsen sjunker med stigande ålder i långsammare takt (men den sjunker dock) för individer som tränar (relativt hårt) än vad diverse maxpulsformler ger sken av. Jag ska leta källan och återkomma.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...