Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mitt liv som Hellner


oas

Recommended Posts

Jag undrar samma sak som den som har kommenterat...

 

http://blogg.svt.se/mittlivsomhellner/2011/02/fortsatt-grymma-varden-for-erik/#comments

 

Hur kan han ha 40 i vilopuls?

 

Är inte det rätt grymma värden?

Jag har ganska låg vilopuls som ligger på c:a 42 när jag slappnar av. Jag fick faktiskt skaffa en väckarklocka utan "tick"-ljud för jag låg hela tiden och hörde ticket och samtidigt mitt hjärta (i kudden liksom) som slog så mycket långsammare att jag trodde att det skulle stanna vilken sekund som helst... ;)

 

Jag var för längesedan inlagd på sjukhus för observation över natten och då var min puls nere i 38 när jag sov så att apparaturen började larma och personalen fick kolla till mig (de hade något gränsvärde vid 40)... ;)

 

Jag är inte speciellt vältränad. Kör vätternrundan på c:a 12 timmar, Göteborgsvarvet på c:a 2.15 och 4 mil på skidor på c:a 3:30m, så jag tror det är genetiskt för min del och inget jag kan tacka träning för... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Noterat att Erik blivit sjuk. Jag har hela tiden ställt mig den frågan om han verkligen kan klara den höga höjningen av tränngsdosen utan att bli sjuk. Brukar själv se samma mönster i början av skidsäsongen som det Erik uppvisat. Efter några veckor kommer en ordentlig men kort formtopp. Inom någon vecka kommer sedan en rejäl förkyling som är svår att bli av med under resten av vntern. Denna vinter och förra har jag tränat mycket mndre och mindre intensivt och då klarat mig bättre avseende förkylningar. Skall inför nästa säsong försöka bygga upp träningsdosen långdamt under vår sommar så att ökningne inte blir så stor när snön kommer.
Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel.

Men har man inte låg vilopuls om man har bra kondition.

Ju bättre konditionen blir desto mer sänks vilopulsen.

 

Maxpulsen är medfödd och sjunker lite ju äldre man blir. Den kan man inte påverka.

 

Vet dock inte om det är någon fördel att ha en hög maxpuls.

Rättar dig: Med mycket träning så kan sänkning av maxpuls nästan helt utebli.

Man ska alltså hålla igång hela livet :)

halloj' date=' har du någon källa som bekräftar påståendet angående maxpulsen?[/quote']

En svensk klassiker av typ camilla porsman? :D står på sidorna om just puls

Men har hörtett flera gånger.

Link to comment
Share on other sites

Rättar dig: Med mycket träning så kan sänkning av maxpuls nästan helt utebli.

Man ska alltså hålla igång hela livet :)

halloj' date=' har du någon källa som bekräftar påståendet angående maxpulsen?[/quote']

En svensk klassiker av typ camilla porsman? :D står på sidorna om just puls

Men har hörtett flera gånger.

Även om felaktigheter upprepas ska man vara försiktig med att ta dem för sanning. Gärna också undvika att sprida dem vidare. Tung referens du hittat förresten! Finns inga sådana belägg i litteraturen. Snarare tvärtom. Maxpulsen sjunker med ökad ålder oavsett vad man gör som det verkar. Tränade har snarare något lägre maxpuls än otränade (Lester 1968). Sedan sker det ju väl inte matematiskt med 0.8 slag per år men sett över ett livsspann så verkar sambandet gälla.

 

Ogawa T, Spina RJ, Martin WH, 3rd Kohrt WM, Schechtman KB, Holloszy JO, Ehsani AA. Effects of aging, sex, and physical training on cardiovascular responses to exercise. Circulation 86: 494–503, 1992

 

Lester M, et al. The effect of age and athletic training on the maximal heart rate during muscular exercise. Am Heart]. 1968;76:370-376.

Link to comment
Share on other sites

halloj' date=' har du någon källa som bekräftar påståendet angående maxpulsen?[/quote']

En svensk klassiker av typ camilla porsman? :D står på sidorna om just puls

Men har hörtett flera gånger.

Även om felaktigheter upprepas ska man vara försiktig med att ta dem för sanning. Gärna också undvika att sprida dem vidare. Tung referens du hittat förresten! Finns inga sådana belägg i litteraturen. Snarare tvärtom. Maxpulsen sjunker med ökad ålder oavsett vad man gör som det verkar. Tränade har snarare något lägre maxpuls än otränade (Lester 1968). Sedan sker det ju väl inte matematiskt med 0.8 slag per år men sett över ett livsspann så verkar sambandet gälla.

 

Ogawa T, Spina RJ, Martin WH, 3rd Kohrt WM, Schechtman KB, Holloszy JO, Ehsani AA. Effects of aging, sex, and physical training on cardiovascular responses to exercise. Circulation 86: 494–503, 1992

 

Lester M, et al. The effect of age and athletic training on the maximal heart rate during muscular exercise. Am Heart]. 1968;76:370-376.

Leta i lite nyare litteratur så kanske du hittar nåt :)

Link to comment
Share on other sites

halloj' date=' har du någon källa som bekräftar påståendet angående maxpulsen?[/quote']

En svensk klassiker av typ camilla porsman? :D står på sidorna om just puls

Men har hörtett flera gånger.

Även om felaktigheter upprepas ska man vara försiktig med att ta dem för sanning. Gärna också undvika att sprida dem vidare. Tung referens du hittat förresten! Finns inga sådana belägg i litteraturen. Snarare tvärtom. Maxpulsen sjunker med ökad ålder oavsett vad man gör som det verkar. Tränade har snarare något lägre maxpuls än otränade (Lester 1968). Sedan sker det ju väl inte matematiskt med 0.8 slag per år men sett över ett livsspann så verkar sambandet gälla.

 

Ogawa T, Spina RJ, Martin WH, 3rd Kohrt WM, Schechtman KB, Holloszy JO, Ehsani AA. Effects of aging, sex, and physical training on cardiovascular responses to exercise. Circulation 86: 494–503, 1992

 

Lester M, et al. The effect of age and athletic training on the maximal heart rate during muscular exercise. Am Heart]. 1968;76:370-376.

Inget jag lagt större vikt vid, kom bara på att jag läst det när jag såg frågan.

Tung referens? orkar inte bry mig, jag kan hitta referenser till alla möjliga felaktigheter.

 

Läste precis vad som stod: "Motionerar du regelbundet kan minskningen minimeras eller helt utebli under flera års tid"

Då kanske man redan har "tränat ner" sin maxpuls?

 

 

Jag har en fråga, en jag känner säger att hans höga vilopuls kompenseras med hans höga maxplus.

Riktigt så funkar det inte va? :P

Link to comment
Share on other sites

En svensk klassiker av typ camilla porsman? :D står på sidorna om just puls

Men har hörtett flera gånger.

Även om felaktigheter upprepas ska man vara försiktig med att ta dem för sanning. Gärna också undvika att sprida dem vidare. Tung referens du hittat förresten! Finns inga sådana belägg i litteraturen. Snarare tvärtom. Maxpulsen sjunker med ökad ålder oavsett vad man gör som det verkar. Tränade har snarare något lägre maxpuls än otränade (Lester 1968). Sedan sker det ju väl inte matematiskt med 0.8 slag per år men sett över ett livsspann så verkar sambandet gälla.

 

Ogawa T' date=' Spina RJ, Martin WH, 3rd Kohrt WM, Schechtman KB, Holloszy JO, Ehsani AA. Effects of aging, sex, and physical training on cardiovascular responses to exercise. Circulation 86: 494–503, 1992

 

Lester M, et al. The effect of age and athletic training on the maximal heart rate during muscular exercise. Am Heart']. 1968;76:370-376.

Leta i lite nyare litteratur så kanske du hittar nåt :)

...eftersom människokroppen förändrats markant senaste åren menar du?

Link to comment
Share on other sites

Även om felaktigheter upprepas ska man vara försiktig med att ta dem för sanning. Gärna också undvika att sprida dem vidare. Tung referens du hittat förresten! Finns inga sådana belägg i litteraturen. Snarare tvärtom. Maxpulsen sjunker med ökad ålder oavsett vad man gör som det verkar. Tränade har snarare något lägre maxpuls än otränade (Lester 1968). Sedan sker det ju väl inte matematiskt med 0.8 slag per år men sett över ett livsspann så verkar sambandet gälla.

 

Ogawa T' date=' Spina RJ, Martin WH, 3rd Kohrt WM, Schechtman KB, Holloszy JO, Ehsani AA. Effects of aging, sex, and physical training on cardiovascular responses to exercise. Circulation 86: 494–503, 1992

 

Lester M, et al. The effect of age and athletic training on the maximal heart rate during muscular exercise. Am Heart']. 1968;76:370-376.

Leta i lite nyare litteratur så kanske du hittar nåt :)

...eftersom människokroppen förändrats markant senaste åren menar du?

Jag är verkligen ingen kardiolog men jag vill alla fall tro att forskningen gått framåt sedan 1968, eller?

Link to comment
Share on other sites

Läste precis vad som stod: "Motionerar du regelbundet kan minskningen minimeras eller helt utebli under flera års tid"

Då kanske man redan har "tränat ner" sin maxpuls?

 

 

Jag har en fråga, en jag känner säger att hans höga vilopuls kompenseras med hans höga maxplus.

Riktigt så funkar det inte va? :P

Ber om ursäkt för min beskäftiga ton. Onödigt! Din tanke om vad som kan ligga bakom sådana erfarenheter låter inte orimlig. En ung människa som börjar träna sänker ofta maxpulsen om träningen resulterar i ökad slagvolym. Man föreslår att detta är en trade-off effekt för att optimera hjärtminutvolymen. Det är helt enkelt svårt att slå stort och snabbt samtidigt. Den maxpuls den tränade har är alltså inte föranledd av retledningssystemets maximala frekvens, dvs den egentliga maxpulsen ligger några slag över den man når vid maximalt arbete. Med ökad ålder skulle man alltså ha en outnyttjad marginal som man kan äta av. Sänkningen med ökad ålder över livsspannet beror, föreslår man, på att hjärtats retledningssystm åldras.

 

Angående din kompis höga maxpuls så kan man nog ge honom rätt. En del lever på en stor slagvolym men låg maxpuls medan andra har liten slagvolym men hög maxpuls och så finns det några några få som är begåvade med både vilket resulterar i en förmåga att pumpa runt kanske 40 liter blod per minut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...