Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix V-serie vs VR-serie


Rolv

Recommended Posts

Jag tycker inte prisskillnaden är motiverad. På min nivå (vasaloppet runt 6 timmar) funkar V serien utmärkt. Har kört blå extra i stort sett hela vintern. VR serien ger kanske bättre glid i teorin, men gör man som jag och nästan alltid lägger lite för mycket fästvalla på skidorna så spelar det ingen stor roll.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte prisskillnaden är motiverad. På min nivå (vasaloppet runt 6 timmar) funkar V serien utmärkt. Har kört blå extra i stort sett hela vintern. VR serien ger kanske bättre glid i teorin, men gör man som jag och nästan alltid lägger lite för mycket fästvalla på skidorna så spelar det ingen stor roll.

Är det inte då det ska spela roll? ;) Jag menar lägger du lite för varmt eller för tjockt så ska det glida bättre. VR 40 och VR 45 gillar jag. Swix kletigare/varmare vallor har jag aldrig fått att fungera riktigt bra upplever dom som svåra att lägga på.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning o VR går bättre men har fastnat för VR45 när det är lite för varmt för Blå Extra (ofta så i södern). VR50/VR60 går väl också men ofta slår det över till sådan värme att Skigo gul fungerar bättre.

Jag kör ofta med Skigo gul och VR60 på varsin skida :)

Nästan alltid är Skigo bäst, ibland lika bra... men då är det fästet jag syftar på förstås... huvudsakligt användningsområde för min del...

 

Finns det V45?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning o VR går bättre men har fastnat för VR45 när det är lite för varmt för Blå Extra (ofta så i södern). VR50/VR60 går väl också men ofta slår det över till sådan värme att Skigo gul fungerar bättre.

Jag kör ofta med Skigo gul och VR60 på varsin skida :)

Nästan alltid är Skigo bäst, ibland lika bra... men då är det fästet jag syftar på förstås... huvudsakligt användningsområde för min del...

 

Finns det V45?

Kör du på ena skidan uppför och den andra nerför kanske? :)

Link to comment
Share on other sites

VR55-75 är mycket bra vallor som fryser inte, ger bra fäste och tar inte så mycket glid. Nåt du inte alls kan uppleva i fall V55 och sådana här burkar. VR45, 40 och 30 kostar dubbelt så mycket de borde kosta.. De ger inte så bra glid och fästet kan diskuteras vid olika typer snö. SkiGo, Start, Maplus, Rode - alla de här har bättre vallor under nollan.
Link to comment
Share on other sites

Tycker att slitstyrkan är högre på V serien (läs blåextra) jmf med VR40/45. Brukar lägga VR ytterst för bättre släpp.

När ni säger ytterst eller att toppa. Menar ni då att ni lägger den vallan längst ut av fästzonen mot glidzonen eller lägger ni den vallen på hela fästzonen - som yttersta lager?

Link to comment
Share on other sites

VR55-75 är mycket bra vallor som fryser inte, ger bra fäste och tar inte så mycket glid. Nåt du inte alls kan uppleva i fall V55 och sådana här burkar. VR45, 40 och 30 kostar dubbelt så mycket de borde kosta.. De ger inte så bra glid och fästet kan diskuteras vid olika typer snö. SkiGo, Start, Maplus, Rode - alla de här har bättre vallor under nollan.

Skulle du vilja säga då att det är förnuftigare att valla med t.e.x Rode (ca 60 kr) än med VR 40 (ca 150 kr)?

Link to comment
Share on other sites

Tycker att slitstyrkan är högre på V serien (läs blåextra) jmf med VR40/45. Brukar lägga VR ytterst för bättre släpp.

När ni säger ytterst eller att toppa. Menar ni då att ni lägger den vallan längst ut av fästzonen mot glidzonen eller lägger ni den vallen på hela fästzonen - som yttersta lager?

Som yttersta lager!!!

Link to comment
Share on other sites

En av grundfrågorna var om prisskillnaden var motiverad. Det var den jag svarade på. Jag tycker inte det. Sedan kan det vara en annan sak om VR serien är bättre glidmässigt. Där är nog svaret ja. Nu räcker ju en burk rätt så länge så för de flesta är nog inte priset något större problem. Det är också rätt klokt att träna med den fästvallan du tänker tävla med för att skaffa dig en erfarenhet om vad som funkar och när det funkar.

Jag ska åka skejtvasan och behöver därför inte fundera så mycket på det här. I alla fall inte i år. Nöjer mig med min gamla blå extra.

Link to comment
Share on other sites

har åkt över 5 mil med VR; vallar de 3-5 yttersta lagren med VR; kanon fäste och glid hela rundorna, upplevde ingen mattning av fästet (bara tekniken/styrkan tror jag). (tror dock jag lägger en überseriös grund)

 

OK, den kostar bra mkt mer; men kostnaden blir ju inte särskilt hög; då man ju lägger på så otroligt lite.

Link to comment
Share on other sites

Har tröttnat på Swix Vr serie i de temperaturer vi haft i 08 i januari. Rhode multigrade funkar utan ifrysning långt under de nivåeer swix angivet för sina burkar med snäva temp intervaller. Dessutom ger de inte lika bra bett i fästet som Rhode i -1 - -5.
Link to comment
Share on other sites

VR55-75 är mycket bra vallor som fryser inte' date=' ger bra fäste och tar inte så mycket glid. Nåt du inte alls kan uppleva i fall V55 och sådana här burkar. VR45, 40 och 30 kostar dubbelt så mycket de borde kosta.. De ger inte så bra glid och fästet kan diskuteras vid olika typer snö. SkiGo, Start, Maplus, Rode - alla de här har bättre vallor under nollan.[/quote']

Skulle du vilja säga då att det är förnuftigare att valla med t.e.x Rode (ca 60 kr) än med VR 40 (ca 150 kr)?

absolut är de det! Om du väljer rätt Rode så får du dessutom bättre glid med samma fäste som VR40 erbjuder.

Link to comment
Share on other sites

VR55-75 är mycket bra vallor som fryser inte' date=' ger bra fäste och tar inte så mycket glid. Nåt du inte alls kan uppleva i fall V55 och sådana här burkar. VR45, 40 och 30 kostar dubbelt så mycket de borde kosta.. De ger inte så bra glid och fästet kan diskuteras vid olika typer snö. SkiGo, Start, Maplus, Rode - alla de här har bättre vallor under nollan.[/quote']

Skulle du vilja säga då att det är förnuftigare att valla med t.e.x Rode (ca 60 kr) än med VR 40 (ca 150 kr)?

absolut är de det! Om du väljer rätt Rode så får du dessutom bättre glid med samma fäste som VR40 erbjuder.

Tack för det! Då blir det lite Rode till nästa säsong;) Bra i både gammal och ny snö?

Link to comment
Share on other sites

jaja, de har flera olika burkar som liknar sig men ändå inte riktigt så att man måste lära sig när vilken då och hur kombinera dem, men det är inte så rysligt svårt egentligen ;-). För nysnö skulle jag rekommendera dig Start Tjära vallor kombinera med just Rode..
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...